Kan jag bli vållande till denna trafikolycka?

Alla ni som tycker det är åldersdiskriminerande att ta upp TS förares ålder, eller att säga att 90-åringar inte borde få ha körkort - jag undrar hur många 90+are ni faktiskt träffat? Jag har då inte träffat någon som jag skulle vilja möta bakom ratten.

Min pappa var nog bara lite drygt 70 när han ställde bilen. Han hade backat på en annan bil eftersom han inte kunde vrida tillräckligt på nacken och fattade beslutet att han inte längre litade på sina förmågor. Vi andra i familjen tyckte han var jätteklok.

Det gick sämre för min farbror, som 80+are nickade han till bakom ratten och voltade. Bilen blev skrot men han undkom mirakulöst. Och slutade klokt nog att köra bil.

Min mormor slutade tack och lov köra bil innan en olycka hänt. Hon kände att det inte fungerade längre.

Pappa hade inget körkort för bil bara MC och han ställde den när han kände att reaktionerna inte hängde med längre, det också innan en olycka hänt. Min tidigare granne var inte så förutseende, han kraschade MC:n rätt bra i Norge innan han slutade köra (men han körde bil några år till :cautious:).
 
Jag tror att många som kör fast de har dålig syn, gamla, unga och dumma bara tänker på sig själva i det läget. Att det inte gör så mycket om det händer dem något.

Frågan om de personerna som kör snabbt genom ett villaområde eller ser för dåligt någonsin funderat över konsekvenserna av att köra på någon?
Hur svårt det måste vara att leva med dessa konsekventer att man aldrig blir samma person efter en sådan sak.
Jag hoppas att jag själv är så pass smart när den tidpunkten kommer att jag inser att det inte går längre, helst före dess och offrar min frihet för någon annans skull.
 
Det är väl frågan om grunden är befogad? Statistiskt är det inte de som orsakar de flesta olyckorna om de ens ligger på topp-10.

Statistiken visar väl inte relativa siffror? Det kan inte vara många 90+ som fortfarande kör bil. Därför dyker de inte upp i statistiken heller. Om man såg antalet olyckor i relation till antalet bilförare i vissa åldersgrupper skulle man förmodligen få en helt annan bild.
 
För mig handlar det inte om att äldre förare minsann är suveräna och pålitliga, utan om det (i mitt tycke) idiotiska i att ha något slags skarp gräns för "nu kan du inte längre, exakt nu"...
Nä, skarp gräns för förbud går nog. Men åldersgräns där man börjar kontrollera skulle jag välkomna. Tycker inte att det vore mer diskriminerande än den dag jag får körförbud utan glasögon.
 
Min mormor slutade tack och lov köra bil innan en olycka hänt. Hon kände att det inte fungerade längre.

Pappa hade inget körkort för bil bara MC och han ställde den när han kände att reaktionerna inte hängde med längre, det också innan en olycka hänt. Min tidigare granne var inte så förutseende, han kraschade MC:n rätt bra i Norge innan han slutade köra (men han körde bil några år till :cautious:).
Visst är det skönt när de gamla känner att det inte funkar längre? Vi var jätteglada när pappa fattade det beslutet.

Under värsta värmeböljan i somras körde min systers granne, 80+, hela vägen från Öland till västkusten i ett sträck utan AC. Han hade glömt att han hade en och konstaterade när han fick det påpekat: Visst ja, jag tyckte väl att det var lite varmt.
 
Visst är det skönt när de gamla känner att det inte funkar längre? Vi var jätteglada när pappa fattade det beslutet.

Under värsta värmeböljan i somras körde min systers granne, 80+, hela vägen från Öland till västkusten i ett sträck utan AC. Han hade glömt att han hade en och konstaterade när han fick det påpekat: Visst ja, jag tyckte väl att det var lite varmt.

Vilken mardröm och vilken tur att inget hände (för det var ren tur, inget annat). Jag är helt klart för kontroll av äldre förare efter vad jag sett bland mina närstående. Min mamma blev skitarg varje gång min moster och jag försökte ta upp att hon kanske borde sluta köra bil. Det ingår ju sas i en demenssjukdom. Att hennes läkare inte rapporterade henne tidigare kommer jag aldrig att förlåta. Det ska inte vara upp till de anhöriga eftersom det bara skapar fler konflikter (vilket det redan var, pga sjukdomen) plus att vi har ingen makt att göra något. Vi kan bara uppmana.
 
Vilken mardröm och vilken tur att inget hände (för det var ren tur, inget annat). Jag är helt klart för kontroll av äldre förare efter vad jag sett bland mina närstående. Min mamma blev skitarg varje gång min moster och jag försökte ta upp att hon kanske borde sluta köra bil. Det ingår ju sas i en demenssjukdom. Att hennes läkare inte rapporterade henne tidigare kommer jag aldrig att förlåta. Det ska inte vara upp till de anhöriga eftersom det bara skapar fler konflikter (vilket det redan var, pga sjukdomen) plus att vi har ingen makt att göra något. Vi kan bara uppmana.
Precis. Det var just därför min syster och jag blev så lättade av pappas beslut. Jag har hört alltför många historier om hur det blir bråk när barn uppmanar sina åldringar att sluta köra.
 
Barn ska cykla framför sitt vuxna sällskap i trafiken så att den vuxne kan ha uppsikt över barnet. Däremot kunde barnets cykel ha en flagga på en pinne fastsatt vid ex. Pakethållaren.

Det var just det - ha uppsikt. Den var extremt bristande i detta fall. Jag kan tycka att det vore rimligt att lära barnet att stanna vid den aktuella passagen och se sig för eftersom sikten är skymd. Sedan glömmer barn sådant ibland. Men det mest uppseendeväckande var den vuxnes reaktion för hen insåg över huvud taget inte allvaret i situationen.
 
Det var mest ett skämt. Jag brukar skämta med mina föräldrar om hur de skrider fram på äldreboendet med varsin rullator och krockar med jämna mellanrum. Deras vanligaste konflikt är vem av dem som ska backa när de möts. De blir inte det minsta kränkta.
Vad du skämtar om med dina föräldrar är knappast relevant för tråden. Jag är inte din förälder, jag använder inte rolator men uppfattar ändå ditt inlägg som kränkande.
 
Vad du skämtar om med dina föräldrar är knappast relevant för tråden. Jag är inte din förälder, jag använder inte rolator men uppfattar ändå ditt inlägg som kränkande.
Jag hade aldrig trott att du var 90+, faktiskt. Men är du det så får jag be om ursäkt för mitt skämt om 90+are med rullator på Ica.
 
Fast kan det vara så att de inte toppar statistiken just för att de har tagit sitt ansvar och slutat köra bil.
De kanske inte direkt är överrepresenterade på vägarna som yngre är.
Ja det lär ju finnas avsevärt många 18-22 åringar på vägarna än 90+. Många körkortstagare lever inte ens till 90.
 
Nu menar jag inte att din pappa har ställt till med något, men det är nog en hel del (ofta äldre) personer som tror att de aldrig har ställt till med någon olycka, men egentligen så har de inte insett att andra bilförare har "räddat" dem från olyckor eller inte uppmärksammat vad som har hänt omkring dem... Jag har en nära släkting som är ett "bra" exempel på detta; personens bil var bucklig och repig och mellan raderna kom det fram att det hade körts åt fel håll i rondeller, och det nämndes någonting om att "jag råkade köra ut i skogen" mm. Men sluta köra bil skulle man inte göra, för det var ju inga problem, man körde ju så bra och körde inte fort (typ 70 km/h på 120-väg...) och att bilen var bucklig berodde bara på att andra hade kört på den... Tack och lov så såldes bilen till slut. Men det är ett svårt läge att ta ifrån någon friheten med bil och körkort, jag kommer helt säkert att vara lika envis själv sen när det blir dags att klippa körkortet itu.
Ni ska vara glada för att han inte körde traktor, här i bygden fanns ett sånt exempel för många år sen och det gick över både stock och sten, trottoarkanter m.fl. ställen man inte ska åka på öht. "Ställa traktorn, varför då? Dom får väl flytta på sig när jag kommer" sa han rent ut åt polisen när han blev stoppad och den gången hade han manglat rätt över kommunens gräsmatta i tjällossningen. När gubbens traktor hördes så flydde alla.
 
Nej olyckan är helt hans fel. Och skönt att det ändå gick såpass bra för dig!

Men lita i fortsättningen aldrig på att någon ska stanna. På körskolan fick jag lära mig att byta pedal och lägga foten på bromsen när bilar närmar sig korsningar där jag har företräde och att aldrig lita på att folk stannar där de ska. Jag har undvikit många olyckor genom det körsättet. Även om det inte varit mitt fel om det smällt är det ju ändå jävligt jobbigt om det gör det.

(Ja jag känner själv att det blev ett präktigt inlägg men jaja, viktig poäng tycker jag.)
"Utgå från att dom du träffar på är antingen fulla, påtända, dementa eller komplett galna och ha 110% koll precis hela tiden så klarar du dig i nästan alla lägen", gammalt polisknep för att komma helskinnad dit man ska.
 
Det håller jag med om. Gick till optikern för nåt år sen då jag märkte att jag inte såg texten på tv´n hemma hos föräldrarna. Väl där kom det fram att jag hade såpass dålig syn så jag körde olagligt utan glasögon. Har aldrig haft glasögon tidigare och hade inga problem med synen när jag tog körkortet. Men sisådär 16 år senare var synen alltså riktigt dålig. Jag var inte dödsgammal heller, typ 34-35
Det där med syn är knepigt och har man inte full koll så kommer det sakta smygande. Själv är jag "ålderssynt" och klarar mig med brillor från Ö&B, utan dom funkar det "sådär" att skriva på datorn och skalan på skjutmåttet eller tumstocken är bara att glömma men däremot kan jag nästan räkna antalet spikar i ladugårdsväggen 2 kilometer bort. Mitt synfel sträcker sig 2 armslängder bort, hastighetsmätaren och dom andra instrumenten ser jag, GPSen ser jag men det som är närmare är tvärkört så knappa på fånen när jag kör är liksom ett icke-problem eftersom jag inte ens ser texten. :p
 
Det finns många som inte borde ha körkort, min personliga motsvarighet till favorit är dom som inte vågar ta för sig i trafiken och stoppar upp all trafik för att t ex hela rondellen ska va fri innan de vågar åka..
Samma med dom som masar sig fram i 70 på 100-väg och så fort det blir dubbelfiligt så kör dom 130,,,,,,,,,,för att sen gå ner till 70 igen när det blir ett körfält igen. :banghead:

Tur man lär sig känna igen dom så man klipper förbi dom innan dom hunnit få upp farten efter sista rondellen från stan.
 
Att man inte har synkontroll varje gång man förnyar körkortet förstår jag inte, kollade synen när jag fick körkortstillstånd -87 och har därefter inte kollat den
Kollade på skoj när jag besiktigade bilen senast och då kunde jag utan problem läsa nedersta raden
 
Alla ni som tycker det är åldersdiskriminerande att ta upp TS förares ålder, eller att säga att 90-åringar inte borde få ha körkort - jag undrar hur många 90+are ni faktiskt träffat? Jag har då inte träffat någon som jag skulle vilja möta bakom ratten.

Min pappa var nog bara lite drygt 70 när han ställde bilen. Han hade backat på en annan bil eftersom han inte kunde vrida tillräckligt på nacken och fattade beslutet att han inte längre litade på sina förmågor. Vi andra i familjen tyckte han var jätteklok.

Det gick sämre för min farbror, som 80+are nickade han till bakom ratten och voltade. Bilen blev skrot men han undkom mirakulöst. Och slutade klokt nog att köra bil.

Jag har två gubbar som är äldre än 90år bara i min trappuppgång. Eller nej, en nu, den ena av dem har tyvärr avlidit :( Den som fortfarande är vid liv har nyligen slutat köra bil, han är närmare 100 år nu men det är bra tempo på honom, han cyklar och promenerar och är otroligt trevlig. Dock hör han lite dåligt nu, tror det var delvis därför han slutade köra bil. Däremot funderade jag aldrig över att han var gammal och körde bil. Jag blev betydligt mer skeptisk senast idag när en person i stor(!) bil låg nääära bakom min och hade fullt fokus på mobiltelefonen i hans hand...
 
12974507_1154809877891826_1600162724061670150_n.jpg
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 380
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp