Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

E

Extasia_ox

Jag har en labradortik världens mysigaste. Thea heter hon.
Pappa är renrasig jaktlabrador.
Mamman är labrador, finns lite Rottweiler i henne långt långt bak i generna.

Thea ser precis ut som en labrador, hon uppför sig som en typsik labrador. Men smäckrare i typen eftersom pappa är jaktlabbe.
Som vi ha räknat på ett ungefär så ska det vara ca 3% rottis i Thea.
Alltså inget som egentligen har en betydelse.

Folk frågar -Är det där en labrador?
Jag brukar bara säga ja eftersom det egentligen inte finns så mkt att förklara. Eftersom hon inte ser ut som något annat.
Om det inte är någon som är väldigt intresserad då brukar jag säga att det är lite Rottweiler i henne.

Kan jag kalla henne för en oregistrerad labrador?
I dom papperna som hon har står hon som blandras.
Men det gör väl även renrasiga hundar som inte är reggade.
Att det finns så ytterst lite Rottweiler i henne är ju inget som går att få fram. Jag kan ju lika gärna säga att det är Golden i henne..
Inte för att jag skäms eller tycker det är pinsamt att det finns 3% utav en annan ras i henne. Bara lättare att säga Labrador helt enkelt ;)

Lite bilder, från liten valp till stor vovve:D

5257912.jpg


5257913.jpg


5257914.jpg


5257915.jpg


5257916.jpg


5258028.jpg


5257917.jpg



världens vackraste voffse :love:
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Kan Kan du väl...Men då blir det ju lite av en "falsk marknadsförning"...
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Vi kallar våran labb/flat korsning för labbkorsning eller labb. Hon ser ut som en labb och det är enkelt helt enkelt... Fel - det är det säkert, men spelar det så stor roll eg?? Väldigt många har kallat mina renrasiga för andra raser än vad dem är (Tibetansk terrier, Cavalier och Yorkie - alla har någon gång fått vara nått annat :crazy: )

Hilda (8v på kortet)
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Tycker du kan kalla din hund vad du vill, så länge du inte ska sälja den eller avla på den.....
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Eftersom det är en labbekorsning och inte en renrasig labrador, så tycker jag inte heller att man som ägare ska utge den för att vara en renrasig hund.
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Men om du har en oreggad labbe så kallar du väl den för labbe trots att den egentligen ska betecknas blandras....

(om den inte ska användas till avel eller försäljning)
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Vilken söt vovve :)
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

En viss skillnad på en oreggad hund med 2 raser i sig och på en oreggad hund med 1 ras i sig.

Som tidigare labbeägare, så tycker jag inte heller att den hunden är speciellt lik en renrasig labrador...
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Nu får du ju vara konsekvent;)
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Vad menar du?

Min åsikt är att en hund med 2 eller flera raser i sig = Blandras, så enkelt är det!

Även om en renrasig hund utan stamtavla kallas för blandras i vissa lägen, så är det ju fortfarande bara 1 ras i den, alltså är det ju ingen blandras i korrekt mening.

Det behövs ju minst 2 ingredienser (i detta fall raser) för att få en blandning och har man bara en ingrediens, så blir/är det ingen blandning, hur gärna folk än vill ha det till det.
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Så tycker du men en renrasig hund utan stamtavla ska betecknas som blandras annars blir det "falsk marknadsföring"....

Jag bara skojar med dig;)

Men jag ser fortfarande inget fel i att hon kallar sin hund för labbe. Jag menar vem skulle ta illa upp? Labbeägarna kanske men då är de lite snarstuckna...
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Tycker dock att det räcker om de betecknar de hundarna som oregistrerade *rasnamn*.
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Som tidigare labbeägare, så tycker jag inte heller att den hunden är speciellt lik en renrasig labrador...

Ursäkta en amatör... Men vad är det specifikt som gör att den inte liknar en labbe? VAr ser du rottisinblandningen?
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Så tycker du men en renrasig hund utan stamtavla ska betecknas som blandras annars blir det "falsk marknadsföring"....

Jag bara skojar med dig;)

Men jag ser fortfarande inget fel i att hon kallar sin hund för labbe. Jag menar vem skulle ta illa upp? Labbeägarna kanske men då är de lite snarstuckna...

vad det inlägget menat till mig??:angel:

*lite lost idag,skyller på trötthet*;)
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Nepp... du ser i högra övre hörnet på varje inlägg vem det är svarat till....;)
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Väldigt många som vi träffar tar våran hund för en labrador, en gammal labrador. När hon var två frågade folk om hon var jätte gammal, jag antar att det på grund av hennes vita hår i ansiktet.

Labrador/Hamilton stövare

En gång var det en man vi mötte utanför veterinären som blev helt extas över att vi hade en labrador med en vit fläck på bringan. Jag vet fortfarande inte varför? Han gick på så mycket över våran labrador så vi log bara lite och gick in. Det var inget tillfälle att säga att hon faktiskt är en blandras.

Själv tycker jag inte att hon är lik labbe.

Jag kallar henne inte renras utan säger blandras när folk frågar. En renrasig hund är för mig en hund som består av en ras.
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Hunden är ju ganska lik en labbe men jag hade nog frågat om det är en blandras om jag sett henne. Jag tycker inte att man ska säga att det är en labbe om någon frågar. Labbe korsning låter mer riktigt i så fall. Har man en oreggad labbe så säger man väl att det är en labbe för den är ju ändå renrasig. Eller så säger man att det är en oreggad labbe.
 
Sv: Kan jag kalla min hund för Labrador? *BILDER*

Jag tycker inte hunden liknar en renrasig labbe, och även om den skulle göra det så är det fortfarande en blandras ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 404
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 328
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp