Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag kan inte uttala mig i frågan om jag anser veterinären gjort fel eller inte, jag var inte där fast det låter inte okej i mina öron, men din häst är en patient av många för veterinären. Det betyder inte att man får slarva eller så men att man kommer ut, kan konstatera status för stunden, resten måste folk på plats förmedla. Sedan är veterinären beroende dels av att beskrivningen av övriga omständigheter stämmer, att den på plats uppfattar vad som sägs korrekt och kommer ihåg det, att hästen behandlas enligt föreskrift och att de på plats har kunskaper nog att bedöma om det inte går enligt planerna och i så fall hör av sig igen. Ägaren kan också neka till att undersökningar utförs, hästen kan stöka, förhållandena på platsen kan vara ogynnsamma, mörkt och kallt stall med dålig hygien t.ex.

Det kan ha brustit på många punkter här och från båda håll, men när man är mitt uppe i en sådan här traumatisk situation så tänker man inte alltid klart och är sällan objektiv. Försvarsmekanismer går ofta in och friserar historien, man vill per automatik ofta försvara och förklara ens eget handlande och medvetet eller omedvetet se till att ingen kan klandra en själv (en del gör tvärt om och klandrar sig själv oavsett vem som är skyldig). Det kan vara bra med lite perspektiv och att så att säga sova på saken.

Jag menar absolut inte att du överdriver har fel eller är vållande, det har jag ingen koll på alls, mer att det finns mer än ett sett att se på saken.

Ja det felet jag gjorde var att lita på dessa veterinärer, och skulle självklart ha ringt ngn annan å rådfrågat med. Han är ju en tuff kille, så han har ju haft mkt ondare än han visat, och det sa veterinären nere i helsingborg med. Men som veterinär borde man ju veta att det verkligen kan vara allvarligt trots att han inte ligger å svettas i panik. Hade han gjort det hade man ju självklart åkt med studs. Eftersom då han bara visar lätta koliksymptom så är det ju svårt av mig, som aldrig varit med om att det inte gått över efter att de fått röra på sig lite att veta att det verkligen kan vara farligt ändå. Självklart frågade jag gång på gång veterinären om detta inte kunde vara farligt, speciellt att han inte bajsat på så många timmar. Men han gav mig bara rådet att försöka få i han äppeljouice.

Den andra vetrinären bad till och med om ursäkt sen när hon fattade hur allvarligt det verkligen var och sa att hon borde rått mig att åka till helsingborg första gången hon var här ute. Men hur ska jag veta? Då lät det på henne att allt var stabilt med min häst, hon skulle komma ut på morgonen å ge han mer laxerande för att det skulle behövas att ges fler doser.
Den första veterinären konstaterade att han hade vätskebrist, jag ringer å säger att jag får verkligen inte i han vatten.... Den andra veterinären lyckades inte ens sätta dropp, men sa att det inte var ngt som var jättenödvändigt och att hon inte tyckte han var så jätteuttorkad.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Du har inte gjort något fel. Självklart litar du på veterinärens omdöme. Det verkar ju också som att vet 2 verkligen inte ansåg att det var någon större fara. Det visade sig vara en felbedömning och jag tycker att du ska låta ansvarsnämnden avgöra om den berodde på att hästen visade atypiska symptom eller om undersökningen var bristfällig.

Du kunde omöjligt veta och har, efter vad jag kunnat förstå, gjort allt som står i din makt för att hästen skulle få den bästa vård. Tänk inte nåt annat!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Utan att på något sätt ta ställning så vill jag nog protestera här, kolik är ett samlingsnamn för magproblem. Magproblem kan variera från lindrig till allvarlig, och den häst som ligger och rullar sig samt svettas mycket kvalificerar sig inte per automatik för att vara den allvarliga typen vilket min veterinär en gång i tiden lärde mig när jag ringde för egen häst.

Hon frågade då hur han uppträdde och jag svarade så gott jag kunde, jag fick inte loss det själv trots försök men han var ändå relativt lugn. Till saken hörde att hon samtidigt fått samtal från ytterligare en hästägare vars häst hade fått kolik men hon berättade när hon kom att den hästen hade lite tydligare symptom varför jag ifrågasatte om hon inte borde åkt dit först.

Hennes svar blev då, nej en häst som som har de symptom du beskriver men ändå beskrivs som ganska lugn har i regel väldigt mycket mer ont och det visade sig också att hon hade rätt. Under tiden som hon var hos min häst ringde den andra hästägaren och meddelade att hästen lugnat sig och att de ville avvakta med besöket. Hos oss tog det lite över två timmar innan hästen var smärtfri och lugnat ner sig. OBS då absolut ingen i stallet hade noterat att han var dålig, det var bara jag som för första gången ringde in veterinär på kolik då jag lyckats lösa dem själv tidigare men alltså inte denna gång.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Det verkar ju också som att vet 2 verkligen inte ansåg att det var någon större fara. Det visade sig vara en felbedömning och jag tycker att du ska låta ansvarsnämnden avgöra om den berodde på att hästen visade atypiska symptom eller om undersökningen var bristfällig.

Ja precis, jag tror också att en anmälan är bäst, för då får andra opartiska ta ställning till om något fel har begåtts.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Utan att på något sätt ta ställning så vill jag nog protestera här, kolik är ett samlingsnamn för magproblem. Magproblem kan variera från lindrig till allvarlig, och den häst som ligger och rullar sig samt svettas mycket kvalificerar sig inte per automatik för att vara den allvarliga typen vilket min veterinär en gång i tiden lärde mig när jag ringde för egen häst.

Hon frågade då hur han uppträdde och jag svarade så gott jag kunde, jag fick inte loss det själv trots försök men han var ändå relativt lugn. Till saken hörde att hon samtidigt fått samtal från ytterligare en hästägare vars häst hade fått kolik men hon berättade när hon kom att den hästen hade lite tydligare symptom varför jag ifrågasatte om hon inte borde åkt dit först.

Hennes svar blev då, nej en häst som som har de symptom du beskriver men ändå beskrivs som ganska lugn har i regel väldigt mycket mer ont och det visade sig också att hon hade rätt. Under tiden som hon var hos min häst ringde den andra hästägaren och meddelade att hästen lugnat sig och att de ville avvakta med besöket. Hos oss tog det lite över två timmar innan hästen var smärtfri och lugnat ner sig. OBS då absolut ingen i stallet hade noterat att han var dålig, det var bara jag som för första gången ringde in veterinär på kolik då jag lyckats lösa dem själv tidigare men alltså inte denna gång.

Ja det verkar uppenbart som det kan vara så, lugn lite slö har han skrivit på journalen, även magtarmsljuden nedsatta vä sida. ok höger sida. slemhinnor rosa å torra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Han klarade sig inte. fick lov å ta det beslutet att en andra operation hade han nog inte klarat, då han inte var så pigg efter första ens och är en stor häst så blir mkt påfrestningar för han att bli sövd å ligga ner. Jag är förkrossad självklart. Jag bad dem iaf att jag vill verkligen veta vad som var fel, varför det inte kom igång och fungerade som det skulleoch tror de ska skicka iväg honom till en oberoende som obducerar honom. Världens snällaste å finaste å snyggaste 3-åring var det. Kanske har inte veterinären som varit ute gjort ngt fel. Jag tycker dock de tagit alldeles för lättvindigt på hans symtom, men jag tänker göra allt för att ta reda på vad som gick fel.
Självklart klandrar jag mig själv också, att jag inte ringde in till kliniken ist för att ringa distriktsvetrinären. Hade kanske gått bättre då, för jag anser ändå att dessa jag hade ut till honom tog det alldeles för lättvindigt. De var ju ALDRIG på tal om att detta kunde var allvarligt eller att man behövde vara orolig. En häst en veterinär inte visar någon oro för åker man inte med till en klinik över 4 timmar bort, men önskar idag att jag inte litade på dessa. Jag vet bättre nu.
ja ja man kan spekulera i evigheter, orkar inte det just nu. Det är bara att invänta vad obduktionen visar. Ett svar på vad som orsakade det hela vill jag iaf ha, så man slipper fundera.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag är ledsen för din skull ...

Kram Mia
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Det är tråkigt att din häst inte klarade sig och självklart ska du ta reda på varför.

Men det behöver inte vara felbehandling.
Kolik är svårt och alla hästar beter sig inte enligt skolboken.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag vill verkligen beklaga att din häst inte klarade sig. Sörjer din förlust.
:cry:

Det du beskriver gör kolik så otäckt. OM det inte vänder i tid så blir de alldeles för nedsatta för att klara en operation, som ju i sig är en enorm påfrestning.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Nej men det jag känner är om jag själv har haft död på min häst för jag gav honom hö. Vi frågade vetrinären om vi verkligen skulle ge han mat, min sambo frågade med, men hon tyckte att han kunde få 2 kg på kvällen och då gav vi honom det. Det jag känner idag är att han absolut inte skulle ha ngn mat! Han fick inte heller dropp, fast jag ringde till den första veterinären flera ggr å sa att jag lyckas inte få i honom vatten. Vi provade med allt! Vi blandade med betfor och äppeljoucie och försökte spruta in honom vatten i munnen men vi lyckades ionte och det ringde jag veterinären om å sa! Den andra veterinären lyckas ej sätta dropp på honom, hon får det inte nålen att hamna rätt så det samlades bara under huden ist så efter upprepade försök gav hon upp, men sa ändå flera ggr att det inte var nödvändigt och hon tyckte inte han var så uttorkad. Även där borde jag ha ifrågasatt!

Det är mycket möjligt att det inte hade gått att göra ngnting för att rädda honom, det kanske var ngt som var fel på honom. Men ändå anser jag att han behandlats fel på de punkter jag har skrivit i tråden.

Det är alltid lättare att vara efterklok och idag har jag mycket mera erfarenhet/kunskap uppenbarligen, men tycker att veterinären borde haft den erfarenheten/kunskapen jag inte hade!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag beklagar verkligen att det inte gick att rädda din häst, jag vet vad jobbigt det är och säker många med mig här på Buke.

Vad man som hästägare kan göra är att förbereda sig innan man ringer veterinären genom att kolla hästen. Man tar tempen, lyssnar efter magljud, ska låta som värsta avloppsrören som spolar emellanåt vid flanken eller vid länden, lyssnar på andningen är den lugn eller hastig. Kolla pulsen, på en kurs jag gick sa SLU veterinären att om pulsen är 40 håll ett öga på hästen, 60 ring veterinär, 80 ring inte, lasta och åk till kliniken direkt.

Man känner igenom hela hästen efter något onormalt ex onaturligt varma hovar eller liknande. Hästens allmäntillstånd vill den dricka och äta?
Då har man lite mer kött på benen när man ringen vetten.

Beklagar än en gång din förlust :cry:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag beklagar verkligen att det inte gick att rädda din häst, jag vet vad jobbigt det är och säker många med mig här på Buke.

Vad man som hästägare kan göra är att förbereda sig innan man ringer veterinären genom att kolla hästen. Man tar tempen, lyssnar efter magljud, ska låta som värsta avloppsrören som spolar emellanåt vid flanken eller vid länden, lyssnar på andningen är den lugn eller hastig. Kolla pulsen, på en kurs jag gick sa SLU veterinären att om pulsen är 40 håll ett öga på hästen, 60 ring veterinär, 80 ring inte, lasta och åk till kliniken direkt.

Man känner igenom hela hästen efter något onormalt ex onaturligt varma hovar eller liknande. Hästens allmäntillstånd vill den dricka och äta?
Då har man lite mer kött på benen när man ringen vetten.

Beklagar än en gång din förlust :cry:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Tempade honom gjorde jag naturligtvis innan, ingen feber då. När vet kom ut hade det höjts till 38.1 han har ej haft högre än det. Han andades ej hastigt och hans puls var 40/min vid första besöket, har ej journalerna från det andra här så vet inte exakt. Han fick ju starka smärtstillande(finadyn) vid andra besöket med och det fick jag förklarat för mig nere i helsingborg att det tar ner koliksymtomen och även hans puls vilket gör det svårt att se den riktiga statusen på hästen. Han mage var alltid igång å de veterinärerna som var ute sa att skulle de inte vara det skulle det vara riktigt allvarligt, och det förstår jag med, men som tydligen visats nu kan det vara det fast magen är igång. Och det borde ju de ha ngn erfarenhet av att så kan vara.

Usch har inte sovit på två dygn nu. Mår piss. Veterinären nere i helsingborg skulle öppna upp honom under dagen å kolla om han kan hitta ngn orsak. Hoppas nästan att de hittar ngt som är fel på honom så att utgången hade varit detta i vilket fall även om han hade behandlats "som en kolikhäst ska" av veterinärena...vill inte att det ska vara anledningen för då kommer jag lägga så stor skuld på mig själv som inte ifrågasatte dem mer och stack med han tidigare.

Sa aldrig riktigt hej då innan han opererades å vi åkte hem å det känns kan jag säga! Jättemycket :cry:
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

beklagagar verkligen :( styrkekram!

jag har anmält veterinär (distrikt) till jordbruksverket efter bristfällig behandling. ´h*n tog också för lättvindigt på det och jag frågade flera gånger om jag borde åka till klinik men fick svaret nej. och man litar ju på sin veterinär, tyvärr ska jag kanske säga. vi fick akuttid på djursjukhuset dagen därpå.

räkningar från denne veterinär ströks och jag har inte sett att den veterinären finns kvar här. jag hoppas inte det...
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag är så ledsen för din skull. Försök att inte anklaga dej själv även om jag av erfarenhet vet att det är svårt att låta bli.
Du ska ha en eloge som gjorde så mycket som du gjorde när han ändå inte visade några klara koliksymptom. Han slapp lida i ensamhet, han fick smärtlindring och du gjorde vad du kunde för honom.

Fruktansvärt att det gick som det gick men jag förstår helt de val du gjorde. Jag hade gjort samma sak för självklart litar man på veterinären.

Jag tycker att det är mycket anmärkningsvärt att den veterinär som försökte sätta dropp misslyckades och att denne menade att det inte behövdes. Varför försökte hen från första början sätta droppet isåfall? Jag tycker också att det är mycket anmärkningsvärt att hen inte kunde undersöka honom, isåfall borde hen ringt någon som klarade av det.

Försök sova nu och anmäl sedan veterinärerna för det här får ju bara inte hända igen. De måste se över sina rutiner och hen om inte kunde sätta dropp måste verkligen lära sig det.

Tröstkramar i mängder
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Stackars dej, jag vet hur du mår nu, det är för jävligt. Jag fick ta bort min älskade häst i vintras efter tjugo timmars försök att lösa koliken, här åker man helt enkelt inte till något djursjukhus för det finns inget.... (färja+bilväg sex sju timmar UTAN väntetid) Jag reagerade PRECIS som du, funderade på vad JAG gjort för fel (gör det fortfarande) och funderade MYCKET på om veterinärerna verkligen gjort vad de skulle.... min flicka fick ingen mat, hon fick dropp och smärtlindring och hon undersöktes rektalt och vi gick och gick och gick.... men till slut hade hon så vansinnigt ont att vi fick ta bort henne...
Jag VET att jag inte får tillbaka henne men min hjärna vill ändå gärna tro att att OM jag bara hade.... så hade hon klarat sig, det är så vi fungerar när vi drabbas av något riktigt sorgligt och traumatiskt.

Det går så sakteliga över lite grand och man kommer på sig själv med att kunna minnas hästen och le åt allt det underbara ibland inte bara börja gråta direkt....

Tröstekram
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Visst kan du anmäla om du inte är nöjd med veterinären! Kan berätta följande när det gäller felbehandlingar: Jag hade en gång en mycket,mycket liten Shettishingst som sällskapshäst till ett halvblodssto.Trots sin "litenhet" blev han vid två års ålder svår att hantera,bets och nafsade och skrek efter stoet.Rymde gjorde han med.Beslöt mej för att kastrera honom och fick hem en veterinär.Den lille hingsten sövdes på stallbacken efter mycket tvekande av veterinären angående dosen,hästen var ju så liten att det var svårt att bedöma vikten.Hästen "somnade",jag ville inte titta på och min pappa som var med,tog mej åt sidan.Vid detta tillfälle var jag nog bara tolv år.Till slut tyckte pappa att det dröjde nåt alldeles förfärligt och gick för att höra hur det framskred. Då har veterinären full panik för hästen vaknar inte! Han hade gett min lilla hingst för stor dos och hästen dör för mej! Mitt framför ögonen på mej.Jag blev ju helt chockad,veterinären var förtvivlad och väldigt ledsen.Han sa att det var hans första kastrering!! Pappa anmälde och efter ett bra tag fick vi upprättelse och skadestånd. Det kunde kvittat i detta fallet,hästen var mer värd än alla pengar.Men vilken tråkig start på veterinärens karriär!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Oj,vad tråkigt att han inte klarade sej! Jag lider så med dej,din stackare!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Visst kan du anmäla om du inte är nöjd med veterinären! Kan berätta följande när det gäller felbehandlingar: Jag hade en gång en mycket,mycket liten Shettishingst som sällskapshäst till ett halvblodssto.Trots sin "litenhet" blev han vid två års ålder svår att hantera,bets och nafsade och skrek efter stoet.Rymde gjorde han med.Beslöt mej för att kastrera honom och fick hem en veterinär.Den lille hingsten sövdes på stallbacken efter mycket tvekande av veterinären angående dosen,hästen var ju så liten att det var svårt att bedöma vikten.Hästen "somnade",jag ville inte titta på och min pappa som var med,tog mej åt sidan.Vid detta tillfälle var jag nog bara tolv år.Till slut tyckte pappa att det dröjde nåt alldeles förfärligt och gick för att höra hur det framskred. Då har veterinären full panik för hästen vaknar inte! Han hade gett min lilla hingst för stor dos och hästen dör för mej! Mitt framför ögonen på mej.Jag blev ju helt chockad,veterinären var förtvivlad och väldigt ledsen.Han sa att det var hans första kastrering!! Pappa anmälde och efter ett bra tag fick vi upprättelse och skadestånd. Det kunde kvittat i detta fallet,hästen var mer värd än alla pengar.Men vilken tråkig start på veterinärens karriär!


Ja jag känner att ngn slags upprättelse att de agerade fel, som inte insåg allvaret i det. Jag vill iaf att det ska utredas. Skadestånd gör inte att jag får min fina häst tillbaka, alla drömmar och förhoppningar och glädje jag hade över denna häst och såg fram emot. Visa honom på den rådgivande bedömningen i slutet av året, allt nästa år när han är 4 som championatet m.m. Han var ngt extra och det jag såg fram emot att följa framöver hans utveckling hur bra han kunde bli.
Jag känner skuld som inte gjorde mer för honom gemtemot honom. Vet att jag inte ska tänka så och att jag gjorde allt som gick att göra så bra jag kunde. Det var en sådan gudasnäll häst. En häst som alla älskade å tyckte var ngt speciellt.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Nu har jag fått en eventuell orsak. När veterinären nere på helsingborg öppnade upp honom fann han att lilla kolon låg invridet. den del av tarmen som gränsar till ändtarmen. Han hade tydligen inte gått in så långt under operationen, då min häst hade varit mkt dålig och han hade kännt en tidspress att väcka upp honom om han överhuvudtaget skulle överleva operationen. Är tydligen väldigt ovanligt enligt honom det han hade. Och jag känner att hade han kommit in tidigare hade hans chanser att överleva varit betydligt mkt större. Nu när vi kom in kunde de inte där känna rektalt på honom för han var så uppsvälld (innan vi åkte såg han inte ut så men efter de 4,5 timme på transport hade han svullit upp rejält :( ) hade han kunnat det kanske han hade kännt att det var där problemet låg..?

Hade den första veterinären kännt rektalt på honom borde han ju ha känt detta? eller?glömde fråga veterinären det nu när jag pratade med honom förut. den andra veterinären sa ju rätt ut att hon inte kom åt att nå tarmarna men att hon kände att han var rejält förstoppad.
Detta är ett rent helvete. Han hade kanske levt idag om den första veterinären kännt på honom rektalt eller att den andre ringde ut ngn annan när hon inte kom åt att nå eller säga att jag skulle åka in till kliniken för att hon helt enkelt inte kunde hjälpa till mer. Jag kommer alltid ångra mig å förbanna mig över att jag litade på dessa att det inte var allvarligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 052
Senast: Sassy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 123
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp