kan inte bli gravid?

Sporthorse

Trådstartare
Jag börjar undra om det inte är så att jag trots allt inte kan bli gravid? Jag har inte haft skyddat sex när jag haft partner och tidigare har gyn konstaterat att jag haft för många folliklar i äggstockarna, då sa gyn att jag kan få svårt att bli gravid pga det, men det var många år sen och har inte kollat upp det fler gånger då jag aldrig sett det som ett problem.

Nu är det så att jag haft sex oskyddat inför ägglossning flertal gånger, men inte blivit gravid. Nu har jag däremot börjat se barn som någonting jag är redo för och vill ha i nästa steg av mitt liv.
Börjar oroa mig ordentligt för att jag kanske inte kan bli gravid! När ska man söka hjälp i så fall? Är det för sent att bli hjälpt nu när jag haft det dolda problemet i så många år? Jag har inte fyllt 30 än, men vill inte bli allt för gammal innan jag då ev skaffar barn.

I normalfallet brukar man få vänta ett år innan man får hjälp. Men i ditt fall där det finns tidigare medicinsk dokumentation om att du kan ha svårt med fertiliteten kan du söka, och får troligtvis en utredning, direkt. Du kan börja med att vända dig till en gynekolog. Alternativt söker du mottagning på 1177.se.

Det kan vara bra att veta att det kan ta tid även för normalfertila att bli gravida. Även om ägg och spermie möts är det ca 25% chans att det mötet utvecklas till ett färdigt barn. De flesta blir ”kemiska missfall”, dvs blandningen stöts bort innan man märker det och mensen kommer ungefär som vanligt. För mig tog det ett år att bli gravid med ettan och bara två-tre månader med tvåan.

I normalfallet brukar man få vänta ett år innan man får hjälp. Men i ditt fall där det finns tidigare medicinsk dokumentation om att du kan ha svårt med fertiliteten kan du söka, och får troligtvis en utredning, direkt. Du kan börja med att vända dig till en gynekolog. Alternativt söker du mottagning på 1177.se.

Det kan vara bra att veta att det kan ta tid även för normalfertila att bli gravida. Även om ägg och spermie möts är det ca 25% chans att det mötet utvecklas till ett färdigt barn. De flesta blir ”kemiska missfall”, dvs blandningen stöts bort innan man märker det och mensen kommer ungefär som vanligt. För mig tog det ett år att bli gravid med ettan och bara två-tre månader med tvåan.

I mitt fall så stämmer det nog ganska säkert att jag har svårt att bli gravid, om inte någonting magiskt har skett på egen hand som gjort mig normalfertil igen under årens lopp, men att ja då bara haft otur med det "kemiska". Jag har däremot blivit lite mer hälsosam, vilket gjort att andra faktorer kanske förbättrat förutsättningarna något. Tidigare har jag varit alldeles för underviktig för att ens kunna bli gravid, det var i samma veva som jag sökte gyn första gången där man konstaterade att jag har för många äggblåsor. Då sökte jag för att mensen helt uteblivit under flera månader. Idag kommer den alltid på dagen.

Ang att normalfertila bara har 25% chans att bli med barn låter lite lågt och otroligt, eftersom det känns som om var och varannan person jag känner blivit gravida hux flux, helt oplanerat och otippat. Somliga har det så otroligt lätt för sig!
Själv har jag nästan glömt bort att oroa mig över att bli gravid vid ÄL, känns nästan givet att mensen kommer, oavsett hur och när man har oskyddat samlag. Det känns lite jobbigt!
Jag ser att jag verkligen borde söka gyn igen för att stilla min oro och kolla vad för hjälp man kan få.

Det normala är att bli gravid inom 1-3 månader. Tar det längre tid än så kan man börja bli fundersam. Mer än 6 månader så får man mentalt ställa in sig på att det kan ta tid (men det behöver inte betyda att man inte kan bli gravid bara att det kan ta längre tid än det normala och att man kan behöva hjälp).

Om du har pcos brukar det vara rätt enkelt att fixa. Du kan redan nu äta p-piller för att få en bra och regelbunden cykel. Nån månad efter att man slutar brukar man ägglossa normalt av bara farten. Gör man inte det så funkar ivf ofta väldigt bra på pcos.

Som första alternativ kan man stimulera ägglossning och mens medicinskt.

Bra med två experter i tråden. 25% är snittet, alltså vid VARJE ägglossning. Det är alltså inte totalsumman. Har också förstått att denna siffra skiljer sig med åldern. I början av fertiliteten är den högre och i slutet lägre. Det är möjligt att den skiljer sig mellan personer.

Men det viktiga i mitt svar är att du kan söka hjälp direkt.

Lycka till!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
664
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 802
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar