Kan jag sälja min ponny utan förra ägarens tillåtelse?

Sv: Kan jag sälja min ponny utan förra ägarens tillåtelse?

KL. Hur stor är chansen att han ens skulle få reda på att ponnyn är såld ?
Har han under dessa år nämnt ponnyn vid ngt tillfälle , frågat hur den mår eller så ?
Usch , det låter som en person som skulle kunna ta tillfället i akt att strula om han får chansen ..
Nej , försök att kringgå klausulen och skydda din vän och dej själv genom att undvika kontakt.
Din ide om livstidsfoder lät väl som en bra lösning.

1 Om ni avtalat om att du skall bereda honom möjlighet att lämna bud och information om att försäljning kommer att ske så är det ett kontraktsbrott om så inte sker förstås.

2. För att det ska bli några konsekvenser för dig måste han kunna visa att han tappat ekonomiskt på grund av ditt kontraktsbrott - först då kan det bli aktuellt med skadestånd till honom för kontraktsbrottet.

3. Om du vill undgå att begå kontraktsbrott föreslår jag att du skickar honom ett meddelande om att du har för avsikt att sälja hästen och att han har möjlighet att anmäla intresse och lägga ett bud genom att maila till en hotmailadress som du lägger upp enbart för detta syfte - anmälan och bud skall då ske innan ett visst angivet datum.
OM han då lämnar ett bud så låter du din köpare bjuda över eller så väljer du att avstå från försäljning. Mest sannolikt kommer han ju inte att lämna något bud alls och då är ju saken ur världen.

4. Om du är beredd att begå kontraktsbrott så säljer du hästen till dess fodervärd och hoppas att den förre ägaren aldrig får reda på det. Alternativt så säljer du inte hästen utan GER bort den (lite tveksamt rättsligt, en överlåtelse öht kan ju ses som en försäljning eller liknande men då först vid en avtalstolkning) och säljer utrustningen till ponnyn.

Hur du än gör så önskar jag dig lycka till! En människa som beter sig så som han verkar ha gjort förtjänar inte att man är juste mot denne riktigt :devil:

Svarar alla samtidigt.

Jag valde att ge bort ponnyn och fodervärdens äldsta barn fick honom i julklapp. De kommer att ha användning för honom i flera år till bara han håller sig frisk och han passar så bra där. Det blir hans sista hem hoppas jag!!! :):) Om jag får konsekvenser med tidigare ägare så tar jag det då...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve