Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lönen kommer 22/12. För att folk ska kunna handla till jul? Men för de som inte kan handla före det borde ha det rejält tufft innan januarilönen kommer i så fall?

Lönen kommer 22/12. För att folk ska kunna handla till jul? Men för de som inte kan handla före det borde ha det rejält tufft innan januarilönen kommer i så fall?
Fast utbetalningen är alltid den 25:e eller vardagen som ligger närmast före. Så det är ju inget speciellt för julen, även om den i praktiken gör att det alltid blir innan julafton det betalas ut. Alltså för oss som får lön den 25:e)

Fast utbetalningen är alltid den 25:e eller vardagen som ligger närmast före. Så det är ju inget speciellt för julen, även om den i praktiken gör att det alltid blir innan julafton det betalas ut. Alltså för oss som får lön den 25:e)
Jag menar att det blir långt emellan utbetalningarna och de som väntar på decemberlönen för att kunna handla blir det ju kännbart för.

Den som inte kan köpa det som behövs under tidsperioden från en lön till nästa har ett problem i sin privatekonomi som är helt oberoende av vilket datum som utbetalningen sker och om månaden heter december eller något annat.

Att man betalar ut med marginal till månadsskiften och alltid före helgerna har väl att göra med att man en gång i tiden behövde bankkontor för att ta ut sin lön, betala hyra osv. Folk skulle helt enkelt kunna utföra sin ekonomiska administration på ett vettigt sätt, utan att avbryta ledigheter och utan att vara beroende av att bankerna skulle hålla mellandagsöppet.

Varför gör man så? 27:e är en alldeles förträfflig vanlig vardag att få ut sin lön på.
Ingenting är alldeles vanligt under mellandagarna. Och det var verkligen inte det på den tiden som den allmänna praktiken att alltid ge ut decemberlönen före jul etablerades. Vi kan idag glömma hur lite man faktisk kunde göra de dagarna, och även på en ordinär söndag, en gnutta bakåt i tiden.

Den som inte kan köpa det som behövs under tidsperioden från en lön till nästa har ett problem i sin privatekonomi som är helt oberoende av vilket datum som utbetalningen sker och om månaden heter december eller något annat.

Att man betalar ut med marginal till månadsskiften och alltid före helgerna har väl att göra med att man en gång i tiden behövde bankkontor för att ta ut sin lön, betala hyra osv. Folk skulle helt enkelt kunna utföra sin ekonomiska administration på ett vettigt sätt, utan att avbryta ledigheter och utan att vara beroende av att bankerna skulle hålla mellandagsöppet.

Inte helt oberoende. En ganska bra regel inom inköp är att man ofta spenderar mindre pengar ju längre man skjuter upp inköpen, helt enkelt därför att vissa av inköpen visar sig vara onödiga i retrospektiv.

Men tack för en förklaring på fenomenet!

Inte helt oberoende. En ganska bra regel inom inköp är att man ofta spenderar mindre pengar ju längre man skjuter upp inköpen, helt enkelt därför att vissa av inköpen visar sig vara onödiga i retrospektiv.
Jo, jag håller med om att saken är mer komplex. Det var mer en reaktion på ett principiellt plan emot att vad man kan köpa ska ses som en funktion av när man får ut pengarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 775
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 758
· Visningar
85 876
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 173
Senast: Lilla
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar