Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad heter ”scrub in” på svenska? Alltså det läkaren gör innan en operation. Det står helt still O_o
Som jag förstår de tv-serier jag sett så är det inte bara tvättningen man menar, utan det är hela proceduren att förbereda sig för att kunna gå in i operationssalen med specialkläder osv.
Jag har landat i att det i många situationer närmast motsvarar "gå och byta om" eller liknande formulering på svenska. Men har noll insyn i vardagsspråket på sjukhus så vet inte vad det egentligen är man säger där.
Lite tveksam till att man sitter vid fikabordet, tittar på klockan, och säger "Nu är det dags att vi går och steriltvättar oss."?

Preoperativ handdesinfektion. Att sterilisera händer vill man nog inte göra.
https://www.vardhandboken.se/vardhy.../personalforeskrifter-pa-operationsavdelning/

Vad man säger i talspråk vet jag inte. @Modest kan svara? Du är väl läkare eller liknande om jag minns rätt?
Vi brukar bara säga ”gå och tvätta sig” eller ”skrubba in”. Om någon säger att man tvättar sig på operationsavdelningen är det underförstått att man menar tvätt och desinfektion samt påklädnad inför operation :D

Till den som frågade om händerna blir torra och nariga kan jag säga att jag inte upplever att dom blir det eftersom både tvål och desinfektionsspriten innehåller återfuktande ämnen.

Som jag förstår de tv-serier jag sett så är det inte bara tvättningen man menar, utan det är hela proceduren att förbereda sig för att kunna gå in i operationssalen med specialkläder osv.
Jag har landat i att det i många situationer närmast motsvarar "gå och byta om" eller liknande formulering på svenska. Men har noll insyn i vardagsspråket på sjukhus så vet inte vad det egentligen är man säger där.
Lite tveksam till att man sitter vid fikabordet, tittar på klockan, och säger "Nu är det dags att vi går och steriltvättar oss."?
Nej men precis, jag får nog fråga på jobbet vad de säger. Om de säger något särskilt 😅

Det kanske jag kan men jag fattar inte frågan :laugh: Vad som är talspråk för att desinficera sina händer?
Jag skriver en berättelse, ska förklara att de går in i op-salen men de har typ åkt från en fest så kan inte bara kliva in där och börja operera :angel: Därför ville jag skriva att de, efter att de har [tvättat sig] går in där… och så fastnade jag i vad man skriver. Blev det klarare?:laugh:

Vi brukar bara säga ”gå och tvätta sig” eller ”skrubba in”. Om någon säger att man tvättar sig på operationsavdelningen är det underförstått att man menar tvätt och desinfektion samt påklädnad inför operation :D
Ja, så är det nog. Tänkte att det skulle vara lite mer klart för ”läsaren” men det kanske räcker så 😊

Skrubba in kan jag tänka mig att en person skulle kunna säga i talspråk, men det kändes fel när det var mer en beskrivning i skrift.

(Känns som det här blev mycket krångligare än det var :rofl:)

Jag hade i en berättelse också skrivit ”steriltvättat sig” mer för att göra det tydligt för läsaren som kanske inte har någon kunskap om just det, att förstå lite mer vad det handlar om. Skrubba in blir absolut för mycket talspråk, så länge det inte är en karaktär som säger det i en mening typ 😁
Precis så! 😁

Funderar nu på om det är värt att köpa ett tangentbord till iPad, provade skriva lite nu utan och det är inte riktigt samma känsla…
(tänkte börja skriva rent min berättelse)

Intressant! Jag kollade på ett från just Logitech men med sladd, vill inte ha en massa saker som behöver laddas… det kostar 600 kr vilket var lite mer inom min budget. Kanske ska våga testa det ändå! :)
Det jag har behöver inte laddas, eftersom det laddas när det sitter på ipaden.
Dock ligger det på ca 1500kr men för mig har det varit så värt det.

logitech-slim-combo-touch-tangentbordsfodral-for-ipad-102--pdp_zoom-3000--pdp_main-960.jpg

Det jag har behöver inte laddas, eftersom det laddas när det sitter på ipaden.
Dock ligger det på ca 1500kr men för mig har det varit så värt det.

logitech-slim-combo-touch-tangentbordsfodral-for-ipad-102--pdp_zoom-3000--pdp_main-960.jpg
Jaha! Är det då det funkar!
Lite för dyrt dock. Beställde det andra jag tittat på och testar, var fri frakt och fri retur så 🙂

Min iPad är ganska gammal också så tänker att den nog inte skulle orka med att ladda ett tangentbord samtidigt, då skulle den nog dö direkt 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 033
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 061
Senast: Niyama
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 696
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar