Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä, det säger jag absolut inte. Det jag säger är att en westernsadel för 2000 kr (eller någon annan sadel för det priset) är inte ordentligt gjord, och är inte av särskilt bra kvalité.
Efter över 23 år med hästar och de senaste 10 som NH:are så är detta en av de starkaste slutsatser jag kommit till. Hästar tänker inte som oss - de kan inte "jävlas" - de gör helt enkelt det som fungerar. Vill vi att de ska göra något annat får vi se till att underlätta för det och försvåra för det gamla beteendet.Jag tror knappt att det finns nåt som heter att "vara olydig", det finns alltid en anledning till att en häst gör som den gör.
Jag tror inte att det finns lädersadlar i 2000 kr klassen
Jo det finns det!
Om det finns så måste ju lädret vara som papper,
Nä lädret på de jag har sett har inte varit som papper, det är typ 5 mm tjockt och inte stelt
Jag skulle inte köpa den. Satas på en bra sadel så får du dessutom en glad häst att rida.
Nä, det säger jag absolut inte. Det jag säger är att en westernsadel för 2000 kr (eller någon annan sadel för det priset) är inte ordentligt gjord, och är inte av särskilt bra kvalité.
Oj, vad svårt! De är ju helt annorlunda i sitsen så när jag bytte från min Stübben 17" så kändes den här större och bekvämare men vad jag förstår, om jag kommer ihåg rätt, så mäts tummen i själva sitsen istället för som med engelska sadlar, hela bommen?
Hur ser din häst ut över ryggen?
/Camilla
Jag har inte sett att du nämnde det. Jag rekommenderar ändå att du köper en beg. kvalitetssadel. Det finns några som ligger kring 4000 kr, titta efter det istället.
Big Horn AL är ju med arabbom och kan också ligga bra på nordsvenskar och haflinger, men är din ett varmblod kan det bli problematiskt.
Min hästs rygg är som en tunna, kort, rak och rund samt att han har låg manke. Jag har också testat sadeln på andra rundryggade hästar och där har den legat bra. Risken om din hästs rygg är smalare och om manken sticker upp förut är att sadeln ramlar ner fram. Går kanske att fixa med en built-up pad?`
/Camilla
Ja, det finns syntetsadlar som är av bra kvalitét, kring 4000 kr beg. Då tänker jag främst på den som Camilla_H tipsade om. Men fortfarande, en bra sadel och mycket vikt är bättre än en dålig sadel med mindre vikt i.
Ja då får jag väl strunta i en western sadel då eftersom jag bara har en arm som är användbar så kan jag omöjligt ha en tung sadel jag vet att tunga sadlar ligger bättre men jag har ju inget val, jag måste ju ha en bra sadel som är lätt.