Kan detta vara en ok sadel?

Sv: Kan detta vara en ok sadel?

Okej. Eftersom att du tydligen har så mycket emot att jag rider min 4-åring med bomfritt, ska jag nog förklara.

Jag har en Barefoot Cheyenne med en Skito Equalizer-pad. Sadeln sitter perfekt och glider inte alls, trots att sadlar gärna glider fram på henne då hon inte har någon manke.
Padden ger en ordentlig tunnel till hennes ryggrad, då jag senast idag kände med fingrarna under tunneln för att se om det tryckte (i skritt, när hon rörde sig ordentligt, hon hade bråttom efter den andra hästen). Padden var inte ens nära att klämma mina fingrar = sadeln sitter flera centimeter ovanför hästens manke hela tiden, när hästen rör sig.
Hästen trivs otroligt bra i sadeln. Hon är ganska kräsen med sadlar och snubblar, stapplar och är svår att sadla med en dålig sadel och går inte fram ordentligt, men med denna går hon med långa, fria steg och sätter bakbenen väl under sig. Hon går fritt och avslappnat med hela kroppen på alla underlag.
Varför ska jag då byta sadel??

Jag har inte alls något emot att du använder bomfri sadel på din häst, jag har aldrig sett din häst och har ingen aning om vilka muskler den har eller inte har.

Vad jag har sagt är att jag inte tycker bomfritt är bra att använda till omusklade hästar!

Jag har heller inte sagt att du ska byta sadel! Var kan du utläsa det?

Och det är väl helt självklart att din häst inte tycker om en dålig sadel!
Vilken häst gör det?

Tycker du att den är bra?

Trådkapar lite då. OM man vill ha en lätt helst i syntet är detta: http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/1244 inget bra val då? Är det bättre att köpa en Simco? De har en syntet som jag tycker är snygg.

Jag tycker att den är bra.:) Det kanske inte är ngn kvalitetssadel men den är perfekt att rida i skogen med för då behöver man ingen super dyr, jätte snygg sadel inte för att jag inte tycker att min sadel är ful men det finns ju snyggare i läder. :p Jag tkr då helt klart den är värd sitt pris. Jag har köpt den från en butik i Luleå vars den bara kostade 2000;- fans även en liknande i läder men jag tog i syntet mest för att det inte är lika mkt jobb med den...:D

Som sagt, satsa på en beg. kvalitetssadel.

Problemet är att de flesta lädersadlar väger ca 15 kg och det gillar varken jag eller hästen så mycket. Eftersom jag själv vägen endel så skulle jag inkl.sadel landa på runt 90 kg och det vill jag inte att min häst ska behöva släpa på flera timmar om dagen.

Jag tycker att den är bra.:) Det kanske inte är ngn kvalitetssadel men den är perfekt att rida i skogen med för då behöver man ingen super dyr, jätte snygg sadel inte för att jag inte tycker att min sadel är ful men det finns ju snyggare i läder. :p Jag tkr då helt klart den är värd sitt pris. Jag har köpt den från en butik i Luleå vars den bara kostade 2000;- fans även en liknande i läder men jag tog i syntet mest för att det inte är lika mkt jobb med den...:D

Kom det med sadelgjord eller blev man tvugen att köpa till det?

Jag tror att din häst mår bättre med 90 kg på ryggen och en bra sadel, än 80 kg på ryggen och en dålig sadel.

Jag har en Big Horn Arabian Light där halva sadeln är i syntet. Det finns en på radannonserna här (Equippa) just nu för 3.500 kr. Jag köpte min begagnad för 5000 för sådär 4 år sedan och är fortfarande helnöjd med sadeln.

Den sadeln har garanterat bättre bom än den du hittade.

/Camilla

Hej
Jag har en Abetta Beartrap från Börjes, kostade typ 4000. Ett bra amerikanskt märke, billig för att dom har klätt sadeln i syntet och inte i läder.
Bekväm och bra tycker jag och jag gillar skarpt att den inte väger så mycket, den väger bara typ 3½ kg. Jag har den på min arab med en arabpadd, också från Börjes.

Enda felet är att såna sadlar har inget vidare andrahansvärde antar jag men å andra sidan har man inte lagt ut två månadslöner på att köpa dom :crazy:

Jag skulle alltså rekommendera att du kikar på en sån om du är intresserad av en bra budgetsadel och gillar syntet.

Var och tittade på Hööks, var inte imponerad av någon sadel tyvärr:crazy:

Big Horn Arabian Light är en riktigt bra sadel. Priset ligger runt 8000 kr och med tanke på att halva sadeln är i syntet skulle den antagligen ligga runt 12.000 kr om den var helt i läder, bara för att den då också skulle tilltala fler, konservativa westernryttare.

Varför jag vet att det är en bra sadel är förstås för att jag har en själv och har varit mycket nöjd med den i fyra år, även om jag fick lov att hänga den på hyllan för distansridningen efter 2 år då min häst växte ur den. Nu används den enbart för westerntävlingar men jag skulle inte sälja den. En sadelmakare har kortat bommen på min då min häst är väldigt kort i sadelläget och hon tyckte också att bommen var bra och även sadeln i övrigt.

Jag vet också att flera distansryttare rider i denna sadel då den är anpassad för araber och är lätt och skön att rida i (MYCKET skön!).

/Camilla

Stämmer det? Finns verkligen de hästarna eller är det ryttaren som missar signalerna?

Heta hästar misstas ofta för att vara såna, dvs att de är heta till personligheten. Jag tror att många av dem faktiskt flyr från sina sadlar (eller sina bett) och det enda sätt de har att visa det på är att springa fort. Jag har egna exempel på hästar som blivit lugnare av att byta sadel eller bli riden bettlöst (vilket ju tarvade en massiv övertalning av ryttaren som knappt kunde hålla hästen på bett.. ;)).

Så hästar har nog bara olika sätt att tala om att något inte är bra. Det gäller som ryttare att vara lyhörd för de signalerna och inte genast bortförklara dem som olydighet eller annat.

/Camilla

Stämmer det? Finns verkligen de hästarna eller är det ryttaren som missar signalerna?

Heta hästar misstas ofta för att vara såna, dvs att de är heta till personligheten. Jag tror att många av dem faktiskt flyr från sina sadlar (eller sina bett) och det enda sätt de har att visa det på är att springa fort. Jag har egna exempel på hästar som blivit lugnare av att byta sadel eller bli riden bettlöst (vilket ju tarvade en massiv övertalning av ryttaren som knappt kunde hålla hästen på bett.. ;)).

Så hästar har nog bara olika sätt att tala om att något inte är bra. Det gäller som ryttare att vara lyhörd för de signalerna och inte genast bortförklara dem som olydighet eller annat.

/Camilla

:bow::bow::bow:

Hej
Jag har en Abetta Beartrap från Börjes, kostade typ 4000. Ett bra amerikanskt märke, billig för att dom har klätt sadeln i syntet och inte i läder.
Bekväm och bra tycker jag och jag gillar skarpt att den inte väger så mycket, den väger bara typ 3½ kg. Jag har den på min arab med en arabpadd, också från Börjes.

Enda felet är att såna sadlar har inget vidare andrahansvärde antar jag men å andra sidan har man inte lagt ut två månadslöner på att köpa dom :crazy:

Jag skulle alltså rekommendera att du kikar på en sån om du är intresserad av en bra budgetsadel och gillar syntet.

:) Det var en sådan jag funderade på att köpa. Skitsamma om de har dåligt andrahandsvärde. Är sadel skön att rida i och ligger bra på hsäten så är det de viktigaste.

Jag har en Big Horn Arabian Light där halva sadeln är i syntet. Det finns en på radannonserna här (Equippa) just nu för 3.500 kr. Jag köpte min begagnad för 5000 för sådär 4 år sedan och är fortfarande helnöjd med sadeln.

Den sadeln har garanterat bättre bom än den du hittade.

/Camilla

Hur mycket väger en sådan sadel? Finns de i olika bomstorlekar?

Jag kommer inte ihåg vad den väger men den känns lätt. Undra om den inte väger typ 5 kg utan pad? Nej, den finns inte i olika bomstorlekar utan bara i arabbom och 15" säte.

/Camilla

Jag kommer inte ihåg vad den väger men den känns lätt. Undra om den inte väger typ 5 kg utan pad? Nej, den finns inte i olika bomstorlekar utan bara i arabbom och 15" säte.

/Camilla

Hur stor är den om man jämför bomstorlek med en engelsk sadel?

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: mackan
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Blue
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar