Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Sen ska man komma ihåg att dessa veterinärer ordinerade mig att ge han hö. Har en häst förstoppning och inte bajsar ska det väl för fan inte ha mat. Detta kan också ha påverkat att han blev ännu sämre än om han inte hade fått ngt. Samma med droppet. Kanske var det dessa två saker som gjorde att han fick ännu sämre blodtryck när jag kom ner till helsingborg än om han hade fått dropp å ingen mat. Det är ju flera punkter som kan ha påverkat som dom har gjort fel. Hade han varit bättre och hans blodtryck varit mera stabilt när han kom till helsingborg hade han mkt väl levt idag. Nu vill jag sätta punkt. Jag vet vad jag ska göra med detta någorlunda. Jag har min pappa som stöd som ska hjälpa mig fullt ut för han var lika förtjust i denna hästen som jag och var glad för honom och mig. Jag har flera kunniga människor i min omgivning jag också ska ta hjälp av. Jag behöver ej fler råd här. Vi kommer fortsätta själva. Ni får gärna öppna en egen tråd å diskutera om skadestånd och vad ni anser vara etisk rätt o.s.v M´men inte i denna. Inte anklaga mig att ni inte anser att man borde få ut skadestånd på vad en häst är värd o.s.v det kan ni göra i en annan tråd för er själva!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Sov. Titta sedan på denna tråd när du lugnat ner dig. Ingen säger att det inte är en stor förlust och mycket tråkigt. Ingen har skrivit det minsta elakt utan bara försökt prata om vad som gäller rent faktamässigt.

Så beklagar hästen men inse att ingen vill dig något ont.

Ja jag vet men inte lätt!!

Det är ingen här inne som jag anser har den kunskapen att veta 100% säkert vad som gäller. Vad sen vissa anser vara etiskt rätt till skadestånd eller ej behöver man faktiskt inte bedyra om här för mig. Det kommer inte ändra min åsikt. Jag har kunniga människor omkring mig och det är dem jag har vänt mig till och de är dessa som sagt att jag ska titta på vad han är värd, och att det är det jag ska yrka på. Jag hade inte en susning innan en erfaren VETERINÄR säger detta till mig!!. Varför ska då folk här inne hålla på att säga att det är fel? Är säkert kollegor inom denna yrkesgrupp som är här inne å gör det eller så är det inte, men en kollega inom denna yrkesgrupp som är mkt kompetent och erfaren säger att jag ska yrkat för ett sådant skadestånd. Sen vad ni andra anser är etiskt rätt kan ni väl öppna en annan tråd och diskutera det i. Tack
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

. Ingen har skrivit det minsta elakt utan bara försökt prata om vad som gäller rent faktamässigt.

QUOTE]

Det stämmer inte. Titta igen ska du se att folk har skrivit sina etiska värderingar om det. Inte fakta. Utan att de inte tycker att det är rätt att man får ut ett skadestånd på vad hästen är värd. Läs igen så får du se att det finns dessa inlägg.

Ska försöka sova, men hur ska jag kunna när denna diskussion aldrig stängs å vissa bara skriver för att....fast jag ber att jag inte vill mer....
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Detta är ett diskutionsforum, du kan inte ta upp ämnet och sen inte låta folk diskutera, är det jobbigt så ja som sagt du behöver lugna ner dig. Finns minst en veterinär i tråden. Men men, trycka på triangel brevid någon av dina poster och be att tråden stängs.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Det handlar inte om att anklaga, det handlar om fakta, det är inte större chans att få ut pengarna för att vi håller med och säger "visst bör du få skadestånd". Beträffande kunnigheten i den här tråden, du diskuterar bland annat med en veterinär.

Det jag skrivit och som jag antar du syftar på med "etiska värderingar" är ren skär ekonomi. Hur beklagligt det än är att din häst gått bort så vill jag inte finansiera ditt val att inte ha hästen fullt försäkrad när jag behöver veterinär till min häst. Blir det praxis att betala ut fullvärde om en veterinär gör fel så kommer kostnaden för ansvarsförsäkringar att stiga ordentligt och den kostnaden kommer att fördelas på kunderna.

Vill du få slut på tråden så är det bara att sluta svara, du håller faktiskt själv liv i den genom att vilja ha sista ordet.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Detta är ett diskutionsforum, du kan inte ta upp ämnet och sen inte låta folk diskutera, är det jobbigt så ja som sagt du behöver lugna ner dig. Finns minst en veterinär i tråden. Men men, trycka på triangel brevid någon av dina poster och be att tråden stängs.

Finns ngt som heter männsklighet och visa respekt. Jag ber er öppna ett nytt forum för att diskutera det och att diskussionen stängs. Varför skriver du då? varför måste du det? Ja jag har skickat det nu. Men tycker det är konstigt att folk inte kan hålla på sina knappar och tycka för siog själv! Så även du.

Jag har fått rent person angrepp där man undrar hur jag är funtad. Spelar ingen roll att h#n kommer med ngn förklaring sen att jag säkert bara är väldigt ledsen. Detta skrivet Av den s.k veterinären här i tråden. Om du/ni tycker att det är en god diskussion så vet jag inte vad.

Det är inte jag som bara hittat på om skadeståndet. Jag ringde den veterinären jag litar på mest och frågade vad jag skulle göra. Det är hans råd. Sen får ni tycka att jag är åt helvete fel funtad i huvud tyck på bara! Det visar ju bara på vem som är det egentligen. Jag har aldrig kommit med ngt personangrepp eller ngt som skulle vara nedlåtande mot den personen som individ och skulle aldrig göra.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Det handlar inte om att anklaga, det handlar om fakta, det är inte större chans att få ut pengarna för att vi håller med och säger "visst bör du få skadestånd". Beträffande kunnigheten i den här tråden, du diskuterar bland annat med en veterinär.

Det jag skrivit och som jag antar du syftar på med "etiska värderingar" är ren skär ekonomi. Hur beklagligt det än är att din häst gått bort så vill jag inte finansiera ditt val att inte ha hästen fullt försäkrad när jag behöver veterinär till min häst. Blir det praxis att betala ut fullvärde om en veterinär gör fel så kommer kostnaden för ansvarsförsäkringar att stiga ordentligt och den kostnaden kommer att fördelas på kunderna.

Vill du få slut på tråden så är det bara att sluta svara, du håller faktiskt själv liv i den genom att vilja ha sista ordet.

diskutera ni på här då så länge tråden är öppen. Men personangrepp tycker jag är ett slag i magen och olämpligt. (säger ej att du gjort det!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Det jag skrivit och som jag antar du syftar på med "etiska värderingar" är ren skär ekonomi. Hur beklagligt det än är att din häst gått bort så vill jag inte finansiera ditt val att inte ha hästen fullt försäkrad när jag behöver veterinär till min häst. Blir det praxis att betala ut fullvärde om en veterinär gör fel så kommer kostnaden för ansvarsförsäkringar att stiga ordentligt och den kostnaden kommer att fördelas på kunderna.

QUOTE]

Kan säga att jag betalar gärna högre pris till veterinären för att få en säkrare vård och ingen som slarvar och nonchalerar och inte utför en grundlig undersökning! Då kanske jag haft mina häst i livet idag, möjligheterna finns iaf att han varit det. Tycker det inte är mer än rätt att man ska kunna komma åt veterinärer som gör såhär pass mycket fel. Detta är en ren katastrof för mig både förlustmässigt och ur ekonomisk synvinkel. jag har inte pengar att köpa en likvärdig häst. sen kan man ju bedyra om att jag borde haft han högre i liv o.s.v, men då hade jag ju fått ännu mer pengar från mitt försäkringsbolag å det är ju ngt som oxå påverkar DIN ekonomi, speciellt om vi har samma bolag. För ju mer livpengar våra försäkringsbolag får betala ut kommer vi försäkringstagarefå betala i slutändan. Men vi tycker olika. Det är ju bara att inse. Det går att diskuttera i oändlighet. Så länge ni inte kommer med personangrepp så fortsätt. Det går att föra en diskussion utan att just blanda in mitt fall. Man kan diskutera saken som sådan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag har fått rent person angrepp där man undrar hur jag är funtad. Spelar ingen roll att h#n kommer med ngn förklaring sen att jag säkert bara är väldigt ledsen. Detta skrivet Av den s.k veterinären här i tråden. Om du/ni tycker att det är en god diskussion så vet jag inte vad.
Jag förstår att du mår dåligt, men när du hävdar att vi som diskuterar och - faktiskt - försöker vara till hjälp är avundsjuka (på vad? Att du kanske ska få en massa skadestånd eller?) så undrar man ändå hur du är funtad. Förmodligen är du alldeles normal och bara väldigt ledsen.
(nu blir det lite konstigt men fet stil är "påhoppet")

Du drar till med att folk är avundsjuka och ingen förstår vad du syftar på, ja då undrar även jag hur du är "funtad" = fungerar eftersom inget något sagt visar på det. Du sätter in alla växlar på saker som inte är otrevliga? Tråden handlade väl ändå om om man kunde anmäla en vet? Får då folk inte diskutera det?


Håller med Lobelia om att det är fakta. (=inte påhopp att diskutera)

Som sagt. Jävligt trist med din häst. Det är något man inte vill råka ut för.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag förstår att du mår dåligt, men när du hävdar att vi som diskuterar och - faktiskt - försöker vara till hjälp är avundsjuka (på vad? Att du kanske ska få en massa skadestånd eller?) så undrar man ändå hur du är funtad. Förmodligen är du alldeles normal och bara väldigt ledsen.
(nu blir det lite konstigt men fet stil är "påhoppet")

Du drar till med att folk är avundsjuka och ingen förstår vad du syftar på, ja då undrar även jag hur du är "funtad" = fungerar eftersom inget något sagt visar på det. Du sätter in alla växlar på saker som inte är otrevliga? Tråden handlade väl ändå om om man kunde anmäla en vet? Får då folk inte diskutera det?


Håller med Lobelia om att det är fakta. (=inte påhopp att diskutera)

Som sagt. Jävligt trist med din häst. Det är något man inte vill råka ut för.

Det var fel ord av mig att använda. men av alla ord jag skrivit här ska jag bli disskuterad för hur jag är funtad över ett ord? inte i ngn disskutioner man använder får man använda personangrepp. man kan istället skriva vad jag menar när jag skriver avundsjuka, då kasnke jag hade förklarat och ni ansett att det inte var just så som ni tog det som jag menade. Jag valde fel ord och blir ifrågasatt hur jag är funtad. ja ja jag orkar inte bry mig längre.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Fast iaf där jag är ifrån brukar man säga så och mena hur någon är funtad när hn gör just det/säger just det. Det som skrevs efter tyder på det.

och ja, klart folk vill ha ut värdet...men det är försäkringar för och går det inte att ha hästen högre är det tyvärr en risk man tar. Det skulle bli otroligt mycket dyrare som Lobelia säger.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Fast iaf där jag är ifrån brukar man säga så och mena hur någon är funtad när hn gör just det/säger just det. Det som skrevs efter tyder på det.

.

Men jag anser det inte lämpligt att anväda det ordvalet men det kanske ni anser vad vet jag, precis som jag valde olämpligt ordval NI reagerade på måste ju JAG kunna reagera på detta ordval.
Att ens haka upp sig på ett ord i ett helt sammanhang är absurt. Men det kanske inte ni tycker, jag tycker det i denna situation. Men det kanske är ngt vi också kan disskutera... Klart man tar åt sig om ngn ifrågasätter hur man är funtad, även om man skriver ngt efter. Men jag kanske är extrem överkänslig som ngn antydde. mkt väl vore konstig annars i denna situation...
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Fast iaf där jag är ifrån brukar man säga så och mena hur någon är funtad när hn gör just det/säger just det. Det som skrevs efter tyder på det.

och ja, klart folk vill ha ut värdet...men det är försäkringar för och går det inte att ha hästen högre är det tyvärr en risk man tar. Det skulle bli otroligt mycket dyrare som Lobelia säger.

Sen kan jag säga en sak att mitt försäkringsbolag GARANTERAT kommer att få de pengar de betalar ut till mig av min veterinärs försäkringsbolag i efterhand om en utredning visar att han gjort fel. Klart att de kommer göra allt för att de inte ska behöva betala veterinärens miss.

så hur eller hur kommer vi som använder oss av veterinärvård betala detta. Så hade jag haft honom försäkrad till marknadsvärdet hade ju mitt försäkringsbolag krävt den summan av veterinärens försäkringsbolag och det blir i slutändan samma kostnad mot veterinärens försäkringsbolag som när jag kommer yrka hans marknadsvärde till skadestånd!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Ok. Vad menade du med avundsjuka då?
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Ok. Vad menade du med avundsjuka då?

nej jag vet ärligt talat inte vad jag menar. men det är alltid känsligt att tala om pengar, eller hur? jag menar mer att jag vill inte diskutera summor o.s.v för det har ingen annan med att göra än jag själv. det är liksom en privat sak. jag vet inte om du förstår hur jag tänker när jag skriver så?
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Ja att du inte vill diskutera det kunde jag ju utläsa men vars avundsjukan kom ifrån vet jag inte. Förstår inte det. Men ja det var tydligen fel ordval men ett ordval som skapade mycket förvirring och misstolkning.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Ja att du inte vill diskutera det kunde jag ju utläsa men vars avundsjukan kom ifrån vet jag inte. Förstår inte det. Men ja det var tydligen fel ordval men ett ordval som skapade mycket förvirring och misstolkning.

Ja det är ju verkligen uppenbarligen! Man kanske inte heller ska haka upp sig på bara ett ord utan se till hela samanhanget likväl. jaja nu har vi rett ut det iaf?
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Efter att ha läst tråden och deltagit i diskussionen så måste jag nog ändå trots att trådskaparen är upprörd över alla som svarar här ändå påpeka att jag är verkligen glad att jag inte är veterinär! I alla fall om det fungerar så att djurägare kan kräva att få skadestånd i form av ersättning för hästens reella värde om jag som veterinär blir osäker på en diagnos och inte genast fattar rätt beslut i alla situationer. Jag kan förstå att det är rimligt med skadestånd om en veterinär verkligen gör uppenbara fel men det vet vi ju inte.

Om man är i den situationen att man förlorar massor om hästen dör så får man naturligtvis se till att försäkra den. Resonemanget om att det drabbar alla andra hästägare gnm höjda premier förstår jag inte riktigt. Det blir väl detsamma med skadestånd från veterinärer? Det får väl också vi andra hästägare betala i så fall gnm höjda avgifter?

Men till ts
Det är ju tur att du har en veterinär som du har förtroende för och som du kan diskutera med. Jag förstår inte varför du inte nöjer dig med de svar du får från denna person.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Efter att ha läst tråden och deltagit i diskussionen så måste jag nog ändå trots att trådskaparen är upprörd över alla som svarar här ändå påpeka att jag är verkligen glad att jag inte är veterinär! I alla fall om det fungerar så att djurägare kan kräva att få skadestånd i form av ersättning för hästens reella värde om jag som veterinär blir osäker på en diagnos och inte genast fattar rätt beslut i alla situationer. Jag kan förstå att det är rimligt med skadestånd om en veterinär verkligen gör uppenbara fel men det vet vi ju inte.

Om man är i den situationen att man förlorar massor om hästen dör så får man naturligtvis se till att försäkra den. Resonemanget om att det drabbar alla andra hästägare gnm höjda premier förstår jag inte riktigt. Det blir väl detsamma med skadestånd från veterinärer? Det får väl också vi andra hästägare betala i så fall gnm höjda avgifter?

Men till ts
Det är ju tur att du har en veterinär som du har förtroende för och som du kan diskutera med. Jag förstår inte varför du inte nöjer dig med de svar du får från denna person.

Det ngr här inte verkar FÖRSTÅ är att det är en ren katastrof för att veterinärerna gjort så många fel och att han mycket väl hade kunnat levt idag. Chanserna finns. Det hade varit en HELT ANNAN SAK om det behandlat min häst som man behandlar en kolikhäst och att han hade dött iaf. Det hade varit en helt annan sak. Men jag har förstått nu att ngr här inte tycker det.
Och ja jag litar till denna veterinären och har inte bett er sedan dess om synpunkter på det hela, var bara dumt att jag skrev ut vad han sa. Men jag tänkte att det kunde vara bra att veta för andra som kanske kommer att hamna i en liknande situation att veta vad jag har fått sagt till mig. men men det var det tydligen inte.

Angående försäkringar och skadestånd. Om jag inte missminner mig fel tror jag det var han på jordbruksverket som sa till mig efter jag frågat om man kunde få hjälp av sitt försäkringsbolag att få skadestånd, eftersom de måste vara intresserade att driva detta, att det kommer det troligtvis göra iaf, fast till sig själva. Så ja i slutändan kommer veterinären försäkring få punga ut de pengarna om det anses finna veterinärerna skyldiga till miss. Tror du verkligen mitt försäkringsbolag bara betalar ut och är glada och nöjer sig så om det hela rättsligt går att bevisa att veterinärerna gjort grova fel?

Jag ska säga dig att jag tycker inte ett dugg synd om dessa veterinärer. Med ALLA veterinärer jag hört med behandlar man inte en kolikhäst såhär, det hade varit en helt annan sak om de hande undersökt honom ordentligt och gjort de åtgärder som man ska, hade han dött ändå så hade det varit betydligt lättare att acceptera...men jag fattar att vissa inte tycker det här, men ni är inte heller i samma situation.
För mig betydde han otroligt mkt! Och jag tänker inte bara svälja och acceptera när de gjiort så många fel, hur mycket ni än säger!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag kan förstå att det är rimligt med skadestånd om en veterinär verkligen gör uppenbara fel men det vet vi ju inte.

.

Jag tycker dessa två gjort uppenbara fel och även flera andra veterinärer tycker det! Men som sagt det får ngn rättslig instans avgöra. att jag anmäler dem och se om de får en åtgärd, då har jag desto mer på mig för att kunna kräva det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 123
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp