Kan detta vara en ok sadel?

Sv: Kan detta vara en ok sadel?

Nä, det säger jag absolut inte. Det jag säger är att en westernsadel för 2000 kr (eller någon annan sadel för det priset) är inte ordentligt gjord, och är inte av särskilt bra kvalité.

Nä, det säger jag absolut inte. Det jag säger är att en westernsadel för 2000 kr (eller någon annan sadel för det priset) är inte ordentligt gjord, och är inte av särskilt bra kvalité.

Vilka syntet sadlar är bra då?

Jag tänker som så att eftersom bra läder är dyrt och syntet material är billigt så "borde" en sadel av syntet vara bättre än en av läder för samma pris!?

Jag menar om man tar en kvalitets sadel och har samma bom, men klär den med syntet så borde den ju hamna på kanske en fjärde del av priset!

Bra skrivet!! :bow:
Jag tror knappt att det finns nåt som heter att "vara olydig", det finns alltid en anledning till att en häst gör som den gör.
Sen FINNS det hästar som, hur ont de än har, ändå kämpar och kämpar fast man inte fattar hur de står ut :( har tyvärr sett några exempel på det :cry:

Jag tror knappt att det finns nåt som heter att "vara olydig", det finns alltid en anledning till att en häst gör som den gör.
Efter över 23 år med hästar och de senaste 10 som NH:are så är detta en av de starkaste slutsatser jag kommit till. Hästar tänker inte som oss - de kan inte "jävlas" - de gör helt enkelt det som fungerar. Vill vi att de ska göra något annat får vi se till att underlätta för det och försvåra för det gamla beteendet.

/Camilla

Oj, vad svårt! De är ju helt annorlunda i sitsen så när jag bytte från min Stübben 17" så kändes den här större och bekvämare men vad jag förstår, om jag kommer ihåg rätt, så mäts tummen i själva sitsen istället för som med engelska sadlar, hela bommen?

Hur ser din häst ut över ryggen?

/Camilla

Senast ändrad:

Jag är inte särskilt insatt i syntet-djungeln, men jag tror att den Camilla_H tipsade om är bra. Men den ligger ju rätt högt i pris också, trots att det är syntet. Den skulle nog, precis som hon sa, kostat kring 12000 om den vore i läder.

Jag tror inte att det finns lädersadlar i 2000 kr klassen, det är nog oftast syntet. Om det finns så måste ju lädret vara som papper, bara lädret (om det är bra) går ju på ett par tusen, sen ska en bra bom på.

En bra bom kan gå på uppåt 4000 kr, sen ska ett bra läder, ev syntet på vilket även det kostar en del. Då kan man ju undra hur bra bommen på en 2000 kr sadel är.

Jag har sett några billiga läderwesternsadlar, i 3-4000 kr klassen och det som slår mig är att de ofta är snedsydda, dvs bommen kanske är rätt så rak och fin men ofta trycker skirten framtill in i bogen på ena sidan, vilket ju är mycket irriterande både för hästen och för den som köpt sadeln...

/Camilla

Jag tror inte att det finns lädersadlar i 2000 kr klassen

Jo det finns det!

Om det finns så måste ju lädret vara som papper,

Nä lädret på de jag har sett har inte varit som papper, det är typ 5 mm tjockt och inte stelt:confused:

Visst borde man kunna få tag på en bomprislista;)

Så att man kan räkna ut vad som egentligen kostar vad:smirk:

Jag är inte märkes fixerad och har inte behov av att betala fem tusen för att det sitter ett märke på:mad:

Jag vill "bara" ha en bra sadel ju! att det ska vara så svårt:confused:

Hej!

Har ridit western sen 95. Är inne på min tredje sadel till min arab. Började med en simco från börjes i tingsryd, semiquarterbom. Efter några år blev den för smal i bomvidden till hästen. De är inte så dyra men helt ok kvalitet. 5000-10000kr? Sedan blev det en crates arabian som passar hästen bra men inte mej efter några år. Nu har jag en Premier Fancy Reiner med butterfly skirt. Den passar hästen och mej väldigt bra. 16tum med fullquarterbom.

Köp hellre en beg kvalitetssadel för 8000-10000kr än en okänd billig sadel. Det har inte att göra med priset utan kvaliten. En märkessadel har en bättre uppbyggd bom och bättre läderkvalitet och hållbarhet.

En billigare sadel kan ha en ralidbom, dvs syntetbom el plåtbom. Det sistnämda är det sämsta alternativet.

De dyrare sadlarna har glasfiberklädd träbom med en vikt över 10kg och den äldsta typen av sadlar har råhudsklädd träbom.

Min premiersadel har glasfiberklädd träbom.

Lycka till hur du än gör!

Senast ändrad av en moderator:

Jaha, det har jag inte sett, än. Du får ursäkta då. Finns det att köpa på internet så får du gärna lägga in länk. Är väldigt nyfiken på att se dem.

Oavsett, lädret på en sadel i 2000 kr klassen är inte bra. Jag skulle nog gissa på att ett riktigt bra läder till en sadel går på 2-4000 kr, bara lädret. Jag kan vara helt ute och cyklar, dock.

Jag är inte heller ett dugg märkesfixerad, jag vill ha kvalité, och vissa märken är ju bättre än andra. Då är det i alla fall kvalitén jag är ute efter, inte namnet, även om det nu råkar sitta på sadeln. Det enda jag säger är att man får vad man betalar för.

Leta efter en beg. kvalitétssadel, då är du ett steg på vägen. Sen ska den bara passa dig och hästen, men det är ju en historia för sig ;)

Förmodligen men jag nämde tidigare i tråden en Simco syntet som ligger runt 4000 kr. Har fått för mig att Simco är ett bra märke och 4000 kr är väl inte tok billigt heller.

Oj, vad svårt! De är ju helt annorlunda i sitsen så när jag bytte från min Stübben 17" så kändes den här större och bekvämare men vad jag förstår, om jag kommer ihåg rätt, så mäts tummen i själva sitsen istället för som med engelska sadlar, hela bommen?

Hur ser din häst ut över ryggen?

/Camilla

Svårt att förklara tycker jag. Han börjar få överlinje ordentligt nu. Travare med ganska markerad manke och det har varit det största problemet när jag letade vanlig sadel. Annars har han ganska rak rygg och kräver normal bom men helst då lite normal mot vid bom.

Förstår du hur jag menar?

Jag har inte sett att du nämnde det. Jag rekommenderar ändå att du köper en beg. kvalitetssadel. Det finns några som ligger kring 4000 kr, titta efter det istället.

Big Horn AL är ju med arabbom och kan också ligga bra på nordsvenskar och haflinger, men är din ett varmblod kan det bli problematiskt.

Min hästs rygg är som en tunna, kort, rak och rund samt att han har låg manke. Jag har också testat sadeln på andra rundryggade hästar och där har den legat bra. Risken om din hästs rygg är smalare och om manken sticker upp förut är att sadeln ramlar ner fram. Går kanske att fixa med en built-up pad?`

/Camilla

Jag har inte sett att du nämnde det. Jag rekommenderar ändå att du köper en beg. kvalitetssadel. Det finns några som ligger kring 4000 kr, titta efter det istället.

Men som jag skrivit förut som vill jag ha en lättare sadel alltså blir det en syntet. Vill inte ha 10-15 kg sadlar av flera anledningar. Och mig veterligen så är alla lädersadlar tyngre än tex synteten som ligger på 3-4 kg.

Big Horn AL är ju med arabbom och kan också ligga bra på nordsvenskar och haflinger, men är din ett varmblod kan det bli problematiskt.

Min hästs rygg är som en tunna, kort, rak och rund samt att han har låg manke. Jag har också testat sadeln på andra rundryggade hästar och där har den legat bra. Risken om din hästs rygg är smalare och om manken sticker upp förut är att sadeln ramlar ner fram. Går kanske att fixa med en built-up pad?`

/Camilla

:) Ja någon tunna är inte min pojk. Får klura lite så får jag se vad det blir. Är inte superaktuellt just nu i alla fall.

Ja, det finns syntetsadlar som är av bra kvalitét, kring 4000 kr beg. Då tänker jag främst på den som Camilla_H tipsade om. Men fortfarande, en bra sadel och mycket vikt är bättre än en dålig sadel med mindre vikt i.

Senast ändrad:

Ja, det finns syntetsadlar som är av bra kvalitét, kring 4000 kr beg. Då tänker jag främst på den som Camilla_H tipsade om. Men fortfarande, en bra sadel och mycket vikt är bättre än en dålig sadel med mindre vikt i.

Ja då får jag väl strunta i en western sadel då:( eftersom jag bara har en arm som är användbar så kan jag omöjligt ha en tung sadel:( jag vet att tunga sadlar ligger bättre men jag har ju inget val, jag måste ju ha en bra sadel som är lätt.

Ja då får jag väl strunta i en western sadel då:( eftersom jag bara har en arm som är användbar så kan jag omöjligt ha en tung sadel:( jag vet att tunga sadlar ligger bättre men jag har ju inget val, jag måste ju ha en bra sadel som är lätt.

Klart att det måste fungera med en lätt westernsadel. Alla i syntet kan inte vara värdelösa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: mackan
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Blue
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈