Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Casper

Trådstartare
Hejsan!

På jobbet har dom haft diskusson om vikt och bebisar. Och även så kom dom fram till att om du är tjock innan du lir gravid så kommer du ha OTROLIGT svårt att bli smal efter en graviditet, stämmer detta? :confused:
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Jag ser ingen poäng med påståendet mer än att man efter grav. (även om många kilon försvinner då barnet, vätskan och annat försvinner ur kroppen) kanske väger mer än man gjorde innan. Dock säger många att om man ammar går man lättare ner efter grav. och beroende på hur eller varför man är överviktig (en del kanske förnekar och är överviktiga för att de äter en massa godis mm, medan en del är väldigt medvetna och äter bra mat) så kanske man tänker extra mycket på maten under grav. och inte går och småäter godis för att man mår illa t ex plus att man kanske får extra hjälp från BM.

Sedan kommer man säkert ut mycket och går med barnvagnen ensam eller med andra vilket är ett stort plus!

Jag själv är överviktig (runt tresiffrigt tyvärr) och har legat runt denna vikten i många år, men tyvärr på senare tiden gått upp några kilo mer än vad jag brukar väga (kanske bättre än jojobanta iaf). Är 22 så skulle hinna gå ner innan vi försöker skaffa barn, men nu kör vi oskyddat och efter andra försöket har vi inte lyckats. Ska fortsätta försöka gå ner, men det är otroligt svårt. Har varit hos dietist, gått en viktnedgångs"kurs" mm. Har hund, äter ganska nyttigt, men har tyvärr anlag för knubbighet och har alltid varit det. Ska fortsätta som nu fast kanske motionera mer och försöka gå ner tills jag blir med barn. Blir det inget på flera månader så kommer jag nog försöka ännu hårdare eller söka bättre hjälp. Jag vill ju inte se ut som en ballong efter grav. och ha massa uttöjd hud med mycket bristningar heller. =(
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Det tror jag är taget ur luften. De allra flesta går tillbaka till sin ursprungsform innan graviditet, det finns liksom ingenting kvar som påverkar ämnesomsättning eller näringsbehov som man kan skylla på efter en graviditet.

Men det kanske är svårare att banta när man har barn? Det är vad jag förstått ett tidsödande arbete att gå ner i vikt.
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Jag kan minnas att jag läst i någon av Fredrikt Paulíns böcker att fettcelllerna ändras vid/efter en graviditet, och därför kan det bli svårare att tappa vikt. Kanske kan det vara det dina arbetskamrater hört?
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

precis som du säger så skulle jag oxå vilja gå ner, och ännu mer vilja att gå ner om vi skulle planera barn.
Visst börjar även jag:eek: bli sugen på smått nu när man städar på bb:love:
dock har jag lite svårt för andras barn, vars föräldrar kanske inte är under samma uppfattning som jag om uppfostran:crazy: ja menar inte att jag är nån jävla ragata eller så men mina barn ska då rakt inte få hoppa på mina hundar:crazy::mad: som vissa andras barn har gjort...:devil:

jag är mkt slarvig me maten, och då menar jag RIKTIGT slarvig me maten och så tror jag inte att jag kan göra om jag skulle bli gravid för då skulle nog inte jag må så bra under en graviditet om jag redan nu har näringsbrist:smirk:

så.. ja det är kanske taget ur luften från folk som pratar så. Jag har ju oxå tänkt i dom banorna att man e ju ute o går me vagnen och man måste ju ändå längre fram laga mat till den lill* och då äter man väl själv oxå. Och får man då in fasta rutiner plus motion så bör man väl gå ner i stället för upp kan man tycka, men jag kanske tänker fel jag vet inte.
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Jag kan minnas att jag läst i någon av Fredrikt Paulíns böcker att fettcelllerna ändras vid/efter en graviditet, och därför kan det bli svårare att tappa vikt. Kanske kan det vara det dina arbetskamrater hört?

ja det är det kanske? får fråga dom i morgon...:)
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Det stämde inte för mig i alla fall. Jag väger flera kilo mindre nu än innan jag var gravid (sonen är 18 månader nu) och det verkar totalt omöjligt för mig att gå upp nu :crazy: (har alltid varit underviktig)
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Det stämmer inte på min syster iaf. Hon hade några kilo extra innan hon blev gravid. Gick upp 6-7 kilo under graviditeten och har nu tappat 13-14 kilo. Det hon nu har gått ner har hon inte behövt kämpa för att tappa. Hennes dotter är nu två månader och hur hon kommer att klara av att hålla vikten eller gå ner mer vet man ju inte i dagsläget.
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Varför skulle det vara det?
Jag väger mindre nu än innan jag fick barn. Och jag har inte ansträngt mig mycket för att gå ner i vikt (den största ansträngningen är nog att sluta vräka i sig mackor på kvällen och kakor hela dagarna :angel: ). Jag har aldrig funderat över min vikt. Varken nu eller innan barnen. Jag är normalviktig, inte pinnsmal, med lite mage och rumpa. Dvs fullkomligt normal. ;)

// K

Kan tillägga att jag gick upp 20 kg båda mina graviditeter.
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Hejsan!

På jobbet har dom haft diskusson om vikt och bebisar. Och även så kom dom fram till att om du är tjock innan du lir gravid så kommer du ha OTROLIGT svårt att bli smal efter en graviditet, stämmer detta? :confused:

Det kan ta tid att gå ner i vikt men jag tror inte på att amn inte kan gå ner i vikt, en kompis till mej har alltid varit mullig & sedan hon fick barn är hon smal som en sticka, så det där stämmer inte på alla.
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Jag kan minnas att jag läst i någon av Fredrikt Paulíns böcker att fettcelllerna ändras vid/efter en graviditet, och därför kan det bli svårare att tappa vikt. Kanske kan det vara det dina arbetskamrater hört?

Jag tror att det är livsstilen som ändras efter graviditet ;)

Fny
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Man får ju den vikten man äter sig till så att säga. Det är ju vanligt att man går upp under graviditeten, alltså inte bara det som är barnet utan även extra fett och då vill det ju till att man gör en ansträngning om man vill ner till ursprungsvikten.

På VISSA tar amningen hårt och de faller ur men väldigt många kompenserar amningen genom att äta mer helt enkelt.

Sen kan jag tänka mig att vikten inte är så viktigt för många när de fått barn. Bebisen och att få vardagen att gå runt är prio ett, därför kan det nog vara extrakilon som parkerar sig mer permanent på mödrar.
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Jag har alltid varit lite lite korpulent.

Under min graviditet gick jag upp max 10 kg då jag hade svårt att äta och alla godsaker som i vanliga fall slank ned med litervis cola vart det inte mycket av då godiset inte lockade alls och cola smackade mögel.

Under graviditeten vart mina armar, ben och ansikte smalare.
Man kan säga att jag gick ned i vikt i mig själv men upp i vikt med bebisen..:smirk:

Två dagar efter bebis tittat ut vägde jag mindre än jag gjodr innan jag vart gravid... och jag har fortfarande den vikten....:bump:

Så det gåååår!!!!!
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Stämde inte på mej iaf. Jag gick ner flera kilo, tror det var ca 6-7 kg under vikten jag hade när jag skrev in mej på MVC under min dotters amningsperiod. Hann väl aldrig äta pga oengarerad pappa och skrikigt barn:angel:. Gick upp lite efter amningen man häll mej konstant ca 3 kg lättare än innan graviditeten (trots att jag slutade röka med). Sedan började jag röka (efter 14 rökfria år:() och när jag slutade den här gången (den 17 december) så har jag gått upp ca 3 kg av att sluta röka, men nu är bara ett av dom kvar och jag är gravid så jag går väl inte ner mer nu förrän barnet är ute;)
 
Sv: Kan man inte gå ner i vikt efter en graviditet???

Till saken hör väl att om du är överviktig innan du blir gravid ska du väl inte räkna med att bli något annat efter barn om du inte jobbar hårt för det.
Man lever ju troligtvis inte annorlunda bara för att man har fått barn så att säga.

Jag har tyvärr inte gått ner allt mitt efter första barnet ens, är dock på väg nu som tur är... men jag fick å andra sidan en sjukdom i samband med första grav. så det har mer med det att göra...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Redfox
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Murray
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 867
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 908
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp