Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur skulle nån veta vilka kuvert den avlidna har använt?
Röster är ju anonyma.
Går inte att se vilka kuvert jag har lagt mina lappar i

Ok
Då är inte röster anonyma då

Ok, så här är det väl? Rätta mig om jag har fel. Vid förtidsröstning: Röstkuvertet (anonymt) stoppas i ett annat kuvert (med röstlängdsnumret på). Om en person röstar igen på valdagen letas kuvertet innehållande röstkuvertet upp och tas bort och personens nya röster räknas.

Tillägg:
Innan rösterna räknas och röstkuverten öppnas så tas alla röstkuvert ut ur kuvertet med röstlängdsnumret och blandas i en stor låda =anonymt. Sen öppnas röstkuverten och rösterna räknas.

Ok, så här är det väl? Rätta mig om jag har fel. Vid förtidsröstning: Röstkuvertet (anonymt) stoppas i ett annat kuvert (med röstlängdsnumret på). Om en person röstar igen på valdagen letas kuvertet innehållande röstkuvertet upp och tas bort och personens nya röster räknas.

Tillägg:
Innan rösterna räknas och röstkuverten öppnas så tas alla röstkuvert ut ur kuvertet med röstlängdsnumret och blandas i en stor låda =anonymt. Sen öppnas röstkuverten och rösterna räknas.
Jag har inte haft någon aning om - fram tills denna diskussion - att man kunde ångra sig om man hade förtidsröstat. Undrar om det är vanligt...?

För mig handlar det mer om det individuella, alltså att en död människa kan påverka livsvillkoren för de levande när den döde är död och därmed inte behöver "ta smällarna" själv, så att säga. Sprunget ur att en närstående som röstar för sitt eget bästa också röstar mot mitt bästa, och nu gått bort (har ingen aning om han förtidsröstat dock). Det satte igång tankarna hos mig; är det rimligt att bli lättad vi tanken på att han kanske inte hann rösta och bitter vid tanke på att han kanske hann? Vad (etiskt, filosofiskt) ger honom rätten att påverka mitt liv när hans eget inte påverkas? Ska de levandes behov alltid gå före de dödas så är det ju fel. Och sen, orelaterat, funderar jag på hur ledsamt det är att det politiska läget skapar splittringar inte bara mellan levande, utan nu även levande och döda.
Det är sorgligt såklart. :heart

Jag funderade vidare och fastnade vid tanken att är det ursprungligen inte därför vi har val var fjärde år? För att de som nu är befolkningen ska få vara de som väljer sin politik? Men att det här systemet vi har nu är mer lämpat för en ideologiskt driven och långsiktig politik snarare än en populistisk, kappvändande (och i viss mån sakfrågestyrd) röstfiskande version vi ser nu?

Om vi drar till sin spets tanken att den som dött mellan förtidsröstning och valdag ska räknas bort, så borde även löpande dödsfall under mandatperioden ändra riksdagens sammansättning. Skitkrångligt! Även om det såklart finns en vits i det i form av en faktisk och aktuell representativ demokrati.

Parallellt med att din döda anhöriga får skapa ett sämre samhälle för dig, finns rätten att rösta på antidemokratiska partier, och det får vi ju tyvärr som del i en grundläggande demokratisk rättighet.

5B27F0B4-8341-4941-BD1C-CD0E43E48F37.webp

Det är sorgligt såklart. :heart

Jag funderade vidare och fastnade vid tanken att är det ursprungligen inte därför vi har val var fjärde år? För att de som nu är befolkningen ska få vara de som väljer sin politik? Men att det här systemet vi har nu är mer lämpat för en ideologiskt driven och långsiktig politik snarare än en populistisk, kappvändande (och i viss mån sakfrågestyrd) röstfiskande version vi ser nu?

Om vi drar till sin spets tanken att den som dött mellan förtidsröstning och valdag ska räknas bort, så borde även löpande dödsfall under mandatperioden ändra riksdagens sammansättning. Skitkrångligt! Även om det såklart finns en vits i det i form av en faktisk och aktuell representativ demokrati.

Parallellt med att din döda anhöriga får skapa ett sämre samhälle för dig, finns rätten att rösta på antidemokratiska partier, och det får vi ju tyvärr som del i en grundläggande demokratisk rättighet.

Visa bifogad fil 99895
Ja, man behöver ju ha synsättet att "alla som är aktuella vid den här tidpunkten" ger ett förtroende för framtiden till några utvalda som ska förvalta det för de kommande åren. (Sen finns vissa säkerhetsventiler med misstroendeomröstning om det skulle gå helt fel, eller med avgång /nyval om någon tappar sin styresförmåga osv.)

Det behöver sättas i perspektiv av att står i kontrast till ett system där de styrande tillsätts på annat vis än genom demokratiska val. Och att inget styre blir speciellt bra om det inte kan ha en viss långsiktighet att genomföra åtgärder på det sätt man planerat. Ytterligheten åt andra hållet blir en direktdemokrati som har sina negativa sidor också.

Ingen aning. Jag har aldrig ångrat mig. Det hade varit intressant att veta hur vanligt det är.
Jag tror det är väldigt ovanligt.

Traditionellt har ju förtidsröstningen varit för de som inte kan komma till vallokalen. Nu hade det tydligen ökat väldigt mycket och det gissar jag kommer bli det nya normala att folk gör det på en plats och tid som är smidig för dem.

Ett intressant problem när det blir många förtidsröster är om vi riskerar att inte få något färdigt valresultat på valdagen som normalfallet.
En olycklig utveckling tycker jag om många lägger förtidsröster men väljer att göra det så sent att de inte hinner komma fram i tid.

Traditionellt har ju förtidsröstningen varit för de som inte kan komma till vallokalen. Nu hade det tydligen ökat väldigt mycket och det gissar jag kommer bli det nya normala att folk gör det på en plats och tid som är smidig för dem.

Ett intressant problem när det blir många förtidsröster är om vi riskerar att inte få något färdigt valresultat på valdagen som normalfallet.
En olycklig utveckling tycker jag om många lägger förtidsröster men väljer att göra det så sent att de inte hinner komma fram i tid.

Vadå inte kommer fram i tid? Jag förtidsröstade i samma vallokal som jag skulle kunna rösta i idag. Jag tror knappast de skickas någonstans.

du kan ju inte "förtidsrösta" idag tex. Idag måste du gå till din vallokal.
Alla som har förtidsröstat har ju "sina" röster i sin lokal idag, de är redan framme.

du kan ju inte "förtidsrösta" idag tex. Idag måste du gå till din vallokal.
Alla som har förtidsröstat har ju "sina" röster i sin lokal idag, de är redan framme.
Nej men däremot finns det röstmottagningar där rösterna sedan skickas vidare. Kanske är vanligare på landet?

Jag bor flera mil från min röstlokal men det finns röstmottagning i min lilla by.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 033
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 061
Senast: Niyama
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 699
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar