Kan inte vara ensam

O

olly

Vi har ett problem med våran 9-månaders labrador.det går inte att lämna honom ensam,utan att han äter upp ALLT.Det hjälper inte om han har sällskap av annan hund heller.Vi har provat med ALLT,men fick på förslag att skaffa munkorg.Vad tror ni om det.inte många timmar naturligtvis.Vill inte ha massa påhopp nu ,utan bara råd ang detta problem.

Sv: Kan inte vara ensam

Hellre en stor bur, som han är tränad att vara i än en munkorg..

Om ni bor så till att ni kan göra en hyfsad hundgård med en hundkoja och något som skärmar av solen lite i, vore det ett bättre alternativ än ovanstående..

Tyvärr bor vi inte så att vi kan ha honom i bur ute:(

Vi hade samma problem (har nog fortfarande lite men det är bätte) har fått råd om att på dom ställena han biter ha på Ättiksprit, och det har hjälpt. Kan tillägga att han tuggat sönder väggar här samt lister... gissa hur glad jag var när jag kom hem... *host*
Men om vi vet att vi kommer vara borta en lite längre stund 1-2 h så har han mun korgen på och det går bra. Tänk bara på att träna när ni är hemma kortare stunder som blir längre så han inte ser det som ett straff.

Annars tar jag gärna emot förslag dock kommer vi inte kunna behålla honom till hösten pga ändrade familjeförhållanden tyvärr för han är såå go.

Då är en stor bur som han tränas att vara i ett mycket bättre alternativ (enligt mig då) än att hunden ska ha munkorg på sig när han är ensam hemma.

vi har haft samma problem me vår labbe tik tidigare. Hon åt verkligen ALLT.. mobiltelefoner,soffor,kontroller,sopor:crazy:

När jag till slut inte orkade me detta efter alla konstens regler och när man gjort allt i sin makt som alltid fungerat på våra tidigare hundar så kände ja att ja va tvungen att be nån annan. Jag frågade till slut en hundförare hos polisen. Han sa det att hunden tror nog att hon måste "bestämma" hemma hos er.

Så här sa han till oss.
Steg ett va liksom att hon får hälsa på folk osv när VI säger till.
Börja exvis me att lägga henne i hallen när det kommer folk, och hon ska INTE hälsa utan hon har sin plats.Och folket ska såklart inte uppmana till hälsning heller utan nonchalera henne.
När NI anser att det är ok att hälsa så varsegod.= ledarskaps träning syftade han på.

Efter att vi gjort detta ett tag så fick hon till slut vara ensam i korta stunder i hallen. Typ när vi skulle slänga sopor osv. (alltså träna valpträning igen)

Och till slut hittade hon ett lugn på sin plats.(hallen) Och efter det så kan hon vara ensam hemma. Dock inte i hela huset för då är hon inte trygg längre. Utan nu ligger hon i vår stora hall dom få gånger vi båda är borta. Huset är gammalt Och i den stora hallen så finns det en äldre inbyggd klädkammare liksom (utan dörr), där har hon sin filt och sina leksaker. Där lägger hon sig alltid!
'Det finns garanterat folk som anser att detta är helt J:devil: fel, men för vår hund fungerade det till slut. Och det är huvudsaken tycker jag.

Vi har med en hund som ej kan av ensam.. hon är 1 o ett halv år o har kunnat va hemma utan att bita sönder något när hon va mindre.. (hon har en äldre tik hos sig alltid) men nu det senaste året har hon abra bitit sönder allt hon kommit i närheten av o vi köpte med munkporg för men använde aldrig den då hon ej tyckte om att ha den på sig. så nu sitter hon i en bur varje gång de ska va ensamma hemma o det går bra. visst ibland vill hon ej gå in där men oftas t går hon in frivilligt dit o lägger sig. ofta får hon ett ben attt tugga på eller nåt annat som en leksak.. men väldigt ofta så biter hon sönder den filten hon ligger på eller den leksaken hon får in till sig.. vet faktiskt inte varfölr..

den enda gången hon kan va ensam med den andrahunden o inet biter sönder något är hemma hios mina föräldrar i emitt gamla rum ja hade då ja va mindre/bodde hemma.. o de försöker inte ens komma ut.. men när ja provat samma sak här hemma så öppnar de döärren o hon börjar tugga på allt... :confused:

finsn det nån som kan veta vad det kan va för fel??

vi fick henne när hon va 2-3 mån o hon va undernärd o full av mask. (har haft en dålig start på livet) det andra dumma beteendet hon har e att hon skäller ås fort hon hör något.. o man kan ej (säga till henne på skarpen d blir hon (ledsen) skäms o lägger isg på rygg. hon har alltid vart sån o ej blivit det.. så därför har vi ej brytt oss om att försöka träna så mkt med henne utan tar det som det kommer..

Faktiskt är det vanligt att Labradorer gör det. Varför vet jag inte, men många Labradorägare får räkna med att få hemmet mer eller mindre demolerat. Sen går det över med åldern.

min labrador gjorde också sådär. jag fick göra om ensamhetsträningen och stänga dörrar så han var på en begränsad yta. allt ätbart låstes givetvis in.

jag kan trösta dig med att nu kan han vara hemma ensam "hur länge som helst", i hela lägenheten (utom köket) och förstör aldrig något.

Ge hunden en begränsad mindre yta atvara på.
En bur inne givet vis skall vänjas.
Mycket beröm när hunden är i buren mm
Jag har en kompis . Hennes boxer fick en bur hemma i lägenheten. HANS PLATS
Så småning om fungerar det att hunden ligger utan att stänga den.
Hunden behöver en egen trygg liten plats.
lycka till

Labradorer gör så för att de är UNDERSTIMULERADE det är en JAKTHUND ingen sällskapshund. Dom är till för att apportera fågel.

Det är inte så konstigt om dom äter upp huset om de inte får jobba?

Iaf så är det "det" som är problemet för många, man köper labradoren som är så snäll och söt som en sällskapshund. Nu vet jag inte om det är detta som är problemt för ts.

Tyvärr så har mkt av jakten försvunnit ur labbarna på senare år.

Om jakten har försvunnit och de är understimulerade pga att de inte får jaga. Hur går det ihop?

Faktum är att det är vanligt på labradorer, oavsett om det får jaga eller är stimulerade.

Min hund är likadan men det är för att jag aldrig tränat henne att vara ensam på större ytor. Hon har svårt att koppla av då och sysselsätter sig med allt möjligt :smirk: I dag lämnade jag henne i min kompis "hundrum" tillsammans med hennes två bästa hundkompisar och satte ett kompostgaller för dörröppningen. Åkte iväg med bilen en sväng och när vi kom tillbaka så hade vovvan tagit sig över kompostgallret, bitit hål i en stor fodersäck samt hittat en godispåse och legat i sängen och knaprat i sig en del godisar...

I vanliga fall när jag åker bort så får hon ligga i en stor och rymlig bur, i den kopplar hon av och sover (även när jag är hemma kan hon gå och lägga sig i den) så det tycker jag är ett bra alternativ om man inte kan ha hunden lös i huset/lägenheten när man åker bort, självklart förutsett att hunden är van vid buren och inte får panik när man lämnar den i den...

Å andra sidan är just min Labrador som demolerat allt meriterad inom fem olika dicipliner. Men visst kunde hon varit understimulerad..? Hon startade första gången på jaktprov när hon var ca 1 år. Jakthund? Vad är det?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 130
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 964
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?