Kan du rida?

iNHALE

Trådstartare
När jag stod i duschen nyss funderade jag på hur mycket man egentligen ska kunna innan man, utan att ljuga eller förvränga sanningen, kan påstå att man kan rida.

Tror de flesta ha hört ordspråket "du ska ha ramlat av 100 gånger innan du lärt dig rida" och även om det låter lite halvt ironiskt ligger det ju en viss sanning i det. Att kunna rida, för mig, innebär ju så mycket mer än att bara fysiskt kunna hålla sig kvar på hästen i de olika gångarterna, vilket de flesta klarar, även om de aldrig varit på en häst innan. Det ser kanske inte så fint ut, det vinglar och skumpar, men de ramlar inte av (oftast).

Så nu vill jag ha igång en liten diskussion här. När kan man rida?

Sv: Kan du rida?

Jag tror enligt min mening att man kan rida när andra tycker att det ser bra ut. Eftersom ridningen är så individuell och det egentligen inte finns något "rätt eller fel" är det nog upp till andra att "avgöra" (om man nu kan säga så) Hör du från många håll eller får mycket beröm kan du nog utgå från att kan kan rida :p

För att besvara frågan måste man specificera vad man menar med "kan". Det betder alltså att jag kan ge olika svar på det beroende på vem jag pratar med. Till en som är totalt okunnig om hästar skulle jag säga att jag kan rida. Till min instruktör skulle jag inte våga tänka den tanken.

Jag tycker att man "kan" rida när man förstår vad olika hjälper har för inverkan och kan använda dessa på ett sätt som hjälper hästen att arbeta balanserat och ändamålsenligt. Dessutom tycker jag att man ska kunna hantera en häst ute i skog och mark (därmed inte sagt att man måste kunna hoppa över stockar och sitta kvar på en bockande rodeohäst. Men att utvärdera häst + situation och rida utefter det!).

Första frågan; Nej. :D

Andra frågan; Ingen aning! Eller ja, det är väldigt svårdefinierat. Får återkomma när jag tänkt efter. :)

Oj, en som inte hört det! :O Fick höra det på ridskolan varje gång man åkte av. "Ja, nu är du lite närmare att lära dig rida i alla fall :D"

Jo, det är väldigt svårdefinierat. Var lite inne på banan att du kan rida när du kan rida en häst på ett sätt som inte skadar den och på ett sätt som är bekvämt för hästen, dvs du rycker inte och sliter i munnen, du sitter inte och skumpar som en hösäck i sadeln, du sparkar inte hästen i sidorna när du vill driva den framåt, du slår inte hästen med spöet när den ska gå fortare osv. Men det är rätt svårt att dra nån direkt gräns, när man tänker efter.

Första frågan, då syftade jag på "Kan du rida". ;)

Nej jag anser inte att jag KAN rida. För det kan jag inte, inte om man jämför med förebilder.

Rider man hästen obalanserad så skadar man ju den - långsiktigt. Och det är SKITSVÅRT! att rida en häst balanserad.

Första frågan, då syftade jag på "Kan du rida". ;)

Nej jag anser inte att jag KAN rida. För det kan jag inte, inte om man jämför med förebilder.

Rider man hästen obalanserad så skadar man ju den - långsiktigt. Och det är SKITSVÅRT! att rida en häst balanserad.

Jag som börjar bli trött :o

Kan hålla med där. Kom också i tankar om det här med må ponnyryttare som rider ponnyer på storlek med shettisar. Ibland ser man ju sådana små ryttare där man tänker "gud vad bra de rider". Men hade man sett en vuxen ryttare rida på samma sätt på en stor häst hade man kanske tänkt att denna person har nog inte ridit så länge. Skiljer man på om en person kan rida eller inte beroende på om det är ett barn eller en vuxen? o.O

Antingen kan man rida, bara man vill.
Eller, så kan ingen rida.

Halvfull eller halvtom bägare, typ.

Men EN sak är säker, alla som vill KAN försöka!! :)

Rida ar val nar man slutat aka hast?

Dvs man kan gora mer an vaxla, gasa, bromsa, och styra. ;)

Sa svaret pa fragan maste vara: Jag trillade av iforrigar, sa snart!! ;) Nej, men jag kan rida pa en lagre niva. Ja, det dar med definitioner..

För att besvara frågan måste man specificera vad man menar med "kan". Det betder alltså att jag kan ge olika svar på det beroende på vem jag pratar med. Till en som är totalt okunnig om hästar skulle jag säga att jag kan rida. Till min instruktör skulle jag inte våga tänka den tanken.

Precis.
För mina kollegor på jobbet, som är stumma av beundran över att jag öht vågar sitta på ett så stort och farligt djur :D kan jag absolut rida.

Men om jag ska börja väga mina kunskaper mot dom som JAG tycker "kan rida", så är det tveksamt om jag kan någonting alls :crazy:

Det är samma inom alla sporter tror jag. Är det någon som "kan" åka skidor jämfört med Anja P? Och min man "kan" spela fotboll men det blir inte riktigt samma sak somnär Lionel Messi spelar :angel:

Det beror nog helt på vem man frågar. Och charmen med ridning är ju att man aldrig blir helt fullärd :) Det är det som gör det så roligt, att man hela tiden har saker kvar att lära sig.

Ponera att en häst med sadel och träns på kommit lös i en stor folkmassa. Hästen behöver ridas tillbaka till stallet. Det här är rent teoretiskt, alltså. Man frågar ut i folkmassan "är det någon här som kan rida?"
I den situationen skulle de flesta hobbyryttare svara ja. En person som kan sitta upp, framföra fordonet dvs hästen ( :D ) på ett säkert sätt utan att skada den, tillbaka till stallet. Alltså kan gasa, bromsa, svänga, och även kunna anpassa sig efter hästen ganska fort. T ex fort märka om den är känslig i munnen och anpassa ridningen därefter, etc etc.

Denna ovanstående person kan alltså själv kontrollera hästen, utan att bara sitta och hänga kvar som man kan göra i ett "turridningståg".

Men sen har vi ju också aspekten med att inverka som ryttare, som flera har påpekat. Att hjälpa hästen om den t ex är sned, att se till att den arbetar som den ska under ryttare för att förebygga framtida skador osv. Och det är mycket svårare och tar många år av ridning att komma till. Men man rider ju under tiden för att lära sig.

Jag tycker att man "kan" rida när man förstår vad olika hjälper har för inverkan och kan använda dessa på ett sätt som hjälper hästen att arbeta balanserat och ändamålsenligt. Dessutom tycker jag att man ska kunna hantera en häst ute i skog och mark (därmed inte sagt att man måste kunna hoppa över stockar och sitta kvar på en bockande rodeohäst. Men att utvärdera häst + situation och rida utefter det!).

Bra svar! :bow:

När man kan rida en grundutbildad häst i balans i alla gångarter, anser jag att man kan rida.

Att rida en häst i balans är svårt om man inte lärt sig känna hästens balans, för att känna hästens balans måste man ha hittat sin egna först.

Sen är den en stor skala på hur duktig ryttare man kan vara, man kan även vara olika duktig på olika hästar och olika saker.

En riktigt bra ryttare kan rida vilken gren den vill om den har en häst för den grenen, då det handlar om att kunna kommunicera med hästen och rida i balans.

Jag tycker att man kan rida när man är i balans och är följsam med hästen (man ska kunna rida utan sadel i trav och galopp utan att hålla i sig i något-ha armarna rakt ut och vara avslappnad) ., och man ska kunna rida med mjuka hjälper, tajma eftergifter rätt, kunna inverka på hästen på "rätt" sätt och veta om att man ger hästen en signal, vad för signal man ger och varför man ger den signalen till hästen.

Jag tycker även att man ska klara av att rida olika typer utav hästar. Båda väldigt känsliga, okänsliga, hästar som är framåt, "sega" hästar, nervösa, cool lugna osv.
För mig kan man rida när man vet vad man håller på med helt enkelt.

Jag var även på en föreläsning för inte så länge sen där man tog upp det här. Vi alla var ganska överens om att man måste rida mycket och olika hästar för att bli en duktig ryttare. En person som har ett "vanligt" jobb och rider en timme några dagar i veckan på sin häst kommer aldrig bli en riktigt duktig ryttare.

Jag anser att jag börjar lära mig rida. Jag är på rätt väg! Jag rider ganska många olika hästar, i alla åldrar, olika utbildnings nivåer osv. och jag rider även lektion regelbundet.. så jag börjar helt enkelt lära mig rida ordentligt nu. Jag börjar veta hur jag ska göra för att få hästen att "gå bättre."

Bra fråga. Precis som Jane_Done skulle jag definitivt svara en icke hästmänniska att "Ja, jag kan rida". Men sen är det ju skillnad på att kunna rida, och att kunna rida BRA. Och det defineras olika i olika situationer, och olika beroende på vem eller vad man jämför med. Jämfört med tävlingsryttare i svårklass är jag helt värdelös. Men jämfört med de flesta hobbyryttare är jag nog rätt hyfsad. Jämfört med en nybörjare är jag jätteduktig.

Men för att svara på frågan tycker jag nog att man kan rida när man kan rida de flesta grundutbildade hästar i alla tre gångarter och styra väg och tempo på ett bra sätt.

Man kan börja närma sig att kunna rida, när man inser att ju mer man kan rida, desto mer har man kvar att lära.

;)

När kan man rida?

Jag tycker man kan rida när man klarar av hästen i alla miljöer, när man både kan rida inne och ute. Rida för mig innebär att ha en känsla för hur hästen reagerar på olika saker och att kunna hantera det.

Att bara kunna rida olika rörelser på banan med en utbildad hästen innebär inte för mig att man kan rida. Att rida är mycket mera än bara tekniken.

Jag vet så många ryttare som ligger på msv och som klarar av sina välutbildade hästar inne på banan men som inte klarar av att rida ut en häst, jag tycker inte dom kan rida. Att rida innebär att kunna förutse hästens beteende och kunna förebygga och göra hästen trygg för situationen oavsett vart man är.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag kan inte rida. Jag klarar inte av att rida alla typer i rätt balans och form för den hästen och jag klarar inte av alla situationer.

så då kan du ju vända på det hela för att problematisera det lite, och fråga dig själv:

för att du kan hantera hästen i andra situationer, i skogen och hanteringsmässigt: kan du inte rida den i MSV innanför staketet -

kan du då rida?

:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
31 078
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 463
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar