Kan två bruna hästar få skimmelavkomma ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Pirko

Är det någon här inne på forumet som kan svara på detta.
Jag har en skimmel vars båda föräldrar är bruna. Har hört att en av föräldrarna måste vara skimmel för att få en skimmelavkomma. Stämmer detta ? ?
Har sett fadern tillmin häst och det är inte bara färgen som avviker, min häst liknar inte på någotvis sin far heller.
Min häst är registrerad i ASRP.

Tack för svar !

Sv: Kan två bruna hästar få skimmelavkomma ?

Helt rätt det behövs minst en skimmel för att avkomman ska bli skimmel. Det anlaget kan inte heller ligga dolt som t ex fuxanlaget kan göra. Utan finns det så syns det.
Det är väl mest troligt på din beskrivning att din häst har en annan pappa än den som står på registeringen.

Ska jag låta det bero, eller ska jag kontakta ASRP om saken ?
Vad kan det komma att kosta mig att det blir en utredning.

Ska jag låta det bero, eller ska jag kontakta ASRP om saken ?
Vad kan det komma att kosta mig att det blir en utredning.

Har du sett mamman så att du vet att hon är brun, eller är det så att hon är registrerad som brun? Det förekommer faktiskt att skimlar registreras med grundfärgen, och skimlar av senare. Är någon av mammans föräldrar skimmel, så att det över huvud taget är möjligt?

Om hingsten är godkänd finns hans DNA i blodbanken, och då räcker det med prov från din häst för att ta reda på om den angivna hingsten är pappa. Kostar runt en tusenlapp skulle jag tippa på...

Har du sett mamman så att du vet att hon är brun, eller är det så att hon är registrerad som brun? Det förekommer faktiskt att skimlar registreras med grundfärgen, och skimlar av senare. Är någon av mammans föräldrar skimmel, så att det över huvud taget är möjligt?

Om hingsten är godkänd finns hans DNA i blodbanken, och då räcker det med prov från din häst för att ta reda på om den angivna hingsten är pappa. Kostar runt en tusenlapp skulle jag tippa på...

Jo, jag har sett mamman till min häst och hon är brun, hon har fått som mest 43 p på utställningar.

Om det nu kan bevisas att han inte är hennes riktige far genom ett DNA test och man sen inte kan hitta hennes riktiga far, vad händer då ? ?

Då sitter du med en häst med okänd far. D v s med halva härstamningen okänd.

kan de inte komma med ett möjligt bud, om semin förväxlats och den andre hingsten är dna-testad?
U

Jo men det är inte så vanligt med semin på ponny och inte DNA heller ännu. Hade det varit halvblod och lite yngre avkomma hade svaret kommit direkt om pappan fanns med.

Kan du inte vända dig till de som fött upp din häst först? De kanske kan komma på någon rimlig förklaring utan att det behöver kosta dig pengar.

Om det inte gått över 2 år (Köplagen) eller 3 år (Konsumentkköplagen) så kan du dessutom häva köpet, eller kräva del av köpesumman tillbaka, eftersom det är "fel" i varan. Det borde klassas som ett dolt fel.

Men om det är Konsumentköplagen som gäller, så tycker iallafall jag att det borde räknas som ett dolt fel. Speciellt om det inte framgick i pass eller annan köpehandling att båda föräldrarna var bruna.

Kan du inte vända dig till de som fött upp din häst först? De kanske kan komma på någon rimlig förklaring utan att det behöver kosta dig pengar.

Om det inte gått över 2 år (Köplagen) eller 3 år (Konsumentkköplagen) så kan du dessutom häva köpet, eller kräva del av köpesumman tillbaka, eftersom det är "fel" i varan. Det borde klassas som ett dolt fel.

Har varit i kontakt med uppfödaren om detta, för ett par månader sen, och enligt henne ska allting gått rätt till.
Jag köpte stoet som 1 åring och det var först när hon blev 5 år som jag först fick se hennes far, det var först då som det gick upp för mig om hans färg och det jag har hört sägas, att en förälder måste vara skimmel för att de ska kunna få en skimmelavkomma.

Mitt andra problem är sen, vad jag ska registrera hennes avkomma, som väntas komma vilken dag som helst.

Senast ändrad av en moderator:

Börja med att ta reda på rätt stam till din vuxna häst. Du behöver ju inte registrera avkomman samma dag som den ramlar ut ;)

Börja med att ta reda på rätt stam till din vuxna häst. Du behöver ju inte registrera avkomman samma dag som den ramlar ut ;)

Jo, det är nog så att det ser ut som jag behöver ta ett snack med hennes gamla uppfödare igen. Hoppas bara nu att det stämmer att det krävs en skimmel för att de ska kunna bli en skimmelavkomma. Jag lär få kanske betala kalaset för vad det här kommer att gå på också. Hoppas bara hingstägaren har hingsten DNA testad och att hingstägaren tillåter mig få mitt sto testad mot honom. Antar att det är till ASRP jag ska vända mig för att få hjälp. eller ?

Om pappan till ditt sto är en hingst som har verkat genom semin har antagligen sperman förväxlats antingen på hingst/seminstationen. Då kan man genom lite detektivarbete få reda på rätt far.

Är det naturlig betäckning kan det ju handla om bedrägeri. Hingstägaren som har utfärdat språngsedel borde ju veta om hingsten verkligen betäckt mamman till ditt sto.
Det finns så klart fler möjliga förklaringar.

Är hingsten redan DNA-testad behöver du inte tillåtelse att testa.
Det är SLU:s Husdjursgenetiska laboratorie som gör de testerna. Du kan nog kolla med dem om hingsten redan är testad.

Ja det MÅSTE vara mamma eller pappa skimmel (eller båda). Och det kan inte ligga dolt, är de skimmel så syns det. Men är det unga föräldrar så KAN det vara så att de inte har skimla av ännu. Eller som på min, hon är BEC så skimmelanlaget syns eg inte (mer än att hon har melanom och så har jag blodprov som säger det).

Du kan ju börja med att kolla om den angivna fadern är DNA-testad, då räcker det ju med att testa din. Lite kostar det ju men inte MÄNGDER.

Du behöver nog vända dig till den förening som hingsten är registrerad i, är det ASRP så är det rätt.

jag är inte någon expert men jag har fått en snygg wiskhybrun häst av 1 skimmlar helt omöjligt men dock så blev det en brun snacka om att man blev snopen...hade förväntat mig skimmel å inget annat :rofl::rofl::crazy:

Men om det är Konsumentköplagen som gäller, så tycker iallafall jag att det borde räknas som ett dolt fel. Speciellt om det inte framgick i pass eller annan köpehandling att båda föräldrarna var bruna.

Felet maste vara mycket graverande för att du ska kunna häva köpet! Dvs sa att hästen inte gar att använda till det den var tänkt, att rida eller köra...
Knappast applicerbart här. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 834
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 770
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 527
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka