Kan jag bli vållande till denna trafikolycka?

Nej, du kan inte bli vållande TS.

Förövrigt tycker jag också att det är problematiskt med uttalande likt "vid x ålder bör man inte köra längre", "folk över y ålder borde få sina körkort indragna" etc. Visserligen ett par år sedan nu, men jag har åkt i ca. 200 km/h på autobahn. Med en (då) 85 åring bakom ratten. Hände absolut ingenting! Samma person är förövrigt 88 år idag, och kör mig veterligen fortfarande bil....
Jag tycker hellre att polisen/läkare i sådana fall bör sätta stopp om någon äldre kör på ett ouppmärksamt sätt.

Samma med dom som masar sig fram i 70 på 100-väg och så fort det blir dubbelfiligt så kör dom 130,,,,,,,,,,för att sen gå ner till 70 igen när det blir ett körfält igen. :banghead:

Tur man lär sig känna igen dom så man klipper förbi dom innan dom hunnit få upp farten efter sista rondellen från stan.
Dom är jobbiga att komma om med lastbil och släp.
Hamnade idag bakom en som låg i 60 km/h på en 80-väg och inga bra omkörningssträckor för lastbil och släp... suck.. det frestade på tålamodet rejält...

Samma med dom som masar sig fram i 70 på 100-väg och så fort det blir dubbelfiligt så kör dom 130,,,,,,,,,,för att sen gå ner till 70 igen när det blir ett körfält igen. :banghead:

Tur man lär sig känna igen dom så man klipper förbi dom innan dom hunnit få upp farten efter sista rondellen från stan.
Det är därför man har en 2,5l V6a i bilen :D Och hade jag inte haft mörka rutor i hela bilen så hade jag nog visat dom fingret :o

Det var mest ett skämt. Jag brukar skämta med mina föräldrar om hur de skrider fram på äldreboendet med varsin rullator och krockar med jämna mellanrum. Deras vanligaste konflikt är vem av dem som ska backa när de möts. De blir inte det minsta kränkta.

Min son, 33 ar, har brutit ena benet svart och det andra knaet "gillar inte laget" for tillfallet aven om det bara ar "mjuk skador". I alla handelser innebar det att han inte kan ga med kryckor riktigt annu, han har en rullator. Han sager att han har en ny "appreciation" for gamla manniskor med sina rullatorer ... de ar fruktansvart svar mannovrerade och besvarliga att ta sig fram med. Det ar inte alls sa enkelt som det ser ut. Vilket ju innebar att man inte behover kora bil daligt aven om man inte kan manovrera en rullator. ;)

Att man inte har synkontroll varje gång man förnyar körkortet förstår jag inte, kollade synen när jag fick körkortstillstånd -87 och har därefter inte kollat den
Kollade på skoj när jag besiktigade bilen senast och då kunde jag utan problem läsa nedersta raden

Vi fornyar korkorten var 5te - 10onde (i de flesta stater i alla fall) ar har i USA och i de stater jag bott ingar en syntest varje gang korkortet fornyas.

Man behöver se bra illa för att bli påtvingad ett par brillor vid bilkörning så i så fall ska nog kraven skärpas också.
Nja?

Avkomman har ett litet synfel som gör att det är vettigt med läsglasögon när hen blir trött. Eller behöver se på en whiteboard och sitter lite långt bak i rummet.
Hen har glasögon inskrivna i körkortet

Nja?

Avkomman har ett litet synfel som gör att det är vettigt med läsglasögon när hen blir trött. Eller behöver se på en whiteboard och sitter lite långt bak i rummet.
Hen har glasögon inskrivna i körkortet
Min partner ser jättedåligt på håll och fick ok att köra bil utan. Skaffade glasögon ändå. Det underlättar om man ser skyltarna. Har flera exempel på detta.

Min partner ser jättedåligt på håll och fick ok att köra bil utan. Skaffade glasögon ändå. Det underlättar om man ser skyltarna. Har flera exempel på detta.

Håller med.
Jag har inte glasögon som villkor för mitt körkort.
Det borde jag ha.

Orsaken till att jag inte har det som villkor är att när jag tog mitt BE körkort klarade jag testet nätt och jämt. Det har gått 7 år sedan dess och synen har inte blivit bättre...
idag skulle jag inte klara det syntestet godkänt.

Självklart använder jag glasögonen när jag kör; annat vore förenat med livsfara.

Så den där villkorstexten sätts ju när man tar körkortet och därefter kan det hända väldigt mycket med synskärpan.

Jag tror inte detta skulle ha hänt om han varit yngre faktiskt. Nej han har inte gjort mer fel som du säger men jag tror att åldern var en stor bidragande faktor. Både då det gällde syn och reaktionsförmåga då han fast han hade min bil rakt framför sig och inte gjorde en ansats till att stanna eller inte ens hann reagera som en yngre person hade gjort, hoppas man i alla fall. Då sikten var klar och jag syntes tydligt så kan hans syn inte varit den bästa och ja jag tycker att han utsätter människor för fara då han framför en bil.
Nähä, och jag har blivit påbackad av en högst viril 28 åring, som i likhet med din farbror kom från en tomt ut på vägen. I detta fall ansåg han att jag borde veta bättre och lämna honom företräde då han hade så dålig sikt när han backade. :crazy:

Nähä, och jag har blivit påbackad av en högst viril 28 åring, som i likhet med din farbror kom från en tomt ut på vägen. I detta fall ansåg han att jag borde veta bättre och lämna honom företräde då han hade så dålig sikt när han backade. :crazy:
Hur vet du att han var viril, tog ni er en snabbis på motorhuven efteråt? ;)

:up: för hans tolkning av trafikreglerna också. :D

I detta fall ansåg han att jag borde veta bättre och lämna honom företräde då han hade så dålig sikt när han backade. :crazy:
Fast ibland kan jag hålla med om att den trafikregeln är sjukt störig. (Även om jag inte backar ut hej vilt framför folk). Jag har flera gånger stått parkerad mellan två truckar och inte haft någon möjlighet alls att se om det kommer någon bil. När jag har backat tillräckligt långt ut för att se har andra bilar behövt stanna och så att säga lämna företräde. Det är ju såklart helt fel av mig men alternativet är att vänta på att folk ska komma och flytta sina mastodontbilar.

Nej, du kan inte bli vållande TS.

Förövrigt tycker jag också att det är problematiskt med uttalande likt "vid x ålder bör man inte köra längre", "folk över y ålder borde få sina körkort indragna" etc. Visserligen ett par år sedan nu, men jag har åkt i ca. 200 km/h på autobahn. Med en (då) 85 åring bakom ratten. Hände absolut ingenting! Samma person är förövrigt 88 år idag, och kör mig veterligen fortfarande bil....
Jag tycker hellre att polisen/läkare i sådana fall bör sätta stopp om någon äldre kör på ett ouppmärksamt sätt.
Man ska inte generalisera åldern, en del var ju gamla redan när dom föddes och olämpliga till det mesta.

I detta fall ansåg han att jag borde veta bättre och lämna honom företräde då han hade så dålig sikt när han backade. :crazy:

Haha :p
Påminne mig om ett väldigt gammalt tidningsurklipp mitt ex hittat en gång, där det stod om en krock mellan två bilar där den ena föraren varit berusad. Det var den nyktra som fick straffet för den borde ju ha varit mera uppmärksam än den berusade...för den var ju liksom berusad...:crazy::D

För två år sen körde jag på en cyklist. Det var snö och jag rullade långsamt på en liten väg, ut från en parkeringsplats, och svisch, plötsligt kom en cyklist utfarande från bakom en snödriva vid en korsning. Jag kom från hans högra sida och han skulle ha stannat, men gjorde inte det. Fick upp honom på motorhuven trots den låga hastigheten - jävligt otäckt. Och jag blev vållande då han var en sk oskyddad trafikant. Hade han kört bil hade han varit skyldig. Nu blev det inget mer av det, det bedömdes som en olycka, men pga hans nonchalans tycker jag fortfarande cyklister är obehagliga i trafiken.
Är också jävligt tacksam att jag ringde 112 trots att han sa att det inte behövdes, annars hade jag ju blivit skyldig för smitning.

När min pappa fick diagnosen hjärntumör (och då pratar vi en som påverkade hela hans sätt att vara) så fick han inte indraget körkort. Däremot såg vi till att han inte satte sig bakom ratten mer.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 380
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV