Kan/får det gå till så här?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tjejsomfunderar
  • Startdatum Startdatum
T

tjejsomfunderar

Min hingst har fått en avkomma registrerad efter sig utan att några papper eller tester har blivit gjorda, inga avgifter var betalda. Jag har inte heller fått vetat något, jag såg det på arabhästregistraturens stambok under avkommor på min hingst. Hur kan det ha blivit så?
Jag tycker det känns oseriöst av arab. Dom tar ut otroligt med avgifter för att man ska få sin hingst godkänd men ändå ska andra människor kunna registrera utan att det har gått korrekt till.

Finns det fler som har varit med om detta?

Sv: Kan/får det gå till så här?

Ja, jag har ägt honom sedan han var 1år.

Avkomman är född 2006. Han är dna testad vid registrering.

Blir lite förvirrad. Är det så att du har en hingst för avel som de har betäckt med?
Du har skickat in språngrullan(?) (antar att det är hingsthållare som gör det) och sedan har de registrerat avkomman, dock utan att behöva DNA testa?

Eller är inte ens avkomman efter din hingst?
Är förkyld, så min förvirring kan bero på igensnorad hjärna..

Oavsätt så känns det inte rätt, man måste ju bevisa att fölet är efter rätt hingst annars kan man ju hitta på hur som helst :O

Jag lånade ett sto för att betäcka med min hingst. Vi lät dom gå tillsammans men såg aldrig att någon betäckning blev av. Ägaren hämtade hem sitt sto och jag blev inte meddelad om något varken att hon var dräcktig eller att det kommit ett föl året därpå. Jag vet inte ens om det är min hingst som är pappa, dom kan ju ha betäckt med någon annan hingst efter att dom hämtat hem henne :P Min hingst var inte godkänd då. Det fanns ingen språngrulla.

Avkomman har blivit registrerad nydligen för den har inte stått med under hans avkommor tidigare.( Avkomman är född 2006.)

Inget test har gjorts vad jag vet. Hingstägaren måste väl få vara med på något hörn, eller?

Stämmer detta så har en DUNDERMISS skett på ARAB.

Men jag antar att SLU har dna från din hingst sen tidigare, så det var ju bara att stämma av mot fölets dna, för att säkerställa faderskapet.

Men att hästen fick reggas utan att du skrivit under vare sig språngrulla eller språngsedel är SKANDAL.

jag misstänker att det är så det har gått till. Men jag tycker det är fruktansvärt att det har kunna gått till så. Då behöver man ju inte följa reglerna arab har för att få hingsten godkänd och inte betala in några avgifter eller skicka in några papper. Det är inte billigt....

Han är godkänd efter det gamla systemet, bara en hälsoundersökning är gjord. Men inga avgifter är betalda mera än året han blev godkänd.

Är hingsten godkänd nu och dna testad?

Arabhästar i i åratal haft blodtypning/dna-testning som krav för registrering, och då görs även härstamningskontroll.

Så hingstens dna finns på SLU.

Jag har inte gjort något dna test. Den ända dna som finns är den som gjordes samtidigt som han registrerades som föl. Så det gör väl att hans dna finns på slu antar jag...?

Håller med CK att det låter som en dundertabbe!

Jag var med om en "medveten tjuvbetäckning" för flera år sedan (ja det är sant :grin:) då hyresvärden helt sonika betäckte sitt ponnysto med min painthingst olovandes. Det blev en jättefin fölunge men naturligtvis gick den inte att registrera med stam för det fanns ingen språngrulla och inga avgifter betalda för det stoet osv.

Nu fick ju dom (tyvärr) en trevlig korsning ändå och var lika glada för det men jag kollade ju då upp med SH som då skötte paintarnas språngrapportering (det gör dom inte längre) och dom kunde som sagt inte regga fölet med stam utan mitt medgivande så att säga även att min hingst hade licens och var dna typad, bruksprovad etc.

Om man kunde regga fölungarna ändå så behövde ju ingen betala sina 90-dygn, levande föl, språngavgifter alls. :cool:

Och ja.... folk är idioter. :devil:

Jag håller med dig! Jag har varit med om något liknande när det gäller shettisar nu när jag tänker efter. Avkomman fick inte registreras för att stoavgifter inte var betald. Allt med hingsten var ok. Det är mycket mycket konstigt, då kan man strunta i att betala kommande avgifter bara stoet är dräcktigt...

Finns det något man kan göra åt detta...dom har ju gjort ett jätte tokigt.

OJA folk är idioter!!

Jag var med om en "medveten tjuvbetäckning" för flera år sedan (ja det är sant :grin:) då hyresvärden helt sonika betäckte sitt ponnysto med min painthingst olovandes. Det blev en jättefin fölunge men naturligtvis gick den inte att registrera med stam för det fanns ingen språngrulla och inga avgifter betalda för det stoet osv.:

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Och hyresvärden dessutom?! Herregud, kan man inte anmäla folk för sånt? Eller det kanske hade varit lätt att skylla ifrån sig på trasiga staket eller nåt..? Man slutar aldrig förvånas.

Ja, just det så är det ju!

Men detta borde du verkligen ringa och be om en förklaring om av förbundet.

Ja jag har tänkt att ringa så fort dom har öppet.
Jag vill inte att avkomman ska finnas registrerad.... det låter kanske konstigt :P

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Och hyresvärden dessutom?! Herregud, kan man inte anmäla folk för sånt? Eller det kanske hade varit lätt att skylla ifrån sig på trasiga staket eller nåt..? Man slutar aldrig förvånas.

Förlåt, hyresGÄSTEN skulle det stå. Men inte för att det spelar någon roll....
Dom hyrde både hus på gården och stallplats. Ja det är en lång och tråkig historia från början till slut.

För det är INTE lätt att göra sig av med hyresgäster! Så länge dom betalar hyran var tredje månad ungefär får dom göra vad dom vill tydligen. :cool:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall