Vadå inte kommer fram i tid? Jag förtidsröstade i samma vallokal som jag skulle kunna rösta i idag. Jag tror knappast de skickas någonstans.
du kan ju inte "förtidsrösta" idag tex. Idag måste du gå till din vallokal.
Alla som har förtidsröstat har ju "sina" röster i sin lokal idag, de är redan framme.
Det ska gå att rösta på valdagen även om man inte är på sin hemort, så det går att "förtids"rösta då också. Tror kravet är att det ska finnas minst ett mottagningsställe i varje kommun som är öppet för det hela valdagen?
Rösterna ska ju skickas till rätt vallokal. Om de läggs sent och långt därifrån så hinner de inte fram pga. transportlogistiken inte kan trolla. S.k. sena förtidsröster räknas först på onsdagen
Beroende på hur små marginaler det är i mandatfördelningen så kan mycket stå och falla med rätt få röster. Vanligtvis är det väl bara något kommunalt mandat som man inte vet hur det ska bli med och i de flesta fallen är det inte ett som är avgörande för vem som får majoriteten. Men med en jämn situation och många förtidsröster så kan det potentiellt även hända i riksdagsvalet att majoriteten kommer vara oklar till på onsdag.