Kan man ge bort begagnat i födelsedagspresent...

Sv: Kan man ge bort begagnat i födelsedagspresent...

Min dotter fick en begagnad gunghäst i mycket fint skick i ettårspresent.
Inget konstigt med det. Hon älskar den lika mycket ändå. Jag tyckte det var fint av kompisen och hans tjej att tänka på dottern när de hittade gunghästen.
Hellre en begagnad leksak med en fin tanke bakom, än att hon får tonvis med gosedjur och småleksaker som kommer kastas i hela huset.

Hur har du tänkt kontrollera det? Om jag kommer och ger dem enorma mängder lego från second hand när de fyller år, och det är exakt vad de önskar sig, kommer du inte att låta dem ta emot det då? Hur ska du motivera det för dem utan att de blir ledsna? Hur ska du motivera det för mig utan att jag tycker att du är helt ute och cyklar?

För att om du är min vän så respekterar du min åsikt?

Ska mina barn ha begagnat lego skall det vara ifrån någon jag känner och dessutom dränkt i sprit innan mina får börja leka med det..:angel:

Så ditt sätt att kontrollera saken är alltså att skriva på inbjudningskorten att begagnade presenter inte är välkomna, eller att ringa runt till gästerna och meddela dem det.

Du tycker inte att det vore ett liiiite underligt beteende...?

Jag skulle inte "respektera" din åsikt, däremot skulle jag väl hellre anpassa mig än bråka. Det är ju vad man brukar göra när folk krånglar.

Senast ändrad:

Nu får du nog läsa om för något av det du skriver skrev jag inte! :devil:

Men hur skulle jag kunna veta, om jag gick på ditt barns födelsedag, att du inte tillåter begagnat lego?

För att det för mig är en självklarhet att man inte ger bort begagnat i present annat än eventuellt "titta vad jag hade över hemma" vid en fika...

Ja, men förstår du inte frågan? HUR ska du förmedla det till gästerna så att de vet om det? Om du inte förmedlar det till gästerna - hur hindrar du barnet från att få det?

Mina gäster har samma syn som mig! :) Inte en enda i hela vår släkt har någonsin gett mig eller mina kusiner något begagnat!

Jag hade nog sett glad ut för stunden och låtit barnet ha saken tills gästerna gått... Blir barnet ledsen hade jag ersatt det med något liknande nytt...

Mitt val, eller hur?

Så du skulle ta presenten från ditt barn även om barnet älskade presenten?

Schysst morsa!

Varför är detta en självklarhet?
Och igen, hur ska man kunna veta det ?

Och varför så måste det dränkas in i sprit ?

Oj, du menar på allvar att du skulle ta bort saken från barnet bara för att den var begagnad ? Även om barnet älskade saken så är det viktigare för dig att den inte är ny ?

Jag tycker att du har en obehaglig syn på detta

Så du skulle ta ifrån barnet en leksak som barnet tycker om enbart för att den är begagnad, även om barnet blev ledset? Det vore ju helknäppt!

Ok så du kommer att åka till dagis och alla barnets kompisar för att dränka in deras saker i sprit så din unge kan leka där ?

Mitt val, eller hur?

Jovisst, det kan man säga. Du väljer ju där också att gå in i relationen mellan ditt barn och den aktuella gästen som gett de begagnade sakerna. Du låter inte dem ha sin relation, inklusive sina "presentvanor".

Den legopresent jag tänkte på var en enorm hög av lego som jag gav en liten kille jag känner en jul en gång, och det var alltså allt det lego som min son hade samlat på sig under sin barndom. Om föräldrarna inte hade accepterat begagnat, så hade det blivit rätt dyrt för dem att ersätta presenten med "något liknande nytt".

Gåi terapi istället för att såra ditt barn.

Ungen kommer ändå leka med hur äckliga saker som helst i väntrum, på dagis och slänga nappen på bussgolvet och sen duga
Suga på den...

Och nu sätter Bukestyrkan in! ;)

Kommer inte ens att kommentera det där, du måste ju själv fatta hur dumt det låter.. :grin:

Jovisst, det kan man säga. Du väljer ju där också att gå in i relationen mellan ditt barn och den aktuella gästen som gett de begagnade sakerna. Du låter inte dem ha sin relation, inklusive sina "presentvanor".

Den legopresent jag tänkte på var en enorm hög av lego som jag gav en liten kille jag känner en jul en gång, och det var alltså allt det lego som min son hade samlat på sig under sin barndom. Om föräldrarna inte hade accepterat begagnat, så hade det blivit rätt dyrt för dem att ersätta presenten med "något liknande nytt".

Och om du läser mina inlägg så har har jag skrivit att det är okej om det kommer ifrån någon av mina vänner, men ej om det är second hand dvs någon okänd som haft det! :cool:

Nej, jag tycker inte att det låter dumt.

Tvärt om så undrar jag hur du tänker göra med alla leksaker som ditt barn kommer i kontakt med som är begagnade av okända ... på dagis, hos kompisar, i väntrum etc. Är det skillnad på såna saker och saker som ni har i ert hem ?

Knapplån: Min yngsta sons mest uppskattade present när han fyllde 1 år var en såndär bolltorn där man släpper bollar som rullar ner i olika hål och så låter det. Den var begagnad min kompis barn har haft den när de var små kunde inte bry mig mindre om den var använd av 1000 barn innan dess, den var fin och E älskade den. Presenter som kommer med tanke får vara hemmagjorda/begagnade eller köpta det ÄR faktiskt TANKEN som räknas och vad jag vill lära mina barn.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 200
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter