kan dåligt humör gå i arv?

Sv: kan dåligt humör gå i arv?

själv så anser jag att "dåligt humör" inte går i arv.
men en dominans eller dåligrespekt till människor kan fölet snappa upp under den tid den går med sin mamma, så...
men nej jag tycker inte man ska avla på hästar som har ostabilt lynna, emn en "tjurig" häst kan det som tidigare sagts finnas MÅNGA anlednignar till....

Frågan är hur mycket som är genetiskt och hur mycket som är fostran. Om man gör embryotransfer med ett ägg från ett grinigt sto så kan man nog få veta, eller om man föder upp med nappflaska eller surrugatmamma.. Sedan kan ju humör säkert gå i arv pga omständigheter som hormoner i obalans och fysiska svårigheter. Intressant fråga..
Det kan ju säkert vara att även en häst har en mindre hjärnskada, som kan påverka humör, jag vet inte..
U

Nu när vi pratar stammar så måste jag fråga lite på skoj, jag praktiserade på ett travstall ett tag och träffade en ung herre med ett fasligt temperament, stor och ganska tjusig. Har alltid undrat vart han fått sitt temperament ifrån, han är nämligen den mest osympatiska häst jag jobbat med. TYvärr dog han ung och jag vet inte vad som format honom, tänker inte lägga ut namn med tanke på eventuella berörda, men stammen borde jag kunna lägga ut en del av utan att det skulle vara påhopp.. hoppas jag..
Om jag hittat rätt häst på Blodbanken ska han vara e. Big Spender-Colonel Rodney-Zipson . Är det en stam som anses som trevlig eller mindre trevlig ur temperamentssynpunkt?
Den raraste i stallet då var en som jag tror hade kunnat bli en ganska trevlig ridhäst, liknade en andalusier och var otroligt trevlig personlighet, gick gladerligen "i form" fast han var i full träning som travhäst: e. Ex Hammering - Rikitikitavi - Patton Hannover.
Som sagt, jag är inte ett dugg bevandrad i travstammar men kan inte sluta förundras över dessa individer. Hade varit tacksam för svar
U

När ska folk fatta att ston är STON och att i stort sett alla ston är griniga så kärringar? :rofl:

Har heller aldrig haft ett grinigt sto. Båda mina har varit gudasnälla. Väldigt fogliga, inte det minsta envisa. Likadant med min stallägares alla ston.

Har bara haft kontakt med ett jobbigt sto i mitt liv som jag skulle beskriva som grinig, men det var en tävlande travhäst i toppkondition, ju värre hon var desto bättre var formen.

När hon vann i Silverdivisionen var hon som en spottkobra. :p

Big Spender-barn är opålitliga, helt klart. (även barn-barn osv)

Mitt 3-års sto sto är en kanontrevlig häst med super temperament. :)
I :love: my horse

Vi hade för några år sedan en fölmärr efter Big Spender.
Mellan öronen var inte riktigt alla hemma.

Dum åt andra hästar, dum åt sin unge och dum åt folk.
Ungarna blev ganska stressiga och blev inte häst förrän ett par månader efter avskiljning.

Men hon var ju snygg att titta på.
Hennes mamma var efter Nevele Pride så där hade man "korsat" hej vilt..:D

AM

När ska folk fatta att ston är STON och att i stort sett alla ston är griniga så kärringar? :rofl:

Detta var det absolut det DUMMASTE jag har läst på bra länge!:confused::confused:

Ingen av alla de ston jag har ägt eller fött upp har varit varken sura eller tvära, däremot underbara ridhästar, fantaskt arbetsvilliga.

min häst är väldigt sur och tvär, lika med hennes dotter.

har hört om andra hästar som är efter samma hingst som oxå är sura, tvära och jobbiga att hantera.

är det nått genetisk i så fall? då nästan alla har olika ägare och uppfödare, kan man ju inte skylla allt på de.

pappan är dessutom travhingst, finns det nåt i det?

Det kan faktiskt vara så enkelt att ditt sto inte trivs i stallet där hon står, eller att hon inte trivs i flocken hon går i.
Att vara sur och tvär, är ett sätt att tala om för dig som ägare att något inte är bra.
Hade jag varit dig, så stå en timme eller två utanför hagen eller titta igenom ett stall fönster, för att se vad som händer i hagen, hur hästarna behandlar henne. Titta över foder rutinerna. Någonting trivs hon inte med.
Vi behöver bara se till oss människor om någon av våra närmaste är sura och tvära så frågar vi också om det är någonting som inte är bra.
Likaväl som vi själva kan se om personens tillvaro inte är bra och då vet man orsaken till varför.

Självklart ta fölet efter hennes beteende.

Mr Spender var ju efter Big Spender. Han var inte elak eller dum i huvet som några andra kanske har tyckt så om han. Han var lite speciell o reserverad mot män. Både herrn o jag kom bra överens med varandra. Snäll att hantera och väldigt kelsjuk.
Han kunde inte ens gå bredvid andra valacker/hingstar i hagen, för då plockade han upp hagstolpar!
Han ville bara ha ston inärheten. Då gick min märr där bredvid.

Mr Cool, son till Mr Spender, var värre än sin egen far. Som 2-åring var han inte så lätt men jag gillade honom skarpt. Väldigt trygg i sig själv o hade ett stenhårt psyke.
Helt OK att hantera. Att leda honom fick man vifta med grimskaftet så inte han skulle hugga en eller stå på bakbena.

Dom sa att Mr Cools mor var lite "egen", kanske därför.... Jag funderar på att alla ston är ju lite olika. Inte dumma i huvet, men jag upplever dem som riktigt smarta o vet vad dom vill.

Det är ju samma sak med oss människor! Häromdan fick jag höra av min styvfar att jag o min shettis är väldigt lika! Envisa & vrånga, dessutom ... :banana:
Kvinnor sägs vara bitchiga, ibland är dom riktigt bra o ha medan karlar duger till nåt annat ... :angel:

Vi hade för några år sedan en fölmärr efter Big Spender.
Mellan öronen var inte riktigt alla hemma.

Dum åt andra hästar, dum åt sin unge och dum åt folk.
Ungarna blev ganska stressiga och blev inte häst förrän ett par månader efter avskiljning.

Men hon var ju snygg att titta på.
Hennes mamma var efter Nevele Pride så där hade man "korsat" hej vilt..:D

AM

Denna var också ganska tjusig, stor och svart.. Men sparkade på alla håll som gick att sparkla på och bitas kunde han minsann också ;). Stor som ett hus och hade lååånga ben så det var intressant att sköta om honom... Bara att få på grimman var en intressant uppgift..
U

Jag tror absolut att ston besitter kvinnlig list, och inte har något emot att bli lite lagom uppvaktade. Jag kan bli ganska tjurig om jag blir orättvist behandlad och jag misstänker att en del ston kräver rättvisa, alltså deras egen ;). Mitt sto kan vara bossig (och vaktar allt som är "hennes")mot andra hästar (bara hot)iallafall nu när hon är dräktig, men hon är en nallebjörn mot människor. Jag älskar alltså ston och har ingen anledning till att ändra inriktning.. ;)
U

Alltså jag tror INTE att det är genetiskt utan snarare socialt, alltså fölet tar efter stoets beteende.
Att en häst skulle födas elak tror jag inte ett dugg på!!!

Alltså jag tror INTE att det är genetiskt utan snarare socialt, alltså fölet tar efter stoets beteende.

Håller enbart delvis med att ungen präglas under den tiden den går med mamman.
Men så pass många "osociala" märrar har vi haft att vi kan säga att ungarna "bättrar" sig då då kommer bort från mamman och är uppe på lösdriftarna med jämnåriga.
Många "småligister" har fått veta hut av sina kompisar och på det viset rättat sig.

Att en häst skulle födas elak tror jag inte ett dugg på!!!

Både Nevele Pride och Wall Street Banker föddes som dom var senare. Båda mycket farliga vid hantering.
Och vi har själva testat linjeavel på Arnie Almahurst. Garanterat katastrof.

Men så har vi undantagen. Snälla mammors vars föl har hiskeliga pappor och där är det tveklöst genetiskt.
Ungarna där är extremt egna och i fel händer blir dom jäkligt elaka.
Vi har haft några sådana. Det lustiga är att olika mammor som betäcks med samma hingst har fått "små vrånga" och senare dumma ungar. Kastrering är alltid ett måste på sådana.
Vissa hingstar lämnar snällare stoföl men halvlömska hingstföl.
Och tvärt om.

Måste tillägga att vi själva aldrig haft större problem med dessa vassa avkommor men ögonen i nacken är alltid bra.
Eller vad sägs om en ett och etthalvt årig hingst som styr en flock två och treåriga hingstar??
Det krävs en del "galna gener" för att bli sådan..:D

Och nu är jag mycket medveten om skillnaden mellan en skarp avkomma, en intelligent avkomma och en elak avkomma.

AM

Jag har ett avelssto som är en av de snällaste hästar jag har träffat, hon står i ett stall med sex andra avelsston, alla med mycket gott temperament. Stona har en rangordning i hagen och kan köra bort varandra enligt denna, men hanteringsmässigt är i alla fall alla ston i denna flocken mycket snälla. Jag har haft två avelsston innan som även de har varit mycket snälla.

Till ts: Nu har mitt nuvarande sto bara fått två föl hittills med två olika fäder, men de är som natt och dag temperamentsmässigt. Båda är snälla hästar, men den första (åring nu) var som föl och är fortfarande väldigt cool och nästan åt det loja hållet medan nr.2 är igång i stort sett hela sin vakna tid och är mycket alert och reaktionssnabb. Jag vet ej om det är så att nr 1 ärvt sin mammas temperament och nr 2 sin fars temperament? Modern är generellt en cool häst förutom när man red henne, då kunde hon blixtra till.

När ska folk förstå att valacker är tråkiga och viljelösa, och när dom väl har vilja så använder dem den på fel sätt och helt utan anledning. Jag har hellre ett sto med personlighet och vilja även om man ibland måste kämpa för att få "dem med sig". Tur att smaken är som baken, skulle aldrig välja att ha en valack före ett sto. :smirk: Dem flesta har väl hört uttrycket: "Ett bra sto är bättre än en bra valack." :cool:

nu är det såhär att cairo själv har sto, så tror knappast det var så hon menade. :smirk:

sen är alla som tycker att valacker är tråkiga och förutsägbara och uten personlighet mkt välkomna att hälsa på mina två... :cool:

Inte mitt sto heller! Hon är helt underbar! Lite grinig just under brunst..men annars inget! Och absolut inte det sto't jag hade innan..hon gjorde fan ingen fluga förnär!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 403
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 067
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka