Kan Jag Korsa SkÄck & Palomino?

Mochas Cindy

Trådstartare
Hej,
har tänkt betäcka mitt skäcksto nästa år. Inom min ras är utbudet av hingstar mycket begränsat, men det finns en för mig intressant hingst, som är palominofärgad. Vad säger man om detta ? Är det lämpligt att korsa palomino med brunskäck? (Jag tänker på att vissa korsningar kan ge missbildningar och annat...) Men gäller det palomino?
:confused:

Sv: Kan Jag Korsa SkÄck & Palomino?

Vad pratar du om ? Vadå missbildningar ? Pratar du frame Overo och OLWS eller ? Det är bara skäckar som kan ha det anlaget så om du betäcker med en helfärgad så har den inte ett sånt anlag.

Hej,
har tänkt betäcka mitt skäcksto nästa år. Inom min ras är utbudet av hingstar mycket begränsat, men det finns en för mig intressant hingst, som är palominofärgad. Vad säger man om detta ? Är det lämpligt att korsa palomino med brunskäck? (Jag tänker på att vissa korsningar kan ge missbildningar och annat...) Men gäller det palomino?
:confused:

Det finns inga defekter knutna till isabell. Färgerna du kan få av denna kombination är brun/brunskäck, gulbrun/gulbrunskäck och om båda föräldrarna bär på anlagen "a" och e" även svart/gulsvart och fux/isabell samt skäckar i dessa färger.

Rasen är saddlebred, och nej, det är väll inte bara skäck som kan ha såna anlag,,, är det tex lämpligt att betäcka två skimmlar, eller två palominohästar? Vet oxå att missbildningar förekommer i färgavel av tex paint. kan bli tex fel i ögon, mjuka ben/leder osv...

aha,,, här låter det som något,,, ! vad trevligt! Låter som om det skulle kunna funka alltså. Jag är lite rädd för färgavel överhuvudtaget, och ju mer man får reda på ju mer förstår man att man ska vara försiktig... så jag ville kolla med folk först... man vet aldrig, och man ska inte tro att man vet, för det visar sig nästan alltid att man kan missat nått...!:D

Rasen är saddlebred, och nej, det är väll inte bara skäck som kan ha såna anlag,,, är det tex lämpligt att betäcka två skimmlar, eller två palominohästar? Vet oxå att missbildningar förekommer i färgavel av tex paint. kan bli tex fel i ögon, mjuka ben/leder osv...
JA, det är helt okej att para två skimlar, även konstantskimlar som är de som diskuterats ibland
JA, det är helt okej att para två isabeller (den svenska benämningen för det du kallar palomino)

Det finns vissa defekta anlag varav en del är kopplade till vissa färger.
Börja med att ta reda på om det finns några sådana i DIN ras.
Men rent generellt så kan du blanda brunskäck och isabell utan problem.

bra. Jag har redan försökt kolla upp rasen, och får samma svar som ni ger mig här,,, dock ej från sverige, alltså jag har frågat utomlands, eftersom rasen är större utomlands,, där är de inte heller så restriktiva med avel och sånt som vi är här,, därför ville jag ha mer respons. Men nu vet jag mer.
TACK!
:rofl:

JA, det är helt okej att para två skimlar, även konstantskimlar som är de som diskuterats ibland
Tycker du? Konstantskimmelanlagen rn är letalt (dödligt) i dubbel uppsättning. Parar man två konstantskimlar får statistiskt sett 25% av embryona dubbelt rn-anlag, och dör (resorberas) tidigt i dräktigheten. Kanske inte så förskräckligt, men det tål ändå att informeras om.

JA, det är helt okej att para två isabeller (den svenska benämningen för det du kallar palomino)
Tycker du? Två isabeller (eller för den delen två hästar med gulanlag oavsett grundfärg) ger statistiskt sett 25% avkommor med dubbelt gulanlag, s k Blue Eyed Cream som förr kallades för albino. Kanske inte heller så förskräckligt, men det tål också att informeras om...

det var det här jag syftade på i min fråga, och det var DET jag undrade över i min kombination,, :eek:

det var det här jag syftade på i min fråga, och det var DET jag undrade över i min kombination,, :eek:

Fast det var inte det du frågade om. Du frågade om det var ok att para en isabell med en brunskäck, och eftersom det inte kan bli en blue-eyed cream av den kombinationen, tyckte åtminstone inte jag att det fanns något skäl att ens nämna BEC. Hade du istället frågat det du egentligen undrar över, dvs om det finns någon risk för en blue-eyed cream om man parar en isabell och en brunskäck, hade du fått svaret NEJ, det är ingen risk. Båda föräldrana måste ha ett ett gulanag för att detta ska bli möjligt, och en brun häst (eller i ditt fall en brunskäck) har inget sådant....

Men det finns forskning som visar att konstantskimmlar finns som homozygoter...så det gamla vedertagna att Rn+Rn är letalt kanske inte är sant.

Orkar inte snoka upp länken.

jag har upptäckt att de flesta här på bukefalos helt uppenbart är mycket duktiga hästmänniskor och förståsigpåare, -och verkligen är mycket specifika. Min fråga var allmän, och gällde inte enbart en speciell åkomma, utan rent generellt, vad som man ska tänka på. Tyvärr är jag ju en mycket otydligt och okunnig person, som inte har vett att specificera mig, och av detta kan man därför förstå att bukefalos forum inte är något för mig. Det var kanske värt försöket, men knappast mer.

Tack och hej för mig! Ha så "KUL"!

Ps
kan nämna att jag nu under dagen även kommit i kontakt med duktiga personer som satt inne med en hel del kunskap om ämnet, samt även med hingstägaren ifråga, så det blir nog kanon.!

Men, du ställde en fråga och folk svarade så gott de kan !

Jag förstår inte varför du dissar den kunskap som finns här !

Ofta blir en fråga till en lite allmännare diskussion och det är ju meningen med ett diskussionsforum.

Men, men vill man inte så slipper man.

Det var inte Dig Cirkus, jag syftade på, utan swebec snarare...
Jag dissar inget, men jag avskyr när man frågar något rent allmännt och folk är så jäkla STINGSLIGA! Avskyr stingslighet! Ursäkta och acceptera att folk är puckade bara, (som jag, som inte kan formulera mig, och som inte fattar vad jag frågar,,!) och håll inte på och MÄRK ORD och syften hela tiden. Om jag svarar någon som frågar mig nått, försöker jag förklara, och om det verkar ha missuppfattats, så förklarar jag igen, tydligare,,, inte snäser om vad personen frågade. Faktum är oxå här på forumet att man slänger ut frågan i luften, man riktar sig inte till någon särskild. Man vill inte som frågare bli "attackerad", jag HATAR att behöva läsa och ta emot snäsigheter... Enklaste sättet för mig att slippa detta, är ju att inte gör inlägg, utan bara läsa det som redan finns.
/M

Jag har läst igenom tråden två gånger och har inte hittat något som skulle vara menat som stingsligt eller att någon svarat på det sättet.

Vad är det du syftar på? Ge gärna ett konkret exempel där du påstår att du blivit illa mött.
Du ställde en fråga i första inlägget där du frågar om det går att korsa en brunskäck med en palomino utan att riskera missbildningar och jag tycker folk har svarat på det också med den kunskap som dom har.
Hur ska folk veta om du syftar på något annat än det du skriver? Det är inte lätt att tolka bokstäver som annat än vad dem är.

Jag tycker snarare att någon har vaknat på fel sida idag... :smirk: :p

Men det ÄR faktiskt något man måste lära sig, hur man skriver ett inlägg:smirk: Glad i hågen slänger man ut något som man tyvärr bittert kan få ångra

Ja det där är en hel vetenskap :p

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 175
Senast: Raderad medlem 94602
·
Avel Tänkte jag skulle kolla med alla er som på nåt sätt pysslar med avel. Såg en sån intressant diskussion på FB nyss... Vad anser ni som... 2 3
Svar
56
· Visningar
6 297
Senast: Molin
·
Avel Hej! Jag planerar att betäcka ett hispanoarab-sto med en PRE hingst. Detta är min och stoets allra första gång och jag skulle gärna...
Svar
2
· Visningar
1 655
Senast: Alina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka