Kan/får det gå till så här?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tjejsomfunderar
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kan/får det gå till så här?

Men herregud! Åh vad arg jag hade varit! Fula fiskar som överhuvudtaget vågar tänka tanken. Kan ju tänka mig vad min egen hyresvärd skulle säga.. Eller nej, det skulle jag faktiskt inte kunna.

Jag tänkte på stallet, där borde det väl vara lättare att "kasta ut" folk?

Väldigt OT nu men jag blev helt upprörd! :o

Ja du det var en lång och infekterad historia.... Hästen rök först och sedan fick jag tillbaka mitt hus efter rena MC kriget (från deras sida)... ja jisses jag blir förbannad bara jag tänker på det nu!

Jag mejlade arab förra veckan och frågade hur det kan vara möljigt.

Fick som svar idag att dom hade försökt att kontakta mig i ca2år men inte fått tag i mig så dom hade bara fölägarens uppgifter att gå efter så styrelsen beslutade att registrera fölen.

Helt makalöst.

Finns det ingen språngsedel som är undertecknad av hingstägarehållare ska hästen inte registreras!

Hur går du vidare nu? Kommer ARAB att betala fölavgiften till dig?

:eek:
Nog för att dem är renrasiga o DNA testade mot hingst + sto + betalt in straffavgift för hingst utan licens men ändå! :eek:

Jag mejlade arab förra veckan och frågade hur det kan vara möljigt.

Fick som svar idag att dom hade försökt att kontakta mig i ca2år men inte fått tag i mig så dom hade bara fölägarens uppgifter att gå efter så styrelsen beslutade att registrera fölen.

Fast det låter lite osannolikt att någon på arab skulle jaga en hingstägare under de två år då det varit som mest jobb med att få stamboken godkänd i och med HNS-FRASA som pågått och tjabblats om.

Helt makalöst.

Finns det ingen språngsedel som är undertecknad av hingstägarehållare ska hästen inte registreras!

Hur går du vidare nu? Kommer ARAB att betala fölavgiften till dig?

Jag har inte undertecknat något. Jag har inte ens blivit informerad om något.

Fast det låter lite osannolikt att någon på arab skulle jaga en hingstägare under de två år då det varit som mest jobb med att få stamboken godkänd i och med HNS-FRASA som pågått och tjabblats om.

Det låter ju lite märkligt...

Jag har inte undertecknat något. Jag har inte ens blivit informerad om något.

Vitsen med att man som hingsthållare/hingstägare innehar språngsedel är ju att man inte skickar ut dom tills stoägare innan alla avgifter angående betäckning är betalade. Det är den enda säkerhet man har, och då kan man hålla språngsedeln, och deras häst blir "värdelös" och ej registreringsbar om man inte fått sina pengar.

Då ska inte ARAB hitta på egna regler, och registrera hästarna ändå!

Hur svårt kan det vara att få tag i någon om man får två år på sig, såvida du inte bytt namn. Verkar som en dålig bortförklaring tycker jag.

Ja visst. Arab har bara lyssnat till vad sto/föl ägaren har sagt. Och påstår att dom inte har fått tag i mig....jag bli både ledsen och förbannad!!!
Vad kommer att hända nu. Blir det så att jag bara ska acceptera det här eller har jag något att säga till om?

Hur svårt kan det vara att få tag i någon om man får två år på sig, såvida du inte bytt namn. Verkar som en dålig bortförklaring tycker jag.

Inget nambyte och samma nummer har jag haft sedan jag fick min första mobil som barn ;)

Vad kommer att hända nu. Blir det så att jag bara ska acceptera det här eller har jag något att säga till om?

Just i ditt fall så är det lite knepigt. Det beror ju lite på vad du hade för uppgörelse med stoägaren.

Men skulle det gälla mig, att nån får regga ett föl efter nån hingst jag har, skulle jag se om jag har rätt att kräva ARAB på de pengar stoägaren var skyldig mig.

Det är lite inveklat. Jag skulle få låna hennes sto för att ta ett föl med min hingst. Jag släppte ihop sto och hingst men såg inte att någon betäckning blev av så hon hämtade hem stoet. (eftersom inga avgifter m.m var fixat så hade jag tänkt att registrera som svenskridponny) rätt var det är så får jag höra att hon fått ett föl å jag misstänkte att det var "mitt"(efter min hingst) men brydde mig inte om det. Men nu såg jag att avkomman ligger under min hingst på arabstamboken utan att jag har fått veta något. Så det är inga pengar inblandade, det är ju fölen som är min egentligen. Eftersom den inte gick att registrera som arab (enligt alla regler) så brydde jag mig inte eftersom jag fallit för rasen och ville fortsätta avla renrasigt, men jag tycker arab har gjort ett stort fel som har registrerat in fölen ändå fast det ska vara stoavgifter, hingstavgifter, språngrulla m.m.

Varför inte?
Annars måste jag säga att jag inte tar detta seriöst alls.

OT: det kan lika gärna vara så att det är felskrivet från arabs sida.
Har mycket svårt tro att en svartregistrering gjorts!

Då känns denna tråd lite onödig, iaf för mig.
Inga namn, inget sätt för ARAB att möta upp detta.

Inga namn, ok... men registraturen är ju redan nämd och utpekad.
Känns inte riktigt okej tycker jag.

CK: felakrivet i stamboken på nätet. Eller fellänkat.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka