kamphund/hundar

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare indiantattoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 5 074
I

indiantattoo

Någon som har kamphund? Har själv en amerikansk bulldog. Alla välkomna i denna tråd även om du inte har kamphund!:p

Sv: kamphund/hundar

Tror inte det är så många här som har kamphundar faktiskt.
men däremot finns det flera som har olika bull och terrier raser!

I vilken klubb/stambok är din AmBull reggad i?

Själv har jag aldrig träffat en kamphund, däremot flera av de raser som deathworship tar upp.

Det är ju en benämning på en viss typ av hund ex amstaff . Det är ju samma sak som man säger vilka har brukshund ja då svarar dom som har rottweiler , schäfer o.s.v.

Men det är faktiskt inte sant. Ordet kamphund ska bara användas för hundar som aktivt tränas/tävlas i kamp, och då oavsett ras.

Själv har jag 6 st Amstaffar hemma, som alla förvisso har kamphundar långt bak i generna, men som allihopa är aktiva sällskapshundar.

Jag tycker att det lexikonet är under all kritik. Läser man om vilka raser som tas upp så får man intrycket av att det är fåtal utpekade raser som har kampbakgrund. Sanningen är dock att det finns betydligt fler raser som dessutom i vissa fall har högre registreringssiffror än de nämnda raserna(t ex Boxer).

Problemet med att använda ordet kamphund är att det finns fler än en definition av ordet. Inom hundvärlden har det traditionellt betecknat en ras som tidigare har använts i någon form av kamp med andra hundar och/eller djur. I media har ordet blivit synonymt med mördarhund och används för att beskriva hundar som oprovocerat attackerat och svårt skadat människor/djur. Skillnaden mellan dessa två defintitioner gör att det blir svårt att använda ordet korrekt då det beroende av definitionen har olika innebörd.

Det är därför som det är allra bäst att inte använda ordet! Folk tolkar allting helt olika ändå, så jag väljer att inte svara ja på frågan om jag har kamphundar - som kommer allt som oftast.

Jag menar så klart inte sådana hundar som har använts i kamp!

OBS: NÄR JAG SKRIVER KAMPHUND SÅ MENAR JAG SJÄLVKLART INTE ATT HUNDARNA SKA HA ANVÄNDS I KAMP!!!!! UTAN MER SOM EN TERM FÖR AMSTAFF OSV. PRECIS SOM BRUKSHUND DÅ MAN INKLUDERAR SCHÄFER!:confused:

Nu råkar ju Schäfer vara en brukshund, o har så varit ganska länge, de avlas på bruksegenskaper.
Amstaff o andra sidan har aldrig varit en kamphund o har aldrig avlats på egenskaper som är viktiga för kamp.

Där kan jag tyvärr inte hålla med dig om den punkten! Amstaff har använts till kamp! En amstaff som var aggressiv mot ägaren avlivades direkt. Men dom har använts till hundkamp.

Att enstaka hundar av en viss ras använts till kamp är ganska ointressant.
Kampavlade hundar ger sig inte på människor, de som gör det avlivas direkt. Amstaffs har aldrig avlats till kamp.

Vad du håller med om o inte är lika ointressant eftersom du verkar ha 0 kunskap i ämnet, btw så är Ambulls inte heller kamphundar o har inte varit det heller.

Det är nog du som behöver uppgradera dig lite :D. www.wikipedia.se kanske? Eller svenska kennel klubben? Det är likadant som om jag säger collie nej det är ingen vallhund

Att enstaka hundar av en viss ras använts till kamp är ganska ointressant.
Kampavlade hundar ger sig inte på människor, de som gör det avlivas direkt. Amstaffs har aldrig avlats till kamp.

Vad du håller med om o inte är lika ointressant eftersom du verkar ha 0 kunskap i ämnet, btw så är Ambulls inte heller kamphundar o har inte varit det heller.

Amstaffen innan 1936 var samma ras som american pitbull. Så visst är det samma skrot o korn.

Bara för man sminkar en gris gör ju inte den till nåt annat än en gris

Det är nog du som behöver uppgradera dig lite :D. www.wikipedia.se kanske? Eller svenska kennel klubben? Det är likadant som om jag säger collie nej det är ingen vallhund
Nej Collie är inte en vallhund, den har inte avlats på vallegenskaper sedan förra centennieskiftet, dvs när hundutställningar infördes.

Amstaffen innan 1936 var samma ras som american pitbull. Så visst är det samma skrot o korn.

Bara för man sminkar en gris gör ju inte den till nåt annat än en gris

Lite fel där, innan 1936 existerade inte Amstaffs, man valde ut några Pitbulls o utifrån dem skapade man rasen.

Nej Collie är inte en vallhund, den har inte avlats på vallegenskaper sedan förra centennieskiftet, dvs när hundutställningar infördes.

Lite fel där, innan 1936 existerade inte Amstaffs, man valde ut några Pitbulls o utifrån dem skapade man rasen.

Skrev att innan 1936 så var amstaff pitbull.

Men varför använder man collie till fårvallningar? För jag har dock aldrig sett en ända pittbull eller amstaff valla får på tävlingar? ;)

Oavsett vallhund/brukshund osvosv så använder man inte ordet kamphund då det som flera sagt är ett väldigt svårtolkat ord och jag kan säga att ingen av alla dom människor som har de raser som du syftade på (har träffat och lärt känna en hel del de under mina år med staff) kommer någonsin säga att dom har en kamphund.

För mig så känns det som att om man kallar sin hund för kamphund så kan man juh lika gärna säga att man har en mördarhund oxå eftersom det är den uppfattningen folk får när man säger just kamphund.

Men det är juh bara vad jag tycker.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 653
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 497
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 975
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 217
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka