kallblodstravare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mish
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 114

Mish

Trådstartare
Om ni hade en kallblodstravare och ville ta föl på henne hur skulle ni göra?

jag funderar på att ta det längre fram.
Men vad kan man korsa med och vad kan man inte kors med?

Någon som har korsningar med kallblod i att visa?

:)

Sv: kallblodstravare

skall du inte avla renrasigt?
det skall jag göra nästa gång.
bara det att det är så svårt att veta vilken hingst man kan ta.
Samt att hingstarna finns i norra delen av sverige.

vi valde att betäcka vårat sto med en frieser (skall ha kvar fölet i familjen).
Hur det blev kan du se här;

liten.jpg

på bilden är fölet 3 månader, idag snart ett halvår, skall försöka ta lite flera foton.

Har sett en del fina korsningar med Pre, de ser ganska kompakta ut.

Vore jättekul att se fler bilder av denna korsning!

Hejsan

Om jag avlar renrasigt avlar jag till trav då?
har ingen koll på kallblodstravare.

Jag rider kallblodstravaren.

Det är därför jag är lite snurrig:d

jag har faktiskt funderar på PRE någon som känner någon med sån korsning.?

Varför inte ställa dig i kö på Järvsöfax eller någon av hans söner, de korsningar jag sett med Nordisar har varit två helbröder e arab och den ena såg ut som en grövre arab och den andra som en nordis, sedan med XX den var 170 cm och gick som körhäst i hovstallet på -80 talet stor och kraftig . sedan en korsning med connemaraponny den var mer lik en nordis tycker jag. Nordsvenska travarna har typat hästarna väldigt mycket.

Tror att korsningar kbl travare och P.R.E är relativt populära inom barock/akademisk ridning. Tror tom att det finns en liten avel av sk "karolinerhästar" som e just den korsnigen. Har aldrig sett nån sån korsning live men det låter trevligt tycker jag (fast det beror ju självklart mest på individen).

Jag har tagit fram en super mega snygg hingst unge e: PRE.
Bilder på min hemsida ww.waldorff.se
nyaste under "news".
Har bara gott att säga om den korsningen, men som med alla avel är inget säkert. Beror på hur sitt sto resp hingsten ser ut.
Mitt sto är en liten symaskin :love: som behöver en smäckrare hingst med långa ben och höjd. Resultatet blev kalas, har fått mkt beröm och nya mamman till honom är jätteglad över sin poahäst! :banana:

Jag har haft funderingar att betäcka henne med en Frieser. Skulle gärna vilja ha en avkomma som jag kan använda till maraton.
Självfallet går det utmärkt med en renrasig, men jag önskar mer gång och flashighet, det fick jag i PRE och kan få med Friesern.

Mvh Li

Tyvär kunde jag inte komma in på hemsidan:(
hade varit roligt att se.

Jag förstår inte arför dom kallas för "karoliner"hästar.
Dom karolinerhästar som fanns förr var små raggiga hästar som skulle kunna gå långt med minsta möjliga foder. Dvs allt annat än ädla spanskblodade hästar.

Avla renrasigt, det blir bättre i längden. Det finns många fina kallblodshingstar i Sverige och Norge.
Norska Hingstkatalogen 2007

Gör framtiden en tjänst och avla rent, det har tappats betäckningar igen för kallblodstravarna rejält! Du behöver inte nödvändigtvis avla för att få en häst som ska starta på travet men helt klart finns mer möjligheter om du nu ska sälja avkomman. Men samtidigt få en mycket trevlig ridhäst om du vill behålla den själv, ridbarheten finns absolut även hos kbl travarna!

Vad har ditt sto för stam? Startat själv på banan? Tycker du absolut inte behöver ställa dig i kö för någon av Järvsöfaks eller hans avkommor, finns så många andra hingstar med intressanta blodslinjer också som kan passa ditt sto så mycket bättre! Många av dagens kallblodsston har högt avelsvärde med prestation eller stam!

Hej jag menade inte riktigt att man måste ta järvsöfax , man har kanske inte råd det finns säkert jättemycket bra hingstar , jag håller inte på med travare men faxen är ju i en klass för själv, vilken härlig individ, har haft några k travare inakorderade och jättetrevliga hästar men de har sedan betäckts med norskt blod, jag känner inte i dagsläget till namnen på några andra, de jag känner till är säkert döda sedan 20-30år tillbaks, skulle kanske vara bra om stammen på stoet kommer så ni som känner till k trav kan ge råd

Mitt sto har stammen e. Tand Troll u. Bragetta ue. Slogum Brage, jag vet inte om hon gått på travet men hon är iaf körd.

har precis köpt henne 5 år men sak se till att fråga om hon gått på travet om det har betydelse?

Nordsvensk, men han måste haft tinker i hingsten misstänker jag.. Ska vara ett rent kallblod i alla fall, ska startas är det meningen.:)

Jag har funderat på att ta föl efter min sötnos om ett par år =) Hon har redan haft 3 föl efter Mjölner Troll, Eng Svarten och Elding.
Hon själv är e. Alm Svarten u. Sjur Dolly. Kanske efter nån Järsvöfaks...?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 081
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka