Kan jag bli vållande till denna trafikolycka?

Nu menar jag inte att din pappa har ställt till med något, men det är nog en hel del (ofta äldre) personer som tror att de aldrig har ställt till med någon olycka, men egentligen så har de inte insett att andra bilförare har "räddat" dem från olyckor eller inte uppmärksammat vad som har hänt omkring dem...

Det är ju knappast en åldersgrej. Massor av olyckor undviks för att medtrafikanter är uppmärksamma och lyckas kompensera för kass bilkörning. Kan ju bero på stress, fipplande med mobilen, barn i bilen, fylla, övertro på egen förmåga eller ålder. Jag känner flera som jag inte vågar åka bil med, eftersom deras körstil är helt och hållet baserad på att medtrafikanter är tankeläsare och det aldrig sker oförutsedda saker längs vägarna. Ingen av dem är över 90.
 
Jag har samma erfarenhet med min mamma (fast de ska tydligen vara snabbare på att ta körkortet numera). Hon har tidig Alzheimers och var under läkarvård länge eftersom den upptäcktes tidigt. Det var inte läkaren som slog larm utan hon blev av med körkortet när hon backat i en rondell :crazy: Tack och lov blev ingen skadad (nästan ingen trafik på en helg). Yttre befälet var en bekant till mig som visste hur det stod till så de ringde mig direkt och frågade vad som var bäst att göra med mamma, sjukhuset eller skjutsa hem henne.

Efter det såg hon aldrig bilnyckeln igen, även om jag inte körde hade jag den med mig.
Mamma blev inte heller av med körkortet när hon diagnostiserades med hjärntumör och läkaren avrådd henne skap att sluta köra bil pga risk för ep. Under de första veckorna av förnekelse körde hon trots familjens protester. Vi frågade då hennes läkare om hennes körkort inte kunde kallas in men tydligen inte. Det samma gällde min farfar som under ett par år genade över refuger, råkade hamna på cykelbanor mm. Det slutade med att han hamnade på E:4an i fel färdriktning och polisen stoppade honom. Då rök äntligen körkortet!
 
Det är ju knappast en åldersgrej. Massor av olyckor undviks för att medtrafikanter är uppmärksamma och lyckas kompensera för kass bilkörning. Kan ju bero på stress, fipplande med mobilen, barn i bilen, fylla, övertro på egen förmåga eller ålder. Jag känner flera som jag inte vågar åka bil med, eftersom deras körstil är helt och hållet baserad på att medtrafikanter är tankeläsare och det aldrig sker oförutsedda saker längs vägarna. Ingen av dem är över 90.
Helt rätt, många gånger är det inte den som ställer till med "nästan olyckan" som räddar den, utan de som är vakna medtrafikanter.
Har själv varit den där vakna medtrafikanten som undvikit olycker otaliga gånger. Misstänker att det hör ihop med vad mina körlärare har lärt mig "att alla andra i trafiken är idioter och kommer göra det mest outförutsedda" så lika bra att va med och inte kallt räkna med att dom stannar.

Trafiken är svår att läsa, ibland har man tur men man kan även ha otur. Jag är ute i trafiken nästan varje dag, då den är en del av min arbetsplats, så jag ser och är med om mycket både på gott och ont.

Det finns många som inte borde ha körkort, min personliga motsvarighet till favorit är dom som inte vågar ta för sig i trafiken och stoppar upp all trafik för att t ex hela rondellen ska va fri innan de vågar åka.. Jag köper om det är någon som precis tagit sitt körkort, men det finns många som aldrig lär sig.... som yrkeschaufför kan dom driva en till vansinne, om det varit fritt i rondellen och man tänker att de åker, så man själv inte behöver stanna, men nej då ska de stanna så man själv måste stanna och sen är det i princip kört att komma in i rondellen utan att vara oschysst mot någon annan, då det tar tid att få igång en stillastående lastbil som är lastad. Men, men, det var ju det där med att läsa trafiken, blir inte alltid som man tänkt sig. :angel::laugh:
 
Det är ju knappast en åldersgrej. Massor av olyckor undviks för att medtrafikanter är uppmärksamma och lyckas kompensera för kass bilkörning. Kan ju bero på stress, fipplande med mobilen, barn i bilen, fylla, övertro på egen förmåga eller ålder. Jag känner flera som jag inte vågar åka bil med, eftersom deras körstil är helt och hållet baserad på att medtrafikanter är tankeläsare och det aldrig sker oförutsedda saker längs vägarna. Ingen av dem är över 90.
Exakt!

För ett par år sedan svängde jag en morgon in på min hundvakts gård. Själva infarten har öppen mark på en sidan och hus på den andra. En ganska låg häck skiljer av infarten från husen. I häcken finns en öppning eftersom en gång/cykelväg går längs med husen ut på infarten.

Eftersom jag var på en infart körde jag väldigt långsamt. Dessutom såg jag att det kom en cyklist på gång/cykelvägen. Han var dock så pass långt bort att jag skulle hinna passera hans utfart genom häcken... men just då far det ut ett cyklande barn i förskoleålder ur häcken! Ungen körde alltså framför sitt vuxna sällskap och var så liten att hen skymdes helt av häcken! Tydligen hade jag ganska snabba reaktioner för jag stod på bromsen i det ögonblick jag uppfattade att något rörde sig i häcken. När jag får stopp på bilen är barnet precis framför kylaren och cyklar på - helt omedveten om vad som kunde hänt. Vilket även gällde barnets vuxna sällskap! Han tittade förvånat på mig som om han undrade varför jag stod still mitt på infarten! Att jag inte kunde se barnet p g a häcken fattade han tydligen inte. Och förmodligen kunde inte barnet se bilen utan att lyfta blicken heller. Hen var för nära när jag kom.

Sen har jag sett samma man och barn flera gånger. En gång cyklade de i värsta blixthalkan längs gatan (=bilvägen). Jag kan inte tycka att det är lämpligt. Om cykeln slinter och en bil kommer, vad händer då? Varför inte gå eller ta bussen i sådant underlag. Men mannen verkar vara helt omedveten om farorna och han fattade aldrig att barnet faktiskt höll på att bli påkört den där morgonen.
 
Barn ska cykla framför sitt vuxna sällskap i trafiken så att den vuxne kan ha uppsikt över barnet. Däremot kunde barnets cykel ha en flagga på en pinne fastsatt vid ex. Pakethållaren.
 
Det är ju jättebra, men jag tycker att det minst borde vara ett syntest var 10:e år för alla och sedan tätare ju äldre man blir.
Man behöver se bra illa för att bli påtvingad ett par brillor vid bilkörning så i så fall ska nog kraven skärpas också.
 
Nu har jag bara läst första och sista sidan i denna tråd, men det vad jag har läst har väckt lite halvt OT frågor.
Har ni inga ålderskontroller för körkort i Sverige?:eek:
Här i Finland är körkorten bara giltiga tills man är 70-75 år (minns inte exakt, ska kolla på mitt körkort sedan...) och då är det läkarkontroll och lite annat för att få förnyat det, och efter det är det regelbundna kontroller med ett visst antal år mellan, säg kanske 5 år.
 
Nu har jag bara läst första och sista sidan i denna tråd, men det vad jag har läst har väckt lite halvt OT frågor.
Har ni inga ålderskontroller för körkort i Sverige?:eek:
Här i Finland är körkorten bara giltiga tills man är 70-75 år (minns inte exakt, ska kolla på mitt körkort sedan...) och då är det läkarkontroll och lite annat för att få förnyat det, och efter det är det regelbundna kontroller med ett visst antal år mellan, säg kanske 5 år.

Nej. Har du en gång körkort så har du det. Det är koll av yrkeschaufförer dock (de med högre behörighet än B).
 
Alla ni som tycker det är åldersdiskriminerande att ta upp TS förares ålder, eller att säga att 90-åringar inte borde få ha körkort - jag undrar hur många 90+are ni faktiskt träffat? Jag har då inte träffat någon som jag skulle vilja möta bakom ratten.

Min pappa var nog bara lite drygt 70 när han ställde bilen. Han hade backat på en annan bil eftersom han inte kunde vrida tillräckligt på nacken och fattade beslutet att han inte längre litade på sina förmågor. Vi andra i familjen tyckte han var jätteklok.

Det gick sämre för min farbror, som 80+are nickade han till bakom ratten och voltade. Bilen blev skrot men han undkom mirakulöst. Och slutade klokt nog att köra bil.
 
Alla ni som tycker det är åldersdiskriminerande att ta upp TS förares ålder, eller att säga att 90-åringar inte borde få ha körkort - jag undrar hur många 90+are ni faktiskt träffat? Jag har då inte träffat någon som jag skulle vilja möta bakom ratten.
Ja, jag är lite inne på ditt spår. Mormor är 92 och om hon körde bil skulle jag aldrig ge mig ut på vägarna.
 
Nej. Har du en gång körkort så har du det. Det är koll av yrkeschaufförer dock (de med högre behörighet än B).

Gääähhh...hjälp...:nailbiting: Tycker det låter skrämmande. Visst, granskningar är inte en garanti heller, läkare är också människor och kan missbedömma, så kan någons hälsotillstånd försämras märkbart inom de fem åren mellan kontroller, men ändå...det tar ju i alla fall bort en hel del som inte har något på vägen mera att göra.
Körkort är ju ingen mänsklig rättighet, utan ett tillstånd för att få köra bil, och är man inte lämplig att köra så ska man inte ha något tillstånd.
Det där med yrkeschaufförer (mer än B-kort då), här måste de gå kursdagar med fem år mellan (det bara för "vanlig" körning, specialtillstånd som t.ex. adr-kort kräver sina egna kursdagar till) är det så där i Sverige också?
 
Gääähhh...hjälp...:nailbiting: Tycker det låter skrämmande. Visst, granskningar är inte en garanti heller, läkare är också människor och kan missbedömma, så kan någons hälsotillstånd försämras märkbart inom de fem åren mellan kontroller, men ändå...det tar ju i alla fall bort en hel del som inte har något på vägen mera att göra.
Körkort är ju ingen mänsklig rättighet, utan ett tillstånd för att få köra bil, och är man inte lämplig att köra så ska man inte ha något tillstånd.
Det där med yrkeschaufförer (mer än B-kort då), här måste de gå kursdagar med fem år mellan (det bara för "vanlig" körning, specialtillstånd som t.ex. adr-kort kräver sina egna kursdagar till) är det så där i Sverige också?

Jag vet inte exakt hur systemet med yrkeschaufförer ser ut här eftersom jag bara har B-kort. Jag misstänker att det är något liknande.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Alla ni som tycker det är åldersdiskriminerande att ta upp TS förares ålder, eller att säga att 90-åringar inte borde få ha körkort - jag undrar hur många 90+are ni faktiskt träffat? Jag har då inte träffat någon som jag skulle vilja möta bakom ratten.

Min pappa var nog bara lite drygt 70 när han ställde bilen. Han hade backat på en annan bil eftersom han inte kunde vrida tillräckligt på nacken och fattade beslutet att han inte längre litade på sina förmågor. Vi andra i familjen tyckte han var jätteklok.

Det gick sämre för min farbror, som 80+are nickade han till bakom ratten och voltade. Bilen blev skrot men han undkom mirakulöst. Och slutade klokt nog att köra bil.

Det är väl frågan om grunden är befogad? Statistiskt är det inte de som orsakar de flesta olyckorna om de ens ligger på topp-10.

Diskrimineringen ligger ju i frågan om man ska döma någon efter ålder, härkomst, funktionshinder eller annat, när statistiken dessutom säger tvärtom.

Att ha krockat är ju ändå en väldigt vanlig företeelse, tyvärr, oavsett ålder.
 
Alla ni som tycker det är åldersdiskriminerande att ta upp TS förares ålder, eller att säga att 90-åringar inte borde få ha körkort - jag undrar hur många 90+are ni faktiskt träffat? Jag har då inte träffat någon som jag skulle vilja möta bakom ratten.

Min pappa var nog bara lite drygt 70 när han ställde bilen. Han hade backat på en annan bil eftersom han inte kunde vrida tillräckligt på nacken och fattade beslutet att han inte längre litade på sina förmågor. Vi andra i familjen tyckte han var jätteklok.

Det gick sämre för min farbror, som 80+are nickade han till bakom ratten och voltade. Bilen blev skrot men han undkom mirakulöst. Och slutade klokt nog att köra bil.

För mig handlar det inte om att äldre förare minsann är suveräna och pålitliga, utan om det (i mitt tycke) idiotiska i att ha något slags skarp gräns för "nu kan du inte längre, exakt nu"...
 
Det är väl frågan om grunden är befogad? Statistiskt är det inte de som orsakar de flesta olyckorna om de ens ligger på topp-10.

Diskrimineringen ligger ju i frågan om man ska döma någon efter ålder, härkomst, funktionshinder eller annat, när statistiken dessutom säger tvärtom.

Att ha krockat är ju ändå en väldigt vanlig företeelse, tyvärr, oavsett ålder.
Fast kan det vara så att de inte toppar statistiken just för att de har tagit sitt ansvar och slutat köra bil.
De kanske inte direkt är överrepresenterade på vägarna som yngre är.
 
Fast kan det vara så att de inte toppar statistiken just för att de har tagit sitt ansvar och slutat köra bil.
De kanske inte direkt är överrepresenterade på vägarna som yngre är.

Nä, precis. Alltså kan man inte bedöma efter ålder eftersom ansvar också har en del i det hela.
 
Det håller jag med om. Gick till optikern för nåt år sen då jag märkte att jag inte såg texten på tv´n hemma hos föräldrarna. Väl där kom det fram att jag hade såpass dålig syn så jag körde olagligt utan glasögon. Har aldrig haft glasögon tidigare och hade inga problem med synen när jag tog körkortet. Men sisådär 16 år senare var synen alltså riktigt dålig. Jag var inte dödsgammal heller, typ 34-35
Just det där är lite läskigt. När jag gjorde syntestet som 16-åring klarade jag det, om än på gränsen. Visst, de tyckte att jag borde ha glasögon på vid bilkörning, men det var fullt lagligt för mig att köra utan. Helt vansinnigt!

När jag övningskörde kunde jag inte läsa vägskyltarna förrän jag var framme vid dem om jag inte hade glasögon på (jag hade glasögon vid bilkörning dock, för att jag tyckte det var vansinnigt läskigt utan).

Dessutom försämrades min syn de närmsta åren, något jag antar inte är ovanligt, så det borde väl också tas med i beräkningen. Krav på uppföljning vid ett sånt resultat, t.ex?

Tilläggas kan väl också att jag inte visste att jag såg dåligt innan den undersökningen och nästa gjorde jag inte förrän jag var 20, då jag själv upplevde "vardagssynen" som problematisk.

Visst, jag förstår att det krävs eget ansvar, men det är svårt att märka försämrad syn eftersom det går sakta och man inte har något att jämföra med. När jag skaffade glasögon och linser som 20-åring öppnades en helt ny värld för mig, helt plötsligt kunde jag ju se folks ansikten... :o

Och ändå var det ingen som sa något om att jag borde följa upp synen med risken att den förändras, och det var helt lagligt för mig att ge mig ut på vägarna i princip utan att kunna läsa vägskyltar...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 380
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp