Kan det stämma?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare lbb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 4 214

lbb

Trådstartare
Idag försörjer 100 anställda/egenföretagare 80 personer.
Förutom sig själva.....kan det hålla i längden:confused:

Nja 2017 var det väl ca 50%.som är i sysselsättning.enligt scb . Men med tanke på befolkningsutvecklingen lär vi nog snart närma oss de 80. Folk börjar jobba allt senare, slutar allt tidigare och sjukskrivningar, vaddagar o föräldraledighet ska ju betalas + att arbetslösheten stiger med större andel nyanlända...
900.webp

Pensionärer försörjs till största delen av sina på olika sätt gjorda avsättningar av pengar till pensionssystemet.
Barn försörjs primärt av sina föräldrar.
Studenter försörjs till stor del med lån som de sedan betalar från sin egen framtida inkomst, alt. med eget arbete parallellt.

Vad menar du att vi skulle göra om vi inte hade en organiserad omfördelning över tid mellan arbetsmarknadsmässigt produktiva och inproduktiva åldrar i livscykeln?

Du behöver nog vara tydligare med vad du egentligen menar med X "försörjer" Y i ditt påstående.

Pensionärer försörjs till största delen av sina på olika sätt gjorda avsättningar av pengar till pensionssystemet.
Studenter försörjs till stor del med lån som de sedan betalar från sin egen framtida inkomst, alt. med eget arbete parallellt.

Vad menar du att vi skulle göra om vi inte hade en organiserad omfördelning över tid mellan arbetsmarknadsmässigt produktiva och inproduktiva åldrar i livscykeln?

Du behöver nog vara tydligare med vad du egentligen menar med X "försörjer" Y i ditt påstående.
Lite provokativt så pekade jag på det faktumet att allt färre ska försörja allt fler. Det är ju självklart att föräldrar ska sörja för sina barn, både själva och via skatt sedeln. Det gäller även vård o omsorg för dem som behöver det. En stor del pensionärer klarar sig inte på pensionen utan får tillskott i form av olika stöd. Vad det betyder med en åldrande befolkning inser nog de flesta. Till detta kommer nyanlända som aldrig uppnår break even utan ligger på ett minusnetto, pga av få arbetade år och stor andel bidrag i sin försörjning. Vi ska naturligtvis ha vårt skyddsnät, pekar bara på att vi måste se över finansieringen och rätten till detta.

Jag tycker den här rapporten är intressant. Se figuren på sid 11.

https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-525-8.pdf
Ja, den visar att antalet individer i arbetsför ålder ökar. Men problemet är ju, det gäller inte bara att vara i arbetsför ålder, det gäller ju att ha ett lönearbete eller på ngt annat produktivt sätt förtjäna sitt uppehälle + dem man ska försörja. Och utvecklingen pekar ju på allt färre sk hjälparbeten, allt högre kompetenskrav vilket gör det allt svårare för outbildade att få jobb. På sjuttiotalet när jag läste ekonomi, så talade vi om ett 2/3 samhälle. Där 1/3 lever riktigt gott, 1/3 får slita för ett drägligt liv och 1/3 är utslagen och lever på bidrag i en nära nog vegetativ tillvara pga brist på resurser. Vi verkar vara på väg dit idag. Tittar du på pensionärerna så har en stor del det förbaskat bra, bra pensioner, ett uppbyggt kapital som ger dem både trygghet och frihet, Sedan en mellangrupp som har så de klarar sig och till slut fattigpensionärerna som alltid har för mycket månad kvar när pengarna är slut.

Senast ändrad:
Till det kommer att Vi har idag en sysselsättningsandel på ca 70% av den arbetsföra befolkningen Det betyder att dessa 30% arbetslösa ska tas ifrån gruppen 20-65 och tillföras den försörjda gruppen så en kraftig revidering av antingen inkomsterna till systemet eller utgifterna från systemet är en nödvändighet tämligen snart

Nja om pensionen. Inkomstpensionen finns inga avsatta pengar utan de betalas av nuvarande löntagare till nuvarande pensionärer.

Inkomstpensionssystemet är ett fördelningssystem: pensionsavgifterna som betalas in under året finansierar samma års pensionsutbetalningar. Pensionsavgiften bokförs som en pensionsrätt på individens konto, men alltså utan någon motsvarande fondering. Om inbetalade avgifter inte räcker till pensionsutbetalningarna täcks underskottet av medel ur systemets buffertfond. Buffertfonden består egentligen av fyra självständiga fonder: Första – Fjärde AP-fonden4 . Premiepensionssystemet tillkom i samband med reformeringen av pensionssystemet. Motiv för införandet var bl.a. att det innebär en viss riskutjämning på så sätt att ålderspensionen kommer att påverkas både av standardutvecklingen i samhället och av kapitalavkastning. En annan argumentation för ett premiereservsystem utgick från stabiliteten: pens- 4 Dessutom finns Sjätte AP-fonden som är en tillgång i inkomstpensionssystemet, men som varken tillförs avgifter eller betalar ut pensioner. 9 ionsrätterna fonderas och motsvarar därmed individuella förmögenheter som är civilrättsligt skyddade. Därmed undviks osäkerheten i att pensionen baseras på ett socialt kontrakt. Vidare framhölls att ett premiereservsystem är ekonomiskt stabilt, pensionernas finansiering är säkrad utan att avgiften behöver höjas. Flera av de inslag som kännetecknar det försäkringsmässiga premiepensionssystemet ingår i inkomstpensionens utformning.

Det betyder att delar av dagens pensionsutbetalningar inte är finansierade utan betalas av dagens skattebetalare.

Nja om pensionen. Inkomstpensionen finns inga avsatta pengar utan de betalas av nuvarande löntagare till nuvarande pensionärer.
Eller nu betalar vi väl både vår egen kommande och nuvarnade pensionärers redan intjänade pension.
Men i den framtid som @lbb oroar sig för ska det i princip vara så när övergången är genomförd fullt ut.
Jag principförenklade för att vara kortfattad och fokusera på inläggets huvudpoäng.

Räknas studenter in som arbetslösa? I vissa mätningar gör de det, även om de studerar på 100%
När man ska räkna på hur många som försörjer så blir det väl så att de som skattar för inkomst av tjänst, verksamhet eller kapital räknas som försörjande och resten blir försörjda...

När man ska räkna på hur många som försörjer så blir det väl så att de som skattar för inkomst av tjänst, verksamhet eller kapital räknas som försörjande och resten blir försörjda...
Då tycker jag att det blir en liten skev diskussion. Visst kan man räkna att studenter blir försörjda, men de betalar tillbaka sin försörjning och kommer antagligen tjäna mer, betala mer i skatt, och därmed ge tillbaka :)

Då tycker jag att det blir en liten skev diskussion. Visst kan man räkna att studenter blir försörjda, men de betalar tillbaka sin försörjning och kommer antagligen tjäna mer, betala mer i skatt, och därmed ge tillbaka :)
Det gör ju barnen med ;) men när man vid ett visst givet tillfälle ska räkna dem som betalar notan
Så är det ju bara de som ska räknas

Det gör ju barnen med ;) men när man vid ett visst givet tillfälle ska räkna dem som betalar notan
Så är det ju bara de som ska räknas
Jo, men då uppstår ju frågan att hur du räknar är beroende på vad du vill ha reda på.
Du berättar ju inte varför du vill räkna på just det sättet och vad du vill uppnå med det eller vad som är din avsikt att belysa/analysera ur vilket perspektiv/för vilket ändamål.

Så räknadas det för det är det räknesätt som jag valt... Jaha. :cautious:

Fast då kan man ju räkna arbetslösa osv som "icke försörjda" också för förhoppningen är att även dessa personer försörjer sig själva + betalar tillbaka. Vem ska man räkna som försörjd?

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare... 9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 171
Senast: EZMK
·
Samhälle Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och känna, men spontant känner jag mig allt lite rånad, men kanske borde jag känna mig stolt... 2
Svar
36
· Visningar
3 259
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 544
Senast: Ullmerkott
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka