Kan man ge bort begagnat i födelsedagspresent...

Rufss

Trådstartare
...? Eller klart man kan men hur skulle ni uppfatta det. Jag har alltid tyckt att man inte ger bort använda saker i present.
Vad tycker ni?
Nu tänker jag på barn som får begagnad leksak i födelsedagspresent.
Funderar nämligen på att ge kompisarnas son som fyller 2 år en jättefin leksak som han skulle älska. Men den är inte ny. Ska man hellre ge den vid annat tillfälle och köpa något nytt till hans födelsedag?

Dagens i-lands problem jag vet:D:cool:

Sv: Kan man ge bort begagnat i födelsedagspresent...

Jag hade nog inte uppskattat om mitt barn skulle fått begagnade saker i födelsedagspresent. Jag ville när mina barn var små att de skulle få välja om de vill ta emot beg. saker och det kan man ju inte när det är en present riktigt.
Detta har sin grund i att jag i stort sett bara fick beg. saker och kläder när jag var liten och även om jag inser att det är bra med second hand och även klarar av att köpa vissa saker beg. idag så hade jag inte gett det i födelsedagspresent om det inte vore en antik sak.

Ja vi gör nog så att vi ger en ny sak i present och har även med denna sak på sidan av sas så får han ändå den leksaken. Kan tillägga att den ser inte begagnad ut och den är knappt använd men vi vet ju att den är det...

Jag ser gärna att vårt barn får begagnade saker (fräscha förstås) och jag har själv gett bort begagnat.

Jag har vänner som speciellt skrev på inbjudan till deras dotters 1-årskalas att de önskade second-hand saker, av miljöskäl. Samtidigt vet jag andra som aldrig skulle köpa något begagnat så visst är det olika!

Jag skulle nog inte ge bort begagnat i present till ett barn sådär.

Däremot har jag gett bort ett loppis fynd i present en gång, det var något ovanligt som jag visste att personen skulle uppskatta. Det beror nog lite på vad det handlar om för saker.

Kan du inte köpa något annat litet och sen ge leksaken också? :)

"och så tog jag med den här, tänkte att x skulle uppskatta den"

Beror lite på. Jag vet inte om jag skulle ge bort något som jag hade hemma i just present utan då mer allmänt eller som någon skrev vid sidan av.

Men hittar jag något begagnat som normalt sett är svinddyrt men sen i bra och bra pris skick så skulle jag nog kunna tänka mej det.
Jag har vänner som troligen skulle bli grymt sur om jag köpte begagnat till deras barn, men de flesta skulle nog enbart se hur mkt tanke och energi jag lagt i deras barns present samt hurvida barnet uppskattade det eller ej:)

Lägger till att jag själv inte skulle bli sur! Mitt barns uppskattning är det jag bryr mej om :)

Senast ändrad:

Givetvis kan man ge bort en begagnad leksak!
Spec till en 2 åring. Ett så litet barn gillar kartongen också!:banana:
All den här present hysterin gör mej galen. :crazy:

* Jenny *

Vår son har fått mycket begagnat i present. Eller, han har fått ärva i presenter. Han har ju inte förstått någon skillnad (19 mån) om det varit nytt eller använt. Jag tycker det är bra att grejer kommer till användning till fler än ett barn.

Sen när barnet blir lite mer medvetet om presenterna kanske man kan ta med något nytt också, men det behöver absolut inte vara någon stor grej.

Begagnat kommer att vara ett stort no no till mina kommande barn, i alla fall i present! Då får du ta med den som en extrasak, eller ännu bättre, när ni fikar vid ett vanligt tillfälle!

Klart du kan ge begagnat! Jag tycker bara det är vettigt att lära barn att saker och ting inte behöver vara nya för att duga, och skulle själv bli glad om någon annan gav mina barn begagnat!

Min egen äldsta dotter är 6½år och uppvuxet med en hel del begagnat, och reagerar inte det minsta på hurvida en sak är ny eller inte. Det är liksom inte ens intressant. Är den fin/rolig etc så är den, och den är ju ny för henne, oavsett hur många barn som lekt/burit den tidigare!

(Jag har inga barn, men gillar presenter ;))

Jag tycker lätt att man kan ge bort begagnat i födelsedagspresent - om det är något som är fint och som verkligen skulle passa den man ger present till, förstås! Men det tycker jag å andra sidan vad det gäller alla presenter.

Jag hade slagit in saken fint och gett den. Låt gå för att jag är tjugo bast och kanske borde ha kommit förbi presentpappersstadiet, men jag tycker fortfarande att fina paket är bland det bästa som finns, nästan strunt samma vad som finns i dem :p

Sedan kan jag förstås inte uttala mig om föräldrainteraktion på någon insatt nivå, i och med att jag inte befinner mig på det stadiet själv.

Jag köper mycket begagnat-både kläder och prylar, till mina barn. Då kan jag välja vad de ska ha och vad som inte duger som begagnat. Det är bara en person som får ge mina barn en begagnad present, och det är för att hon är lika fattig som jag. Andra får ge nya saker. Det värsta är när någon rotar fram en begagnad sak bara för att och ger mina barn utan någon tanke bakom.

(Jag har inga barn, men gillar presenter ;))

Jag tycker lätt att man kan ge bort begagnat i födelsedagspresent - om det är något som är fint och som verkligen skulle passa den man ger present till, förstås! Men det tycker jag å andra sidan vad det gäller alla presenter.

Jag hade slagit in saken fint och gett den. Låt gå för att jag är tjugo bast och kanske borde ha kommit förbi presentpappersstadiet, men jag tycker fortfarande att fina paket är bland det bästa som finns, nästan strunt samma vad som finns i dem :p

Sedan kan jag förstås inte uttala mig om föräldrainteraktion på någon insatt nivå, i och med att jag inte befinner mig på det stadiet själv.

Jag håller med dig att man kan ge begagnat och fint, men inte till ett barn i födelsedagspresent. Som vuxen bryr jag mig inte ett smack om prylen är begagnad eller ej!

Absolut att man kan ge begagnat i födelsedagspresent. Varför inte ?
Är det en fin sak som är i bra skick kan jag verkligen inte begripa spänningarna mot att det är begagnat.

Säger som kamomillo "den här presenthysterin gör mig galen"

Begagnat kommer att vara ett stort no no till mina kommande barn, i alla fall i present!

Hur har du tänkt kontrollera det? Om jag kommer och ger dem enorma mängder lego från second hand när de fyller år, och det är exakt vad de önskar sig, kommer du inte att låta dem ta emot det då? Hur ska du motivera det för dem utan att de blir ledsna? Hur ska du motivera det för mig utan att jag tycker att du är helt ute och cyklar?

Är lite i samma sits, har hittat en stor leksak som antagligen låg på femhundringen som ny. Har bara varit öppnad, dock så syns det.
Har en liten tjej som jag vet skulle uppskatta den men känns inte helt ok att ge en sådan sak vid ett normalt tillfälle. Just nu lutar det åt att hon får denna + något mer nytt i julklapp.

Jag gav mitt kusinbarn ett begagnat PS2 med en hel del spel. Det var mest uppskattade presenten på hela kalaset, så det är väl klart att man kan ge begagnat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 200
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter