Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vadå inte kommer fram i tid? Jag förtidsröstade i samma vallokal som jag skulle kunna rösta i idag. Jag tror knappast de skickas någonstans.

du kan ju inte "förtidsrösta" idag tex. Idag måste du gå till din vallokal.
Alla som har förtidsröstat har ju "sina" röster i sin lokal idag, de är redan framme.

Det ska gå att rösta på valdagen även om man inte är på sin hemort, så det går att "förtids"rösta då också. Tror kravet är att det ska finnas minst ett mottagningsställe i varje kommun som är öppet för det hela valdagen?

Rösterna ska ju skickas till rätt vallokal. Om de läggs sent och långt därifrån så hinner de inte fram pga. transportlogistiken inte kan trolla. S.k. sena förtidsröster räknas först på onsdagen

Beroende på hur små marginaler det är i mandatfördelningen så kan mycket stå och falla med rätt få röster. Vanligtvis är det väl bara något kommunalt mandat som man inte vet hur det ska bli med och i de flesta fallen är det inte ett som är avgörande för vem som får majoriteten. Men med en jämn situation och många förtidsröster så kan det potentiellt även hända i riksdagsvalet att majoriteten kommer vara oklar till på onsdag.

Det ska gå att rösta på valdagen även om man inte är på sin hemort, så det går att "förtids"rösta då också. Tror kravet är att det ska finnas minst ett mottagningsställe i varje kommun som är öppet för det hela valdagen?
Japp här kan man förtidsrösta även idag. Där var det en del som gick in 8.00 såg jag.

Jag funderar på det här med barfotaskor. Kan det vara nåt för mig? Och blir det inte kallt på vintern, med så tunn sula?

Jag funderar på det här med barfotaskor. Kan det vara nåt för mig? Och blir det inte kallt på vintern, med så tunn sula?
Maken kör bara barfotaskor (till vardags och löpning) och säger:
Barfotaskor är något för den som är villig att lägga tid på att vänja in sig. Det tar lång tid (han säger räkna med ett år för att komma skadefritt till samma nivå barfota som med vanliga skor). Fördelen är att fötterna kan bli lite starkare och personligen tycker han att det är svårare att trampa snett. Du känner underlaget, vilket vissa föredrar och andra avskyr!

Han säger också att det inte blir kallt på vintern så länge som man rör på sig. :)

Maken kör bara barfotaskor (till vardags och löpning) och säger:
Barfotaskor är något för den som är villig att lägga tid på att vänja in sig. Det tar lång tid (han säger räkna med ett år för att komma skadefritt till samma nivå barfota som med vanliga skor). Fördelen är att fötterna kan bli lite starkare och personligen tycker han att det är svårare att trampa snett. Du känner underlaget, vilket vissa föredrar och andra avskyr!

Han säger också att det inte blir kallt på vintern så länge som man rör på sig. :)
Tack!

Låter inte som något för mig då, jag hatar att "gå in mig" i skor :D

Vart tänker du att de skickas?
Till vallokalen där de sedan prickas av, placeras i valurnan och räknas.

Även om det för dig råkar vara så att platsen för förtidsröstning sammanfaller med var din egen vallokal är placerad så är det vanligtvis inte fallet. Och även om det är fallet så finns det XXX andra ställen för förtidsröstning i landet som väljaren kan tänkas gå till. Då ska rösterna transporteras därifrån till respektive väljares vallokal.

Vad ska man då ta med sig som inte är en vätska, gel eller kräver kylning? Bröd tar mycket plats, yoghurt och liknande är vätska och det är begränsningar på det och man behöver ha med sig så mycket annan vätska att man inte har "råd" att ha med vätska som är mat också. Chips är för salt, inte bra när man flyger. Dessutom onyttigt som tusan så inget man vill sitta och äta som mellanmål. Tar plats och är ömtåligt också. Kex kan funka. Men alla är antingen söta eller salta och vill man inte sitta och trycka i sig socker eller salt i stora mängder så går de bort.

Jag googlade och läser att en del flygbolag serverar mandlar och cashewnötter ombord (men inte jordnötter) så därför tänkte att det kanske varit ok. Näringsrika, finns naturella så man slipper både salt och socker, tåliga om man trycker ner dem i en trång väska (till skillnad från chips).

Vad ska man då ta med sig som inte är en vätska, gel eller kräver kylning? Bröd tar mycket plats, yoghurt och liknande är vätska och det är begränsningar på det och man behöver ha med sig så mycket annan vätska att man inte har "råd" att ha med vätska som är mat också. Chips är för salt, inte bra när man flyger. Dessutom onyttigt som tusan så inget man vill sitta och äta som mellanmål. Tar plats och är ömtåligt också. Kex kan funka. Men alla är antingen söta eller salta och vill man inte sitta och trycka i sig socker eller salt i stora mängder så går de bort.

Jag googlade och läser att en del flygbolag serverar mandlar och cashewnötter ombord (men inte jordnötter) så därför tänkte att det kanske varit ok. Näringsrika, finns naturella så man slipper både salt och socker, tåliga om man trycker ner dem i en trång väska (till skillnad från chips).
Solroskärnor? Pumpafrön?

Mörk choklad, torkad frukt, frön.

Mörk choklad, torkad frukt, frön.

Torkad frukt tycker jag inte om. Så sött så då kan jag lika gärna äta Gott & Blandat. Det är nåt mättande icke-sött jag skulle behöva. Nåt matigt som inte behöver kyl eller räknas som vätska och som är lätt att ha med sig väskan på flyget.

Just nu funderar jag på om det är ok att ha med sig mandlar på flyget eller om de räknas som nötter.
Oj, jag har aldrig ens funderat över detta och jag flyger ganska ofta. Är det någon som är så pass allergisk att det kan bli problem så brukar flygbolaget meddelas och då ropar de ut i högtalarna att man inte får äta något med nötter i p.g.a allergi ombord. Det har hänt mig en gång, så vi snackar en gång på typ 150 flygresor. Om det inte sägs något så tänker jag att det är fritt fram. Det säljs ju massor av nötblandingar i olika former både på flygplatsen och ombord, för att inte tala om Snickers och bars av olika slag! Vet inte hur många gånger jag ätit Snickers ombord på ett flyg och det har aldrig varit ett problem, eller något jag ens funderat över eller hört talas om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 033
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 061
Senast: Niyama
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 699
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar