kamphund/hundar

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare indiantattoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 5 074
Sv: kamphund/hundar

Spännande var i malmö är denna tävling? Jag har pysslat med hundar i över 30 år och har aldrig sett en Collie valla ;)
Bor ju inte alls långt från malmö ,så det måste jag ju åka och se :)

Tesora

KL.
Jag har en amstaff/pitbull, om jag möter någon ute som säger "aha, du har en sån där kamphund" så säger jag bara glatt att nejdu, någon kamphund är han verkligen inte. Jag har en härlig soffpotatis som är underlägsen alla hundar han möter och enbart vill leka.

obs: Tänker inte deltaga mer i denna tråd pga att min fråga var inte vad är en kamphund eller en vallhund! :d startar en ny tråd istället där min egentliga mening var!!!:)

*Delvis KL*

Bara att få den frågan tycker jag är konstigt, har ägt/passat/promenerat med ett hyfsat stort antal hundar utan att någonsin få frågan, är det där en vallhund eller är det där en jakthund? Möjligen att någon frågat om vi jagat med våra hundar men gissningsvis är det en klar minoritet av personerna som frågar om jag har kamphund som på allvar tror att jag är med i organiserad hundkamp. Förutsatt att de ens frågar vill säga, rätt ofta blir min hund kallad Pitbull fast han inte alls ser ut som en, förutsatt att man kan något om hundar. Så jag förstår inte direkt tanken bakom frågan/påståendet men det brukar till 99.9% vara okunniga människor som kommer med såna kommentarer.

*kl*

Var finns denna tävling utlyst någonstans? Den borde ju ligga på nätet så man kan anmäla sig, iaf om det nu är så många hundar som anmäls. Vilken klubb står som ansvarig för tävlingen?

(Vem sjutton har så många tävlingsdugliga får att ett 50-tal hundar kan tävla på en gång??)
Kan vi få datum och vägbeskrivning? Detta är nåt jag bara måste se!

Jag är, precis som Migo och Vallhund, aktiv ute på tävlingsbanorna och någon collie har då aldrig synts till.

har googlat runt, och det verkar ha varit en (del?)tävling i svenska cupen i törringe 2009, med 30 deltagande hundar (bordercollies på alla bilder jag har sett). vad jag lyckats läsa ut på SVaKs hemsida ska em (?) gå där eller i närheten i år.

*kl*

Det är ju bara att gå in på Collieklubbens sida för att förstå att det är väldigt få vallande Collies. Under aktiviteter finner man en lång rad med punkter som ska passa en Collie, sist kommer det en rad att det fortfarande finns platser i Sverige där en Collie fortfarande vallar. Det må finnas några stycken, men mer än så är det inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 653
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 497
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 975
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 217
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka