kallblodstravare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mish
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 114
Sv: kallblodstravare

Hon har en vardaglig stam din dam kan man väl säga, mödernet har inte gett några kanoner men mormors avkommor har stångat på lite. Din har inte startat på travet nånting.

Du kan gå in på ATG:s hemsida och söka på henne. Där står om hon är startad. Såvida hon är startad i Sverige. Norge har en motsvarande sida där du också kan kolla.

Lånar tråden (sorry) och passar på att fråga om ett sto jag fått erbjudande om att ta på foder och ta föl på.
Hon är e. Tand Troll och u. Bångsta Tösen.
Har stoet inackorderat med årsfölet (e. BrännaPål) här hos mig. Vet inte riktigt hur jag ska göra... Vad kostar betäckning, levande fölavgift för kallblod? Och vem står som uppfödare, ägaren eller jag? Hur ser marknaden ut för kallblodstravare om jag skulle få för mig att sälja fölet.....

Är lite osäker, eller väldigt osäker på om jag ska ta henne på foder, men jag måste ju ta reda på lite saker först. Så, nån klok som kan tala om hur jag ska göra ;)

Min kompis har en kanontrevlig korsning mellan fullblod och kallblodstravare. En kanonhäst inom hoppning,dressyr och akademisk! Har även sett trevliga korsningar med arab och PRE. Hade jag haft ett kallblodstravarsto hade jag betäckt henne med en PRE. Men det är väl för att jag är intresserad av rasen.

tack så mycket:bow:

men en liten fråga vad betyder det som står där?
vad är avelsindex?

Jag har haft funderingar på PRe jusst för attjag tycker om rasen.
men visste inte riktigt hur den kosrningen gick ihop

hej jag skulle ringa någon avelsrådgivare i sleipner om jag vore som du. De jag har snackat med har verkligen varit till hjälp.
Lycka till

Har också hört att korsning med fullblod blir bra. Diskuterade kring det med dom på en station jag varit på med ett av mina ston (halvblod). Min vännina, som har just ett kallblod, var med och mannen på stationen föreslog fullblod. Han såg till och med entusiastisk ut. Själv hade jag nog hållt mej till renrasigt, men det beror ju också på vad du ska ha avkomman till.

Kallblodstravaren anses ju som en svensk form av PRE så varför krångla till det? Du kan ju välja en kallblodstravarhingst som du tycker rör sig bra och som passar ditt stos stam. Föreslår också att du ringer Sleipner.

Lycka till!:)

Kallblodtravarna är inte så stora, alltså mitt sto är endast runt 150, går det att avla fram en störe avkomma? eller blir det svårt'?

Det är alltid en changsning men tar du en hög hingst är möjlighetan ganska stor, vet inte hur stora förfäderna till din häst är, men en kompis till mig betäckte sitt ponnysto på 135 cm med ox hingst och xx hingst och alla blev 145-155, de två som växte över ponnymåttet var en e ox och en e xx, en av vardera blev d-ponny. Stoer var renrasig welsh med w mountin nära i stammen, vad jättetrevlig avkomman e PRE ser ut. Jag kommer ihåg de två som var efter OX och nordsvensk de var helsyskon och en var nordsvensk kopia kunde inte se att det fanns arab i mer än att den var lite smäckrare, den andra var skimmel och där syntes det väldigt väl på hela hästen kort i kroppen svansen i vädret och sprätte med frambenen, ett litet ädelt huvud.

Ta reda på hur stora ditt stos föräldrar/mor/farförädrar är. Är dom väldigt små? Välj en större hingst med bra stam till ditt sto om du vill ha lite mer storlek.

Men som jag skrivit innan - ta en hingst med bra temperament och bra gång. Eftersom, som jag förstått, ditt sto inte har någon särskilt efterfrågad stam, "ganska vanlig- inget särskilt", skulle jag gå efter min egen känsla när det gäller stoet och välja hingst utefter detta. Välj en beprövad hingst som förärver sig mkt bra och ger bra typ på sina avkommor.

Lycka till! :)
Kommer att följa din tråd här. Nyfiken på hur du kommer att välja.

Sto:et var ett sto jag skulle köpa och avla på. jag hade bestämmt mig och hon var så klart som min men nu är hon halt 1 grad höger fram så det blir ingen för mig och tråkigt nog går hon nog till slakt då för ägarenvill inte ha henne. :(

Sto:et var ett sto jag skulle köpa och avla på. jag hade bestämmt mig och hon var så klart som min men nu är hon halt 1 grad höger fram så det blir ingen för mig och tråkigt nog går hon nog till slakt då för ägarenvill inte ha henne. :(

Hur gammal är hon? Man kan ju inte sända ett sto till slakt för att hon har en grads hälta! Vad sa besiktigade veterinär? Om jag skulle köpa ett sto för avel hade jag köpt ändå om hon var frisk i övrigt. Jag hade inte ens valt böjprov utan bara velat se henne lös eller på lina för att se om hon verkar fräsch. Ska hon vara ridhäst, så får man väl undersöka vad som är problemet, men som avelssto har det ju ingen som helst betydelse! 1 grad är inte mycket. Hon kan vara felböjd, trampat snett eller bara vara stel. Köp hästen om du gillar den! Du kanske kan pruta några kronor!

Jag har redan ett sto som precis varit skadad så viller inte chansa på en till. hon hade ett över ben och var sliten på skon på det benet hon var halt på.

jag hade tänkt ha henne som hobby häst till mamma och sen senare ta föl.

jag har aldrig träffat hästen utan den sdkulle kommit med lastbil då den står långt ifrån mig.

men den ser super trevlig ut.

Ägaren har haft den ute på annons sen april och inte fått den såld, går nog inte att pruta mer då jag får den väldigt billigt om jag vill ha den trots skadan, hade jag inte velat haft den hade hon redan tänkt skicka den till slakt för hon har inget intresse och ingen tid.:(

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 081
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka