Nu är ljudet tillbaka så behöver inte fundera mer på det.Hur lång tid det kommer ta innan någon på rätt ställe märker att det inte är ljud på fotbollsreklamen som går på tv3.
Inget mig emot men konstigt när det helt plötsligt blir tyst.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är ljudet tillbaka så behöver inte fundera mer på det.Hur lång tid det kommer ta innan någon på rätt ställe märker att det inte är ljud på fotbollsreklamen som går på tv3.
Inget mig emot men konstigt när det helt plötsligt blir tyst.
Har jag också undrat.Många ställen kan man ange föredraget pronomen, där det skrivs i subjektsform och objektsform. Finns det de som använder olika pronomen beroende på subjekt eller objekt, eller varför anges båda formerna?
Ja, precis vad jag tänker, men det känns som om det borde finnas en anledning till det?Har jag också undrat.
Språket funkar väl ändå så att man har ett pronomen och sedan böjs det efter de grammatiska reglerna som gäller i aktuellt sammanhang? Det måste vara minst sagt krångligt att etablera en praktik där en person ska benämnas med olika pronomen om variationen ska ske efter rent språkliga kriterier (inte att förväxla med ev. variation som kan bero av faktiska omständigheter knutna till person en eller sammanhang)
Jag har också undrat över att "they" verkar vara ett vanligt val på engelska. Det är ju språkligt sett en plural. Som då ska användas om en enskild individ, dvs. grammatiskt sett ental?
Jag är inte säker om jag fattar vad du undrar men singular they är ju jätte gammalt alltså att they an vänds om en enda person. Och det har an vänds som personligt pronomen väldigt länge.Jag har också undrat över att "they" verkar vara ett vanligt val på engelska. Det är ju språkligt sett en plural. Som då ska användas om en enskild individ, dvs. grammatiskt sett ental?
Jag är inte säker om jag fattar vad du undrar men singular they är ju jätte gammalt alltså att they an vänds om en enda person. Och det har an vänds som personligt pronomen väldigt länge.
Många ställen kan man ange föredraget pronomen, där det skrivs i subjektsform och objektsform. Finns det de som använder olika pronomen beroende på subjekt eller objekt, eller varför anges båda formerna?
Jag tror att just they är anledningen. Folk har svårt för singularanvändningen av formen och förstår inte att they i objektsform blir them för att det också ”borde” vara plural och sedan har vanan att ange båda formerna följt med till även andra pronomina. Gissar jag.Har jag också undrat.
Språket funkar väl ändå så att man har ett pronomen och sedan böjs det efter de grammatiska reglerna som gäller i aktuellt sammanhang? Det måste vara minst sagt krångligt att etablera en praktik där en person ska benämnas med olika pronomen om variationen ska ske efter rent språkliga kriterier (inte att förväxla med ev. variation som kan bero av faktiska omständigheter knutna till person en eller sammanhang)
Jag har också undrat över att "they" verkar vara ett vanligt val på engelska. Det är ju språkligt sett en plural. Som då ska användas om en enskild individ, dvs. grammatiskt sett ental?
Typ 1375? Jämför ’Everyone loves their mother’ och Everyone loves his mother’. Helt olika betydelser. Båda singular.Väldigt länge? Vad är din definition på väldigt länge?
Jag kommer inte håg exakt men det har iallafall an vänts i singular form från 13 eller 1400 talet. Men det har blivit mera vanligt att nån väljer det som sitt pronomen i kanske 20 år eller nånting men det var an vänt även innan det.Väldigt länge? Vad är din definition på väldigt länge?
Jag kommer inte håg exakt men det har iallafall an vänts i singular form från 13 eller 1400 talet. Men det har blivit mera vanligt att nån väljer det som sitt pronomen i kanske 20 år eller nånting men det var an vänt även innan det.
You var också plural frånbörjan btw
Jag tror att just they är anledningen. Folk har svårt för singularanvändningen av formen och förstår inte att they i objektsform blir them för att det också ”borde” vara plural och sedan har vanan att ange båda formerna följt med till även andra pronomina. Gissar jag.
Typ 1375? Jämför ’Everyone loves their mother’ och Everyone loves his mother’. Helt olika betydelser. Båda singular.
Edit: tvåa på den länk-bollen.
Jag kommer inte håg exakt men det har iallafall an vänts i singular form från 13 eller 1400 talet. Men det har blivit mera vanligt att nån väljer det som sitt pronomen i kanske 20 år eller nånting men det var an vänt även innan det.
You var också plural frånbörjan btw
På min burk står DRI på 5 mikrogram. En tablett är 200% av DRI, men man behöver ju inte äta en varje dag.Hur mycket d-vitamin man ska/kan äta.
Nu har jag läst. Tänker följande:https://www.oed.com/discover/a-brief-history-of-singular-they/?tl=true
Jag hittade den här länken. Är för trött för att själv läsa den ikväll, men lägger ändå in den. Får se om jag har någon ytterligare kommentar imorgon...
Vad tänker man det skulle blir istället för them?Jag tror att just they är anledningen. Folk har svårt för singularanvändningen av formen och förstår inte att they i objektsform blir them för att det också ”borde” vara plural och sedan har vanan att ange båda formerna följt med till även andra pronomina. Gissar jag.
https://www.livsmedelsverket.se/liv...ngsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitaminHur mycket d-vitamin man ska/kan äta.
Då är nästa fråga varför så många burkar innehåller så mycket mer?