Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Betoning på a:et är det korrekta uttalet, det är ett grekiskt ord (jfr Bukefalos). Det har att göra med korta och långa stavelser (min hjärna kommer inte ihåg exakt hur reglerna är, det är några år sedan jag läste grammatik ;)).
Har förstått att det är så, men jag tycker det är så fult och ologiskt! Liksom, why!?!? :arghh: :laugh:
Kan inte komma på något annat "meterord" som betonas så, och "hexa-delen" i t.ex. hexagon har jag aldrig hört betonas på A-et.

Manometer, kilometer, spektrometer, parameter, refraktometer, mentometer..
Diameter går iofs att uttala med betoning på A, men jag upplever inte att det är särskilt vanligt.

... och nu funderar jag på varför jag grunnar på grammatikfrågor på julafton! :rofl: :D
Har en stark känsla av att det är mitt fel. Förlåt.:(

Har förstått att det är så, men jag tycker det är så fult och ologiskt! Liksom, why!?!? :arghh: :laugh:
Kan inte komma på något annat "meterord" som betonas så, och "hexa-delen" i t.ex. hexagon har jag aldrig hört betonas på A-et.

Manometer, kilometer, spektrometer, parameter, refraktometer, mentometer..
Diameter går iofs att uttala med betoning på A, men jag upplever inte att det är särskilt vanligt.

Har en stark känsla av att det är mitt fel. Förlåt.:(

Det är helt ok, latin och grekiska FTW! :D

Så då är det alternativ 2?
Tror det, om alternativ 1 innebär småätande. Men om man äter godiset som "måltider" och inte "hela tiden" tänker jag att det spelar mindre roll?
Alltså att den största boven är att tänderna inte får vila. Min hygienist sa sist att det bör gå 2h mellan varje gång jag äter, för tänderna skull.

Tror det, om alternativ 1 innebär småätande. Men om man äter godiset som "måltider" och inte "hela tiden" tänker jag att det spelar mindre roll?
Alltså att den största boven är att tänderna inte får vila. Min hygienist sa sist att det bör gå 2h mellan varje gång jag äter, för tänderna skull.
Och så ska man nog helst låta bli att kliva upp och äta på nätterna.... :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 770
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
85 617
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
3 172
Senast: Lilla
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar