Just nu funderar jag på... Del 3

Märkena informerar om den personuppgiftsbehandling som förekommer.
Är du säker? Jag har tänkt att det finns andra skäl, men blir gärna överbevisad 😅

Jag tänker att kamerorna och skyltarna kom långt före GDPR och så strikta personuppgifts-lagar som vi har nu? Så min tanke var att det är för trafiksäkerheten, så att inte det blir för mycket farliga tvärbromsningar före kamerorna från de som kör för fort…
 
Är du säker? Jag har tänkt att det finns andra skäl, men blir gärna överbevisad 😅

Jag tänker att kamerorna och skyltarna kom långt före GDPR och så strikta personuppgifts-lagar som vi har nu? Så min tanke var att det är för trafiksäkerheten, så att inte det blir för mycket farliga tvärbromsningar före kamerorna från de som kör för fort…

Jag TROR det hänger ihop med Dataskyddsförordningen från 2001, dvs långt innan GDPR.
 
Är du säker? Jag har tänkt att det finns andra skäl, men blir gärna överbevisad 😅

Jag tänker att kamerorna och skyltarna kom långt före GDPR och så strikta personuppgifts-lagar som vi har nu? Så min tanke var att det är för trafiksäkerheten, så att inte det blir för mycket farliga tvärbromsningar före kamerorna från de som kör för fort…
Före GDPR gällde PUL i hyfsat många år. Från början, innan kamerorna var så många, hade de skyltar där det stod i klartext information om att Polismyndigheten var personuppgiftsansvarig eller något liknande.

Mycket möjligt att det också finns trafiksäkerhetsskäl, det vet jag inte.

https://www.transportstyrelsen.se/s...nvisningsmarken/automatisk-trafikovervakning/
Märket anger att automatisk övervakning med kamera eller motsvarande kan ske på en plats eller vägsträcka för övervakning av trafikregler, beskattning eller avgiftsbeläggning. Märket anger vidare att personuppgifter kan registreras enligt Dataskyddsförordningen, lagen (2001:558) om vägtrafikregister eller någon annan registerlag.
 
Det formella skälet är fotograferingen (övervakning) och personuppgiftshanteringen i samband med bilderna och mätningen.

En sidoeffekt är att skyltarna är precis lika bra som kamerorna på att hålla nere tempot, så det finns god anledning att strössla med dem.
 
En sidoeffekt är att skyltarna är precis lika bra som kamerorna på att hålla nere tempot, så det finns god anledning att strössla med dem.
så kameran är numera bara där för att folk ska fortsätta upprätthålla respekten för skyltarna. Att det inte ska bli för många "vargen kommer". ;)
 
så kameran är numera bara där för att folk ska fortsätta upprätthålla respekten för skyltarna. Att det inte ska bli för många "vargen kommer". ;)
Det är mer sant än man tror eftersom ganska få är fyllda med en varg dessutom.

Men poängen är inte att bötfälla så många som möjligt utan att få ned tempot. Och det är en väldigt effektiv åtgärd dessutom.
 
Det är mer sant än man tror eftersom ganska få är fyllda med en varg dessutom.

Men poängen är inte att bötfälla så många som möjligt utan att få ned tempot. Och det är en väldigt effektiv åtgärd dessutom.
Vi har två fasta fartkameror på väg till ett köpcenter två mil härifrån. Det är på 90 väg och jag upplever att det som händer är att folk bromsar ner till 80 vid kamerorna och gasar på efteråt direkt igen.
 
Vi har två fasta fartkameror på väg till ett köpcenter två mil härifrån. Det är på 90 väg och jag upplever att det som händer är att folk bromsar ner till 80 vid kamerorna och gasar på efteråt direkt igen.
Ja, precis. Det är samma beteende som jag ser vid fartkameror. Inte att det på något vis lugnar ner trafiken överlag, utan bara precis vid kamerorna.
 
Vi har två fasta fartkameror på väg till ett köpcenter två mil härifrån. Det är på 90 väg och jag upplever att det som händer är att folk bromsar ner till 80 vid kamerorna och gasar på efteråt direkt igen.
Vill man läsa mer finns det bra info på:

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/sakerhet-pa-vag/trafiksakerhetskameror/

http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1883464/FULLTEXT01.pdf

En annan sidoeffekt av att ha dessa kameror är att man kan bygga statistik om just hastighetsefterlevnad på olika sträckor och därmed sätta in andra och fler åtgärder där det behövs som mest.
 
Ja, precis. Det är samma beteende som jag ser vid fartkameror. Inte att det på något vis lugnar ner trafiken överlag, utan bara precis vid kamerorna.
Fast det är inte vad forskarna kommer fram till. Jag kan tänka att det är för att de som beter sig som svin syns mer än de som följer reglerna.
 
Fast det är inte vad forskarna kommer fram till. Jag kan tänka att det är för att de som beter sig som svin syns mer än de som följer reglerna.
Det är säkert sant. Jag är bara "lite" trött på trafikläget på vägarna i Skåne/Småland i sommar. Om man kör enligt hastighetsbegränsningen samlar man upp en kö bakom sig, och blir omkörd på de mest otrevliga vis. När jag körde 80 på 80-väg för ett par veckor sedan blev jag omkörd både av bil med hästtransport och bil med släp med gräsklippare på. ALLA har bråttom, och det blir tydligen inte bättre av att folk är lediga... :cautious:
 
En sak om jag funderat på är hur kamerorna fixar att ta bra bilder med det gigantiska motljus de har att hantera. De ska få både läsbar regitreringskylt och identifierbart förarfoto. Är inte de väldigt svårt när X watt helljus plus X watt extraljus riktas i princip direkt mot kameran och allt annat är bara mörkt?
 
En sak om jag funderat på är hur kamerorna fixar att ta bra bilder med det gigantiska motljus de har att hantera. De ska få både läsbar regitreringskylt och identifierbart förarfoto. Är inte de väldigt svårt när X watt helljus plus X watt extraljus riktas i princip direkt mot kameran och allt annat är bara mörkt?
Det gör de inte. Ganska liten andel av bilderna leder till så klar information att det ger bot.
 
Jag skulle vilja veta mer om historien kring våran bokhylla. Jag vet att den är minst 100 år gammal eftersom företaget som har tillverkat den slog igen 1921. Men mer än så har jag aldrig lyckats få veta.

Någon här som vet hur man gör? Google är sådär hjälpsamt.

1000006784.jpg


Myrstedt & Sterns AB verkar ha tillverkat den. Vi hittade den på secondhand för 600 kr för några år sedan och blev störtförälskade. Jag skulle vilja ha fler i samma serie egentligen. Men jag har inte lyckats hitta något som liknar alls.
 
Jag skulle vilja veta mer om historien kring våran bokhylla. Jag vet att den är minst 100 år gammal eftersom företaget som har tillverkat den slog igen 1921. Men mer än så har jag aldrig lyckats få veta.

Någon här som vet hur man gör? Google är sådär hjälpsamt.

Visa bifogad fil 152021

Myrstedt & Sterns AB verkar ha tillverkat den. Vi hittade den på secondhand för 600 kr för några år sedan och blev störtförälskade. Jag skulle vilja ha fler i samma serie egentligen. Men jag har inte lyckats hitta något som liknar alls.
Testat att fråga i fb-gruppen "Antikt-retro-kuriosa frågor och svar"?
 
Varför mitt liv mest hela tiden är smått surrealistiskt? Folk slutar ju tro på vad jag berättar, när jag var och varannan vecka råkar ut för något osannolikt.
 

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på tråden om vad du inte har gjort som alla andra gjort. Vad har folk här gjort som är ovanligt, unikt, oväntat, som få eller...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
10 859
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
576
Hemmet Fråga 2. Jag har en Neato nu, men den börjar bli gammal och gaggig och jag funderar på en påläggskalv. Neaton är D-formad, vilket...
2
Svar
25
· Visningar
1 123
Senast: Acto
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 732
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp