Just nu funderar jag på... Del 3

Fast helt skilda är det väl inte?
Även om 2 kan klaras utan insulin.
Typ 1 är en autoimmun sjukdom där cellerna som ska producera insulin attackeras och förstörs, och typ 2 är insulinresistens. I folkmun brukar man säga att typ 2 äter man sig till. Grov förenkling, ja.

Så jo. Det är verkligen helt olika sjukdomar.
 
Typ 1 är en autoimmun sjukdom där cellerna som ska producera insulin attackeras och förstörs, och typ 2 är insulinresistens. I folkmun brukar man säga att typ 2 äter man sig till. Grov förenkling, ja.

Så jo. Det är verkligen helt olika sjukdomar.
Jo det vet jag men det handlar ju ändå om liknande problem.
 
Jo det vet jag men det handlar ju ändå om liknande problem.
Det beror nog på hur pass väl insatt man är, tänker jag, eller hur detaljerat man tänker? Jag ser rätt stor skillnad på dem. Det är skillnad i process i kroppen, behandling, symptom och dödlighet (om jag inte minns fel). Autoimmuna sjukdomar gör gärna sällskap av varandra också, så det är inte ovanligt med fler sjukdomar om man har diabetes typ 1.

Men givetvis är allt detta en definitionsfråga. Båda handlar om insulin - den ena inget och den andra för mycket under långt tid. Jag ser det snarare som "tvärtomsjukdomar" :D
 
Det beror nog på hur pass väl insatt man är, tänker jag, eller hur detaljerat man tänker? Jag ser rätt stor skillnad på dem. Det är skillnad i process i kroppen, behandling, symptom och dödlighet (om jag inte minns fel). Autoimmuna sjukdomar gör gärna sällskap av varandra också, så det är inte ovanligt med fler sjukdomar om man har diabetes typ 1.

Men givetvis är allt detta en definitionsfråga. Båda handlar om insulin - den ena inget och den andra för mycket under långt tid. Jag ser det snarare som "tvärtomsjukdomar" :D
Absolut, det köper jag! 👍
 
Jag är 1:a och har i princip slutat att äta pasta, ris, bröd och kolhydrater i vardagen förutom de som finns i frukt. Märker direkt om jag har ätit mer kolhydrater än vanligt. I går åt jag en bakad potatis med kesoröra. Direkt stack mitt blodsocker upp och mätaren började tjuta om att det var för högt. Däremot ikväll har jag ätit kycklingklubba med tomatsallad och blodsockret ligger perfekt. Det jag behöver göra är att anpassa mitt långverkande insulin och inte ta för mycket så jag kraschar och behöver äta sorbet halv fyra på morgonen.

Fördelen du har som 1:a är att om jag vill äta något sött/snabba kolhydrater så tar jag bara mer insulin för att väga upp det.
 
Kan det verkligen vara normalt att kräkas av smärtan som blir när tarmarna drar ihop sig för att man går på toa och bajsar? Min läkare säger det. Men jag undrar jag. Händer oftare nu. Hela middagen kom upp. Tömde tarmen helt åt andra hållet med. Supermysigt. Måste börja ha spypåse permanent på toaletten tror jag.
 
Kan det verkligen vara normalt att kräkas av smärtan som blir när tarmarna drar ihop sig för att man går på toa och bajsar? Min läkare säger det. Men jag undrar jag. Händer oftare nu. Hela middagen kom upp. Tömde tarmen helt åt andra hållet med. Supermysigt. Måste börja ha spypåse permanent på toaletten tror jag.
Utan att vara medicinskt kunnig tror jag att läkaren är väldigt långt ute och cyklar.

Låter helt förfärligt.
 
Utan att vara medicinskt kunnig tror jag att läkaren är väldigt långt ute och cyklar.

Låter helt förfärligt.
Det är helt förfärligt ärligt talat. Framförallt nu när det börjar bli mer frekvent. Det blir ju inte jättekul att åka bort till folk om det finns risk att man kräks efter maten.
 
Kan det verkligen vara normalt att kräkas av smärtan som blir när tarmarna drar ihop sig för att man går på toa och bajsar? Min läkare säger det. Men jag undrar jag. Händer oftare nu. Hela middagen kom upp. Tömde tarmen helt åt andra hållet med. Supermysigt. Måste börja ha spypåse permanent på toaletten tror jag.
Nej, det låter inte bra. Jag hade i det läget testat en "second opinion" av en annan läkare.
 
Imorgon var det tänkt att jag + resesällskap skulle dra till fjälls för att vandra. Men nu har mitt resesällskap blivit sjuk och har inte möjlighet att följa med. Jag funderar på om jag ska åka själv istället, idag. Bilen är i stort sett färdigpackad, allt är förberett och det tar bara ca 4 timmar att köra. Jag har aldrig vandrat i fjällen, det är en dröm som jag har sett fram emot länge. Får fundera en stund till.
 
Imorgon var det tänkt att jag + resesällskap skulle dra till fjälls för att vandra. Men nu har mitt resesällskap blivit sjuk och har inte möjlighet att följa med. Jag funderar på om jag ska åka själv istället, idag. Bilen är i stort sett färdigpackad, allt är förberett och det tar bara ca 4 timmar att köra. Jag har aldrig vandrat i fjällen, det är en dröm som jag har sett fram emot länge. Får fundera en stund till.
Äsch, det blir ingen fjällvandring denna gången... Misstänkt läckage på bilen så jag vågar inte chansa. Så typiskt, jag skulle precis bädda klart i bilen, hämta hundarna och fara när jag upptäckte det ev. läckaget. Bättre nu än sen iofs, men ändå, så tråkigt! :cry:
 
Efter strömavbrott i åtta timmar: Vad vågar jag äta från kylen? Rökt påläggsskinka? Bregott? Ska jag kasta grädde?
 

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på tråden om vad du inte har gjort som alla andra gjort. Vad har folk här gjort som är ovanligt, unikt, oväntat, som få eller...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
10 853
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
576
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 123
Senast: Acto
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 727
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp