Kan två bruna hästar få skimmelavkomma ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kan två bruna hästar få skimmelavkomma ?

jag är inte någon expert men jag har fått en snygg wiskhybrun häst av 1 skimmlar helt omöjligt men dock så blev det en brun snacka om att man blev snopen...hade förväntat mig skimmel å inget annat :rofl::rofl::crazy:

Att två skimlar får en icke-skimmel (tex brun) avkomma är inte speciellt ovanligt. Det är 25% chans om skimlarna är heterozygota. Att två icke-skimlar får en skimmel är däremot helt omöjligt...

Men om det är Konsumentköplagen som gäller, så tycker iallafall jag att det borde räknas som ett dolt fel. Speciellt om det inte framgick i pass eller annan köpehandling att båda föräldrarna var bruna.

Sådant som lätt kan upptäckas vid en besiktning/undersökning kan aldrig bli ett dolt fel oavsett vilken lagstiftning vi rör oss i.
Däremot kan det mycket väl ändå tänkas att köpet ändå går att häva eller att det kan bli en prisreduktion på hästen. Men då hänger det på vad som sagts vid köpet om användningsområdet på hästen. Är den köpt för rasren avel och den visar sig ha okänd härstamning så är den ju inte något för köparen att ha. Men är det köpt i första hand som ridhäst spelar ju inte stammen någon större roll.

Felet maste vara mycket graverande för att du ska kunna häva köpet! Dvs sa att hästen inte gar att använda till det den var tänkt, att rida eller köra...
Knappast applicerbart här. :crazy:

Men om man har köpt stoet för att avla på, och specifikt för just den stammens skull? Och så står man där plötsligt med en häst som har en helt annan stam....kanske värdelös ur avelssynpunkt.

Jo, det är nog så att det ser ut som jag behöver ta ett snack med hennes gamla uppfödare igen. Hoppas bara nu att det stämmer att det krävs en skimmel för att de ska kunna bli en skimmelavkomma. Jag lär få kanske betala kalaset för vad det här kommer att gå på också. Hoppas bara hingstägaren har hingsten DNA testad och att hingstägaren tillåter mig få mitt sto testad mot honom. Antar att det är till ASRP jag ska vända mig för att få hjälp. eller ?

En häst kan inte bli skimmel om inte någon av föräldrarna är skimmel. Det spelar ingen roll vad hingstägaren säger, det HAR inte gått rätt till om det föds en skimmel efter två bruna hästar. Vänd dig till husdjursgenetiken på SLU. De kan säkert skriva ett intyg till dig på att det är så, som du sen kan visa hingstägaren.

Är hingsten godkänd för avel? Om han inte är godkänd kan det bli lite svårare. Om han inte är DNA-testad kan hingstägaren vägra att släppa till prov. Om hingsten är godkänd är han automatiskt DNA testad och finns i blodbanken, och du behöver inte hingstägarens tillåtelse. En test mot den bruna fadern är egentligen bara slöseri med pengar. Om din häst är skimmel och båda föräldrarna bruna, lär den testen bara visa att han inte är far. Det kan dock vara bra för dig att ha svart på vitt som bevis att det inte har gått rätt till...

Vänd dig till ASRP för att få hjälp och stöd, men provet ska du skicka till husdjursgenetiska lab. SLU, 750 07 Uppsala...

Är du helt säker på det? Mutationer kan ju alltid ske.

Visst, men sannolikheten är betydligt större att härstamningen inte är korrekt. Efter alla år som ID-kontrollant har jag iallfall inte ännu stött på en enda sådan mutation. DNA test av hästar med "fel" färg som jag har varit inblandad i, har undantagslöst visat att den angivna hingsten inte varit far. Det gäller såväl skimlar efter två icke-skimlar, bruna och svarta efter två fuxar, blacka efter två icke-blacka osv. När det gäller gulbruna, isabeller och gulsvarta efter två icke-gula hästar, har det däremot i de flesta fall varit så enkelt som att någon av föräldrarna varit felklassade färgmässigt. Så var det med Bernstein tex, som registrerades som brun. Redan i hans första fölårgång dök det upp en isabell undan ett fuxfärgat sto, vilket ju är omöjligt såvida det inte skett en mutation på C-lokus. Dragon blev först registrerad som fux, och visade sig senare vara mörk isabell. Pompe blev reggad som svartbrun (eller mörkbrun), och när han sen fick ett BEC-föl i England var det heller ingen ingen mutation, utan en simpel felaktig färgbestämning...

'knapplån*

- För kanske 7-10 år sen var det ett mysterium med en travhäst som blev skimmel/stickelhårig trots generationer av bruna förfäder. Hur gick det? Någon som vet?

Den ursprungliga frågan hör egentligen hemma i tråden om vad avkomman kan få för färg, men frågan är utvecklad vidare och får vara kvar.
jag är inte någon expert men jag har fått en snygg wiskhybrun häst av 1 skimmlar helt omöjligt men dock så blev det en brun snacka om att man blev snopen...hade förväntat mig skimmel å inget annat :rofl::rofl::crazy:
Menar du att du har fått brun häst med två skimmelföräldrar? I så fall är det inte alls konstigt, det är 25% chans såvida ingen av skimlarna är homozygot.

- För kanske 7-10 år sen var det ett mysterium med en travhäst som blev skimmel/stickelhårig trots generationer av bruna förfäder. Hur gick det? Någon som vet?

Något liknande läste jag i Ridsport för ungefär lika många år sedan. Fast då rörde det sig om en halvblodshäst som var skimmel trots att ingen av de uppgivna föräldrarna var det. Tyvärr kommer jag inte ihåg om de så småningom fick reda på den rätta fadern.

När artikeln skrevs kände man inte till den rätta fadern. Man hade testat mot alla skimmelhingstar i halvblodsaveln och även mot hingstar av andra raser och någon icke godkänd.

Den ursprungliga frågan hör egentligen hemma i tråden om vad avkomman kan få för färg, men frågan är utvecklad vidare och får vara kvar.

Menar du att du har fått brun häst med två skimmelföräldrar? I så fall är det inte alls konstigt, det är 25% chans såvida ingen av skimlarna är homozygot.

ja just de...fast ingen är ju testad om dom är homozygot förmodligen inte mitt sto då hon lämnat mörkt förr med skimmel så att säga...fast det är skumt mörkt finns först i 4 och 5 led bakåt så...hon är väll de där berömda undantaget som inte ska funka igentligen..:confused: nåja ska bli spännande å se vad årets föl får för färg...denna gång betäckt med brun hingst...*s*

Alltså din häst är ju inte född vit, det finns en grundfärg under det vita.

Och har hon lämnat icke-skimmel (oavsett färg på pappan) så är hon heterozygot, bevisligen.

Min förra connemara hade t ex två skimmelföräldrar, själv blev hon (och de flesta av hennes syskon) gulbruna utan skimmelanlag. Det är inte konstigt, det är "slumpen" som avgör.

Men två helgfärgade kan ju inte få en skimmel.

ja just de...fast ingen är ju testad om dom är homozygot förmodligen inte mitt sto då hon lämnat mörkt förr med skimmel så att säga...fast det är skumt mörkt finns först i 4 och 5 led bakåt så...hon är väll de där berömda undantaget som inte ska funka igentligen..:confused: nåja ska bli spännande å se vad årets föl får för färg...denna gång betäckt med brun hingst...*s*

Om en skimmel får en enda färgad (icke skimmel) avkomma bevisar det att den är heterozygot. En homozygot skimmel lämnar däremot endast skimmelfärgade avkommor.

Så här ser det ut rent genetiskt. G= skimmelanlag och g = icke skimmel
Gg = heterozygot skimmel
GG = homozygot skimmel
gg = icke skimmel

Föräldrardjuren ger att av sina anlag till avkomman. Om en av dem är GG får avkomman alltid ett G och blir således alltid skimmel. Om en av dem är heterozygot Gg är det 50% chans att skimmelanlaget nedärvs. Med den bruna hingsten är chansen alltså 50% att ditt sto får en skimmel, och lika stor chans till icke-skimmel.

Parar man två heterozygota skimlar är det 50% chans att avkomman blir Gg, 25% chans att den blir GG och 25% chans att den blir gg, dvs ej skimmel. Alltså 75% skimmel och 25% icke skimmel.

Så din häst är inte "det berömda undantaget som egentligen inte ska funka". Det är fullständigt i sin ordning, inget konstigt alls...

till er två som svarat...formulerade mig lite fel där...men ändå tack ska ni ha med andra ord kan man nog räkna bort ett skimmelföl nu då :smirk: de e lite för tidigt för att jag ska tänka klart...men med tanke på tidigare föl med skimmlar å nu med mörk så torde skm chanse vara minimal!!!*s*

va kul...nu gör de väntan ännulängre...är ju nyfiken..de är en livlig krabat där inne i allafall

Nej, räkna inte bort ett skimmelföl. Det är precis lika stor chans att det blir skimmel som inte en skimmel. 50-50!

Vad är det för raser i hästen? Kolla bakåt i stammen. Inom bla connemara finns det hästar som i många år är färgade för att sen bleka av som äldre. Bla Ashfield Cathal Crobdhearg gjorde ju detta, var det inte en till hingst som gjorde detta.
Svägerskans valack e. Ash, började sent att skimla, ser just nu bara stickel hårig ut med vitnar för varje år.
Kan vara värt att kolla upp om ngn förälder är sen skimmel. Innan de strycks ur stammen

En häst kan inte bli skimmel om inte någon av föräldrarna är skimmel. Det spelar ingen roll vad hingstägaren säger, det HAR inte gått rätt till om det föds en skimmel efter två bruna hästar.

Då kan man ställa sig frågan HUR kom den allra första skimmeln i världshistorien till???

Litet som hönan & ägget...:)

/KT

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 834
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 770
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 527
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka