Kan jag bli vållande till denna trafikolycka?

Ang att bli av med körkortet eller inte så behöver det inte vara så svårt att bli av med det.

Min pappa börjar bli lite vimsig, han hade själv pratat om att han nog inte skulle klara av att köra bil så länge till. En dag när han var hungrig så gav han sig iväg med bilen för att hämta en vän som han skulle ut och äta med. Ungefär 100 meter hemifrån fick han för sig att byta glasögon utan att stanna bilen och körde rakt på en stolpe vid ett övergångsställe... Han körde knappt 30km/h och inget förutom stolpen och pappas bil skadades.

Polisen kom dit, ansåg att min pappa betedde sig lite förvirrat och kort därefter kom ett brev till honom där det stod att han behövde göra en hälsokoll och skicka in resultatet till transportstyrelsen för att få behålla körkortet. Min pappa valde att inte ens göra hälsokollen, han slutade köra istället.

Och justja, jag kan tillägga att min pappa hade kört riktigt bra fram till dess. Aldrig fått böter för att ha kört för fort, orsakat någon olycka eller så, aldrig kört med ens lite alkohol i kroppen eller något annat olämpligt. Han var en ordentlig, bra och trygg bilförare. Ett enda fel räckte för att han skulle ha kunnat bli av med körkortet, just för att poliserna blev tveksamma till hans hälsa den gången.

Det var bland det dummaste jag läst på länge.
Det kan du tycka såklart, men det finns säkert även yngre som passar in i den kategorin.
Man läser allt för ofta om 85-åringar som kör mot trafiken och allt vad de kan ställa till med.
Jag hoppas att jag själv inser att jag skall sluta köra den dagen det behövs, men det är mig veterligen otroligt svårt att dra in kökortet för gamlingar, tyvärr.
Intressant läsning:
http://www.unt.se/uppland/uppsala/fler-aldre-riskerar-indraget-korkort-990331.aspx

Senast ändrad:
Är man över 90 skall man inte köra bil helt enkelt, rektionsförmågan är usel vid den åldern.
Den generaliseringen är faktiskt inte OK.

Däremot är jag också säker på att det finns många äldre människor som inte borde fortsätta köra bil. Synförsämring, nedsatt kognitiv funktion.
Dåligt uppdaterad på nya trafikregler, svårare att hantera komplexa situationer. Som till viss del kompenseras av större erfarenhet.
Jag tycker att det borde vara obligatoriskt att efter exempelvis 65 års ålder, var 5:e år göra synkontroll och skriva nytt teoriprov. Under förutsättning att man är skapligt kognitivt intakt så kan man absolut läsa in teorin igen för nytt prov.

Och justja, jag kan tillägga att min pappa hade kört riktigt bra fram till dess. Aldrig fått böter för att ha kört för fort, orsakat någon olycka eller så, aldrig kört med ens lite alkohol i kroppen eller något annat olämpligt. Han var en ordentlig, bra och trygg bilförare. Ett enda fel räckte för att han skulle ha kunnat bli av med körkortet, just för att poliserna blev tveksamma till hans hälsa den gången.

Nu menar jag inte att din pappa har ställt till med något, men det är nog en hel del (ofta äldre) personer som tror att de aldrig har ställt till med någon olycka, men egentligen så har de inte insett att andra bilförare har "räddat" dem från olyckor eller inte uppmärksammat vad som har hänt omkring dem... Jag har en nära släkting som är ett "bra" exempel på detta; personens bil var bucklig och repig och mellan raderna kom det fram att det hade körts åt fel håll i rondeller, och det nämndes någonting om att "jag råkade köra ut i skogen" mm. Men sluta köra bil skulle man inte göra, för det var ju inga problem, man körde ju så bra och körde inte fort (typ 70 km/h på 120-väg...) och att bilen var bucklig berodde bara på att andra hade kört på den... Tack och lov så såldes bilen till slut. Men det är ett svårt läge att ta ifrån någon friheten med bil och körkort, jag kommer helt säkert att vara lika envis själv sen när det blir dags att klippa körkortet itu.

Det kan du tycka såklart, men det finns säkert även yngre som passar in i den kategorin.
Man läser allt för ofta om 85-åringar som kör mot trafiken och allt vad de kan ställa till med.
Jag hoppas att jag själv inser att jag skall sluta köra den dagen det behövs, men det är mig veterligen otroligt svårt att dra in kökortet för gamlingar, tyvärr.
Intressant läsning:
http://www.unt.se/uppland/uppsala/fler-aldre-riskerar-indraget-korkort-990331.aspx

Det är inte särskilt svårt.
Sådana som jag är skyldiga att anmäla olämplighet att köra bil.
Det som kanske är svårt är att många av de olämpliga förarna inte kommer till någons kännedom.
Om eller när de gör det, är det enkelt att "plocka körkortet" av någon.

Nu menar jag inte att din pappa har ställt till med något, men det är nog en hel del (ofta äldre) personer som tror att de aldrig har ställt till med någon olycka, men egentligen så har de inte insett att andra bilförare har "räddat" dem från olyckor eller inte uppmärksammat vad som har hänt omkring dem... .

fast det där gäller ju alla åldersgrupper. Inte enbart äldre.

Den generaliseringen är faktiskt inte OK.

Däremot är jag också säker på att det finns många äldre människor som inte borde fortsätta köra bil. Synförsämring, nedsatt kognitiv funktion.
Dåligt uppdaterad på nya trafikregler, svårare att hantera komplexa situationer. Som till viss del kompenseras av större erfarenhet.
Jag tycker att det borde vara obligatoriskt att efter exempelvis 65 års ålder, var 5:e år göra synkontroll och skriva nytt teoriprov. Under förutsättning att man är skapligt kognitivt intakt så kan man absolut läsa in teorin igen för nytt prov.
I Norge är det obligatorisk kontroll över 70, kanske vi borde ta efter.

Det är inte särskilt svårt.
Sådana som jag är skyldiga att anmäla olämplighet att köra bil.
Det som kanske är svårt är att många av de olämpliga förarna inte kommer till någons kännedom.
Om eller när de gör det, är det enkelt att "plocka körkortet" av någon.
Ett viktigt tillägg är ju även att det finns de som inte slutar köra bara för att körkortet inte finns kvar i plånboken. Det gäller ju dock i alla ålderskategorier :(

Intressant läsning:
Verkar inte som du läst artikeln.

Det är nog ett stort mörkertal med olyckor där "äldre" personer är orsaken, då de många gånger inte är uppmärksamma på/medvetna om vad som händer omkring dem.

Hur menar du nu?
Om det sker en olycka så anmäls det rimligen till polis och/eller försäkringsbolag.
Den gången jag backade in i någon annans bil, tog vi det med försäkringsbolaget och mitt bolag täckte. Den olyckan fanns ju med i statistiken, som ju ofta plockas fram från försäkringsbolagen.

Det är nog ett stort mörkertal med olyckor där "äldre" personer är orsaken, då de många gånger inte är uppmärksamma på/medvetna om vad som händer omkring dem.
Fast det har inte med åldern att göra det där alls. Varför skulle just äldre inte har koll på vad som händer runt omkring dom? Då är yngre betydligt värre tycker jag som sitter med mobiler och pratar telefoner etc.

Olyckor händer tyvärr, ingen är befriad från att nångång få ett allmänt hjärnsläpp i trafiken. Ofta händer ju inget allvarligt med ibland har man tankarna på annat håll. Tex som när jag blev påkörd av en på en parkering då han bara körde rakt in i sidan på mig, han hade blivit irriterad på en annan bil, sett en parkering rakt över och bara gasade på till den. Medelålders i en nästan helt ny bil, hade inte varit värre om han var äldre tycker jag. Lika illa oavsett ålder.

Hur menar du nu?
Om det sker en olycka så anmäls det rimligen till polis och/eller försäkringsbolag.
Den gången jag backade in i någon annans bil, tog vi det med försäkringsbolaget och mitt bolag täckte. Den olyckan fanns ju med i statistiken, som ju ofta plockas fram från försäkringsbolagen.

Kortfattar menar jag som jag skriver, att en olycka sker pga den äldre föraren, men den personen åker vidare utan att ha märkt vad han/hon har ställt till med.

Jag hoppas att jag själv inser att jag skall sluta köra den dagen det behövs, men det är mig veterligen otroligt svårt att dra in körkortet för gamlingar, tyvärr.

Håller helt med, jag förstår visst att det finns de i alla åldrar som begår fel i trafiken och behöver bli av med körkortet en tid eller för alltid eller få böter. Men hade det varit en drogpåverkad, nån som pratade i mobiltelefon, läste tidningen etc hade jag reagerat likadant. I detta fall reagerade jag på åldern och anser att den var en bidragande faktor likaväl som mobilprat eller fylla hade varit en bidragande faktor.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 380
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV