kan han ta henne?

F

Frieserhäst

Nu har jag äntligen bestämt mig för att flytta från min sambo! Är grav. i vecka 36.
Nu hotar han om att ta henne såfort hon är född, kan han göra det?
Jag kan inte ens räkna hur många gånger han hotat mig till livet och liknande,
kastar saker på mig när han blir arg och kan ta tag och rysta i mig riktigt ordentligt.

Är så rädd för att han ska kunna få hela vårdnaden om henne nu :cry:
Bör jag vända mig någonstans?


mia
 
Sv: kan han ta henne?

Så länge man inte skriver på papper om elad vårdand tillfaööer den väl moderna automatiskt?
 
Sv: kan han ta henne?

men om han säger att han ska göra allt han kan för att få vårdnaden?
Går det upp i rätten då? och i så fall är det jag som har vårdnaden undertiden tills saken är uppklarad
 
Sv: kan han ta henne?

Om du står på dig och berättar vad han gjort dig så kan han nog inte göra något.

Och sålänge du är en bra människa och moder så har han väl inget han kan använda emot dig?
 
Sv: kan han ta henne?

Nu har jag äntligen bestämt mig för att flytta från min sambo! Är grav. i vecka 36.
Nu hotar han om att ta henne såfort hon är född, kan han göra det?
Jag kan inte ens räkna hur många gånger han hotat mig till livet och liknande,
kastar saker på mig när han blir arg och kan ta tag och rysta i mig riktigt ordentligt.

Är så rädd för att han ska kunna få hela vårdnaden om henne nu :cry:
Bör jag vända mig någonstans?


mia
POLISANMÄL dessa hotelser!
Skriv upp ALLT han gör och när.

Han hotar dig för att ha kontroll över dig, för att du ska vara rädd för honom.
Men nej, de lär inte tillåta att en bäbis rycks ifrån sin mamma som nyfödd, såvida hon inte är direkt olämplig som mamma.
 
Sv: kan han ta henne?

Nu har jag äntligen bestämt mig för att flytta från min sambo! Är grav. i vecka 36.
Nu hotar han om att ta henne såfort hon är född, kan han göra det?
Jag kan inte ens räkna hur många gånger han hotat mig till livet och liknande,
kastar saker på mig när han blir arg och kan ta tag och rysta i mig riktigt ordentligt.

Är så rädd för att han ska kunna få hela vårdnaden om henne nu :cry:
Bör jag vända mig någonstans?


mia

Börja med - tycker jag - att garantera din egen säkerhet. Se till att du har någonstans att ta vägen och att du får hjälp att skydda dig om han gör verklighet av sina hot. Bryt sedan upp. Kontakta kvinnojouren om du behöver. Koncenterar dig på detta nu, det andra löser sig. Ingen lär kunna ta ditt barn lagligt.
 
Sv: kan han ta henne?

tack alla för värmande och stöttande ord!

Jag vet inte riktigt vad som händer med mig när han blir så arg, jag får typ black outer
och i efterhand är allt som hänt en enda stor grötig sörja! Därför berättar jag
allt som händer för min mamma, både för att lätta mitt hjärta och för att jag
inte ska kunna förtränga att allt har hänt!

Att han har kontroll behov har mina annhöriga nästan fått banka in i skallen på mig,
men nu har jag insett att så är det. Måste sitta här i detta huset dag ut och dag
in för att passa hans hund när han jobbar. Åker jag någon gång inen stund till malmö
där jag har hela min familj och vänner blir det ett jäkla liv... *suck*

Han har även inte skrivit på papper om faderskaps intyg, det borde väl ha stor
betydelse i detta fallet?

Ang. min roll som mamma tror jag att jag kommer bli en underbar mamma (om man får säga så om sig själv)
Även om han säger helt motsatsen, att jag kommer bli en hemsk mamma för jag är så känslokall mot honom.
I vilket fall som tror jag att jag kommer bli bättre förälder när jag kommer ut ur detta huset...

MVH Mia
 
Sv: kan han ta henne?

Så länge han inte skrivit på papprena är han ej heller pappa ju... (därför det i många fall är bra skriva papper tidigt ifall ngt händer...) nåväl.
BRA att du ska lämna honom!
Jag tycker du ska prata med din barnmorska... för jag kan tänka mig om han är "galen" kommer han göra allt för att vara med på förlossning... sno barnet? Komma där och orsaka kaos? vakter på förlossningen?

Kan du åka till annan ort och få föda i lugn och ro?

Som ngn annan skrev du MÅSTE polisanmäla.....
 
Sv: kan han ta henne?

Ta kontakt med Kvinnojouren http://www.roks.se/Jourer/skane.htm
De vet hur du ska gå till väga och vart du ska vända dig.
Gör det snabbt så att du har allt fixat innan förlossningen.
Du kommer inte att förlora vårdnaden, du ska bara låta bli att skriva under några papper! Be om hjälp snabbt och berätta allt håll inte inne med något för att det känns skämmigt, det är sambon och inte du som ska skämmas!

Lycka till!

mimmipigg
 
Sv: kan han ta henne?

Han har även inte skrivit på papper om faderskaps intyg, det borde väl ha stor
betydelse i detta fallet?

Då kan du helt enkelt neka till att han skulle vara fadern. Han kan ju kräva ett faderskapstest om han vill, men det ger ju dig lite tid i alla fall.
 
Sv: kan han ta henne?

Då kan du helt enkelt neka till att han skulle vara fadern. Han kan ju kräva ett faderskapstest om han vill, men det ger ju dig lite tid i alla fall.

Det tycker jag är en dålig idé och kommer att ligga mot henne om han senare drar igång en process. Hon ska låta honom skriva under pappret om faderskapet men inte vårdnaden och vill han ha det på annat sätt får han väl börja med samtal med henne och familjerätten.
 
Sv: kan han ta henne?

Ring till kvinnojouren så fort du kan, de vet precis i vilken ordning du bör göra saker. Så här ska det verkligen inte vara, ingen ska behöva leva med hot oavsett om de är gravida eller ej.
 
Sv: kan han ta henne?

Du har ensam vårdnad när barnet föds eftersom du och barnets pappa inte är gifta. Om du inte skriver på några papper om att ändra vårdnaden så fortsätter du ha ensam vårdnad.

Han kan stämma dig på vårdnaden i tingsrätten. Den proceduren tar upp till ett år. Dagens lagstiftning lägger fokus på att föräldrarna ska kunna samarbeta. Att hota dig är inte att kunna samarbeta.
 
Sv: kan han ta henne?

Då kan du helt enkelt neka till att han skulle vara fadern. Han kan ju kräva ett faderskapstest om han vill, men det ger ju dig lite tid i alla fall.


Jag håller med Enya om att det är en mycket dålig idé.

Om man vägrar uppge vem som är ett barns pappa och inte medverkar till faderskapsutredningen får man inget underhåll av FK. Förutom det så berövar man förstås sitt barn sitt genetiska ursprung och sin släkt.

Han kan inte kräva ett faderskapstest hur som helst. Har mamman inte uppgett honom som far räknas han inte som part i målet.
 
Sv: kan han ta henne?

Han kommer inte ta barnet ifrån dig.
Jag önskar dig lycka till! *kramar*

Ring kvinnojouren som någon skrev!
 
Sv: kan han ta henne?

I din situation hade jag inte bekräftat hans faderskap , om du har råd att vara utan underhåll från FK.
Du får ju fortfarande föräldrapenning & barnbidrag.
& som alla skriver, du har enskild vårdnad om ni är ogifta.
Skulle passa på att flytta medan man kan, till ngn annan ort, då kan pappan inte bestämma att du måste bo kvar på hans ort om han sätter igång en process & får rätt.
I detta fall kan jag inte se att det är till barnets fördel att ha kontakt med en så våldsam & hotfull person.
Trist situation.
 
Sv: kan han ta henne?

Även om han säger helt motsatsen, att jag kommer bli en hemsk mamma för jag är så känslokall mot honom.

Vet du, jag skulle nog också vara känslokall mot en person som utsatte mig för det som din sambo utsätter dig för. Han låter ju mer som en fångvaktare än som en kärlekspartner.

Med en bebis är det en helt annan sak.

Det låter som om du har vettiga anhöriga, våga använda dig av dem till max nu och dra från den där typen så fort benen bär!
 
Sv: kan han ta henne?

Mitt råd är att gör allt "rätt" så att ingenting kan ligga dig i fatet. Att göra det rätt innebär att inte motarbeta och hitta på saker som att någon annan är pappa osv. Däremot SKA du polisanmäla hoten. Polisen kommer inte att göra något just nu men i framtiden kommer detta att finnas noterat hos polisen och då kan du använda dig av detta i en eventuell vårdnadstvist. Som någon skrev så var jättenoga med att notera allt som du UPPFATTAR som hot. Vad som är hot får en rättegång i så fall avgöra. Om du KÄNNER dig hotad så är du det! Skriv ner precis vad som sägs, i vilken situation ni var, tidpunkt och hur du kände det. Det är väldigt svårt att långt efteråt minnas detta, men det ger en väldig tyngd att visa att du tar det så allvarligt.
Det är också väldigt viktigt att du tar all hjälp du kan få för att komma där ifrån NU. Det blir inte bättre när barnet är fött, tro mig! Det blir bara värre för då kan han i ännu större grad använda barnet som ett maktmedel. Ännu så länge har han ingen kontroll på det eftersom det ligger i din mage. Men FLY!! Jag har sett på nära håll vilken katastrof detta kan bli, fruktasvärda syner. Så snälla få bort honom fortast möjligt. Och en sak till DETTA ÄR INTE DITT FEL! Ta inte på dig något ansvar för hans handlingar. Mannen behöver hjälp och den hjälpen kan du inte ge honom. Ta emot hjälp från de som vet vad det handlar om. Lycka till och stå på dig. Ingen har rätt att behandla dig och ditt barn på detta sätt. Vårdnadsfrågan måste bli en senare sak att lösa när han inte kan komma åt dig på samma sätt. Men ut ur huset NU!!!
 
Sv: kan han ta henne?

Hej alla!

Tack för alla råd och stöttande ord! Var även hos min BM igår, och fick ett smärre
sammanbrott eller vad man ska kalla det. Hon ringde genast upp deras kurator
som jag fick prata med över telefon och vi har även bestämt en tid nästa vecka då vi ska ses.
Fick ett enormt stöd från både min BM och kuratorn och fick lite extra krafter,
dom sa i stort sätt samma som ni här. Och när jag träffar kuratorn ska hon även hjälpa mig
med det praktiska och juridiska. Dom vill INTE att han ska ha någon som helst
vårdnads rätt men däremot stå som pappa och vara skyldig att betala underhåll.


Ni e fantastiska kära bukare!!! :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: iNHALE
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 791
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp