Kan hästar jävlas?

Sophia_

Trådstartare
Med anledningen av en diskussion som dök upp i en tidigare tråd ang en häst som gick emot spöt.

Kan hästar jävlas? Dvs vara dumma utan någon annan anledning än att vara just dumma?
Eller gör hästar enbart vad deras instinker säger dem att de ska göra?

Tänker t ex på ridskoleponnyer som tycks utveckla sina egna, speciella tekniker för att få av nybörjare/slippa gå framåt/whatever. Kan det vara att jävlas?

Vad säger ni?
Berätta om era egna erfarenheter och åsikter!

Sv: Kan hästar jävlas?

Nej, jag tror inte en häst kan göra saker för att jävlas.

Hästen gör det den tycker är rätt i just det ögonblicket, även om det ibland inte är rätt alls, enligt oss.

Hästar tänker inte så,dom tänker tex inte:"Nu ska jag vara dum mot henne" Men dom kan göra ngt dumt.men dom tänker ju inte så då heller.men om man är snäll mot hästen ska ju inte den vara dum,altså mänskligt sätt.^^ ursäkta luddigt inlägg!:angel:

Jag är helt övertygad om att de kan jävlas:D Har jobbat med Hästar så länge, och speciellt utomlands så har jag sett hur vissa hästar rent medvetet har jävlats. Inte många, men några var experter på olika knep att jävlas med människor runt omkring dem. Tex vifta svansen rakt i ögonen, putta omkull, trampa, sparka med höger bak på någon på vänster sida. Några exempel:p

Hästar trivs när de känner sig trygga, när de förstår individerna runt omkring och får vara med.

Men om hästen upplever obehag försöker den komma undan det, och lyckas den så lär den sig det. Precis som när den upplever välbehag, så lär den sig mycket enkelt att göra vissa saker. Obehag behöver inte betyda fysisk smärta utan det kan vara att hästen inte förstår, att den känner sig otrygg i situationen (trängd) eller att någon häst/människa är dum mot den (utnyttjar sin rang/pressar den t ex).

Alltså är det inte samma saker som är viktiga och verkligen betyder något för hästar, som det är för oss människor. Hästar lever i nuet, upplever de obehag så försvarar de sig eller försöker fly.

Intressant fråga men inte helt lätt.
Jag tror inte att en häst kan jävlas. I alla fall inte de hästar vi har hemma hos oss. Jag känner dem väl, vi har haft dem i flera år och de hanteras bara av oss. Jag tror inte att begreppet att jävlas finns med i deras tankevärld (om de nu har ngn). Jag tror att de handlar efter instinkter och vet att de på ngt sätt utgår från att de ej ska skada oss. Sedan kan de klart missförstå oss eller bli rädda för något och då agera på olämpligt sätt.

När det gäller ridskolehästar vet jag inte riktigt. De hanteras av så många olika människor ofta med bristande kunskaper så jag kan tänka mig att de kan ha lärt sig vissa beteenden som kanske inte är så trevliga.

Håller med dig, visst kan de "jävlas"! :D Även om de inte tänker som vi, så har de ju förmåga att uttrycka känslor, som i sin tur ger utlopp i handlingar där de gör saker just för att de kan!

Kicki :)

Jo det tror jag de kan.

Håller med maria-mp. Har också sett exempel som jag tror var lite småjävligt;):D

Klart dom kan jävlas, dom kan, precis som oss, vara kallt beräknande. Jag har varit med för länge nu för att acceptera att "hästar bara lever i nuet". Lika väl som dom kan jävlas så kan dom hitta på bus och ingen ska komma och försöka inbilla mig att hästar inte har humor, jag har sett för mycket för att kunna avfärda det som bullshit.

Ja visst kan dom jävlas..........Hade ett sto som tex gick mot stolpar med sidan bara för att klämma benet på ryttare som hon inte gillade.
Det var en riktig häst:devil: av värsta sort.........Men vad jag lärde mig mycket av henne

Fast det kan ju vara av andra orsaker hon gjorde det. Kanske hon inte gillade sadelgjorden eller ryttaren (upplevde obehag) och försökte bli av med detta, eller så kliade det kanske vid sadelgjorden.

Tror att det alltid finns en förklaring till varför hästen gör si eller så. De gör inte saker bara för att retas med folk/andra hästar. Men däremot kan de köra bort varandra utan anledning t ex för att markera sin högre plats i flocken. Men inte för att "retas" med den andra hästen.

hästar kan med all säkelhet jävlas! he he ja vet de. min ponny han jävlades som fasen med mig ibland särskilt när han kände att ja inte redigt va med. och saken är den att ja vet att han jävlas, de känns. och alla som ser de säger oxå att han jävlas, ögonen lixom gnistrar till å så börjar han lattja runt XD jäkligt kul enligt han men inte alltid lika kul för en som ryttare men va fasen, ha är ju så söt :love: he he

Med anledningen av en diskussion som dök upp i en tidigare tråd ang en häst som gick emot spöt.

Kan hästar jävlas? Dvs vara dumma utan någon annan anledning än att vara just dumma?
Eller gör hästar enbart vad deras instinker säger dem att de ska göra?

Tänker t ex på ridskoleponnyer som tycks utveckla sina egna, speciella tekniker för att få av nybörjare/slippa gå framåt/whatever. Kan det vara att jävlas?

Vad säger ni?
Berätta om era egna erfarenheter och åsikter!

Nej, det är att ge hästen mänskliga drag. Jag tycker det är farligt och kan användas som ursäkt för att bruka onödigt våld mot djur. Däremot upptäcker hästar och andra djur ibland av en slump att något som vi anser vara opassande beteende lönar sig och upprepar det därför.

Klart dom kan jävlas, dom kan, precis som oss, vara kallt beräknande. Jag har varit med för länge nu för att acceptera att "hästar bara lever i nuet". Lika väl som dom kan jävlas så kan dom hitta på bus och ingen ska komma och försöka inbilla mig att hästar inte har humor, jag har sett för mycket för att kunna avfärda det som bullshit.

ha ha de dära med humor stämmer så väl! :rofl: ponnyn ja hade hade en jäkligt dålig humor enligt mig ;) men är man ponny är man väl de :angel:

Ja visst kan dom jävlas..........Hade ett sto som tex gick mot stolpar med sidan bara för att klämma benet på ryttare som hon inte gillade.
Det var en riktig häst:devil: av värsta sort.........Men vad jag lärde mig mycket av henne

Om vi nu tillskriver hästen en sådan intelligens - kan du verkligen dra en sådan slutsats och utesluta andra förklaringar? Det kräver stor intelligens...

Nej, hästar jävlas inte. De tänker inte, de reagerar och agerar instinktivt.

Det kan barn också (hitta på bus alltså) men jag tror knappast att små barn jävlas medvetet. Hästars intelligens kan möjligen jämställas med mycket små barn.

Håller med dig, visst kan de "jävlas"! :D Även om de inte tänker som vi, så har de ju förmåga att uttrycka känslor, som i sin tur ger utlopp i handlingar där de gör saker just för att de kan!

Kicki :)

Fast det tycker inte jag är att jävlas. KAN de göra något, betyder för hästen att det faktiskt är tillåtet. För att ta ett exempel: min häst kom på att om hon brallade och reste sig, fick hon en eftergift på tygeln och ett break (särskilt om matte åkte av :angel:). Så länge jag inte bestraffade eller gav henne något obehag då gjorde detta, uppfattade hon det som att det var okej. När jag började säga ifrån ordentligt slutade hon omedelbart med det dåliga beteendet.

Att gå emot spöet tyder för mig på att hästen är dominant och tycker att den som använder pisken borde rätta in sig i ledet. Det är ett helt logiskt beteende.

Nej, det är att ge hästen mänskliga drag. Jag tycker det är farligt och kan användas som ursäkt för att bruka onödigt våld mot djur. Däremot upptäcker hästar och andra djur ibland av en slump att något som vi anser vara opassande beteende lönar sig och upprepar det därför.

Jag skulle nog kunna säga att det är snudd på att jävlas. Bara för de kan helt enkelt. Men å andra sidan så håller jag med dig i din första mening oxå. Har man hållt på ett tag så träffar man på de där typerna med det lilla extra kugghjulet, de som "jävlas" men då kan man sålla oxå mellan olika beteenden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 627
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Ratsit
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat