Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkar mer som krossat eller grovmalet?

I mina öron så låter det som något som skulle vara finare än havrekross men grövre än havremjöl (så som dessa säljs i Sverige)
Beroende på vad man ska göra så kanske havregryn ändå är bästa alternativet om det inte ska vara helt mjöligt och inte kräva längre koktid/bli mer att tugga? @Dimmoln

(Jag tror att den svenska havrekross som säljs är producerad så att den, trots namnet, är klippt, inte krossad. Alltså mer irländsk än skotsk typ efter deras beskrivning)

Ja, men det är svårt att tvätta en keps (tror jag). Eller så har man ett envist barn som aldrig låter en ta den :angel:
Man lägger den i tvättmaskinen med annan tvätt och hänger upp på tork när tvätten är klar.
Eller tvättar den för hand och sen hänger den på tork.

Svårare är det inte.

Jag undrar om jag måste ha kvar mina rosenbuskar. Alla som ser dem i blom beundrar hur vackra de är. Jag tycker inget vidare om dem. De är ganska mörkt klarrosa, vilket jag inte tycker är så fint.
De tar upp en hel rabatt, där jag hellre haft andra blommor. Det är omöjligt att rensa under dem då man river ihjäl sig.
Måste jag nu ha kvar dem bara för att grannarna tycker om dem? Nej jag vet ju att jag inte måste, men...

Verkar mer som krossat eller grovmalet?

I mina öron så låter det som något som skulle vara finare än havrekross men grövre än havremjöl (så som dessa säljs i Sverige)
Beroende på vad man ska göra så kanske havregryn ändå är bästa alternativet om det inte ska vara helt mjöligt och inte kräva längre koktid/bli mer att tugga? @Dimmoln

(Jag tror att den svenska havrekross som säljs är producerad så att den, trots namnet, är klippt, inte krossad. Alltså mer irländsk än skotsk typ efter deras beskrivning)
Tack för att ni kunde klura ut det åt mig :heart
På bilden ser det faktiskt ut som att gröten ska vara slätare än vad den blir med vanliga havregryn.
Man kanske behöver mala/krossa (?) själv för att få något mellanting mellan kross och mjöl?

Nu valde jag ett annat recept med rolled oats så länge, det går säkert bra med havregryn i förra receptet också såklart :) Lär inte bli oätligt för att det är lite mer tuggmotstånd tänker jag :laugh:

Tack för att ni kunde klura ut det åt mig :heart
På bilden ser det faktiskt ut som att gröten ska vara slätare än vad den blir med vanliga havregryn.
Man kanske behöver mala/krossa (?) själv för att få något mellanting mellan kross och mjöl?

Nu valde jag ett annat recept med rolled oats så länge, det går säkert bra med havregryn i förra receptet också såklart :) Lär inte bli oätligt för att det är lite mer tuggmotstånd tänker jag :laugh:
Kanske kunde man köra havregrynen i en mixer några sekunder, så de blir lite mer mjöliga?

Jag undrar om jag måste ha kvar mina rosenbuskar. Alla som ser dem i blom beundrar hur vackra de är. Jag tycker inget vidare om dem. De är ganska mörkt klarrosa, vilket jag inte tycker är så fint.
De tar upp en hel rabatt, där jag hellre haft andra blommor. Det är omöjligt att rensa under dem då man river ihjäl sig.
Måste jag nu ha kvar dem bara för att grannarna tycker om dem? Nej jag vet ju att jag inte måste, men...
Fråga grannarna om de vill ha dem! Det går väl att flytta buskar.

Är det havregryn som menas när receptet säger porridge oats? :confused: Är van vid att det står rolled oats
Sorry för den dåliga bilden, men såhär ser porridge oats ut här i UK:

20230910_195442.jpg

Det är nästan den enda sortens havregryn som säljs här, så jag brukar använda mig av det i alla möjliga olika recept. Men det är klart, lite annan konsistens blir det på saker och ting! Det recept jag saknar "svenska" havregryn (aka rolled oats) mest i är en knäckig äppelkaka som min mormor brukade göra, men inte tillräckligt för att göra mig besväret att leta upp rolled oats i nån butik :p

Sorry för den dåliga bilden, men såhär ser porridge oats ut här i UK:

Visa bifogad fil 127755

Det är nästan den enda sortens havregryn som säljs här, så jag brukar använda mig av det i alla möjliga olika recept. Men det är klart, lite annan konsistens blir det på saker och ting! Det recept jag saknar "svenska" havregryn (aka rolled oats) mest i är en knäckig äppelkaka som min mormor brukade göra, men inte tillräckligt för att göra mig besväret att leta upp rolled oats i nån butik :p
Åh tack för bild :heart Porridge oats ser onekligen ut som finare malda havregryn, inte lika platta heller!
Känns som ett rimligt jobb att mala havregryn lite mer i en mixer för att få något som liknar porridge oats. Det låter besvärligare för dig att limma ihop och platta till porridge oats för att få till rolled oats :rofl:
Knäckig äppelkaka lät mycket gott :love:

I filmer och serier när nån tvingar ner nån annans ansikte/huvud i en toastol så är vattnet nästan ända upp till kanten. Fastän de inte spolar.
Alltså det är max 5 cm från överkanten till vattenytan.
Inte realistiskt.
Varför är det så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 781
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 783
· Visningar
87 280
Senast: Sel
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 261
Senast: pepp
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud