... och nu funderar jag på varför jag grunnar på grammatikfrågor på julafton!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har förstått att det är så, men jag tycker det är så fult och ologiskt! Liksom, why!?!?Betoning på a:et är det korrekta uttalet, det är ett grekiskt ord (jfr Bukefalos). Det har att göra med korta och långa stavelser (min hjärna kommer inte ihåg exakt hur reglerna är, det är några år sedan jag läste grammatik ).
Har en stark känsla av att det är mitt fel. Förlåt.... och nu funderar jag på varför jag grunnar på grammatikfrågor på julafton!
Har förstått att det är så, men jag tycker det är så fult och ologiskt! Liksom, why!?!?
Kan inte komma på något annat "meterord" som betonas så, och "hexa-delen" i t.ex. hexagon har jag aldrig hört betonas på A-et.
Manometer, kilometer, spektrometer, parameter, refraktometer, mentometer..
Diameter går iofs att uttala med betoning på A, men jag upplever inte att det är särskilt vanligt.
Har en stark känsla av att det är mitt fel. Förlåt.
Borde ju inte hända så mycketJust nu funderar jag på vad som händer om man dricker polyjuiceelixir gjort på en själv.
Ja, vi har HP på i bakgrunden.
Jag tänker att man får en del av de negativa effekterna så som de beskrivs i böckerna (att det är väldigt äckligt och känns obehagligt i kroppen, men kanske inte så mycket eftersom man inte sträcks eller komprimeras) men sen inte förändras alls.Borde ju inte hända så mycket
Men om du har ett hårstrå från när du var mycket yngre då?Borde ju inte hända så mycket
Fast, ja… jag vet inte Nu krånglar du till det!!Men om du har ett hårstrå från när du var mycket yngre då?
Tror att det för tändernas skull har mer att göra med om man småäter eller låter dem "vila". Om det är liknande mängd godis i båda fallen.Är det sämre för tänderna att äta bara godis en hel dag, eller lite godis om dagen i flera dagar?
Så då är det alternativ 2?Tror att det för tändernas skull har mer att göra med om man småäter eller låter dem "vila". Om det är liknande mängd godis i båda fallen.
Tror det, om alternativ 1 innebär småätande. Men om man äter godiset som "måltider" och inte "hela tiden" tänker jag att det spelar mindre roll?Så då är det alternativ 2?
Och så ska man nog helst låta bli att kliva upp och äta på nätterna....Tror det, om alternativ 1 innebär småätande. Men om man äter godiset som "måltider" och inte "hela tiden" tänker jag att det spelar mindre roll?
Alltså att den största boven är att tänderna inte får vila. Min hygienist sa sist att det bör gå 2h mellan varje gång jag äter, för tänderna skull.
nä, reglerna är annorlunda på nätterna!Och så ska man nog helst låta bli att kliva upp och äta på nätterna....
Om chefen frågar om jag har haft en bra jul ska jag
A ljuga som en borstbindare
B slå något hårt i huvudet på chefen
C svara ”pass”
I KNOWDet beror på om du vill fortsätta vara anställd
Röka som en borstbindare har jag hört, men ljuger de ovanligt mycket också alltså?Om chefen frågar om jag har haft en bra jul ska jag
A ljuga som en borstbindare
B slå något hårt i huvudet på chefen
C svara ”pass”