Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu har jag möjlighet att eventuellt få ett annat arbete. Men då kommer min arbetstid att bli 16.00-23.00. Men ingen barnomsorg finns i kommunen efter 18.00. Det innebär att de få gånger per år som min sambo jobbar borta så har vi ingen barnomsorg. Det finns ingen privat barnomsorg utan bara kommunal. Jag vet minst 5 barn på rak arm som behöver barnomsorg på andra tider. Jag vet flera som fått tacka nej till arbete och tvingas gå arbetslösa p.g.a bristen på barnomsorg. Är det verkligen rätt?
Jag har börjat få problem med att få ihop min arbetstid med kommunens barnomsorg. Min arbetstid är ändrad från 06.15 på morgonen till att nu starta 06.00. Men ingen barnomsorg finns förens 06.00. Förut hann jag på håret att stämpla in men nu innebär det att jag måste komma 15 min försent. Vi är två till på min arbetsplats som drabbats av detta. Ingen av oss har fast anställning. Arbetsgivaren nekar oss nu att komma 15 min senare (även om det är vår lön det drabbar) utan säger att tiden skall hållas eller vi får avböja att arbeta
I mitt fall handlar det om bara 1-3 ggr/mån då sambon oftast kan lämna men det godtogs ändå inte av arbetsgivaren.
Jag är inte helt 100 men småbarnsföräldrar har väl rätt att börja senare. När jag jobbade var det en kollega som varit mammaledig och hon började senare (kl 8 eller nåt) varje dag. (Vi andra började kl 6).
Är du med i facket så kan du ju fråga dem..
Jag kan känna att det i många fall finns utrymme för chefen att vara tillmötesgående men på en del arbetsplatser skulle undantag för en person kunna göra att övriga vill ha samma särbehandling och en knepig attityd kan uppkomma.
Du ska ju inte behöva tacka nej pga nåt sånt här. Men tänkte på det här med obekväma arbetstider och att det var flera som behövde, det är inte så att ni jobbar olika dagar? För då kanske ni skulle kunna hjälpa varandra de dagar det behövs?
Kanske ska du tala med din fackliga organisation och höra hur de ser på sakeN?
Ni kan inte betala någon (eller få kommunen att göra det?)typ barnvakt som kan hjälpa er de dagar det gäller dvs hämta och lämna på dagis samt agera barnvakt några timmar vid behov?
Det finns ingen pensionär (av den pigga friska sorten såklart) eller annan
som kan tänka sig en liten extrainkosmt mot att vara behjälplig de dagar i månaden det behövs?
Jusst detta pratade jag och sambon om igår. Vi kom fram till att jag söker nya jobbet som innebär kvällar och jag kommer att ha ett tydligt schema. Får jag jobbet så MÅSTE vi lösa problemet på något vis. Vi pratade både pensionärer och "barnvakt". En 16-17 åring kanske lik väl kan läsa läxor, glo på tv och surfa på nätet här efter sonen sover kl 20.00.?
Tja, å andra sidan så finns ju lagstiftning som faktiskt ger vissa personer större rättigheter till viss särbehandling. Som småbarnsföräldrar, sjuka som behöver anpassade arbetsuppgifter mfl.
Och det är en ledningsfråga att kunna förklara för sina anställda att "detta gäller ALLA som hamnar i denna situation" och helt enkelt bädda för lojalitetskänslor och empati i en personalgrupp.
[/B]
Precis så tjänade jag extra i flera år.