kamphund/hundar

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare indiantattoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 5 074
Sv: kamphund/hundar

Ja det är ju klart. Men sedan är det lite skillnad att kalla amstaff tex kamphund. Och att inte collien ingår i vallhunds raserna :/

Oavsett vallhund/brukshund osvosv så använder man inte ordet kamphund då det som flera sagt är ett väldigt svårtolkat ord och jag kan säga att ingen av alla dom människor som har de raser som du syftade på (har träffat och lärt känna en hel del de under mina år med staff) kommer någonsin säga att dom har en kamphund.

För mig så känns det som att om man kallar sin hund för kamphund så kan man juh lika gärna säga att man har en mördarhund oxå eftersom det är den uppfattningen folk får när man säger just kamphund.

Men det är juh bara vad jag tycker.

Jag tror det ligger mycket i att det låter illa och säga att man har en kamphund. Era hundar är väl lika go oc trevliga även om man kallar dom för kamphund.

Men folk hänger upp sig på orden.

Men varför använder man collie till fårvallningar? För jag har dock aldrig sett en ända pittbull eller amstaff valla får på tävlingar? ;)
Och jag har aldrig sett en Collie på får eller nötvallningstävlingar.
Inte heller Puli/Pumi/Mudi/PON/Berger des pyrénées/Belgiska vallhundar/Schäfer/etc..

Av alla raser i grupp 1:
http://www.skk.se/hundraser/?group=1
Så återfinns enbart BC o ASD/WK i någon omfattning, en del Aussies o Bearded visar framfötterna, några Australian Kelpies har klarat VP o 1 Belgisk Vallhund, en Terv.

Och jag har aldrig sett en Collie på får eller nötvallningstävlingar.
Inte heller Puli/Pumi/Mudi/PON/Berger des pyrénées/Belgiska vallhundar/Schäfer/etc..

Av alla raser i grupp 1:
http://www.skk.se/hundraser/?group=1
Så återfinns enbart BC o ASD/WK i någon omfattning, en del Aussies o Bearded visar framfötterna, några Australian Kelpies har klarat VP o 1 Belgisk Vallhund, en Terv.

I tyskland är det väldigt stort att valla med schäfer på tävling.

Dom har till med klädkod.

http://www.german-shepherdherding.com/

Klart folk hänger upp sig. Det pratas enbart om kamphundar i negativa ordalag om man ser till media och det är ju där många "stiftar" bekantskap med just kamphundar. I media är man heller inte speciellt noga med raser, där kan en rottweiler vara kamphund alt en blandras där man egentligen inte har en aning om innehållet.

Klart min staff är lika go oavsett vad jag ger hennes ras för "slangnamn", men i gemene mans öron låter det inte ok och jag vill för all del inte att folk ( pga okunskap ) ska gå och vara rädd för kamphunden på 23:an.

Allmänt:
Historiskt så är kamphundar de hundar som använts till just hundkamp och tjurhets. Inte kreti pch pleti som slåss. Men jag skulle aldrig någonsin nyttja ordet på min hund ( staff ), just för att det är ett negativt laddat ord. Det känns totalt onödigt..

Klart folk hänger upp sig. Det pratas enbart om kamphundar i negativa ordalag om man ser till media och det är ju där många "stiftar" bekantskap med just kamphundar. I media är man heller inte speciellt noga med raser, där kan en rottweiler vara kamphund alt en blandras där man egentligen inte har en aning om innehållet.

Klart min staff är lika go oavsett vad jag ger hennes ras för "slangnamn", men i gemene mans öron låter det inte ok och jag vill för all del inte att folk ( pga okunskap ) ska gå och vara rädd för kamphunden på 23:an.

Allmänt:
Historiskt så är kamphundar de hundar som använts till just hundkamp och tjurhets. Inte kreti pch pleti som slåss. Men jag skulle aldrig någonsin nyttja ordet på min hund ( staff ), just för att det är ett negativt laddat ord. Det känns totalt onödigt..

Äsch då ska kalla Piru för slaktarn´s hund härdan efter för det var det en gång i tiden . Lite skoj så där. föste boskapen till slaktar´n sen bar peningpåsen hem och vakta den mot rövare o banditer ;)

Allmänt:

Äsch då ska kalla Piru för slaktarn´s hund härdan efter för det var det en gång i tiden . Lite skoj så där. föste boskapen till slaktar´n sen bar peningpåsen hem och vakta den mot rövare o banditer ;)

Det är därför som det är allra bäst att inte använda ordet! Folk tolkar allting helt olika ändå, så jag väljer att inte svara ja på frågan om jag har kamphundar - som kommer allt som oftast.

Ordet används inte heller konsekvent utan det är bara vissa raser med kampbakgrund som kallas kamphundar.

Då är du nog en av dom få som inte har set collie's valla får :laugh: http://sv.wikipedia.org/wiki/Collie där kan du läsa om att collie är en vallhunds ras! Det finns även på www.svenskacollieklubben.se :)
Belgiska Vallhundar är oxå av vallhundsras, inte gör det dem till fungerande vallhundar.
Har du sett en Collie valla?
Jag är knappast ensam om är inte ha sett sett det.
Jag har varit medlem i SVaK sedan mitten av 80 talet o aktiv både på lokal o central nivå o de enda jag har hört talas om är Collies som genomgått vallanlagstest, ingen var speciellt lysande o ingen skulle ha klarat ett VP.

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag kan lova dig att det är ytterst ovanligt att collies gör någon form av praktisk nytta som vallhund.

Det är stor skillnad på att tillhöra vallhundsgruppen (rasgrupp 1) och att faktiskt fungera som vallhund.

Svårt att över huvudtaget gör nåt med en collie...

Nja för så vitt jag vet så hängs inte Rottweilern ut som en blodtörstig slaktarkompis, det enda Rottweilers kallas av okunniga är just kamphund.

Då är du hjärtligt välkommen ner här i malmö och se på i sommar när ca 50 collies vallar får :)

Du är hjärtligt välkommen ner här till malmö i sommar och se när ca 50 collie's vallar får ;)

Belgiska Vallhundar är oxå av vallhundsras, inte gör det dem till fungerande vallhundar.
Har du sett en Collie valla?
Jag är knappast ensam om är inte ha sett sett det.
Jag har varit medlem i SVaK sedan mitten av 80 talet o aktiv både på lokal o central nivå o de enda jag har hört talas om är Collies som genomgått vallanlagstest, ingen var speciellt lysande o ingen skulle ha klarat ett VP.

Ja det har jag flera stycken till och med! Varje sommar är det minst 50 st collies som vallar får här nere i malmö. Så du är hjärtligt välkommen att komma om du inte har sett en collie valla får :)

ehm, det är inte så att du tänker på border collies och inte collies? collies nuförtiden vallar inte. de är pälsmonster och utställningspremierade *grovgeneralisering* bland border collies däremot finns det fortfarande vallhundar, även om det även avlas på andra egenskaper hos vissa uppfödare....

både border collie's och collie's vallar får på denna tävling ja :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 653
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 497
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 975
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 217
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka