Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Det här kan ju bli ett problem för dig, försäkringsbolaget kommer med största sannolikhet att hålla linjen på den livdel du hade tecknat och brukar strunta frankt i att du har hästen underförsäkrad. Det brukar dom inte bry sig om faktiskt, även om du yrkar på att hästen varit mera värd.

Själv har jag löst det så att jag har en del på den vanliga gamla A1 och resten i A2 enligt gamla viset. Det skulle ha givit mig ersättning vid ett sådant här tillfälle med det faktiska värdet, dvs hela försäkringsbeloppet. Det är en väsentlig skillnad i premie, jag skulle aldrig våga ha hästen underförsäkrad.

Har du erfarenhet av ngt liknande eftersom du hävdar så bestämt att det är så? eller är det bara ngt du säger å tror?
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Tror inte heller att du får särskilt mycket pengar. Men det kan ju alltid vara idé att försöka.
Hur stor är skillnaden mellan livfösäkringen och det belopp du/ni värderar hästen till?
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Har du erfarenhet av ngt liknande eftersom du hävdar så bestämt att det är så? eller är det bara ngt du säger å tror?

Ja det är inget jag tror i varje fall, utan snarare vet eftersom det har hänt i min närhet för ett tag sedan. Det försäkringsbelopp som hästen var försäkrad i vad var hästägaren fick ut, även här en bra stam men i övrigt utan meriter. Övriga kostnader som hästägaren drabbades av tog försäkringen, och hästägaren fick också ut hela livbeloppet utan självrisk.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Ja det är inget jag tror i varje fall, utan snarare vet eftersom det har hänt i min närhet för ett tag sedan. Det försäkringsbelopp som hästen var försäkrad i vad var hästägaren fick ut, även här en bra stam men i övrigt utan meriter. Övriga kostnader som hästägaren drabbades av tog försäkringen, och hästägaren fick också ut hela livbeloppet utan självrisk.

Ja som sagt jag vet inte jag går efter vad den veterinären jag litar mest på säger. Han kanske har fel jag vet inte men vi pratade ändå en lång stund om det hela. Får jag inte skadestånd för vad han anses vara värd av erkänt duktiga människor som sett honom så tänker jag anmäla veterinärerna. Dom ska fan få ngt kännbart efter detta för det har jag verkligen fått!! Jag har upplevt de värsta dygnen i hela mitt liv. Min absolut finaste häst är borta och det kanske på grund av deras missar och fel råd till en kolik häst! Jag kommer ALLTID ha sorg efter denna häst. Han var mycket speciell, unik individ. Detta är mitt sista inlägg. Jag tänker inte diskutera skedestånd å pengar här. Verkar som många kan vara avundsjuka, men alla ska veta att inga pengar i världen kan göra att min älskling kommer tillbaka, men jag får då möjlighet att skaffa mig en likvärdig häst, som absolut inte kan ersätta honom helt, men som kanske kan uppfylla mina drömmar som jag hade med denna häst! Tack för mig.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Vad ska vi vara avundsjuka på?
Jag är glad att min ponny lever. Jag har ingen livförsäkring på henne för hon kostade inte så mycket när jag köpte henne som unghäst och jag valde att endast ha veterinärförsäkring (eller vad det nu heter). Om det skulle hända henne ngt så är inte pengar det första jag skulle tänka på. Menar du verkligen att de som läser din tråd blir avundsjuka på din situation?

Även om jag kan förstå att man vill ha tillbaka pengarna men då finns det ju försäkringar.

Jag måste ärligt säga att jag förstår inte vad du är ute efter. Om du inte har haft hästen livförsäkrad till värdet så får du nog - ursäkta mig - skylla dig själv! Jag tycker mer det verkar rimligt att du slipper betala veterinärvårdskostnaderna om det nu visar sig att hästen blev felbehandlad.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Vad ska vi vara avundsjuka på?
Jag är glad att min ponny lever. Jag har ingen livförsäkring på henne för hon kostade inte så mycket när jag köpte henne som unghäst och jag valde att endast ha veterinärförsäkring (eller vad det nu heter). Om det skulle hända henne ngt så är inte pengar det första jag skulle tänka på. Menar du verkligen att de som läser din tråd blir avundsjuka på din situation?

Även om jag kan förstå att man vill ha tillbaka pengarna men då finns det ju försäkringar.

Jag måste ärligt säga att jag förstår inte vad du är ute efter. Om du inte har haft hästen livförsäkrad till värdet så får du nog - ursäkta mig - skylla dig själv! Jag tycker mer det verkar rimligt att du slipper betala veterinärvårdskostnaderna om det nu visar sig att hästen blev felbehandlad.

Fy fan alltså vilka tjänslokalla jäklar ni är. Borde ni inte tycka det är bra att man får ut värdet på vad hästen i värd om en häst går bort för att veterinären gör missar å fel? Varför ska det bara vcara rätt att jag får ersättning för vilka kostnader det för med sig!!?? JAG FATTAR ER INTE!!! Sen om det är av avundsjuka eller ngt annat bvryr jag mig inte om. Jag fattar det inte!! DET ÄR VÄL bra att man kan få ut riktiga skadestånd så det sätter press ännu mer att veterinärerna verkligen inte gör sådana här jäkla missar som det blivit här!! Det är inget jag accepterar å tycker att INGEN ska acceptera!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag beklagar verkligen att hästen inte kunde räddas.

Ska ett försäkringsbolag gå in och ersätta dig för kostnaderna/värdet så misstänker jag att de vill ha en utredning om vad som hänt, det räcker nog inte med att veterinären tar på sig ansvaret. Generellt sätt så ersätts man maximalt för kostnader och aktuellt försäkringsbelopp. Försöka duger att få ut mer men jag instämmer i kören som tror att du inte får ut mer.

Om veterinären försöker köpa sig fri från en anmälning och tar pengarna ur egen ficka för att slippa riskera att bli prickad så känns det oetiskt att "ta pengarna" och dra. Rika människor ska inte gå fria för att de har råd att betala men samtidigt så är det ett högt pris i pengar att betal om man inte går med på det.

Att underförsäkra är ett val, livförsäkring är svindyrt. Fullförsäkrar man inte så får man se det man sparar som en privat vinst som snabbt kan bli till förlust om det vill sig illa. Har du många hästar underförsäkrade kan du ju roa dig med att se hur många år/månader som det tar att sara ihop mellanskillnaden i försäkringspremier.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag vill att denna tråden stängs å hoppas att du moderator gör det! Detta forum har många baksidor och det har verkligen börjat visa sig nu!! Jag älskade min häst, mer än allt annat!! Han var min glädje, han var mitt ljus och som jag såg en rolig framtid med. jag mår psykiskt dåligt av detta, var hos läkare igår för att få lugnande och tabletter att sova för jag inte sovit på tre dygn. Så att komma å säga att det är pengar det handlar om kan dra rent sagt åt hel##te!!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Jag förstår inte ditt resonemang. Det blir på ngt sätt som om din häst är mer värd än vad tex min är dvs som om veterinären gör mer fel med en dyrare häst.

Sedan så undrar jag om verkligen kan få skadestånd av veterinären för hästens värde?
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Vad är det du inte förstår? Om du lämnar in en jacka som är värd 1000kr å kemtvätten har sönder den på ngt sätt får de kompensera dig för vad jackan är värd. Lämnar du in en som är värd 500 så bli kompenserad för det.
Jag vet att ett liv går inte att jämföra med en jacka så det behöver ni inte vara duktiga att påpeka för mig här inne! MEN ja självklart är hästar olika värde i pris. Varför kostar inte alla lika mycket annars? Men självklart inte som individer, alla ska ju behandlas lika!!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Fy fan alltså vilka tjänslokalla jäklar ni är. Borde ni inte tycka det är bra att man får ut värdet på vad hästen i värd om en häst går bort för att veterinären gör missar å fel? Varför ska det bara vcara rätt att jag får ersättning för vilka kostnader det för med sig!!?? JAG FATTAR ER INTE!!! Sen om det är av avundsjuka eller ngt annat bvryr jag mig inte om. Jag fattar det inte!! DET ÄR VÄL bra att man kan få ut riktiga skadestånd så det sätter press ännu mer att veterinärerna verkligen inte gör sådana här jäkla missar som det blivit här!! Det är inget jag accepterar å tycker att INGEN ska acceptera!

Nej faktiskt tycker jag inte att man ska få ut hela värdet, oavsett vad det är och vad hästen är försäkrad i, om något går snett

Det finns många orsaker men främst sätter jag att det finns många/mycket som kan komma att hantera/påverka din häst, alltifrån stallägare/hästtransporttillverkare/fodertillverare/höbönder/veterinärer.

Många av dessa har ansvarsförsäkringar (eller sätter av fonder) för att kunna ersätta hästägare och andra som drabbas av misstag/mänskliga faktorn/defekter. Detta ligger inbakat i priset för tjänster som erbjuds och skulle man kunna få ut mer än hästen är försäkrad för så hade priset på varan/tjänsten stigit för alla inklusive de som har full försäkring. Det är inte rätt att andra ska betala både för sina försäkringar och ditt val att sänka din premie.

Ännu värre blir det om någon privatperson som inte har någon försäkring råkar skada din häst, då får den personen stå för hela smällen inte bara självrisk och liknande kostnader. Jämför med bilförsäkringar, skulle det vara kul att ersätta hela kostnaden för att köpa en ny mercedes om du bromsar för sent och bilen är oförsäkrad i stället för att endast stå för självrisken?
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Vad är det du inte förstår? Om du lämnar in en jacka som är värd 1000kr å kemtvätten har sönder den på ngt sätt får de kompensera dig för vad jackan är värd. Lämnar du in en som är värd 500 så bli kompenserad för det.
Jag vet att ett liv går inte att jämföra med en jacka så det behöver ni inte vara duktiga att påpeka för mig här inne! MEN ja självklart är hästar olika värde i pris. Varför kostar inte alla lika mycket annars? Men självklart inte som individer, alla ska ju behandlas lika!!

Och är den värd över 5.000 så får du troligen inte ut allt då de med all säkerhet har ett maxvärde på de de ersätter.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Ännu värre blir det om någon privatperson som inte har någon försäkring råkar skada din häst, då får den personen stå för hela smällen inte bara självrisk och liknande kostnader. Jämför med bilförsäkringar, skulle det vara kul att ersätta hela kostnaden för att köpa en ny mercedes om du bromsar för sent och bilen är oförsäkrad i stället för att endast stå för självrisken?

Det är lag på att ALLA måste ha trafikförsäkring. Jag gissar att det är lag att alla veterinärer har försäkringar med.
Varför måste ni yttra er å fortsätta "tjafsa" (hoppas ni inte ska tjafsa för att jag använder det uttrycket......) för att det är ngr här som inte förstår? Varför kan ni inte bara tänka det för er själva ist? Har jag inte gjort klart att jag vill stänga denna diskussion? Varför kan NI inte ta hänsyn till detta????
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

och är den värd över 5.000 så får du troligen inte ut allt då de med all säkerhet har ett maxvärde på de de ersätter.

varför ORKA FORTSÄTTA HÅLLA PÅ???? NÄr jag ber er att inte GÖRA det??? Jag fattar att ni har SVÅRT att förstå det hela!! Uppenbarligen eftersom ni fortsÄtter!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

varför ORKA FORTSÄTTA HÅLLA PÅ???? NÄr jag ber er att inte GÖRA det??? Jag fattar att ni har SVÅRT att förstå det hela!! Uppenbarligen eftersom ni fortsÄtter!

Du fortsätter ju själv så det är inte så underligt.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Du fortsätter ju själv så det är inte så underligt.

Ja jag mår skitdåligt av allt! Försök att förstå! Självklart vill jag försvara mig när folk verkar antyda att jag bara är ute efter pengar och att "varför ska du ha ut värdet av vad hästen är värd för" o.s.v FORTSÄTT INTE SKRIV MER. VISA HÄNSYN! jag får ingen annan att må dåligt för att jag kommer yrka på ett skadestånd för vad hästen var värd. sen vad ni tycker kan ni ju hålla för er själva. okej?
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Utan en utredning av händelseförloppet kan du inte så säkert säga att veterinärerna "dödade" din häst. Tyvärr kan det vara så att förstoppningen och felläget i sig var så allvarligt att hästen var chanslös redan från början. Kolik kan vara väldigt förrädiskt. För att anklaga veterinärerna för att ha "dödat" hästen måste du gå via ansvarsnämnden.

Det är inte heller säkert att veterinärerna gjorde någon felbedömning. Det beror helt på status vid undersökningen. Precis som jag skrivit innan tycker jag personligen att det låter som att de inte gjort en fullständig undersökning och att du ska anmäla ärendet, enligt den länk jag gav dig tidigare.

Jag förstår att du mår dåligt, men när du hävdar att vi som diskuterar och - faktiskt - försöker vara till hjälp är avundsjuka (på vad? Att du kanske ska få en massa skadestånd eller?) så undrar man ändå hur du är funtad. Förmodligen är du alldeles normal och bara väldigt ledsen.

Det kommer att bli en tvist om hur mycket hästen var värd om du stämmer vettarna på skadestånd. Deras försäkringsbolag kommer sannolikt att försöka skriva ner värdet så mycket som möjligt. Jag tycker inte att det är bra, men så är det. Kan du få skriftlig värdering från nån av dem som uttalat sig om att han är lovande etc? Det borde kunna hjälpa (tror jag?).

Jag tycker att du ska anmäla till ansvarsnämnden (det är precis samma förfarande som vid felbehandlingar inom våden. Du kan inte jämställa veterinärmedicin med kemtvätt eller en bilverkstad) och därefter, om och när vettarna får en erinran, gå vidare med ditt skadeståndskrav. Jag tycker att du ska se till att slippa betala räkningarna i första vändan. Men, men, jag ä inte jurist. Du kanske kan ta kontakt med nån "hästjurist"? Det brukar stå en del sådana annonser efter saluhästarna i Ridsport har jag sett.

Ingen avundas dig det hemska som hänt, det kan jag lova. Försök andas och ge det några dagar så klarnar det kanske lite hur du ska göra. Håller tummarna!
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Utan en utredning av händelseförloppet kan du inte så säkert säga att veterinärerna "dödade" din häst. Tyvärr kan det vara så att förstoppningen och felläget i sig var så allvarligt att hästen var chanslös redan från början. Kolik kan vara väldigt förrädiskt. För att anklaga veterinärerna för att ha "dödat" hästen måste du gå via ansvarsnämnden.

Det är inte heller säkert att veterinärerna gjorde någon felbedömning. Det beror helt på status vid undersökningen. Precis som jag skrivit innan tycker jag personligen att det låter som att de inte gjort en fullständig undersökning och att du ska anmäla ärendet, enligt den länk jag gav dig tidigare.

Jag förstår att du mår dåligt, men när du hävdar att vi som diskuterar och - faktiskt - försöker vara till hjälp är avundsjuka (på vad? Att du kanske ska få en massa skadestånd eller?) så undrar man ändå hur du är funtad. Förmodligen är du alldeles normal och bara väldigt ledsen.

Det kommer att bli en tvist om hur mycket hästen var värd om du stämmer vettarna på skadestånd. Deras försäkringsbolag kommer sannolikt att försöka skriva ner värdet så mycket som möjligt. Jag tycker inte att det är bra, men så är det. Kan du få skriftlig värdering från nån av dem som uttalat sig om att han är lovande etc? Det borde kunna hjälpa (tror jag?).

Jag tycker att du ska anmäla till ansvarsnämnden (det är precis samma förfarande som vid felbehandlingar inom våden. Du kan inte jämställa veterinärmedicin med kemtvätt eller en bilverkstad) och därefter, om och när vettarna får en erinran, gå vidare med ditt skadeståndskrav. Jag tycker att du ska se till att slippa betala räkningarna i första vändan. Men, men, jag ä inte jurist. Du kanske kan ta kontakt med nån "hästjurist"? Det brukar stå en del sådana annonser efter saluhästarna i Ridsport har jag sett.

Ingen avundas dig det hemska som hänt, det kan jag lova. Försök andas och ge det några dagar så klarnar det kanske lite hur du ska göra. Håller tummarna!

Ja det finns den möjligheten att han mycket väl hade dött iaf, MEN det finns också den möjligheten att han INTE gjorde det!! Han hade mycket väl kunnat levt nu. Veterinären nere i helsingborg sa att det var för att han kom försen han inte gick att räddas. Men sen vist möjligheten finns ju att han inte gått att räddats ändå, men procenten är 80-85% på en sådan här operation blir bra och åker hem från kliniken efter 1 vecka!!!! Hans blodtryck sjönk hela tiden under operation vart efter veterinären ej tittade hela vägen för han var rädd att han då skulle dö på operationsbordet. Visst det går här att spekulera om det inte hade varit bäst att titta hela vägen hittat felet å att han dog för det tog för långt tid, men jag känner att det är ingen ide. Han gjorde vad han kunde där nere. Min häst kom in försent. Thats it. Dt är sanningen. Vet 1 har tagit på sig allt ansvar, han erkänner att han gjort fel. Jag kommer att anmäla BÅDA, alltså vet 1 och vet 2 om jag inte får igenom det skadestånd som andra som sett minn häst anser han är värd. Kommer även fråga opartiska som ej sett min häst, bara som jag kommer visa bilder på honom, visa hans stam m.m För självklart är jag ej opartisk att bedömma detta. För mig var han ovärdelig. Jag hade förhoppningar på att satsa lite, komma ngnstans med honom, då mina andra hästar blivit gamla och inte tävlar så mkt längre. Det är ovärdeligt. Det hela är en ren katastrof. Sen får ni tycka och tänka precis vad ni vill. Men jag vill att diskussionen stängs här.
 
Sv: Kan man anmäla en vetrinär för felbehandling??och bristande undersökning??

Sov. Titta sedan på denna tråd när du lugnat ner dig. Ingen säger att det inte är en stor förlust och mycket tråkigt. Ingen har skrivit det minsta elakt utan bara försökt prata om vad som gäller rent faktamässigt.

Så beklagar hästen men inse att ingen vill dig något ont.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 123
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp