Kan jag bli vållande till denna trafikolycka?

Blev i lördags påkörd på min högra sida av en 95-årig farbror som körde ut från en utfart från en tomt utan att stanna. Det var god sikt och jag såg den bilen att den var på väg ner från huset. I min bok så är det väjningsplikt från utfarter, så jag litade på att den skulle stanna då jag sitter i en stor vit SUV som inte på något sätt är osynlig för honom. När jag är i höjd med utfarten så ser jag i blickfånget på höger sida att han stannar ju inte och då är det försent, han smäller rakt in i mitt högra bakdäck och jag snurrar ett halvt varv och kör rakt ner i ett dike.
Får reda på i efter hand att han är 95-år:mad:
Finns det någonting som kan göra att jag blir medskyldig till olyckan:confused:

Nej olyckan är helt hans fel. Och skönt att det ändå gick såpass bra för dig!

Men lita i fortsättningen aldrig på att någon ska stanna. På körskolan fick jag lära mig att byta pedal och lägga foten på bromsen när bilar närmar sig korsningar där jag har företräde och att aldrig lita på att folk stannar där de ska. Jag har undvikit många olyckor genom det körsättet. Även om det inte varit mitt fel om det smällt är det ju ändå jävligt jobbigt om det gör det.

(Ja jag känner själv att det blev ett präktigt inlägg men jaja, viktig poäng tycker jag.)

Kortfattar menar jag som jag skriver, att en olycka sker pga den äldre föraren, men den personen åker vidare utan att ha märkt vad han/hon har ställt till med.
Ja men än en gång: försäkringbolagens statistik talar emot detta!
Om en förare orsakar en olycka och åker utan att kolla, klassas det som smitning. Jag är rätt säker på att jag - och de flesta andra - skulle polisanmäla i en sådan situation.

Men lita i fortsättningen aldrig på att någon ska stanna. På körskolan fick jag lära mig att byta pedal och lägga foten på bromsen när bilar närmar sig korsningar där jag har företräde och att aldrig lita på att folk stannar där de ska. Jag har undvikit många olyckor genom det körsättet. Även om det inte varit mitt fel om det smällt är det ju ändå jävligt jobbigt om det gör det.

(Ja jag känner själv att det blev ett präktigt inlägg men jaja, viktig poäng tycker jag.)
Ha ha ha! Tänkte precis skriva samma sak. Så vi är nog lika präktiga båda två. :D

Aldrig förutsätta att någon stannar även om dom borde det. Alltid bromsberedskap i tex korsningar. Har lyckats undvika en hel del olyckor på det sättet genom åren

Håller helt med, jag förstår visst att det finns de i alla åldrar som begår fel i trafiken och behöver bli av med körkortet en tid eller för alltid eller få böter. Men hade det varit en drogpåverkad, nån som pratade i mobiltelefon, läste tidningen etc hade jag reagerat likadant. I detta fall reagerade jag på åldern och anser att den var en bidragande faktor likaväl som mobilprat eller fylla hade varit en bidragande faktor.

Jag tycker att det hade varit värre om det varit någon som pratade i mobil, läste tidningen eller var drogpåverkad.
För det hade visat på enormt dåligt omdöme!
Nu var det en person som var uppenbart ouppmärksam. Just den här personen var gammal.

Jag höll på att köra in i en tjomme härom veckan. Kom på huvudled, personen i fråga (medelålders man) körde ut på huvudleden mitt framför näsan på mig. Som tur var, hann jag bromsa. Det var till att ställa mig på bromsen.
Ett ögonblicks ouppmärksamhet från hans sida, tur att jag hann bromsa och att det slutat vara halkigt.

Det fick inte jag lära mig... När jag tex kollade en extra gång på någon bil som skulle släppa fram mig i en korsning så fick jag höra att jag "tittade för mycket". Jag sa att jag inte litade på att de stannade bara för att de skulle det, men då var jag tydligen fånig :banghead: (och yes, jag vet att jag räddat upp många märkliga situationer nu, trots att jag bara haft körkort i två år. Jag har absolut klantat mig också så att andra fått rädda situationen, men inte sjutton går det att vara för skeptisk till vad andra gör i trafiken)

Ha ha ha! Tänkte precis skriva samma sak. Så vi är nog lika präktiga båda två. :D

Aldrig förutsätta att någon stannar även om dom borde det. Alltid bromsberedskap i tex korsningar. Har lyckats undvika en hel del olyckor på det sättet genom åren
Ja sån är jag i vanliga fall. Men nu så trodde jag/ litade på att han skulle stanna. Han hade ju sett mig trodde jag.

Ja sån är jag i vanliga fall. Men nu så trodde jag/ litade på att han skulle stanna. Han hade ju sett mig trodde jag.
Tro kan man göra i kyrkan :D

Seriöst, är det något jag lärt mig (oftast tyvärr den hårda vägen) är att inte förutsätta något i trafiken. Inte ens när den andra bilisten står stilla vid rött ljus. Plötsligt så åker dom iväg ändå :crazy:

Seriöst, är det något jag lärt mig (oftast tyvärr den hårda vägen) är att inte förutsätta något i trafiken. Inte ens när den andra bilisten står stilla vid rött ljus. Plötsligt så åker dom iväg ändå :crazy:
Nä nu tänker jag inte lita på någon.

Det gjorde en bil när vi stod vid ett rödljus och Polisen kom körande :eek:

Jag tänker snarare tvärtom, det brukar vara värre om en kvinna gör fel i trafiken? Däremot kanske det finns en tendens att det blir mer ilska i reaktionen mot en man?

Ja, det är helt klart många äldre som inte borde köra längre. Det är säkert svårt att komma till den insikten...

Ja, det verkar fullt sannolikt (om än inte säkert) att hans ålder var en stor bidragande faktor till hans misstag. Vad som blir märkligt för mig är att du inte anmälde händelsen förrän du visste hur gammal han var, exakt vad han gjorde är ju fortfarande detsamma!
Självklart skulle jag anmält händelsen ändå. Även om han/hon var 20, 40 eller 60. Förutom ålder så var det ju ett "brott" som begicks.
Med åldern menar jag att man kanske skulle kolla upp honom om han är en lämplig bilförare.

Håller helt med, jag förstår visst att det finns de i alla åldrar som begår fel i trafiken och behöver bli av med körkortet en tid eller för alltid eller få böter. Men hade det varit en drogpåverkad, nån som pratade i mobiltelefon, läste tidningen etc hade jag reagerat likadant. I detta fall reagerade jag på åldern och anser att den var en bidragande faktor likaväl som mobilprat eller fylla hade varit en bidragande faktor.

Har jag fattat det rätt? Du reagerade på något (åldern) som kanske inte alls hade med olyckan att göra?

Statistiken säger ju att killar i tjugoårsåldern är den största risken i trafiken. Hade du reagerat på samma sätt om personen var ung?

Nä, du........låt inte din förtvivlan över att ha varit med i en olycka färga din högst diskriminerande åsikt om folk.

Självklart skulle jag anmält händelsen ändå. Även om han/hon var 20, 40 eller 60. Förutom ålder så var det ju ett "brott" som begicks.
Med åldern menar jag att man kanske skulle kolla upp honom om han är en lämplig bilförare.

Aha. När du skrev "Jag visste inte då att han var 95 då hade jag kallat ut polisen, men jag har gjort en anmälan i efterhand för han ska inte ha körkort." förstod jag det som att just åldern var avgörande...

Jag har inga invändningar mot att man inför allt tätare kontroller med stigande ålder, självklart finns det ökande risker för försämringar i förutsättningarna för att kunna köra trafiksäkert ju äldre man blir. Men påståenden som att "är man över 90 skall man inte köra bil" (det var inte du som skrev det, jag vänder mig alltså mot den generella inställningen i tråden) och liknande tvärsäkra uttalanden om någon specifik ålder när alla har passerat bäst före-datum gör mig helt förbryllad över hur mycket man faktiskt tänkt.
Kontroller: :up:
Åldersgräns: O_o

Angående det här med att dra in körkortet för äldre så krävdes det att min farfar körde på 4 (!) bilar på en parkering för att hans körkort skulle dras in. Då hade pappa redan tjatat ett bra tag eftersom han inte såg.

Farmors alzheimers var tydligen inte skäl nog till indraget körkort. O_o det slutade med att pappa helt sonika tog deras bilnycklar.

Man ska heller inte luras av hur personer är "utanför bilen" sas. Min gamla pappa blir 73 detta året och åldern börjar göra sig påmind, både fysiskt och mentalt. Han är lite småvirrig ibland som många äldre tenderar att bli, men så fort han sätter sig bakom ratten, då jävlar är han skärpt som ett brandlarm. Fruktansvärt skicklig bilförare, reaktionsförmåga som nästan utmanar min egen och jag är 25. När man möter honom utanför bilen däremot så har man svårt att tro det.

Tycker verkligen det borde införas tätare kontroller för äldre personer för att de ska få behålla körkortet. Nere i Portugal där mina föräldrar bor nu har jag för mig att över en viss ålder måste du in på kontroll... vet inte om det är varje år eller vartannat... för att kunna behålla körkortet.

Angående det här med att dra in körkortet för äldre så krävdes det att min farfar körde på 4 (!) bilar på en parkering för att hans körkort skulle dras in. Då hade pappa redan tjatat ett bra tag eftersom han inte såg.

Farmors alzheimers var tydligen inte skäl nog till indraget körkort. O_o det slutade med att pappa helt sonika tog deras bilnycklar.

Jag har samma erfarenhet med min mamma (fast de ska tydligen vara snabbare på att ta körkortet numera). Hon har tidig Alzheimers och var under läkarvård länge eftersom den upptäcktes tidigt. Det var inte läkaren som slog larm utan hon blev av med körkortet när hon backat i en rondell :crazy: Tack och lov blev ingen skadad (nästan ingen trafik på en helg). Yttre befälet var en bekant till mig som visste hur det stod till så de ringde mig direkt och frågade vad som var bäst att göra med mamma, sjukhuset eller skjutsa hem henne.

Efter det såg hon aldrig bilnyckeln igen, även om jag inte körde hade jag den med mig.

Har jag fattat det rätt? Du reagerade på något (åldern) som kanske inte alls hade med olyckan att göra?

Statistiken säger ju att killar i tjugoårsåldern är den största risken i trafiken. Hade du reagerat på samma sätt om personen var ung?

Nä, du........låt inte din förtvivlan över att ha varit med i en olycka färga din högst diskriminerande åsikt om folk.
Som jag skrev innan jag hade anmält även om det varit en på 20, 40 eller 60 år då personen begått ett brott och försäkringsbolaget ville att jag skulle polisanmäla och inte då för att han var 95.
Att jag sen blir orolig över att farbror är 95 och kanske bör kollas upp om han ska fortsätta köra bil det är en annan sak. Det kan ju vara så att olyckan berodde på hans höga ålder lika väl som de kunde bero på droger, mobilprat eller annat. Jag hade reagerat likadant på vem det än hade varit.

Det är ju jättebra, men jag tycker att det minst borde vara ett syntest var 10:e år för alla och sedan tätare ju äldre man blir.
Det håller jag med om. Gick till optikern för nåt år sen då jag märkte att jag inte såg texten på tv´n hemma hos föräldrarna. Väl där kom det fram att jag hade såpass dålig syn så jag körde olagligt utan glasögon. Har aldrig haft glasögon tidigare och hade inga problem med synen när jag tog körkortet. Men sisådär 16 år senare var synen alltså riktigt dålig. Jag var inte dödsgammal heller, typ 34-35

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 380
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar