Kan hundar få enäggstvillingar?

purity_666

Trådstartare
Jag såg en annons där de skrev att två av valparna i kullen var enäggstvillingar. Kan det bli så? Hur vet man det? 7 valpar var det totalt.

Ja jag vet noll om hundavel. Är alla valpar egentligen tvillingar? (eller trillingar, fyrlingar osv)

Det finns ett känt fall av enäggstvillingar bland hundar: http://www.livescience.com/55978-identical-twin-irish-wolfhound-puppies-confirmed.html

Jag har svårt att tro att personen i annonsen både sett att två valpar delat moderkaka och DNA-testat dem för att verifiera genuppsättningarna.
Det var en blandrasannons där pappan är "tjeckisk chihuahua". Men det står att de är enäggstvillingar och identiskt lika. :banghead:

Blev nyfiken ändå på om det förekommer.

Det förekommer som sagt, men är ovanligt och för att vara säker måste man DNA-testa dem, det tror jag knappast att uppfödaren har gjort O_o.
Valparna i en kull är, rent teoretiskt, tvillingar/trillingar/etc men inte ENÄGGS utan det har varit ett separat ägg och en separat spermie för varje valp.
Det kan till och med vara olika pappor till valparna i samma kull.
I Finland är det till exempel tillåtet att para med två olika hanar på samma löp, sedan DNA-testas alla valparna (och fäderna, givetvis) så att de reggas på rätt hane :).
Sen är det väl precis som människor, det kan födas en- och fleräggstvillingar i samma "kull".
Jag hade några skolkamrater som var trillingar; två stycken var enäggstvillingar och den tredje kom från ett eget ägg (och spermie) så att säga :).

En träningskamrat, som också är veterinär, påstår att två av valparna i hennes väntade kull ligger i samma fosterblåsa. Jag har ingen aning om ifall det faktiskt är möjligt att se detta på ultraljud.

Men det borde väl vara möjligt att ha koll på antal säckar och moderkakor, eller är de uppätna så snabbt att det inte går?

En träningskamrat, som också är veterinär, påstår att två av valparna i hennes väntade kull ligger i samma fosterblåsa. Jag har ingen aning om ifall det faktiskt är möjligt att se detta på ultraljud.

Men det borde väl vara möjligt att ha koll på antal säckar och moderkakor, eller är de uppätna så snabbt att det inte går?

Vist kan de räkna fosterblåsor men det är ju verkligen inte exakt. Man kan ju inte ens se rätt antal fosterblåsor så hur vet man om det inte är två som ligger nära varandra :confused:
Det kanske är möjligt men låter märkligt när UL bara är ett ungefär.

Man bör ha koll på moderkakorna och inte låta tiken gluffsa i sig alla så det går att ha koll.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 355
Senast: Gunnar
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 448
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar