Kan FJORDHÄSTAR hoppa?

Sv: Kan FJORDHÄSTAR hoppa?

:eek:
Det lär krävas en hel del balans och mod för att våga sig på nåt sånt :eek:
Cool fjording också :)

självklart kan dom! jag har tävlat min som stor häst med massa segrar upp till 120cm... man tar vad man har;)

Haha nej, självklart kan dom inte det :smirk:

:angel:

1618265.jpg

2669221.jpg

1885365.jpg

http://www.stutteri-romeo.dk/idon.htm :d
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=686562

Fjordisar ar mkt bra på att hoppa. Har själv hoppat 1m med min fjuun <3 :love: :p :smirk:

<--- Min kan iaf.... Han är halvbror med Hugo och helbror med Disan som nämdes innan.

De flesta fjordhästar är riktigt bra på att hoppa! (vilket bevisas av vissa tidigare trådar.)

Självklart kan ALLA hästar hoppa... Det finns däremot ett djur som inte kan hoppa och det är elefanter...=)

Fjordingar har lite "humla-varning" över sig. En fjording har inte fysiken att hoppa så högt - det är bara det, att det har ingen talat om det för dem..:D

Hej, det är så klart att de kan! :D
På Sindarve gård på gotland finns en mängd fina fjordingar som hoppar alla möjliga höjder. Hingsten Hugo hoppar som det redan har sagts, 1.50!:d Jag lägger in en bild på mig och hästen Briljant, eller som han kallas "Grålle", när vi är på en uppvisning och hoppar 1.20. Bilden är lite suddig för den är tagen med en mobil om ni undrar.
Och förresten, Grålle är musblack, en ovanlig färg. Därför kallas han just "Grålle".;)

Snygging017_edited.jpg

nämen va kul o se grållisen, han står just nu i grannstallet så jag o tjejen som e fodervärd på han brukar rida tillsammans och jag har faktiskt fått hoppa han:)

KLART DEM KAN !!
Alla hästar kan, fast kanske inte 150cm direkt.
Min kompis tävlar klubbens fjording, dom hoppade 115 cm på julshowen. Dom har travhoppat 110 cm också.

Hon tävlar henne också, här är en bild:
Frida.jpg

Heja heja! :D
visa fler fjordingar på tävlingar! :D

Oja fjordhästar kan hoppa !
Min kompis har en fjording som jag har hoppat 1.20 med och han är löshoppad 1.30!
Han tycker det är jättekul :)

Som nämnt tidigare kan väl alla hästar hoppa, men frågan är ju hur bra...

Som jag ser det är en fjording en bra ponny att ha roligt med om man vill göra lite av varje och tävla lättare klasser, undantag som tävlar högre finns såklart. Men i regel tycker jag att dom är för tunga, lågställda och för långa i kroppen för att kunna prestera riktigt bra i svårare klasser, trots att många av dom visar fin teknik över hinder. Dom har helt enkelt kroppen mot sig.

Sen kan man ju fråga sig om det verkligen är bra för hästens ben etc. att hoppa högt och ofta med en så tung kropp som många fjordhästar har.

Det är ju ingen slump att dom är underrepresenterade på hopptävlingar, någon renodlad hopponny är det inte.

Döda mej inte nu alla fjordingälskare! =)
Har absolut ingenting emot fjordingar, dom är mysiga djur. För mig är dom bara inte av rätt typ rent kroppsligt för hoppning.

Klart dom kan hoppa ;)

Många fjordisar har dessutom väldigt bra teknik, faktiskt.
Min är en av dem (om än något stelt, men det har sina förklaringar)
Hon hoppade 130 löshoppning, 115 med ryttare (barbacka ;) )
Däremot var hon feg på breddhinder iom att hon var stel så högre än 90 ville hon inte hoppa på bana. Men under det var hon en ren klippa.
Hon var inte snabb, men man kunde vända på en femöring så det blev att man slog de andra på det sättet istället :D

Det finns två sorters fjordingar skulle man kunna säga.
En grövre arbetshäst - den äldre verisionen och en lättare ridhästmodell som är lite modernare.

Ang benen så är det nog inte värre än att hoppa en connemara, dom är också ganska grova faktiskt.

Och fjordhästar är väl snarare korta i kroppen och inte långa? :confused:

Men jag förstår vad du menar, det är självklart att alla fjordingar inte har förutsättningar att kunan hoppa superhögt och så, men det är ju inte så konstigt, eller hur ;)

Som nämnt tidigare kan väl alla hästar hoppa, men frågan är ju hur bra...

Som jag ser det är en fjording en bra ponny att ha roligt med om man vill göra lite av varje och tävla lättare klasser, undantag som tävlar högre finns såklart. Men i regel tycker jag att dom är för tunga, lågställda och för långa i kroppen för att kunna prestera riktigt bra i svårare klasser, trots att många av dom visar fin teknik över hinder. Dom har helt enkelt kroppen mot sig.

Sen kan man ju fråga sig om det verkligen är bra för hästens ben etc. att hoppa högt och ofta med en så tung kropp som många fjordhästar har.

Det är ju ingen slump att dom är underrepresenterade på hopptävlingar, någon renodlad hopponny är det inte.

Döda mej inte nu alla fjordingälskare! =)
Har absolut ingenting emot fjordingar, dom är mysiga djur. För mig är dom bara inte av rätt typ rent kroppsligt för hoppning.

Jag ska inte döda dig för du lägger fram det på ett snällt sätt;) Men jag kan inte låta bli att kommentera lite eftersom jag inte håller med riktigt till fullo...

Nej det är ingen slump att fjordhästar är underrepresenterade på hopptävlingar, eftersom det inte finns så många fjordhästar. Som jag har skrivit i nån annan tråd en gång, så är fjordhästar mycket få till det totala antalet jämfört med t.ex. då "renodlade hopponnyer". Ett exempel: Om det gissningsvis finns 10 gånger så många welshponnyer som fjordhästar i vårt land, då är det väl inte så konstigt om det är 10 gånger fler welshponnyer än fjordhästar som går msv?

Alla ponnyer som är "avsedda" att bli hopponnyer går inte jättelångt. Men en del gör det. Samma sak med fjordhästar. Varför går vissa hästar/ponnyer längre än andra? Det kan bero på att de har tränats av en duktig ryttare, de har mycket energi och vilja frammåt, är "hoppglada", välutbildade och vältränade, och har kroppen och de fysiska förutsättningarna för att hoppa bra och högt. Detta kan vara en fjordhäst ELLER någon annan ponny. Alla fjordhästar har inte kroppen emot sig. Det finns variationer i exteriör inom rasen. Alla är inte långa och lågställda. Det man avlar på idag är en fjordhäst som varken är lågställd eller högställd, utan lagom=). Det finns en del klumpiga fjordhästar som inte hoppar bra, men det finns också många andra ponnyer som inte hoppar bra av olika anledningar.

Detta tycker jag man ska ha i tankarna när man jämför fjordhästar med någon ras som oftast syns på tävlingsbanorna.

Jag tror inte det är någon fara för benen eftersom fjordhästen är kraftigt byggd. Och om hästen kan ta sig över ett visst hinder så är den nog inte tyngre än att den klarar att landa också utan att ta skada. De riktigt tunga exemplaren tar sig antagligen inte över en så hög höjd att benen kan ta stryk.

Kan bara lägga in att jag har tävlat mot fjordingen som hoppades 1.35 barbacka och det är inte det lättaste måste jag säga ;) Min häst är fjordkorsning skulle jag tro, då han har ål på ryggen och skulle han byta färg skulle han utan tvekan se ut som en fjording :D

Jag förstår vad du menar! Alla raser är olika och vissa lämpar sig till vissa saker medan andra är bättre på annat. Men en fjording av modern lätt typ hävdar sig faktiskt rätt bra mot andra ponnyer på hoppbanan.

Har man någon gång suttit på en vältrimmad fjording är det stor risk att man inte vill ha något annat sen:love: Men det är inte så vanligt med väl inhoppade och tränade fjordingar eftersom att de flesta som köper dem vill ha dem som skogsmullar. Och dessa är vääldigt ofta alldeles i överhull då man inte inser att de flesta fjordingar är lättfödda.

Tycker framför allt att fjoringar har en otrolig charm ::love:

Fick hoppa en elit fjording en gång. Jag blev helt förbluffad för man får ju känslan av att dom ska vara klumpiga osv, för dom är ju inte den smäckraste rasen :angel:

Men det var en otrolig upplevelse, det var längesen jag red en så välskolad ponny :)

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
289
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 415
Senast: MalanMjöl
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 023
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10