Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Om man är i den situationen att man förlorar massor om hästen dör så får man naturligtvis se till att försäkra den. Resonemanget om att det drabbar alla andra hästägare gnm höjda premier förstår jag inte riktigt. Det blir väl detsamma med skadestånd från veterinärer? Det får väl också vi andra hästägare betala i så fall gnm höjda avgifter?
.

färsäk att förstå, det är en ren katastrof för att veterinärerna gjort så många fel och att han mycket väl hade kunnat levt idag. Det hade varit en helt annan sak att acceptera både förlustmässigt och ekonomiskt om de hade behanldat honom rätt och han ändå skulle ha dött. Då hade man ju ändå gjort allt man kan. Varit lättare att släppa och gå vidare, även om sorgen efter honom är enorm. Jag hade väl kunnat löst längre fram i framtiden att ekonomisk skaffa mig en likvärdig häst och gå vidare så. Men båda veterinärerna här har ju missat BIG time och brustit i en GRUNDLIG undersökning som är standard på hästar med koliksymptom. Det är fan en allvarlig miss! Även att som veterinär missbedöm situationen så som de har gjort och inte kunna se allvaret i det. En veterinär måstye ju veta att sådant här är bland det farligaste som finns om det går för lång tid, det ansvaret kan inte vara på mig som djurägare att veta när jag kallar ut veterinär för hjälp!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Tråkigt det som hände och mycket trist att det förekommer ofta att veterinärer i fält inte ens bemödar sig att göra en riktig kolikundersökning. Om de inte vågar/kan/vill kan de ju inte ordinera foder om man inte vet vad som är fel. Eller bara remittera direkt. En uttorkad häst ska ha dropp! Även vet nr 2 gjorde i mitt tycke fel som gav full dos smärtstillande istället för att skicka hästen direkt. Att ordinera äppeljuice är ju skrattretande. Anmäl båda två och bestrid fakturorna i sin helhet!

Ja jag vet att det är skrattretande, men tyvärr i en sådanhär situation litar man på vad veterinären säger för man själv inte vet. Det har brustit på så många punkter i hela denna soppa att det inte går att acceptera att man som veterinär kan missförstå situationen speciellt om det är för det brister i en grundlig undersökning som normaöt ska vara en standrad på hästar med koliksymptom, klart som fan man då kan missbedöma situationen. Så ja, jag ska gå vidare med detta.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Stackars dej, jag vet hur du mår nu, det är för jävligt. Jag fick ta bort min älskade häst i vintras efter tjugo timmars försök att lösa koliken, här åker man helt enkelt inte till något djursjukhus för det finns inget.... (färja+bilväg sex sju timmar UTAN väntetid) Jag reagerade PRECIS som du, funderade på vad JAG gjort för fel (gör det fortfarande) och funderade MYCKET på om veterinärerna verkligen gjort vad de skulle.... min flicka fick ingen mat, hon fick dropp och smärtlindring och hon undersöktes rektalt och vi gick och gick och gick.... men till slut hade hon så vansinnigt ont att vi fick ta bort henne...
Jag VET att jag inte får tillbaka henne men min hjärna vill ändå gärna tro att att OM jag bara hade.... så hade hon klarat sig, det är så vi fungerar när vi drabbas av något riktigt sorgligt och traumatiskt.

Det går så sakteliga över lite grand och man kommer på sig själv med att kunna minnas hästen och le åt allt det underbara ibland inte bara börja gråta direkt....

Tröstekram

usch hemskt att veta att man inte har ngn klinik att ta sig till. Men ni gjorde ju ändå allt vad ni kunde med era förutsättningar. Klart man tänker så, kommer man nog alltid göra. Jag känner bara att jag lättare hade accepterat om dessa veterinärer jag hade, hade undersökt och behandlat min häst som din vet hade undersökt å behandlat din hade han kanske levt idag. Jag har ju ändå en klinik å ta mig till, och 80-85% som kommer till klinik och går igenom en bukoperation klarar sig och åker hem efter 1 vecka. För min häst var det tiden som var mest avgörande är jag lövertygad om med all fakta såhär i efterhand, det var för han var för dålig när han kom in, tyvärr.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Sen ska ni veta att jag inte ifrågasätter vet 3 och beskyller inte honom för ngt trots att han inte tittade hela vägen i magen på han, för jag FATTAR när han säger att min häst helt enkelt var FÖR DÅLIG.blodtrycket var dåligt redan från början av operationen och sjönk hela tiden. Han gjorde vad han kunde av situationen, DET gjorde inte de andra veterinärerna..
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag kommer lita på att vet 1 kommer hjälpa mig att förhandla med hans försäkringsbolag. Han har ju ändå tagit på sig HELA ansvaret. Så jag tror det kommer lösa sig så, även om jag inte får min fina häst tillbaka, så tror jag han inser att för mig är dett en katastrof och han gjort fel och därmed bör hjälpa mig allt han kan. Ni får gärna fortsätta diskutera. Jag kommoer lämna mig helt i kunniga händer om detta och tror å hoppas att vet 1 är mån om att detta ska lösa sig på ett sätt som inte får min häst tillbaka men som ändå går att acceptera längre fram i tiden.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Om vet 1 o 2 är anställda av DV så är det arbetsgivaransvaret som skall gå in o inte den enskilde veterinärens försäkring.
PL
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Om vet 1 o 2 är anställda av DV så är det arbetsgivaransvaret som skall gå in o inte den enskilde veterinärens försäkring.
PL

Jag vet, men denna "station" är tydligen privata (trodde först d tillhörde DV) så tror det är som hos många frisörer, att alla är privata och sin "egen", och då har sin egna försäkring.


Fick iaf hem alla papprena på honom nu, å det har blivit mer tårar... Trolig orsak från början är omvridning av lilla kolon. Orsaken till att fyndet ej hittats under operation, att hästen var i för dåligt tillstånd när han kom.

Otur hela vägen hade min häst :( att jag fick ut dessa två till honom, och att han självklart skulle ha problem just där på det stället han inte kollade.

En annan sak är att vet 2 ej alls är gammal, vill ej skriva ut ålder här för att hänga ut ngn om h#n alltså måste vara precis utexaminerad eventuellt, prtaktiserande? eftersom vet 1 tar på sig ALLT ansvar? när får man börja ha sådan här jour? finns det ngr regler för det? eller räcker det med att man läser 5 år sen är man fit for figth att ansvara för jourfall?

han hade högre puls vid andra besöket och ja hade jag haft den kunskapen jag har idag borde jag åkt då med tanke på hur långt jag har till kliniken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Det finns inga regler om hur lång erfarenhet man måste ha för att ha jour. Med tanke på hur liten del av sverigs hästerfarna veterinärer som har jour får man väl vara glad för alla unga som tar jobb där jour ingår.
Det är långtifrån säkert att vet 1 hade känt omvridningen även om han undersökt men en rektalisering kan mkt väl ge en känsla att ngt är helt fel även om man inte kan känna ngt bestämt.
Vilken puls hade han vid de olika besöken?
PL
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Omvridning av lilla colon måste vara något extremt ovanligt, och det kan vara väldigt svårt att ens komma åt de "bakre" delarna av lilla colon vid en operation, ännu mindre "laga" tarm där om t ex tarmen var i för dåligt skick att överleva och man måste kapa en bit. Om din häst dessutom var i så dåligt skick så att en massa nedbrytningsprodukter från död tarm +bakterietoxiner gått ut i blodet skulle den haft svårt att klara sig efter operationen oavsett om de lyckats fixa felläget. Trist, kanske hade kunnat fixa sig om hästen kom in tidigare, kanske inte.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Omvridning av lilla colon måste vara något extremt ovanligt, och det kan vara väldigt svårt att ens komma åt de "bakre" delarna av lilla colon vid en operation, ännu mindre "laga" tarm där om t ex tarmen var i för dåligt skick att överleva och man måste kapa en bit. Om din häst dessutom var i så dåligt skick så att en massa nedbrytningsprodukter från död tarm +bakterietoxiner gått ut i blodet skulle den haft svårt att klara sig efter operationen oavsett om de lyckats fixa felläget. Trist, kanske hade kunnat fixa sig om hästen kom in tidigare, kanske inte.

Okej ja jag vet inte, vad jag tyckte mig läsa från en undersökning av Agriga så var det 90-100% överlevnadsstatistik på hästar de haft försäkrade hos sig vid en sådan omvridning (iaf tror jag det var en sådan omvridning av vad jag kunde läsa många termer jag inte kunde med i texten), men kanske just för att de är så ovanligt, å de som haft det klarat sig?

Kan inte utläsa från papprena från helsingborg att tarmarna skulle vara i sådant dåligt skick, utan det som står är att han har dåligt blodtryck, att cirkulationen och syresättningen är dålig under operation. Hittar ej att det står ngnstan att tarmarna är i dåligt skick, ej heller att utläsa från obduktionen.

Har nu pratat med 5 olika veterinärer, ringt både SLU, jordbrukesverket å gud vet vad, och alla säger att en grundlig undersökning ska göras på en häst med koliksymptom. Och med en grundlig undersökning inefattar det att känna rektalt. Även om det aldrig går och säga om han känt just omvrdiningen hade vet 1 kunnat få en hint på allvaret, även dropp skulle ha varit en sak som hade varit en bra åtgärd för min häst. Vet 1 kommer ganska troligt att åka dit om jag anmäler har jag också fått bekräftat efter frågat en vet, så jag vill inte mer höra att sådant här händer, för då hoppas jag det ska hända dig med, eller det gör jag inte alls... men att du/ni som tycker så hade få kännt det i en timme att vara i en sådan här situation. Det hade känts MYCKET bättre i hjärtat om allt hade gjorts för honom. Även om han inte hade levt idag. Han fick lida VÄLDIGT för veterinärernas slarv/nonchalans/okunskap.
Jag mår OERHÖRT DÅLIGT av vad han fått utstå pga alla fel och lättvindhet å okunskap dessa två veterinärer visat. Han var värd så mycket bättre!

Om vet 2 vill jag inte uttala mig om h*n skulle åka dit för varning eller erinran för det har jag ej fått bekräftat av ngn, men både kommer anmälas om detta inte kommer kunna göras upp i godo på ett för mig(och stöd från min familj och kunniga människor) acceptabelt sätt. Det ska kännas för dem med! Jag kommer göra det för min häst skull, För att han inte lever idag och för att han fick lida och även för mitt lidande av hela denna tråkiga historia! Det är det minsta jag kan göra nu när allt är som det är!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Du flertalet här om inte alla håller med att om förloppet var såsom du beskriver så var det fel, flertalet om inte alla anser att du ska anmäla för att man ska kunna göra en opartisk bedömning, det finns alltid 2 sidor av myntet som du säkert vet.

Personligen ser jag det dock som osmakligt med attityden "Betala vad jag vill ha eller så anmäler jag". Dvs den som är rik kan köpa sig fri och kanske fortsätta med att slarva, är det ett vilkor för att de ska betala ut ersättning godvilligt att du inte anmäler så är det ren mörkning och ordentligt fult. Om veterinären verkligen ångrar sig så kan h*n mycket väl lämna in en anmälan mot sig själv och då ser ditt aggerande i skadeståndsfrågan illa ut.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Du flertalet här om inte alla håller med att om förloppet var såsom du beskriver så var det fel, flertalet om inte alla anser att du ska anmäla för att man ska kunna göra en opartisk bedömning, det finns alltid 2 sidor av myntet som du säkert vet.

Personligen ser jag det dock som osmakligt med attityden "Betala vad jag vill ha eller så anmäler jag". Dvs den som är rik kan köpa sig fri och kanske fortsätta med att slarva, är det ett vilkor för att de ska betala ut ersättning godvilligt att du inte anmäler så är det ren mörkning och ordentligt fult. Om veterinären verkligen ångrar sig så kan h*n mycket väl lämna in en anmälan mot sig själv och då ser ditt aggerande i skadeståndsfrågan illa ut.

. Jag är självklart inte opartis att värdera min häst så det tänker jag lämna över på andra. Anmäler jag och han blir fälld så får jag ändå ut vad andra opartiska anser att min häst är värd. (sök här på buke så finns det en som fick ut skadestånd för vad hästen ansågs vara värd när hon fick veterinären fäld) Då kanske det är snällare att låta de välja själva? En veterinär kan EJ anmäla sig själv vad jag vet.


Jag vet inte vad du menar med två sidor av myntet, vet 1 säger själv att h*n gjort fel. Vet att h*n är jätteledsen för det och mår dåligt, men det hjälper ju tyvärr inte mig jag får ju inte min häst tillbaka :( jag har visat ALLA journaler för en annan vet och han säger rakt på min fråga om h*n tror vet 1 skulle bli fälld ifall jag anmälde, och h*n sa ja utan att tveka. Visst h*n kan ju ha fel, man kan ju aldrig veta 100%. Men som sagt det har brustit i en grundlig undersökning, och det är allvarligt.

Inga pengar i världen gör att jag vill att detta skulle hända!!!!! Jag hade betala hur mycket som helst för att han skulle stå i stallet när jag går ner dit nu!!!!! INGEN och absolut INGET gör att jag önskar detta hade hänt!!! Han är ovärderlig för mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Det är ju h*ns försäkring som går in i vilket fall. Om jag anmäler eller ej. Man kanske måste anmäla för att h*ns försäkring ska gå in för att kompensera hans värde, jag vet inte, vill helst ej anmäla, då jag vet att h*n mår dåligt över detta och vet att h*n vet att h*n gjort fel. Men varför ska jag vara snäll när jag hade blivit kompenserad för min häst ifall h*n skulle bli fälld? Vrför ska jag vara snäll för att min häst fått lida för h*n gjort fel och att min häst mkt väl levt idag. Även om h*n är ledsen. Ingen är ju ledsnare än jag!! Det är många som mår dåligt i denna soppa :( min sambo har gråtit nästa lika mkt som jag, han såg oxå fram emot att följa mig och min häst. Min pappa är oxå jätteledsen, han var med när vi hittade honom och var oxå glad och ville följa oss i framtiden och var minst lika glad i honom som jag. Det hade varit lättare att acceptera om allt hade gjorts riktigt med min häst. En helt annan sak. Är mkt väl medveten om saker kan hända. Men just att han mkt väl hade kunnat levt idag om han behandlats rätt är inte jag önskar någon att behöva ha i bagaget!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Du måste inte anmäla för att få ut försäkringspengarna, men försäkringsbolaget kan välja att gå vidare och utreda/anmäla etc för att få ut sina pengar. Det kan eventuellt bli trassel om du får ut skadestånd via någon annans försäkring, principen är att man aldrig ska få ut högre livbelopp än hästens egentliga värde. De kanske har åsikter om värderingen men det kanske är långsökt men inte omöjligt.

Jag har ingen åsikt om värderingen det är din avsikt att låta veterinären köpa sig fri som är osmaklig.

Vad jag vet står det vem som helst fritt att anmäla en veterinär så jag ser inget hinder att denne gör det själv. Det har skett inom vården (åtminstone att ett sjukhus har anmält sig själv).

Med två sidor av myntet menar jag att vi endast hört din version, veterinärernas kan var identisk men också skilja sig högst väsentligt. En opartisk utredning sak komma fram till vad som egentligen skedde.

Var inte allt för säker på att du får ut pengarna för vad hästen är värld enligt den "oberoende" värderingen du gör.

1.) Det sker en individuell bedömning.
2.) Allt som skrivs på Buke är inte sant
3.) Din häst kanske inte värderas inte till det du och dina experter anser att den är värd.
4.) Det finns folk som inte fått ut vad hästen är värderad till.
5,) Veterinärerna kan bli frikända.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Det är bara djurägaren som kan göra en anmälan tlll ansvarsnämnden.
PL
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Du måste inte anmäla för att få ut försäkringspengarna, men försäkringsbolaget kan välja att gå vidare och utreda/anmäla etc för att få ut sina pengar. Det kan eventuellt bli trassel om du får ut skadestånd via någon annans försäkring, principen är att man aldrig ska få ut högre livbelopp än hästens egentliga värde. De kanske har åsikter om värderingen men det kanske är långsökt men inte omöjligt.

Jag har ingen åsikt om värderingen det är din avsikt att låta veterinären köpa sig fri som är osmaklig.

Vad jag vet står det vem som helst fritt att anmäla en veterinär så jag ser inget hinder att denne gör det själv. Det har skett inom vården (åtminstone att ett sjukhus har anmält sig själv).

Med två sidor av myntet menar jag att vi endast hört din version, veterinärernas kan var identisk men också skilja sig högst väsentligt. En opartisk utredning sak komma fram till vad som egentligen skedde.

Var inte allt för säker på att du får ut pengarna för vad hästen är värld enligt den "oberoende" värderingen du gör.

1.) Det sker en individuell bedömning.
2.) Allt som skrivs på Buke är inte sant
3.) Din häst kanske inte värderas inte till det du och dina experter anser att den är värd.
4.) Det finns folk som inte fått ut vad hästen är värderad till.
5,) Veterinärerna kan bli frikända.

Har aldrig skrivit ngnstan att han ska "köpa sig fri". Bara så du vet. Mer att jag kan få kompensation från veterinärens försäkringsbolag utan att anmäla. Men det kanske inte går. Det vet jag inte. Men jag kan ju ge h*n en chans att hjälpa mig till det iaf tycker jag. Som sagt h*n mår dåligt av det hela och vet mkt väl att h*n gjort fel. Det tycker jag räcker. Det hade varit en annan sak om h*n bestridit och inte kännt så!
Sen verkar jag ha mer kunskap än dig vad gäller vissa saker här men det är en annan sak....

Men om man inte tar mitt fall utan generellt. Ska man som djurägare skylla sig själv för att man inte har hästen försäkrad i sitt reeala värde (eller inte har försäkrad överhuvudtaget) när det visare sig att han dör pga en veterinärs slarv och han blir fälld för det? Det är ju en risk JAG tar att ha han underförsäkrad i liv, inget jag ska drabbas av när/om det visar sig att en veterinär gjort fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Men om man inte tar mitt fall utan generellt. Ska man som djurägare skylla sig själv för att man inte har hästen försäkrad i sitt reeala värde när det visare sig att han dör pga en veterinärs slarv och han blir fälld för det? Det är ju en risk JAG tar att ha han underförsäkrad i liv, inget jag ska drabbas av när/om det visar sig att en veterinär gjort fel.

Generellt sett ja, men jag skulle inte uttrycka det på det viset. Snarare så här "Det är ett risktagande att ha häst, den kan drabbas av allehanda olyckor och sjukdomar och om man väljer att inte försäkra sin häst till fulla värdet så får man ta risken att inte få full ersättning. Risken bli annars att man kan komma till det läget att folk vägrar befatta sig med hästar som inte är fullvärdesförsäkrade alternativ på ett eller annat sätt friskriver sig."

Som hästägare är man ibland beroende av andra, det är i mina ögon inte rimligt att personerna som kommer i kontakt med en häst först ska fråga hur mycket den är värld och vad den är försäkrad i innan de vågar hantera den utan att riskera gå i personlig konkurs.

Det diskuterades t.ex tidigare här på Buke om en hopphäst med spiktramp som påstods ha uppkommit när hästen vistades i ett ridskolestall i samband med en hopptävling. Ägaren stämde ridklubben (där denne själv är medlem) på ca 400.000 om jag minns rätt, Ingen aning om hur det slutat (om det är över). Om hästägaren får rätt lär följden bli att tävlingsarrangörer kräver fullvärdesförsäkring alternativt ett avtal om friskrivning, vem vågar arrangera tävlingar annars?

En annan diskussion även här på Buke var vem som är ansvarig om ett tak rasar in pga snö. Stallägaren eller hästägaren. Den allmänna mening var att det är stallägarens (tror det är lagens anda). Hur mycket ska man då ersätta de omkomna hästarna med? Vad hästara objektivt är värda? Om det går igenom och hästarna inte var fullvärdesförsäkrade kommer åtminstone den stallägaren se till att ändra uppstallningsvilkor.

En annan situation som kan uppstå är att hästägaren anlitar någon annan att släppa ut din häst men denne stänger inte grinden och hästen förolyckas. Ska slarvet kosta 100.000 om någon får att stämma? Men den andra hästen som omkommer är fullt försäkrad och kostar inte i närheten att "ha ihjäl". Vill du betala extra för en försäkring som täcker misstag vid utsläpp.

Eller som i din situation, ska en hästägare tvingas skriva på ett friskrivande från felbehandling eller betala 100 kr extra för var 10.000 lapp du kan kräva vid oavsiktlig felbehandling/slarv (summan tagen ur luften).

I mina ögon är en försäkring till för att täcka upp för sjukdomar och skador inklusive misstag som kan ske när hästen hanteras och vårdas. Givetvis är det okej att välja bort försäkring och ordna finansieringen själv.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Generellt sett ja, men jag skulle inte uttrycka det på det viset. Snarare så här "Det är ett risktagande att ha häst, den kan drabbas av allehanda olyckor och sjukdomar och om man väljer att inte försäkra sin häst till fulla värdet så får man ta risken att inte få full ersättning. Risken bli annars att man kan komma till det läget att folk vägrar befatta sig med hästar som inte är fullvärdesförsäkrade alternativ på ett eller annat sätt friskriver sig."

Som hästägare är man ibland beroende av andra, det är i mina ögon inte rimligt att personerna som kommer i kontakt med en häst först ska fråga hur mycket den är värld och vad den är försäkrad i innan de vågar hantera den utan att riskera gå i personlig konkurs.

Det diskuterades t.ex tidigare här på Buke om en hopphäst med spiktramp som påstods ha uppkommit när hästen vistades i ett ridskolestall i samband med en hopptävling. Ägaren stämde ridklubben (där denne själv är medlem) på ca 400.000 om jag minns rätt, Ingen aning om hur det slutat (om det är över). Om hästägaren får rätt lär följden bli att tävlingsarrangörer kräver fullvärdesförsäkring alternativt ett avtal om friskrivning, vem vågar arrangera tävlingar annars?

En annan diskussion även här på Buke var vem som är ansvarig om ett tak rasar in pga snö. Stallägaren eller hästägaren. Den allmänna mening var att det är stallägarens (tror det är lagens anda). Hur mycket ska man då ersätta de omkomna hästarna med? Vad hästara objektivt är värda? Om det går igenom och hästarna inte var fullvärdesförsäkrade kommer åtminstone den stallägaren se till att ändra uppstallningsvilkor.

En annan situation som kan uppstå är att hästägaren anlitar någon annan att släppa ut din häst men denne stänger inte grinden och hästen förolyckas. Ska slarvet kosta 100.000 om någon får att stämma? Men den andra hästen som omkommer är fullt försäkrad och kostar inte i närheten att "ha ihjäl". Vill du betala extra för en försäkring som täcker misstag vid utsläpp.

Eller som i din situation, ska en hästägare tvingas skriva på ett friskrivande från felbehandling eller betala 100 kr extra för var 10.000 lapp du kan kräva vid oavsiktlig felbehandling/slarv (summan tagen ur luften).

I mina ögon är en försäkring till för att täcka upp för sjukdomar och skador inklusive misstag som kan ske när hästen hanteras och vårdas. Givetvis är det okej att välja bort försäkring och ordna finansieringen själv.

Nja tycker väl dina liknelser du vill få till inte alls är i närheten av detta. Saker kan alltid hända. Men när en veterinär gör sådan miss att denne blir fälld för det så är det en ALLVARLIG miss! Ingen liten miss/slarv/ e.t.c.

Om ngn skulle leda ut min häst å den blir skadad, nej då kan jag aldrig ställa denne personen till svars, om den inte uppsåtligen velat skada min häst.

Jag har tex ansvarsförsäkring ifall MINA hästar skulle skada ngn annan människa. Och den försäkring går ju då in ifall det skulle uppstå ett senario där de gör de.Då ska väl en veterinärs förskring gå in om han är ansvarig till hästens död/skada och kompensera vad jag förlorat, även om jag väljer att inte ha min häst försäkrad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

..................................
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 052
Senast: Sassy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 123
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp