Kan två bruna hästar få skimmelavkomma ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kan två bruna hästar få skimmelavkomma ?

Skimmel är ett dominant anlag så kan du få en brun häst från två skimmelföräldrar (heyerozygota). det är inte alls omöjligt.

Senast ändrad av en moderator:

:rofl::rofl::rofl:
Det här var ju roligt att läsa, snacka om att blanda ihop saker! :p
Sockertoppen kanske inte är helt med?
Läs igen så "hajjar" du kanske vad som skrivs :)

Själv har jag fått en fux med skimmelföräldrar och mycket vitt bakom (stoet har bara lämnat skimlar). Morfar var dock fux.
Jag var helt övertygad om att det skulle bli en skimmel men icket - en vacker fux med mycket vitt *mumma*.
I år blir det till 100% skimmel.

Jag drar mig till minnes ett annat travfall för kanske 15 år sedan. Denna häst hade bruna föräldrar och själv såg han ut som en (grå)skimmel. Diverse utredningar visade att härstamningen var korrekt så detta var faktiskt en mutation.

Någon som minns?

Skimmelfärgen såg lite "konstig" ut - och han var ju inte heller någon "skimmel".

Hur menar du såg "konstig" ut? Jag har ett minne av en skimmel (svart stickelhårig) efter bruna föräldrar. Det känns dock som om det är mer än 15 år sen? Härstamningen på den här stämde också, och eftersom det inte fanns någon test på den tiden som kunde avgöra om hästen var skimmel eller ej, pratades det om mutation. Jag har en känsla av att det kan ha varit mot bättre vetande? Hästen kan tex ha varit stickelhårig (rabicano), men jag tvivlar på att man ens kände till detta anlag då? I vilket fall har jag inget minne av att man diskuterade "skunksvansar" och diffusa fläckar och stråk med stickelhår...

Jag har dock för mig att det långt senare framkom att modern varit en mycket "långsam" skimmel, som fått sina första vita hår sent i livet. Jag har också för mig att mormodern tom var registrerad som stickelhårig brun, men att ingen hade reagerat på detta. Trots att skimmelhingsten Torg låg bakom. Jag tror att hon hade dött ganska ung, utan att ha fått mer än enstaka stickelhår...

:rofl::rofl::rofl:
Det här var ju roligt att läsa, snacka om att blanda ihop saker! :p
Sockertoppen kanske inte är helt med?
Läs igen så "hajjar" du kanske vad som skrivs :)

Själv har jag fått en fux med skimmelföräldrar och mycket vitt bakom (stoet har bara lämnat skimlar). Morfar var dock fux.
Jag var helt övertygad om att det skulle bli en skimmel men icket - en vacker fux med mycket vitt *mumma*.
I år blir det till 100% skimmel.

Och inte gör du det mindre förvirrande som du skriver för sockertoppen, hur mkt vitt du har bakom eller ej spelar ingen som hellst roll inte heller om morfar var fux. Du kan ha 12 rena generationer vitt och vips ploppar det ut en färgad, då ingen häst ju som sagt egentligen är vit utan alla dessa vita är egentligen någon annan färg MEN de har fått ett blekanlag som faktiskt egentligen inte alls har med deras färganlag att göra.
Så länge inte en av föräldrarna är homozygot (alltså har dubbla anlag och därför alltid ger iväg ett) för blekanlaget så kan det när som hellst droppa ut en färgad.
Det enda tidigare generationer kan tipsa om är att tex pappans båda föräldrar är skimmel då FINNS risken att han är homozygot (25%) men det är faktiskt större chans att han inte är det (50%) trots sina båda skimmelföräldrar.

Så länge man inte testat via DNA och fått svaret att ena föräldern är homozygot för skimmel, har man aldrig 100% att det blir skimmelföl utan endast 75% på två skimmelföräldrar.

Homozygot var det aldrig tal om.

Däremot så hade stoet aldrig lämnat färgade avkommor, hingsten till fölet hade heller (då) inte lämnat färgat så jag var "inkörd" på att det skulle bli en skimmel.
Sannolikheten finns ju, men jag tänkte: hur stor är den sannolikheten jag som ÄLSKAR fuxar?
Men...jag fick en! Got ya!

Gylle!
Om hingsten är homozygot för skm, spelar det alltså ingen roll färg på stoet?
Han är homyzygot och hon är brun fast med skm bakom sig. Är det alltså 75 %?

Korrigering.
50% heterozygot
25% homozygot
25% icke-skimmel

Gg+Gg kan ge
GG
Gg
gG
gg

I denna jämförlese måste du lägga tillbaka den du tog varje gång. Bara förtydligar.

Tack för korrigeringen. Självklart är det så. Ibland får man uppenbarligen riktiga hjärnsläpp...

Så här ska det vara. Lägg två grå, en vit och en svart kula i en ask. Blunda och ta upp en kula. Gör så 10 gånger, men glöm inte att lägga tillbaka kulan innan du tar upp en ny. Chansen att du tar upp en grå kula är 50% varje gång. Det är 25% chans att du tar upp en vit, och även 25% chans att du tar upp en svart. Procentsatsen bestäms av genetikens lagar, men sen är det slumpen som avgör hur det blir. Du kan tex få upp 10 svarta kulor i rad, eller 10 vita eller 10 grå, eller blandat huller om buller. Så fungerar en parning mellan två heterozygota skimlar.

Jag brukar använda den liknelsen på mina nybörjarkurser, som är på mycket basal nivå med unga elever. Ingen av dem har faktiskt ännu ställt frågan om kulan ska läggas tillbaka. Det är väl därför som jag inte ens tänkte på det, men du har naturligtvis helt rätt. .

Gylle!

Som jag skrev innan:

Så länge man inte testat via DNA och fått svaret att ena föräldern är homozygot för skimmel, har man aldrig 100% att det blir skimmelföl utan endast 75% på två skimmelföräldrar.

Omvänt gör ju då naturligtvis att har man DNA testat och vet att hingsten är homozygot ja då kan det aldrig bli annat än skimmel iom att han alltid ger iväg ett av sina två skimmelanlag han har då.

Kan bara passa på samtidigt att korrigera din beskrivning av stoet, du skriver hon är brun fast med skimmel bakom. Hur många skimlar hon har bakom spelar ingen som hellst roll, då hon inte är skimmel. Är hon inte skimmel så bär hon inte heller på något skimmelanlag och kan heller aldrig nedärva ett sådant, så en sådan uppgift är helt onödig att nämna i en färgdiskution.

Homozygot var det aldrig tal om.

Däremot så hade stoet aldrig lämnat färgade avkommor, hingsten till fölet hade heller (då) inte lämnat färgat så jag var "inkörd" på att det skulle bli en skimmel.
Sannolikheten finns ju, men jag tänkte: hur stor är den sannolikheten jag som ÄLSKAR fuxar?
Men...jag fick en! Got ya!
Gylle!

Sannolikheten att få en fux efter två heterozygota skimlar som båda har ett fuxanlag är 25%. Om en av dem saknar fuxanlag är chansen däremot lika med noll...

En skimmel har ett eller två skimmelanlag, en icke-skimmel har inga skimmelanlag. De har två icke-skimmelanlag istället. Därför spelar det ingen roll hur många skimlar som ligger bakom en häst som inte själv är skimmel. Som stoet du beskriver som är brun, "fast med skm bakom sig". Hon kan aldrig få en skimmel för "egen maskin". Hon måste ha en skimmelfärgad partner för att fölet ska kunna bli det, och anlaget kommer då från hingsten, inte från henne...

Om hingsten är homozygot för skimmelanlaget, blir samtliga hans avkommor skimlar, alltså till 100%. Oavsett färgen på stona....

Senast ändrad av en moderator:

Ahaaa...då är jag med.

Nu är hingsten testad homozygot för skm.
Så då blir det väl det.

Om hingsten är homozygot för svart, gäller det samma sak?
Där har jag hört att den lämnar svart med ston med svartanlag eller svarta ston. Svartanlag kan man kolla via DNA.

Övriga då?

Gylle!
Att stoet har skimmel bakom sig spelar INGEN roll.
Hon är själv inte skimmel och då har hon inget skimmelanlag.

Är hingsten homozygot så är det 100% chans att det blir skimmel.
Om hingsten är homozygot för svart, gäller det samma sak?
Där har jag hört att den lämnar svart med ston med svartanlag eller svarta ston. Svartanlag kan man kolla via DNA.

Övriga då?
Homozygot svart lämnar alltid ett svart anlag till avkomman.
Med svart sto blir avkomman svart, eftersom hon inte har något agutianlag.
Med brunt eller fuxsto kan avkomman bli svart eller brun, beroende på ifall stoet har inget, ett eller två agutianlag.

För övrigt så tycker jag att vi ska behålla färggenetikdiskussionerna i EN tråd - den som är skapad för ändamålet.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=876248

Jag låser denna av det skälet!
Om trådskaparen har mer att tillägga i ursprungsfrågan kan jag öppna tråden igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 834
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 770
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 527
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka