Kan man ge bort begagnat i födelsedagspresent...

Sv: Kan man ge bort begagnat i födelsedagspresent...

Jag förstår inte alls varför man inte skulle kunna ge bort något begagnat i present till ett barn? Eller till en vuxen för den delen?
Det är väl kalasbra sålänge föremålet är i fint skick?!

Mina barn har fått mycket begagnat, både kläder och saker och både "till vardags" och i present. Ser inget fel i det alls, tvärtom.

Begagnat kommer att vara ett stort no no till mina kommande barn, i alla fall i present! Då får du ta med den som en extrasak, eller ännu bättre, när ni fikar vid ett vanligt tillfälle!
Alltså, bacillskräck kan jag väl förstå även om dina barn som många nämnt säkerligen kommer komma i kontakt med saker som andra barn lekt med på många andra sätt.

Men samtidigt skriver du ju som att det skulle vara mer okey att ta med den som extrasak? Menar du att det automatisk blir mindre baciller på en sak bara den inte ges som en present? Utifrån din text låter det ju snarare som du inte tycker att begagnat är tillräckligt "fint" för att ges bort på det sättet.

Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon någonsin fått nåt begagnat på något av alla kalas jag har varit på, så jag hade nog blivit lite.. förvånad... Och sen rengjort presenten noggrant. :angel:

Det är naturligtvis ok att ge vid sidan om, men inte som enda present. Men allt beror väl på vad man är van vid, hade jag sett det hända vid andra kalas hade jag förmodligen inte brytt mig.

Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon någonsin fått nåt begagnat på något av alla kalas jag har varit på, så jag hade nog blivit lite.. förvånad... Och sen rengjort presenten noggrant. :angel:

Det är naturligtvis ok att ge vid sidan om, men inte som enda present. Men allt beror väl på vad man är van vid, hade jag sett det hända vid andra kalas hade jag förmodligen inte brytt mig.

Jag har svårt för att förklara varför jag också tycker att det inte känns ok med begagnad present. Jag TROR det kan vara just "ta vad jag har hemma, skit samma vad det är" tänket. Det är så jag tänker om begagnad present. Så behöver det ju inte vara, utan man kan köpa något begagnat och ge bort. Vilket jag inte tänkt på.

Dyrare presenter såsom tvspel av något slag kan man ju ge bort utan problem tycker jag.

Nä jag vet inte vad jag tycker egentligen. Inget fel alls med begagnade presenter, men det känns inte rätt heller.

"Här har du, hittade den hemma, så slapp jag springa i affärer" och så får man en 15 år gammal nalle. Det är det jag ser med ordet begagnat. Och det inser jag ju nu att det inte alls behöver vara så :p

Min dotter fick en låda duplo av sin farmor, jättemycket klossar och djur. Begagnat, men i fint skick, som duplo och lego oftast är trots att det kan vara gammalt. Jag har inga problem med det alls. Hon fick vad hon önskade sig och fick mer än hon fått om det varit nytt. Och nej, jag spritade inte det först, för hon ville så klart leka med det GENAST ihop med syskonen. Smuts och baciller får barnen i mängder på dagis och skolorna osv ändå.

Men jag är ändå lite rädd för den där 15 år gamla nallen ;)

Det beror nog helt på vad det är för sak. Att tex ge bort ett begagnat TV-spel, typ PS3:a skulle nog vara uppskattat.

Jag har också svårt med begagnat, har aldrig gett det och barnen har nog aldrig fått i present. Men ju mer jag läser inläggen inser jag att det är rätt larvig syn, och kanske lite snobbig och sån är inte jag.:)
Presenten vi ev. kommer ge är ganska dyr, nästan aldrig använd och bara använd lite av vårt yngsta barn, och jag vet att den skulle gå hem hos kompisarnas barn. Det jag är rädd för är väl just att dom ska tro att vi inte orkade åka och köpa något, vilket inte är fallet.
Vi gör nog en "mellanväg" denna gång, innan jag vant mig att ge bort begagnat, vi ger den här presenten och en till som är ny:)

Presenter utan tanke är det flera som skrivit och då kan det ju lika gärna vara en ny present, sprungit in i närmsta affär, "slitit" ner något från närmsta hylla och sen sprungit ut typ...:D

Så i väntrummet på BVC t.ex eller förskolan så får ditt barn inte leka?

Tycker självklart du har rätt till din åsikt men att ta bort en present från ditt barn som hon/han gillar för att det är begagnat för du har en snobbig? syn känns lite over the top för mig:grin:

Jag skulle absolut inte ha något emot en begagnad present! Här förutsätter jag att den är i någorlunda skick och inte smutsig och möglig men det har jag då aldrig varit med om att någon har gett. Våra barn fick ett helt gäng med masker och utklädningskläder samt en enorm låda spelkulor av sin faster och farbror som nu har stora barn. De blev jätteglada och skulle vi ha köpt allt hade det blivit en väldigt dyr present.
Vi håller tummarna härhemma för att någon begagnad legolåda ska komma vår väg också!;):D

.... orkar inte läsa hela tråden men slås av en tanke!
Detta är ju ett hästforum ... Så om ni som inte gillar begagnat ska köpa en ponny till ert barn. Hur gör ni då? Svårt att inte köpa en begagnad häst! Ska den stackars kraken dränkas in i sprit också innan barnet får komma i kontakt med den så blir det ju ett rent(!) elände!:p

Jag tycker att det kan vara helt okej med begagnat i present, om det finns en tanke bakom och inte bara att man vill bli av med sina gamla grejer och "dumpar" dom på nästa så att säga.

Så är fallet i vår familj tyvärr, dotterns farbror med familj ger endast ärvda saker i present och det är alltså saker som deras barn inte känner sig färdiga med heller. När dottern fyllde två fick hon ärva en dockvagn och hon blev jätteglad - tyvärr fick hon ju inte leka med den alls eftersom kusinen la beslag på den och sprang runt och skrek att det var hans vagn. :crazy: Så är det fortfarande när de kommer hit, och det känns verkligen inte okej. Vi försöker förklara för honom att det är dotterns saker men att han gärna får låna dom när han är här, att de kan leka tillsammans osv men det funkar inte alls.

Så i det fallet känner jag nej, begagnat eller ärvt är INTE okej - men från någon annan, absolut och mer än gärna! Vi köper själva gärna second hand och handlar en del på ex. Tradera, många leksaker som dottern fått i present från andra släktingar är fynd från loppis osv och det är jättekul och uppskattat av oss alla.

.... orkar inte läsa hela tråden men slås av en tanke!
Detta är ju ett hästforum ... Så om ni som inte gillar begagnat ska köpa en ponny till ert barn. Hur gör ni då? Svårt att inte köpa en begagnad häst! Ska den stackars kraken dränkas in i sprit också innan barnet får komma i kontakt med den så blir det ju ett rent(!) elände!:p

Fast det är ju liiiite skillnad. Jag har inte mina hästar inomhus, har du?

Jag har svårt för begagnat som ska in i vårt hus. Skulle tex aldrig köpa begagnad barnvagn, matstol eller kläder (huh!). Har en kompis som fyndat mycket på barnloppisar, jag far illa av bara tanken.

Löjligt, ja, men så är det.

Har inga problem med leksaker på exempelvis förskolor eller i väntrum, men de är inte i vårt hus. Sen är jag rätt noga med att vi tvättar händerna när vi exempelvis varit och handlat och så vidare.

kl

Jag har inte ens reflekterat över att det inte skulle vara okej att ge bort begagnade grejer som presenter förrän jag och min syster hade en diskussion kring detta för någon vecka sedan. Julklapparna kom nämligen på tal.
I vår familj har vi i år bestämt oss för att inte köpa några julklappar till de vuxna, men däremot till barnen. Detta innebär att jag ska handla julklappar till min bröders barn (den ena har 4 stycken och den andra 1).

Jag hade ställt in mig på att leta efter fräscha, fina kläder eller leksaker till alla barnen när jag ändå är ute på barnloppis / nätsurfar etcetera. Det är så jag köper det mesta till min egen son (11 månader gammal), väldigt sällan att jag handlar något nytt till honom. För mig har second hand-marknaden vad gäller barnprylar verkligen öppnat upp en helt ny värld, det finns ju precis allting begagnat "nuförtiden". Det är så roligt att fynda på loppisarna och man kan hitta så otroligt fina grejer !

Men som sagt, så pratade jag med min syster om detta och hon blev nästan chockad och tyckte att det var totalt otänkbart att köpa begagnat som present. Då är det bättre att köpa något nytt men litet, tyckte hon. När jag sedan hörde med mina bröder så tyckte även dom att nya grejer kändes fräschare och bättre, men att "jag fick göra som jag ville".

Tycker det är tråkigt att mina kära syskon resonerar som dom gör, men man får helt enkelt respektera det och så får väl barnen få en liten skitsak var istället.

Senast ändrad:

Vi håller tummarna härhemma för att någon begagnad legolåda ska komma vår väg också!;):D

Just en låda lego och/eller en låda trätåg (som de från Brio), blir ju en väldigt bra bas när ett barn växer ur dem och ett annat växer i dem, så att säga. Med den där begagnade lådan som bas, blir det ju lite vits med att sedan låta dem få just exakt de tillbehör/modeller som finns i butikerna just då, och som ungar önskar sig.

Det är galet roligt att kunna överraska med en så stor present! :D (Fast man får förklara lite senare att det inte kan bli en vana.)

Min son fick en låda av vardera begagnat som liten, de kompletterades efterhand, och det som överlevde hans barndom gav jag sedan till ett annat barn. Just det, så gjorde vi även med Playmobil!

Just när det gäller lego är det bra att spara beskrivningarna, så att den begagnade riddarborgen verkligen är en begagnad riddarborg, inte en legohög som ingen människa lyckas bygga en snygg riddarborg av.

Just de här leksakerna har ju nästintill evigt liv, bara man får lite nytt också att komplettera med (och ha likadant som kompisarna).

kl

Jag är lite tudelad.. Och efter lite funderande inser jag nog att det nog beror väldigt på vad för typ av present det är, och i vilket sammanhang den är begagnad.

Å ena sidan finns det ju ingenting som säger att en begagnad present är mindre genomtänkt än en ny. Om min mamma springer runt i antikaffärer och loppisar och i en sådan affär hittar exempelvis en inredningsartikel som hon vet att jag skulle gilla. Då ser jag inget som helst fel med att hon skulle ge mig den i present även om den där begagnad. Presenten är mycket genomtänkt och det kan ju tvärtom finnas ett värde i att den är begagnad, den går inte att få tag på ny i affärer idag.

Om min mamma däremot skulle titta sig omkring hemma och välja ut en skål från bordet, eller bok från bokhyllan, då skulle den presenten inte alls bli lika uppskattad. Framför allt eftersom det känns som att presentgivandet mest blev en praktisk lösning för henne själv. Hon blev av med något som hon inte behövde samtidigt som det löste sig med present till mig. Oavsett om det var hennes syfte eller inte så är det nog så jag skulle tolka den gesten.

Det är nog lite det som är kärnan för mig. Presenter av typen "det här hade jag hemma och behöver inte längre och du skulle nog gilla den" är för mig något som man ger till vänner och bekanta direkt när man kommer på att man inte behöver dem. Inte som present på deras bemärkelsedagar.

Nu var ju dessa exempel inte med barn eftersom jag inte har några, men jag hade nog resonerat likadant om mina vänner eller föräldrar skulle köpa presenter till mina barn.

Senast ändrad:

...Skojade bara lite ....

Jag håller faktiskt med dig. Även jag har svårt för begagnade saker med ngn form av textilier i. Känns ofräscht helt enkelt. Däremot har jag inget emot antika möbler eller smycken mm.
Tror att detta handlar mycket om associationer och känslor och det vi lägger i ngns handlande. Att få något i present som ngn annan vill göra sig av med känns ju inte bra vare sig det är ngt nytt eller begagnat. Att få en present som är köpt med omtanke och hjärta blir ju å andra sidan uppskattad vare sig den är ny eller seconhand ....

Jag tycekr absolut man kan ge begagnat, bara det inte rör sig om något som t ex kanske behöver bytas, för det går ju inte, och inte att man rotar fram något halvtris som man tröttnat på utan mer att man faktiskt hittade/köpte på loppis ed något man verklign tror mottagaren gillar.

Jag tycekr absolut man kan ge begagnat, bara det inte rör sig om något som t ex kanske behöver bytas, för det går ju inte, och inte att man rotar fram något halvtris som man tröttnat på utan mer att man faktiskt hittade/köpte på loppis ed något man verklign tror mottagaren gillar.
Vissa Second Hand affärer har öppet köp, fast det går såklart oftast inte att byta ex. en viss klänning mot en likadan i större storlek. :D

kl

Min kära mor älskar att gå på loppisar och second hand, och hon vet att jag också gillar det. Så hittar hon ngt som jag eller dottern skulle gilla så köper hon det!
Tror inte hon fått ngt i just present/julklapp men ofta efter ngn resa eller om mamma hittat grejen med stort G, då får vi den direkt hon skulle aldrig klara av att vänta till en bemärkelsedag hehe.

Så där tycker jag att det är helt ok!
Men att få ngt man hittat hemma som slagits in och getts i tex julklapp känns mindre kul. Svårt att förklara varför.
Om man däremot letat efter en specifik sak på en loppis el liknande så känns det mkt roligare :idea:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 200
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar