J
joystik
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??
Ja det felet jag gjorde var att lita på dessa veterinärer, och skulle självklart ha ringt ngn annan å rådfrågat med. Han är ju en tuff kille, så han har ju haft mkt ondare än han visat, och det sa veterinären nere i helsingborg med. Men som veterinär borde man ju veta att det verkligen kan vara allvarligt trots att han inte ligger å svettas i panik. Hade han gjort det hade man ju självklart åkt med studs. Eftersom då han bara visar lätta koliksymptom så är det ju svårt av mig, som aldrig varit med om att det inte gått över efter att de fått röra på sig lite att veta att det verkligen kan vara farligt ändå. Självklart frågade jag gång på gång veterinären om detta inte kunde vara farligt, speciellt att han inte bajsat på så många timmar. Men han gav mig bara rådet att försöka få i han äppeljouice.
Den andra vetrinären bad till och med om ursäkt sen när hon fattade hur allvarligt det verkligen var och sa att hon borde rått mig att åka till helsingborg första gången hon var här ute. Men hur ska jag veta? Då lät det på henne att allt var stabilt med min häst, hon skulle komma ut på morgonen å ge han mer laxerande för att det skulle behövas att ges fler doser.
Den första veterinären konstaterade att han hade vätskebrist, jag ringer å säger att jag får verkligen inte i han vatten.... Den andra veterinären lyckades inte ens sätta dropp, men sa att det inte var ngt som var jättenödvändigt och att hon inte tyckte han var så jätteuttorkad.....
Jag kan inte uttala mig i frågan om jag anser veterinären gjort fel eller inte, jag var inte där fast det låter inte okej i mina öron, men din häst är en patient av många för veterinären. Det betyder inte att man får slarva eller så men att man kommer ut, kan konstatera status för stunden, resten måste folk på plats förmedla. Sedan är veterinären beroende dels av att beskrivningen av övriga omständigheter stämmer, att den på plats uppfattar vad som sägs korrekt och kommer ihåg det, att hästen behandlas enligt föreskrift och att de på plats har kunskaper nog att bedöma om det inte går enligt planerna och i så fall hör av sig igen. Ägaren kan också neka till att undersökningar utförs, hästen kan stöka, förhållandena på platsen kan vara ogynnsamma, mörkt och kallt stall med dålig hygien t.ex.
Det kan ha brustit på många punkter här och från båda håll, men när man är mitt uppe i en sådan här traumatisk situation så tänker man inte alltid klart och är sällan objektiv. Försvarsmekanismer går ofta in och friserar historien, man vill per automatik ofta försvara och förklara ens eget handlande och medvetet eller omedvetet se till att ingen kan klandra en själv (en del gör tvärt om och klandrar sig själv oavsett vem som är skyldig). Det kan vara bra med lite perspektiv och att så att säga sova på saken.
Jag menar absolut inte att du överdriver har fel eller är vållande, det har jag ingen koll på alls, mer att det finns mer än ett sett att se på saken.
Ja det felet jag gjorde var att lita på dessa veterinärer, och skulle självklart ha ringt ngn annan å rådfrågat med. Han är ju en tuff kille, så han har ju haft mkt ondare än han visat, och det sa veterinären nere i helsingborg med. Men som veterinär borde man ju veta att det verkligen kan vara allvarligt trots att han inte ligger å svettas i panik. Hade han gjort det hade man ju självklart åkt med studs. Eftersom då han bara visar lätta koliksymptom så är det ju svårt av mig, som aldrig varit med om att det inte gått över efter att de fått röra på sig lite att veta att det verkligen kan vara farligt ändå. Självklart frågade jag gång på gång veterinären om detta inte kunde vara farligt, speciellt att han inte bajsat på så många timmar. Men han gav mig bara rådet att försöka få i han äppeljouice.
Den andra vetrinären bad till och med om ursäkt sen när hon fattade hur allvarligt det verkligen var och sa att hon borde rått mig att åka till helsingborg första gången hon var här ute. Men hur ska jag veta? Då lät det på henne att allt var stabilt med min häst, hon skulle komma ut på morgonen å ge han mer laxerande för att det skulle behövas att ges fler doser.
Den första veterinären konstaterade att han hade vätskebrist, jag ringer å säger att jag får verkligen inte i han vatten.... Den andra veterinären lyckades inte ens sätta dropp, men sa att det inte var ngt som var jättenödvändigt och att hon inte tyckte han var så jätteuttorkad.....
Senast ändrad av en moderator: