Kan/får det gå till så här?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tjejsomfunderar
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kan/får det gå till så här?

Du menar alltså att hästen "råkat" få rätt pappa i stamboken, fast det inte var meningen?
Ovanligt.
Hästen ska enligt min uppfattning inte få registreras som fullblodsarab överhuvud taget.

Annars blir nästa steg att stoägare skiter i att betala för sig, de får ju ändå en registreringsbar avkomma...

Så du menar seriöst att "fölet" skulle kunna ligga i nät-stamboken med sin riktiga fader, fast ARAB inte ens registrerat fölet pga att hingstägaren inte gett godkännande.
Så att stamboken har hästar som inte är reggade.
Vad tycker WAHO om det?

Just nu går det inte att komma åt stamboken på nätet...

Jag är ganska säker på att det finns oreggade hästar i stamboken på nätet, jag vet att en av mina avkommor som dog tidigt på grund av ett benbrott och således inte hann bli reggad ändå ligger med i stamboken på nätet.

*KL*

Om det nu var meningen att DU skulle ha fölet så skulle jag börja i den änden med att ta upp det med de som har stoet att "TACK för att ni lyckats regga MITT föl som arab" Och sen meddela vart de kan skicka avkomman !

Eventuella krav på pengar kan kvittas mot din "sveda å värk" då du saknat avkomman du aldrig trodde du skulle få :devil:

Man ska kunna gå att nå på ens folkbokföringsadress.

Avtalet er sinsemellan verkar en smula otydligt, för att ta i i underkant. Då ingen ekonomisk ersättning verkar vara avtalad är det svårt för dig att hävda att du förlorat något. Stoägaren kan ju ha betalat diverse avgifter "åt dig". Själva registreringsbeslutet är ju taget av styrelsen, dvs Arabs högsta instans, och det efter att de har försökt nå dig under två år. Detta är efter vad du själv har berättat. Beslutet verkar vara nog så underbyggt - om inte viss information fattas förstås.

Jag hoppas att allt löser sig till det bästa!

Fast utan underskrift av hingstägaren ska det väl inte gå att registrera nån? Oavsett hur länge man försökt få tag på nån.

Fast utan underskrift av hingstägaren ska det väl inte gå att registrera nån? Oavsett hur länge man försökt få tag på nån.

I en felfri värld och då båda parter uppfyllt sin sida av avtalet. Nu vet vi inte hur avtalet ser ut och vi vet inte om stoägaren uppfyllt sin del. Om vi leker med tanken att stoägaren har uppfyllt sin del av avtalet är det orimligt att hingstägaren - om denne krånglar -
står i vägen för att fölet kan registreras. Då tycker jag det är rimligt att ett föl kan registreras även om hingstägaren inte har skrivit under - förutsatt att man gjort vad man kunnat för att hingstägaren ska kunna förklara sig. En registratur är ju till för både sto- och hingstägare, vill jag tro. ;-)

Ja visst skulle jag kunna börja ta en diskution med ägaren till fölen men jag tycker inte det leder någon vart...vad har jag att komma med, inget som säger att fölen är min mera än ett papper som inte blev påskrivet pga av olika anledningar. Eftersom inte hon ska ha kunnat registrera efter det jag vet så har jag inte velat bråka. Men när jag ser att avkomman är registrerad ändå fast inga regler har blivit följd så tycker jag att det ska tas upp....det är inte rätt!! Det kommer hända fler gånger att folk struntar i att betala för sig om det går att registrera ändå....

Jag har kontaktat arab om detta men jag vill höra om fler har blivit drabbad och hur jag ska gå tillväga....även tycker jag att det ska komma ut för det ska inte kunna gå till såhär!

I en felfri värld och då båda parter uppfyllt sin sida av avtalet. Nu vet vi inte hur avtalet ser ut och vi vet inte om stoägaren uppfyllt sin del. Om vi leker med tanken att stoägaren har uppfyllt sin del av avtalet är det orimligt att hingstägaren - om denne krånglar -
står i vägen för att fölet kan registreras. Då tycker jag det är rimligt att ett föl kan registreras även om hingstägaren inte har skrivit under - förutsatt att man gjort vad man kunnat för att hingstägaren ska kunna förklara sig. En registratur är ju till för både sto- och hingstägare, vill jag tro. ;-)

Jag såg att det bara var lek med tanken :P men..jag som hingstägare har inte hindrat något det är så att föelet har blivit registrerad utan att ha följt arabs regler.....

Fast då går registraturen in med åtgärder mot hingstägaren, vilket innebär att de måste kontakta hingstägaren.

*kl*

Även om det skett ett misstag/felskrivning/whatever från registraturens sida -vilket det uppenbarligen gjort här (eftersom ingen hingstägare skrivit på någon språngrulla och godkänt fölets existens) så måste det ju då utgå någon kompensation för hingstägaren, alt att misstaget rättas till.

Annars är man ju rättslös som hingstägare?
Och då kan vi ju lägga ner det här med språngavgifter helt då?

Annars är man ju rättslös som hingstägare?
Och då kan vi ju lägga ner det här med språngavgifter helt då?

Precis.
Det här borde arab se till att ordna, nån form av kompensation, oavsett varför fölet finns eller ej och om det var en gratisbetäckning/tjuvbetäckning osv osv.
Arab har felat, arab ska kompensera.
För just språngrullan är den enda säkerheten hingstägaren har.
Kompensationen i detta fallet borde rimligt vara licens, språngrullekostnad och ev. straffavgifter som skulle ha tillkommit om sto+hingstägaren gjort upp och ordnat ärendet.

Fast om det får gå till så är det ju inte nått positivt för hingstägaren alls? Det är ju om nått skulle ske nått som ska drivas mellan stoägare och hingstägare, här har ju ARAB gått in och agerat mot hingstägaren utan något som helst bevis på att stoägaren skulle ha rätt.
I annat fall är det ju bara för stoägare att släppa in sitt sto hos hingsten, skriva på ett avtal utan att hingstägaren vet om detta och påstå att allt gått till som det ska.

Fast om det får gå till så är det ju inte nått positivt för hingstägaren alls? Det är ju om nått skulle ske nått som ska drivas mellan stoägare och hingstägare, här har ju ARAB gått in och agerat mot hingstägaren utan något som helst bevis på att stoägaren skulle ha rätt.
I annat fall är det ju bara för stoägare att släppa in sitt sto hos hingsten, skriva på ett avtal utan att hingstägaren vet om detta och påstå att allt gått till som det ska.

Nu har ju hingstägaren släppt stoet till hingsten - så något slags avtal borde ju finnas. Skriftligt eller muntligt. Om hingstägaren vill ha ekonomisk ersättning för språng får denne hänvisa till det som ev är avtalat. Om Arab har begått ett fel, då får väl hingstägaren kräva Arab på den ersättningen. Nu har ju Arab försökt nå hingstägaren - antagligen för att höra dennes version och då denne inte gått att nå verkar det som att stoägaren fåttfölet registrerat. Jag kan inte tänka mig att det var gratis för stoägaren eller fölägaren. ;-)

Det här icke undertecknade avtalet skulle kunna utgöra ett bevis för att det fanns ett avtal om att stoet betäcktes med hingstägarens samtycke.

Senast ändrad:

Ja det stämmer att jag släppte ihop sto och hingst. Jag skulle få låna hennes sto för att ta ett föl med min hingst men vi såg inte att någon betäckning blev av så hon hämtade hem stoet igen. Men efter att fölen var född och blivit något år först då fick jag reda på omväg att det kommit föl. Enligt avtalet som inte blev påskrivet ska fölen egentligen vara mitt. Om avtalat skulle ha följts så skulle jag vara ägare av fölen men eftersom inga avgifter var betalda osv så skulle jag registrera som svenskridponny....det är det jag tycker är konstigt att hon har kunnat registrera utan avgifter, språngrulla osv. När reglerna (eller vad man ska säga) är dom att det inte går att registrera. Och även att inte jag har blivit kontaktad...att dom säger att dom inte har fått tag i mig på 2år tycker jag är mycket mycket konstigt, jag har fått både brev och mejl från dom under den här tiden, samma nummer har jag haft sedan jag blev ägare på hingsten och det nummret har arab.

Då får du "gå på" avtalsavsikten. Det är grunden för ett avtal. Bäst jag förtydligar. Med avtalsavsikt, som du lägger fram det, är att det är ditt föl. Jag hoppas för din skull att du har ev avtalsförslag att hänvisa till, kanske en mailkonversation eller dylikt. Om du vill gå vidar
e med det.

En annan fråga - har du haft samma folkbokföringsadress? Jag frågar eftersom det är troligtvis den Arab har utgått från.

Senast ändrad:

Ibland skriver du fölet och ibland fölen, handlar det om mer än en avkomma?

Om vi väljer att tro TS, så har ARAB sagt att de försökt nå hingstägaren i två år angående denna registrering.

Men det har hingstägaren inte hört ett ord om, trots att brev och fakturor (?) kommit fram till henne rörande andra saker.
Hon har haft samma adress och samma telefonnummer hela tiden.
Jag tycker det låter som ARAB inte alls försökt få tag i hingstägaren, utan bara sagt så nu, när hon upptäckt registreringen.

Om vi väljer att tro TS, så har ARAB sagt att de försökt nå hingstägaren i två år angående denna registrering.

Men det har hingstägaren inte hört ett ord om, trots att brev och fakturor (?) kommit fram till henne rörande andra saker.
Hon har haft samma adress och samma telefonnummer hela tiden.
Jag tycker det låter som ARAB inte alls försökt få tag i hingstägaren, utan bara sagt så nu, när hon upptäckt registreringen.

+ att någon på ARAB skulle då ha jagat en hingstägare under de två år då det varit som mest jobb med att få stamboken godkänd i och med HNS-FRASA som pågått och tjabblats om. Nästan alla stamböcker har ju varit 'helt stängda' under större delen av 2011, då alla nya godkännande skulle ha varit klara egentligen och om jag inte minns fel så var ju ARAB tvunga att både skriva och och överklaga sin ansökan som egen avelsorganisation.
Dessutom hölls det på å jobbas med det projektet innan, dvs under slutet av 2009, och hela 2010 jobbades det för de allra flesta rasföreningar på att få ihop det som är idag, antingen som egna avelsorganisationer eller som rasföreningen där man har SH som avelsorganisation.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka