Kan man bevisa våldtäkt?

MissFideli

Trådstartare
Man blir ju så himla ledsen över alla våldtäktsrättegångar som inte leder någonstans pga brist på bevis. Och visst kan det vara svårt att döma när ord står mot ord.
Men kan man som offer göra nått för att typ "samla bevis" på att det var en våldtäkt och inte nått båda var med på?

Varför skulle man vilja sätta dit någon oskyldig för våldtäkt??? Har man haft ömsesidigt, respektfullt sex, går man väl knappast och anmäler vederbörande :)

Det finns "rape kit" som jag tror finns på alla akutmottagningar och liknande, men vet iallafall att det finns på ställen för våldtagna kvinnor. Det innehåller en del olika saker för att samla bevis (sperma, hår, hud etc.)
Om det även används på våldtagna män, eller finns något liknande för dem, vet jag inte.

En läkarundersökning kan vara bra för att hitta tecken på våld, t.ex. blåmärken av att ha blivit fasthållen eller liknande. Fast det är ju långt ifrån alltid det blir sådana märken. Spara de kläder man haft på sig, speciellt underkläder, utan att tvätta dem. Har man något med t.ex. spermafläckar på så bör även det sparas. Fota blåmärken, fläckar etc. Så snart som möjligt skriva ner alt. berätta för någon vad som hänt.

Allt det kan ju användas för att styrka den utsattes berättelse, men sen måste ju förstås ändå rätten ta ställning till om det räcker som bevis eller inte. Där finns nog mycket att göra med annan lagstiftning tror jag. Spermafläckar och sånt kommer ju även av frivilligt sex, så det "bästa" (missförstå mig rätt) för offret är väl om förövaren lämnat efter sig blåmärken, skrapsår, trasiga kläder etc. som indikerar att offret inte var med på det. Då blir det tydligare bevis.

Du måste gå till en läkare omedelbart för undersökning. I sperma finns DNA och det finns i regel tecken på sexuell våld. Blåmärken, blödning etc. Har du kämpa emot kan förövarens DNA tex finnas under dina naglar.

Man blir ju så himla ledsen över alla våldtäktsrättegångar som inte leder någonstans pga brist på bevis. Och visst kan det vara svårt att döma när ord står mot ord.
Men kan man som offer göra nått för att typ "samla bevis" på att det var en våldtäkt och inte nått båda var med på?

sjukt, men se till att det spelas in?

Det kan gå att styrka genom olika fynd att sex har ägt rum - men inte hur och under vilka omständigheter. Har ett våldtäktsoffer haft (frivilligt eller motvilligt) sex med fler än en person så är också bevisläget diffust.
@kryddelydds lätt bisarra tanke tror jag faktiskt också är det bästa sättet att i efterhand kunna styrka att en sexuell handling/umgänge varit frivillig och i samförstånd. För det är väl rimligen där ett sådant förfarande i praktiken skulle hamna; att som deltagande part kunna styrka att umgänget varit frivilligt - inte för att som offer kunna styrka motsatsen. Jag skulle gissa att även en ljudinspelning skulle värderas ganska högt som bevisning. Och det går snabbt och lätt att starta ljudinspelningen på sin mobil. :angel:

Det kan gå att styrka genom olika fynd att sex har ägt rum - men inte hur och under vilka omständigheter. Har ett våldtäktsoffer haft (frivilligt eller motvilligt) sex med fler än en person så är också bevisläget diffust.
@kryddelydds lätt bisarra tanke tror jag faktiskt också är det bästa sättet att i efterhand kunna styrka att en sexuell handling/umgänge varit frivillig och i samförstånd. För det är väl rimligen där ett sådant förfarande i praktiken skulle hamna; att som deltagande part kunna styrka att umgänget varit frivilligt - inte för att som offer kunna styrka motsatsen. Jag skulle gissa att även en ljudinspelning skulle värderas ganska högt som bevisning. Och det går snabbt och lätt att starta ljudinspelningen på sin mobil. :angel:
Självklar godkänner du att killen du just mött på krogen filmar sexet ni har...

Jag har ibland tänkt att jag skulle ha kameror i min lägenhet innan jag släpper in nån snubbe. Om något händer hjälper det ju inte så mycket förrän i efterhand, men då kan ingen komma och säga att det var frivilligt i alla fall :banghead:.

... om det nu inte skulle argumenteras till att du i så fall förberett dig för ett övergrepp (genom att tänka tanken och sätta upp kamerorna) och ändå lät det ske istället för att undvika "opålitliga män" helt. Eller att du spelade in det på förhand och därför var med på det för VEM skulle spela in en våldtäkt? Eller att du gillar rape play och ville ha det på film.

Inget av ovanstående skulle förvåna mig det minsta.

... om det nu inte skulle argumenteras till att du i så fall förberett dig för ett övergrepp och ändå lät det ske. Eller att du spelade in det på förhand och därför var med på det för VEM skulle spela in en våldtäkt? Eller att du gillar rape play och ville ha det på film.

Inget av ovanstående skulle förvåna mig det minsta.

Ja, just det, såklart :banghead:. Dessutom vet jag av erfarenhet att ju räddare jag blir desto tystare och passivare blir jag, alltså när jag från början försöker ta mig loss och ber personen sluta, säger nej osv blir efter en stund att jag bara låter det ske och är helt handlingsförlamad. Så då är jag ju såklart med på det :meh:.

Det svåra med bevisning brukar väl vara bland annat bristen på fysiska bevis iom att skadorna ofta uteblir till följd av att majoriteten offer fryser... 75% av fallen har jag för mig att man kom fram till i ett forskningsprojekt alldeles nyligen?

Jag skulle vilja se en helt annan lagstiftning helt som har den här biten i åtanke. Samtyckeslag och oaktsamhetslag bland annat som man har på tapeten just nu. Därtill skulle jag vilja se förändrade samhällsattityder helt och hållet, från victimblaming och slutshaming till att faktiskt lasta förövaren. Det kommer aldrig bli lättare att fälla förövare när man ifrågasätter offers klädsel och tidigare ligg bland annat.

@Niyama Ja jag vet inte riktigt hur man ska vinna i dessa fall.

I tidningarna står det ofta "misstänkt våldtäkt, kvinna påstår sig blivit våldtagen i en park"*. Har aldrig läst "misstänkt misshandel, man påstår sig blivit slagen".

*Jag vet att överfallsvåldtäkter inte är vanligast, drog bara ett exempel.

Varför skulle man vilja sätta dit någon oskyldig för våldtäkt??? Har man haft ömsesidigt, respektfullt sex, går man väl knappast och anmäler vederbörande :)

Det har varit många fall i amerika där flickvänner blir dumpade och skriker våldtäckt... Helt sjukt

Det har varit många fall i amerika där flickvänner blir dumpade och skriker våldtäckt... Helt sjukt
Det vill jag i så fall se trovärdiga källor på. Forskning visar nämligen tvärtom att det är mycket ovanligt med falska våldtäktsanklagelser, och att det sociala stigma som det innebär att vara ett "våldtäktsoffer" samt vetskapen om den andra kränkning som rättsprocessen ofta innebär snarare verkar som hinder för anmälan. Låt oss inte sprida myten om att kvinnor anmäler män för våldtäkt som en form av hämnd.

Tvåa på bollen, men det kan verkligen inte upprepas nog.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
998
Senast: Rosett
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?