Okej, okej my bad! Socialdemokratiska partiet har dock regeringsmakten för närvarande och överenskommelsen är ju gjord i syfte att skapa både regeringsunderlag och majoriteter i enskilda frågor. Hade det inte behövts för att manövrera socialdemokraterna till regeringsställning så hade överenskommelsen inte gjorts. Att det dessutom är regeringen som förhandlar med Turkiet just nu gör ju också onekligen att statsministern, som också är partiledare i det socialdemokratiska partiet och leder en socialdemokratisk regering, befinner sig sittande på dubbla stolar. Minst sagt olyckligt, tycker jag.
Att det behövs förhandlingar för att skapa majoriteter när man sitter i en minoritetsregering är självklart. Det innebär inte att alla överenskommelser som görs är bra eller önskvärda. Matematiken ser ut som den gör, men det måste ju gå att kritisera partier och regeringar för gjorda överenskommelser ändå! Och i det här fallet, med tanke på NATO-ansökan, påverkar det ju verkligen regeringens arbete!
Jag har inte heller någon uppfattning om organisationen i sig, som socialdemokraterna lovar att samarbeta med, men jag tycker det är märkligt och olämpligt med en överenskommelse som på det sättet kan påverka Sveriges utrikespolitik. Jag tycker också att det är konstigt med en svensk riksdagsledamot som verkar ha det kurdiska folket som högsta prioritet, inte den svenska befolkningen.